به گزارش مشرق، روز گذشته در قالب گزارشی به محدودیت در ثبت و رجیستری گوشیهای مسافری در سامانه همتا پرداختیم و در آن گزارش گفتیم که «با گذشت چندین ماه از اجرای طرح ملی رجیستری، ثبت اطلاعات گوشیهای مسافری تا اطلاع ثانوی متوقف شده و صرفاً گوشیهایی که اطلاعات آن توسط گمرک برای سامانه همتا ارسال شود، رجیستر خواهد شد.»
اعمال این محدودیت با توجه به سیاستها و محدودیتهای جدید صورت گرفته توسط گمرک، انجام شده و درگاه ثبت اطلاعات مسافری سامانه همتا به حالت تعلیق درآمد.
البته روال به این شکل است که از این پس صرفاً گوشیهایی که مورد تأیید گمرک است، رجیستر خواهد شد؛ قرار است این روند اجرایی تا زمان اتصال برخط سامانه گمرک به سامانه همتا ادامه داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
رجیستری شخصی گوشیهای مسافری متوقف شد
اطلاعیه مهم در خصوص ثبت اطلاعات تلفن همراه مسافری
اما از آن جهت که با انتشار این خبر برخی نگرانیها و ابهامات برای متقاضیان ثبت گوشیهای مسافری ایجاد شد، سامانه همتا اقدام با ذکر برخی موارد اقدام به آگاهسازی مخاطبان کرده است که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم.
مطابق تصمیم اخیر کمیته راهبری طرح رجیستری، از تاریخ ۱۹ آذر سال جاری، درخواست ثبت گوشیهای مسافری در سامانه همتا متوقف شده است.
در حال حاضر پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه توسط شخص متقاضی، گمرک طبق قوانین و مقررات مربوطه، صحت اطلاعات ورودی و شرایط لازم برای ثبت دستگاه به صورت مسافری را بررسی میکند؛ در نهایت اطلاعات دستگاههای واجد شرایط ثبت مسافری در فواصل زمانی مشخص (بنا بر اطلاعیه گمرک هر سه روز یکبار) توسط گمرک در قالب یک فایل برای سامانه همتا ارسال میشود.
این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اقدام کند اما گمرک با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند؛ بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمیشود.
سامانه همتا پس از دریافت فایل ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشیهای دو سیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت برای ارسال کد فعالسازی و. . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیستر کردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام میکند.
از این پس در هیچکدام از مراحل ثبت گوشی مسافری نیازی به مراجعه فرد متقاضی به سامانه همتا نیست و فرد متقاضی صرفاً باید به سامانه اظهارنامه گمرکی مراجعه و حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه را پرداخت کند.
متقاضیانی که از پرداخت حقوق گمرکی توسط ایشان مدت زمان زیادی گذشته است، میتوانند جهت اطلاع از آخرین وضعیت درخواست خود از گمرک پیگیری کنند.
بندهای فوق به وضوح نشان میدهد که عملا برخورد با ثبت گوشیهای مسافری وارد فاز جدیدی شده و عملا واردات این دسته از گوشیها با محدودیتهایی مواجه خواهد شد.
نکته قابل تأمل دیگر در مورد سوم به چشم میخورد که متقاضی ثبت گوشی مسافری اطلاعات و عوارض و حقوق گمرکی گوشی را در سامانه گمرک وارد کرده اما ممکن است هیچگاه گوشی وی رجیستر نشود؛ لذا انتظار میرود کمیته راهبری طرح رجیستری نیم نگاهی به این مورد که میتواند در آینده چالشآفرین باشد، داشته باشد تا چالش آن گریبان کاربران و مردم را نگیرد.