به گزارش مشرق به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه طی سخنانی در همایش سراسری رؤسای نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت: آنچه در حوزه سیاست خارجی حائز اهمیت است، این است که ما بتوانیم اهداف و منافع ملی کشور را به خوبی تشخیص دهیم و ابزارهای لازم برای نیل به آن را تدارک ببینیم و این وظیفهای است که دیپلماسی بر عهده دارد.
وی با تأکید بر اینکه دیپلماسی با حیات همیشگی خود باید بتواند متناسب با شرایط زمانی و مکانی عملکرد سازندهای برای رسیدن به هدف داشته باشد، افزود: آنچه اکنون در صحنه سیاست خارجی مهم است، این است که پیچیدگیهایی به وجود آمده که از عوامل مختلفی از جمله قدرت نرم، رسانههای گروهی، NGOها و حتی برخی بازیگرانی که شاید خیلی به حسابشان نیاوریم مثل شرکتهای چند ملیتی، ناشی میشود.
رئیس مجلس با بیان اینکه دولتها نمیتوانند به شیوه سنتی تحولات را پیگیری کنند، تصریح کرد: در این رابطه احتیاج به پروسه تصمیمگیری با مشارکت مراکز مطالعاتی و پژوهشی است لذا این امکان هم وجود دارد که افرادی فکر کنند که دیپلماسی کار سادهای است و میتوان این طور فرض کرد، اما در این صورت است که هزینه برای رسیدن به هدف ممکن است بیش از حد متعارف باشد.
* نیازمند افراد حرفهای در وزارت خارجه هستیم
لاریجانی با اشاره به چهار رکن مهم در حوزه سیاست خارجی خاطرنشان کرد: رکن اول مرکزیت تصمیمگیری است؛ به نظر میرسد که با توجه به پیچیدگیهای دیپلماسی، فرزانگی یک کشور در این است که ظرفیتهایش را به درستی بشناسد و از آن استفاده کند. بنابراین ما نیازمند افراد حرفهای در وزارت خارجه هستیم که وظیفه اصلی آنها انجام مطالعات لازم و مشارکت در امور تحقیقاتی است.
وی، ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی را رکن مهم دیگر در حوزه سیاست خارجی عنوان کرد و گفت: دیپلماسی کشور باید از مراکز پژوهشی و مطالعاتی برای بالابردن رشد بلوغ فکری استفاده کند، این کاری است که در کشورمان کمتر انجام شده، در حالی که کشورهای توسعه یافته مراکز مطالعاتی فعالی دارند.
* ارائه روندها، رکن مهمی در تصمیمگیریهای حوزه دیپلماسی است
رئیس مجلس ادامه داد: ارائه روندها، رکن مهم دیگری در تصمیمگیریهای حوزه دیپلماسی است، بدین معنا که ما نمیتوانیم در مسائل مهم ملی کشور لحظهای و نقطهای تصمیم بگیریم، بلکه باید روند را بررسی کنیم.
"اینکه وضعمان در حوزههای مختلف چگونه است، باید مورد توجه باشد، این اتفاق در برخی از کشورها میافتد و مسئولان این کشورها با توجه به روندها تصمیمات خود را اتخاذ میکنند."
لاریجانی، ارائه سند پیشبینیها را چهارمین رکن مهم و موثر در تصمیمگیریهای حوزه دیپلماسی خواند و افزود: داشتن سند پیشبینی بدین معنی است که بدانیم، چگونه باید برخی امور را اصلاح یا تقویت کنیم، اینها ارکانی هستند که مکانیزم عاقلانه برای تصمیمگیری در حوزه سیاست خارجی را تشکیل میدهد و در غیر این صورت این تصمیمات ممکن است، همه جانبه نباشد.
* در تصمیمگیریهای حوزه دیپلماسی احتیاج به کلیات نداریم
وی همچنین تصریح کرد: در تصمیمگیریهای حوزه دیپلماسی احتیاج به کلیات نداریم، بلکه نیازمند مطالعات ریز علمی هستیم.
رئیس مجلس با اشاره به اینکه امنیت ملی را میتوان در سه بخش بررسی کرد، افزود: یک بخش وضعیت داخلی ماست که شامل اوضاع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، دوم وضعیت کشور با آمریکا و غرب و سوم مسائل منطقهای است.
لاریجانی گفت: در مسائل داخلی کشور هر چقدر از نظر سیاسی،اقتصادی و اجتماعی وضعیت پایدارتری داشته باشیم، شما ظرفیت کار بیشتری در خارج از کشور پیدا خواهید کرد؛ در این حوزه چند بخش است که یکی مربوط به شاخصهای اقتصادی است که شامل نقاط مثبت و منفی است.
* ایران هجدهمین قدرت اقتصادی دنیاست
وی در ادامه افزود: نقاط مثبت ایران یکی میزان تولید ناخالص داخلی است که براساس قدرت خرید است و براساس آمار موجود ۵/۸۶۳ میلیارد دلار میزان تولید ناخالص ماست. که بر این اساس ایران هجدهمین قدرت اقتصادی دنیاست.
رییس قوه مقننه در ادامه اظهار داشت: نقطه مثبت دوم، شاخص رقابتپذیری است؛ وضعیت ایران قبل از انقلاب از نظر شاخص رقابت پذیری بد بود اما پس از انقلاب با تصویب و اجرای سیاستهای اصل۴۴ و همچنین تصویب قوانینی مانند برنامه پنجم توسعه و همچنین قانون تسهیل فضای کسب و کار کمک کرد تا کشور جایگاه ۶۹ را در این عرصه به دست آورد.
"البته کمیسیونی در مجلس به منظور بررسی نحوه اجرای این اصل وجود دارد که نتایج نشان میدهد که در برخی جهات موفق بوده و در برخی نقاط ضعف دیده شده است که اگر آن نقاط ضعف نبود ما رتبه بالاتری به دست می آوردیم."
* در بین ۱۴۶ کشور، از نظر ضریب جینی رتبه ۶۳ را کسب کردیم
لاریجانی افزود: وضعیت مطلوب نسبی دیگر، کاهش ضریب جینی و کاهش نسبی شکاف طبقاتی است که ما در حدود ۲/۴ بودیم و اکنون به ۳۸/۳ رسیدیم و در بین ۱۴۶ کشور از نظر ضریب جینی، رتبه ۶۳ را کسب کردیم.
* در اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها موفقیت نسبی داشتیم
وی با اشاره به اجرای هدفمندکردن یارانه ها نیز گفت: در اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها موفقیت نسبی داشتیم و قبل از تصویب و اجرای این قانون، منابعمان درست مصرف نمیشد.
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: مسکن مورد دیگری است که در کشور ما وضعیت نسبتا مناسبی دارد؛ قبلاً مسکن برای قشر زیادی از جامعه قابل دسترس نبود اما این سیاست که زمین را از بورس خارج کردیم و شرایط دسترسی به زمین را تسهیل کردیم، سیاست درستی بود.
لاریجانی، خودکفایی در بنزین را گام مثبت دیگری در کشور برشمرد و افزود: در حال حاضر وضعیت نفت سفید ما به اندازهای است که باید آن را صادر کنیم.
وی، خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی را گام بعدی برشمرد و تاکیدکرد: خودکفایی در تولید گندم، برنج و جو نقطه قوت دیگری است که بدان دست یافتهایم. قانون نظام بهرهوری کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی این امکان را داد که نظارت درستی بر واردات محصولات داشته باشد و همینطور بودجه نسبتاً خوبی درمجلس به بخش کشاورزی اختصاص داداه شد.
رئیس مجلس افزود: بیمه درمان، بیمه بیکاری و حمل و نقل عمومی موارد دیگری است که مجلس بدان توجه خاصی داشته و در قانون بودجه و قانون هدفمندی یارانه ها به این موارد توجه خوبی شده است که به عنوان مثال کارگرانی که کارشان را از دست میدهند از این بیمه استفاده کنند و یا حتی کسانی که اصلاً کار نمیکنند از یک حداقل بیمه ای بتوانند استفاده کنند تا کاری برای آنها پیدا شود.
* در مواردی مانند رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بیکاری و میزان سرمایهگذاری خارجی رکود داشتهایم
لاریجانی با اشاره به آسیب های حوزه اقتصادی نیز تصریح کرد: در مواردی مانند رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بیکاری و میزان سرمایهگذاری خارجی رکود داشتهایم که لازم است فضای کسب و کار تسهیل شود و بروکراسی را کاهش دهیم.
وی همچنین گفت: در قانون برنامه پنجم یک سیستم پنجره باز را تعریف کردیم که هر کسی میخواهد صنعتی راه بیاندازد، مستقیم به وزارت صنایع مراجعه کرده و دیگر نیازی نیست خود فرد به ارگانهای مختلف مراجعه کند، خود وزارتخانه ظرف مدت ۳ ماه این مجوزها را میگیرد.
* دلیل موفقیت کشور در حوزههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حضور رهبری فرزانه در کشور است
رئیس مجلس اظهار داشت: از نظر وضعیت داخلی در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی موفقیتهایی داریم و مشکلاتی نیز هست؛ دلیل موفقیتمان در این حوزهها حضور رهبری فرزانه در کشور است که باعث همگرایی در میان اقشار مختلف شده است و رهنمودهای ایشان در مسائل فرهنگی و اجتماعی هم همیشه چارهساز بوده است.
لاریجانی تأکید کرد: داشتن نظام مردم سالار، نقطه قوت دیگر کشور در عرصه سیاستهای داخلی است که توان ملی را بالا میبرد؛ ارتباط با مراکز دینی و حوزههای علمیه و همگرایی آنها در مسایل مختلف نیز یک رکن اساسی است.
* در مناسبات قوا باید کم تنشتر عمل کرده و همگراتر باشیم
وی اضافه کرد: در مناسبات قوا باید کم تنشتر عمل کرده و همگراتر باشیم؛ البته برخی از تنشها ذات استقلال قواست، اما باید از یک اندازهای فراتر نرود و نگذاریم حاشیهها بر متن غلبه کند و حواشی را از مسایل سیاسی دور کرده و به فکر مشارکت حداکثری مردم باشیم.
* باید جلوی گسترش عرفانهای کاذب و شیطانپرستی را گرفت
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در مسایل فرهنگی هم رسانههای خارجی تلاش میکنند تا بنیان های دینی را مخدوش کنند که برای آن تصمیماتی هم اتخاذ شده است؛ مورد دیگر گسترش عرفانهای کاذب و نوظهور و شیطان پرستی است که جلوی آن باید گرفته شود.
لاریجانی در ادامه با اشاره به مناسبات ایران و آمریکا نیز تأکید کرد: آنچه مشخص است، اینکه بحث هستهای، تحریمها، فشار بر کشورها برای اجرای تحریمها، مسئله حقوق بشر و تروریسم نشان میدهد که آمریکاییها به دلیل از دست دادن دیکتاتورهای وابسته درمنطقه، مسئله فلسطین و انزوای اسراییل غاصب، سرشکستگی در عراق و افغانستان و بحران های داخلی و ... میخواهد هر چه بیشتر ایران را از نظر خودشان تحت فشار قرار دهند.
* بهمریختگی در روابط ایران با همسایگان از جمله سیاستهای آمریکاست
وی با اشاره به اینکه احتمال می رود که آمریکا از روشهایی برای کسب مجدد قدرت استفاده کند، خاطرنشان کرد: تلاش برای ایجاد جنگ طایفهای در کشورهایی که بیداری اسلامی را تجربه کردهاند، مثل مصر، تونس و لیبی، ادامه رفتار ماجراجویانه در مسئله هستهای و حقوق بشر، بهمریختگی در روابط ایران با همسایگان از جمله سیاستهای آمریکا است که سیاستمداران ما با دانایی باید دشمنان را در رسیدن به اهدافشان ناامید کنند و به غرب و آمریکا اجازه ندهند که صحنه گردان این صحنه های سیاسی شوند.
لاریجانی در پایان خطاب به رؤسای نمایندگیهای خارج از کشور تاکید کرد: لازم است هرسال یک سند راهبردی امنیت ملی به منظور ایجاد همگرایی و مدونشدن سیاستهای کلی نظام در عرصه سیاست خارجی توسط وزارت خارجه تهیه و پس از تصویب در سطوح عالیتر به مرحله اجرا درآید.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران هجدهمین قدرت اقتصادی دنیاست، تأکید کرد: در اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها موفقیت نسبی داشتیم.