به گزارش مشرق، مدتی است تغییرات متعدد تعرفه بستههای اینترنت اپراتورها موبایل مشترکان موبایل را ناراضی کرده است.
بزرگترین تغییر وقتی رخ داد که همراه اول اپراتور غالب بازار ترافیک رایگان شبانه را حذف کرد و سپس ایرانسل بستهها را به نوعی تعریف کرد که دیگر بسته ماهانه روزانه برای انتخاب نداشت و در پی این تغییرات مشترکان که قبلا تصور میکردند بازار رقابتی است و در صورت افزایش تعرفه توسط اپراتور، میتوانند سرویسی از اپراتورهای دیگری انتخاب کنند متوجه شدند، شرایط در بازار به اصطلاح رقابتی به گونهای شده که امکان انتخاب دیگری با همان قیمت وجود ندارد و ناگزیر به افزایش پرداخت هستند.
بیشتر بخوانید:
ماجرای بستههای تشویقی اپراتورها
این تغییرات هم اکنون نیز با اعمال تغییرات جدیدی در نرخ بستههای اینترنت در هر 3 اپراتور موبایل ادامه دارد.
*حذف بسته شبانه همراه اول در صدر شکایت مشترکان
مشترکان همراه اول از حذف ترافیک رایگان شبانه گلایه دارند و از سوی دیگر از اینکه اپراتور قیمت بسته پرمصرف ماهانه را تغییر داده ناراضیاند.
بخشی از تعرفههای فعلی این اپراتور شامل بسته های ماهانه به شرح زیر است؛ مشاهده لیست کامل بستهها از این لینک امکان پذیر است.
* ایرانسل با 54 بسته اینترنت یک بسته ماهانه روزانه ندارد
مشترکان ایرانسل به اینکه این اپراتور 53 بسته متعدد اینترنت دارد اما یک بسته حسابی یک ماهه برای مصرف مشترکان معمولی ندارند انتقاد دارند. تمامی بسته های یک ماهه ایرانسل شبانه و از 2 تا 7 صبح است و ارزانترین بستهای که بتوان به عنوان بسته ماهانه استفاده کرد 3.5 گیگ با قیمت 16.5 هزار تومان برای 15 روز است که هزینه یک ماه آن 33 هزار تومان می شود.
بخشی از تعرفههای فعلی این اپراتور شامل بسته های ماهانه به شرح زیر است؛ مشاهده لیست کامل بستهها از این لینک امکان پذیر است.
*رایتلیها فعلا قدرت انتخاب بیشتری دارند
رایتل تا پیش از این، در خارج از گردونه رقابت با اپراتورهای غالب به مشترکان خود سرویس می داد و تعرفههای تقریبا بیشتری نیز نسبت به اپراتورهای اول و دوم داشت که این رویه اخیرا تا حدی تغییر کرده است.
اما علیرغم اینکه پس از تغییر اخیر مدیریت در رایتل، مشترکان این اپراتور شاهد طرحهای تشویقی زیادی در جهت جذب دوباره مشترک در رایتل بودهاند، اما آنها نیز از افزایش اخیر تعرفه بسته های اینترنت موبایل بیگزند نماندهاند.
عکس 2 اپراتورهای بزرگ کشور، امروز رایتل نسبت به دیگران بستههای و تعرفههای مناسبتتری برای کاربران دارد و اولویت جذب مخاطب و بازاریابی در این اپراتور باعث شده فعلا گزینه های بیشتری پیش روی کاربران برای انتخاب باشد. البته وضعیت رقابت بین اپراتورهای اول و دوم و اصول بازاریابی اپراتورها، نشان میدهد احتمالا وضعیت طرحهای تشویقی رایتل نمیتواند طولانی باشد.
بخشی از تعرفههای فعلی این اپراتور شامل بسته های ماهانه به شرح زیر است؛ مشاهده لیست کامل بستهها از این لینک امکان پذیر است.
*قانون به اپراتور اجازه میدهد
اگرچه افزایش تعرفهها مشترکان را ناراضی میکند اما طبق مقررات این کار تخلف محسوب نمیشود. زیرا در مقررات تعرفهگذاری سقف و کف تعرفه برای مقابله با گران فروشی و زیر فروشی دیده شده است و اپراتورها در بازار رقابتی میتوانند در فاصله سقف و کف تعرفه مجاز، نرخ تعیین کنند. تعیین بسته های اپراتورها به تایید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی میرسد و در صورت اعمال تغییرات گسترده در بستههای ارایه شده، اپراتورها باید برای تغییرات نیز از رگولاتوری تاییدیه بگیرند.
گران شدن بسیاری از کالا و خدمات در شرایط فعلی اقتصادی به مشترکان فشار مضاعف وارد میکند و از آن سو، بنگاههای اقتصادی نیز از افزایش هزینهها در نتیجه همین فشار اقتصادی گلایه میکنند.
*اعتراض مردم و شرکتهای ADSL به اپراتورها، یکی به دلیل گرانی و دیگری ارزانی اینترنت موبایل
علاوه بر این، در جهت مقابل گلایه مشترکان از افزایش تعرفه بسته های اینترنت موبایل، اعتراض شرکت های ارایهدهنده اینترنت ثابت شنیده می شود که به اپراتورها به دلیل ارزانی تعرفههای اینترنت همراه اعتراض میکنند. فعالان بازار اینترنت ثابت میگویند که تعرفه پایین اینترنت موبایل مشترکان ثابت را به سمت همراه سوق داده تا جایی که کاربران دیگر تمایلی به خرید سرویس ثابت نداشته باشد و اینترنت موبایل به تهدید جدی برای تجارت اینترنت ثابت تبدیل شده است.