گردشگری حلال - نمایه

بسیاری از مسلمانان به جای انتخاب کشورهای اسلامی، مانند ایران، مقاصدی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی را برای «گردشگری حلال» انتخاب می‌کنند.

سرویس جنگ نرم مشرق - «بازار حلال» بخش مهمی از اقتصاد بین‌المللی را تشکیل می‌دهد که به دلایل مختلفی برای کشورهای اسلامی و غیراسلامی فوق‌العاده جذاب است. این حوزه از آن‌جایی که به نسبت بسیاری دیگر از عرصه‌های اقتصادی بین‌المللی جدیدتر است و هم‌چنین به دلیل این‌که ورود به آن نیازمند تأمین زیرساخت‌های خاص است، گزینه‌ای جذاب برای رقابت میان کشورهای مختلف محسوب می‌شود. قاره آسیا به دلیل تجمع جمعیت عمده مسلمانان، طبیعتاً زمینه مساعدتری برای موفقیت در بازار حلال دارد، اما این تصور که کشورهای اسلامی در این قاره بدون هیچ تلاشی می‌توانند جایگاه مناسبی را در رقابت بر سر جذب سرمایه در این بازار به دست بیاورند، تصوری کاملاً ردشده است؛ به همین ترتیب، این تصور نیز که کشورهای غیراسلامی ماهیتاً توان رقابت با کشورهای اسلامی در زمینه جذب گردشگران مسلمان را ندارند، تصوری مطلقاً اشتباه است.

توضیحاتی درباره گردشگری حلال [دانلود]

«مسجد جامع شیان» در چین، جایی که سبک خطاطی اسلامی و چینی با هم تلفیق می‌شود

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران با سهم پنج درصدی از بازار «حلال» از فروش نفت بی‌نیاز می‌شود

›› صادرات قورباغه یا غذای حلال؛ سهم ایران از بازار «حلال» چیست؟

›› بازار «حلال» راهی برای دور زدن تحریم‌هاست

اگرچه عربستان با میزبانی از مقدس‌ترین مکان‌های مسلمانان، یعنی شهرهای مکه و مدینه، برگ برنده غیرقابل‌انکاری را در رقابت در حوزه توریسم حلال در اختیار دارد، اما کشورهایی که ممکن است در نگاه اول بی‌ارتباط‌ترین کشورهای دنیا به اسلام و مسلمانان تلقی شوند، طی سال‌های اخیر ثابت کرده‌اند که با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح، می‌توان سهم قابل‌توجهی از بازار حلال و به طور خاص توریسم حلال را به خود اختصاص داد. جالب است بدانید ژاپن [۱] ، کره جنوبی، هنگ‌کنگ و حتی چین از مقاصد نسبتاً رایج گردشگری مسلمانان طی سال‌های گذشته بوده‌اند. روزنامه چینی «ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست» طی چندین گزارش در همین‌باره به تشریح سهم چشم‌گیر کشورهای غیرمسلمان در آسیا از بازار گردشگری حلال پرداخته است.

نمایی از حیاط بیرونی «مسجد جامع شیان» در چین

افزایش چشم‌گیر سهم ژاپن، کره و هنگ‌کنگ از بازار گردشگری حلال

این روزنامه چینی با اشاره به تلفیق سبک آش‌پزی هنگ‌کنگی موسوم به «دیم سام [۲] » (تهیه غذا به شکل لقمه‌های کوچک) با برند حلال، در گزارشی تحت عنوان ««دیم سامِ» حلال و نمازخانه‌های فرودگاهی: چگونه هنگ‌کنگ، ژاپن و کره مسافران مسلمان را جذب کردند [۳] » می‌نویسد:

علاوه بر سیل مسافران از جنوب شرقی آسیا، مسلمانان نیز اکنون بیش از هر زمان دیگری به هنگ‌کنگ، ژاپن و کره جنوبی سفر می‌کنند. ژاپن و کره جنوبی شاهد نتیجه دادن تلاش‌هایشان برای جذب بازار مسافران مسلمان هستند و هنگ‌کنگ نیز در حوزه غذای حلال به سرعت رشد کرده است، چنان‌که بیش از ۲/۵ میلیون مسافر تنها طی ۹ ماه نخست سال جاری از جنوب و جنوب شرقی آسیا از این جزیره بازدید کرده‌اند. سال ۲۰۱۷، ژاپن میزبان ۱/۲ میلیون بازدیدکننده از کشورهای مالزی، اندونزی و سنگاپور بود. این رقم تقریباً معادل شمار افرادی است که از آمریکا به ژاپن سفر کردند؛ و بیش از صد برابرِ تعدادی است که از عربستان و قطر به ژاپن رفتند. در همین حال، طی نُه ماه نخست امسال [۲۰۱۸]، حدود نیم میلیون مسافر از مالزی، اندونزی و سنگاپور به کره جنوبی سفر کرده‌اند. این یعنی تعداد مسافرانی که، طی مدت مشابه در سال گذشته، فقط از مالزی به کره جنوبی سفر کردند، ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

«دیم سام» سبکی از آشپزی است که در آن غذاها به صورت لقمه‌ای سرو می‌شوند

ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست درباره دلایل این موفقیت‌ها نیز توضیح می‌دهد:

بازاریابی آنلاین، هزینه پایین سفر هوایی و موجی از علاقه به فرهنگ عامه ژاپنی و کره‌ای، همگی در محبوبیت تازه [این کشورها میان مسلمانان] نقش ایفا کرده‌اند. هم ژاپن و هم کره پس از تنش‌های دیپلماتیک با چین (که پیش‌تر منشأ ۷۰ درصد از گردشگران این دو کشور بود) شروع به جذب بازار مسافران مسلمان کردند. این تلاش‌ها نتیجه داده است و این دو کشور آسیایی اکنون در صدر فهرست مقاصد مناسب برای مسلمانان در آسیا قرار گرفته‌اند. سازمان‌های گردشگری هر دو کشور، در فرودگاه‌ها و مکان‌های توریستی‌شان نمازخانه ساخته‌اند و دفترچه‌های راه‌نمایی را به چندین زبان برای معرفی مکان‌های ارائه‌دهنده مواد غذایی حلال در شهرهای بزرگ تدوین کرده‌اند تا از این بازار روبه‌رشد بهره‌برداری کنند.

اقامه نماز جمعه در «مسجد کامی» شهر توکیو، بزرگ‌ترین مسجد ژاپن

هنگ‌کنگ پیشتاز جذب مسلمانان با غذای حلال

در ادامه می‌خوانیم:

سازمان ملی گردشگری ژاپن یک بروشور ارتباطی را به زبان‌های انگلیسی و ژاپنی منتشر کرده است که مسلمانان به کمک آن می‌توانند هر کجا هستند غذاخوری‌های حلال، نمازخانه، و نزدیک‌ترین مسجد را پیدا کنند. سازمان گردشگری کره نیز یک راه‌نمای ملی مصور را تدوین کرده که غذاخوری‌های حلال را معرفی نموده‌اند؛ این سازمان هر سال میزبان یک مراسم «هفته رستوران حلال» نیز هست. با این وجود، این هنگ‌کنگ است که در حوزه غذایی پیش‌تازی می‌کند. دیگر باید دورانی را به فراموشی بسپارید که در آن مقید بودن به صرف غذای حلال به معنای خوردن صرفاً کباب یا غذاهای تهیه‌شده از سبزی بود. هنگ‌کنگ اکنون «رامن [۴] » [نوعی سوپ رشته و گوشت، اصالتاً ژاپنی] حلال، «دیم سام» حلال، و حتی نسخه حلالی از غذای کلاسیک این شهر یعنی «اردک کبابی» را نیز ارائه می‌دهد.

توضیحاتی درباره بازار غذای حلال [دانلود]

مسلمانان تایلندی در حال خوردن غذای حلال در یک رستوران ژاپنی

روزنامه چینی ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست تصریح می‌کند:

شش مسجد در هنگ‌کنگ وجود دارد. مردمی که گرسنه هستند می‌توانند در کنار مسجد «عمار» در منطقه «وان‌چای» غذایی بخورند که برخی مدعی هستند بهترین «دیم سام» حلال در کل هنگ‌کنگ است. همان خیابان را که ادامه بدهید، به رستوران سرشناس «وای‌کی» در بازار «بورینگتون» می‌رسید، جایی که می‌توانید اردک کبابی حلال میل کنید. به علاوه، اگر مسیر کوتاهی را سوار مترو شوید، به منطقه «کولون» خواهید رسید و می‌توانید از غذاهای سبک منطقه «شین‌جیانگ» در رستوران «غذای اسلامی» لذت ببرید. رستوران «ما» در منطقه «شام‌شوی‌پو» نیز به خاطر خوراک‌های سبزیجاتش شهرت دارد. علاوه بر همه این‌ها، بازدیدکنندگان از پارک «اوشن» می‌توانند چلو مرغ حلال منطقه «هاینان» را نیز تجربه کنند و خیالشان راحت باشد که دیزنی‌لند هنگ‌کنگ، دو رستوران کامل با مجوز حلال دارد و چهار عدد از هتل‌هایش هم گزینه‌های حلال را در اختیار مسافران می‌گذارند.

رستوران‌های محلی و حلال، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری برای مسلمانان در کشورهای غیراسلامی هستند

جذابیت چین برای مسلمانان، به‌رغم مسئله اویغورها

اخیراً مسئله برخورد دولت چین با اویغورها به شدت در رسانه‌های دنیا پیچیده است. با این وجود، چنان‌که ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست مدعی است، این مسئله تأثیری روی جذابیت چین به عنوان یکی از مقاصد گردشگری حلال نداشته است. این روزنامه در گزارشی با عنوان «کمپ‌های بازآموزی شین‌جیانگ را فراموش کنید؛ چین هنوز برای گردشگران مسلمان جذاب است [۵] » این مسئله را تشریح کرده است. نویسنده این روزنامه می‌نویسد:

گروه‌های حقوق مدنی تخمین می‌زنند که بیش از یک میلیون نفر (اکثراً مسلمانان اویغور) در شین‌جیانگ برای شست‌وشوی مغزی سیاسی در مکان‌هایی بازداشت شده‌اند که پکن نام آن‌ها را «کمپ‌های بازآموزی» گذاشته است [۶] . اگرچه دولت چین می‌گوید هدف از تأسیس این کمپ‌ها، دادن آموزش شغلی و جلوگیری از شیوع خشونت و نظامیگری پس از یک رشته حملات خشونت‌بار طی سال‌های اخیر است، اما برخی منتقدان معتقدند این کمپ‌ها برای سرکوب دین و سبک زندگی اویغورها تشکیل شده‌اند [به خصوص که در این کمپ‌ها درباره «خطرات اسلام» هم هشدار داده می‌شود [۷] ]. اکنون بسیاری از شهروندان این منطقه، از آن شکایت دارند که حتی فعالیت‌های روزمره‌شان، مانند رفتن به مسجد، نیز بهانه‌ای برای مشکوک شدن و نظارت دولت بر زندگی آن‌ها شده است.

«دیگ داغ» حلال با غذاهایی به سبک چینی

ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست توضیح می‌دهد:

تنش‌ها درباره شرایط زندگی مسلمانان اویغور در چین نه تنها موجب کاهش علاقه مسلمانان به سفر به این کشور نشده، بلکه محبوبیت چین در میان مسافران مسلمانان رو به افزایش نیز هست. کمپانی تحقیقی «سلام استاندارد» گزارش می‌دهد که گردشگران مسلمان در سال ۲۰۱۸ معادل ۸ میلیارد دلار در چین خرج کرده‌اند و در آینده، این رقم سالیانه یک میلیارد دلار نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بخش عمده رشد کنونی [در آمار سفر مسلمانان به چین] مربوط به مسلمانان آسیا می‌شود که نسبت به مسلمانان در آمریکا و اروپا درباره گزارش‌هایی که از شین‌جیانگ مخابره می‌شود کم‌تر نگران هستند. سال ۲۰۱۶، دولت چین از گروهی از مقامات ارشد «نهضه‌العلما» بزرگ‌ترین سازمان اسلامی اندونزی دعوت کرد تا از شین‌جیانگ و وضعیت مسلمانانی که در چین زندگی می‌کنند، بازدید نمایند. هم‌چنین طی سال‌های اخیر، کمپانی‌های تخصصی مختلفی تأسیس شده‌اند تا نیازهای گردشگران مسلمانی را تأمین کنند که جذب مکان‌های مذهبی‌ای نظیر «مسجد اعظم شیان» شوند که قدمت برخی از آن‌ها به قرن هفتم برمی‌گردد.

نمای دیگری از «مسجد جامع شیان» در چین

اهمیت آسیا به عنوان میزبان مسلمانان جهان

روزنامه ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست در گزارش دیگری با ترکیب عبارت‌های «هالیدِی» و «حلال» و اختراع کلمه «حلال‌دِی»، به استقبال تعطیلات آخر سال میلادی رفته و عنوان «حلال‌دی مبارک: چگونه آسیا به «مکه گردشگری» مسلمانان تبدیل شد [۸] » را برای مقاله‌ای انتخاب کرده که در آن اهمیت صنعت گردشگری حلال در قاره آسیا به عنوان میزبان بخش عمده‌ای از جمعیت مسلمانان جهان را بررسی نموده است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

[کمپانی آمریکایی] «مَسترکارت» ارزش بازار جهانی [گردشگری حلال] را حدود ۲۰۰ میلیارد دلار تخمین می‌زند و پیش‌بینی می‌کند که ارزش این بازار تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰۰ میلیارد دلار نیز برسد؛ این یعنی گردشگری حلال دارای یکی از سریع‌ترین آمار رشد در صنعت گردشگری بین‌المللی است. از این مبلغ، پیشاپیش ۳۴ میلیارد دلار تنها در آسیا خرج می‌شود. بزرگ‌ترین خریداران، با فاصله، از عربستان و امارات می‌آیند، به طوری که سال گذشته، مسافران متمول حوزه خلیج [فارس] حدود ۴۰ میلیارد دلار در سراسر دنیا خرج کردند. مسافران اندونزیایی با صرف ۷/۵ میلیارد دلار هزینه (مبلغی که روبه‌رشد هم هست) در مکان سوم در فهرست مسافران سودآور هستند. بعد از اندونزی، مالزی با چیزی حدود نصف این مبلغ، و سپس سنگاپور در مکان‌های بعدی هستند.

سهم ۳۴ میلیارد دلاری کشورهای غیرخاورمیانه‌ای از کل بازار گردشگری حلال در دنیا (تصویر کامل‌تر)

نویسنده گزارش ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست در ادامه، آمارهایی از صنعت گردشگری حلال در آسیا می‌دهد که خوش‌بختانه بوی امیدواری می‌دهد:

پیش‌بینی می‌شود مسافرانی که از آسیا، به ویژه از مالزی و اندونزی، به نقاط دیگر دنیا می‌روند، طی دو سال آینده نسبت به مسافران اروپایی مبلغ بیش‌تری را در سفر خرج کنند. در حالی که مسافران مسلمان از خاورمیانه و اروپا، طی تعطیلات تابستانی لوکس به آسیا می‌آیند، نوجوان‌ها و جوان‌های مستقل از اندونزی و مالزی، به دنبال «سوشی» حلال به ژاپن، و برای خرید در بازارهای سئول به کره جنوبی سرازیر می‌شوند. کشورهایی که بیش‌ترین تعداد مسافران مسلمان در سراسر جهان را می‌پذیرند عبارتند از عربستان، ایران و قطر. در آسیا [بدون در نظر گرفتن خاورمیانه]، مقصدهای اول گردشگری حلال، مالزی، اندونزی، سنگاپور، تایلند و چین هستند، و ژاپن و کره جنوبی با فاصله اندکی این کشورها را تعقیب می‌کنند.

سبک معماری کشورهای آسیای شرقی، یکی از جذابیت‌های این کشورها برای گردشگران مسلمان است

نقش شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های نوین

البته روزنامه چینی ساوث‌چاینا مورنینگ‌پست خبرهای بدی هم از حوزه گردشگری حلال دارد:

طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، ۸۰ درصد از مسافرت‌ها در آسیا، درون‌منطقه‌ای است و بخش به شدت روبه‌رشدی از مسافران مسلمان جوان از جنوب شرق آسیا دارند به کشورهایی هم‌چون ژاپن، تایلند و کره سفر می‌کنند که اکثریت مسلمان ندارند. هم‌چنین تا سال ۲۰۲۰، نیمی از کل مشاغل گردشگری که در بازار گردشگری اسلامی در سراسر جهان ایجاد می‌شود، در آسیا [بدون احتساب خاورمیانه] خواهد بود. این سازمان گزارش می‌دهد که آسیا در سال گذشته، پس از اروپا، دومین بازار بزرگ جهان از نظر بازدیدکننده بوده و رشد سفر گردشگران به آسیا، با سرعتی معادل دو برابرِ میانگین جهانی در حال رشد است. دلیل این آمار؟ رواج فناوری‌های همراه و دست‌رسی به اینترنت در سراسر قاره و در میان نوجوانان و جوانان.

لباس‌های زنانه کره‌ای، موسوم به «هانبوک»، به سادگی و داشتن رنگ‌های شاد مشهور هستند

در ادامه آمده است:

رسانه‌های اجتماعی نقش بسیار ویژه‌ای در علاقه مسلمانان نوجوان و جوان به سفر داشته‌اند. از یک طرف، وجود بیش از ۳۷۰ میلیون کاربر اینترنت در جنوب شرقی آسیا، و از طرف دیگر، ظهور پدیده مسافرت هوایی کم‌هزینه به لطف مالزی، سنگاپور و اندونزی، مسافران به طور فزاینده‌ای علاقه‌مند شده‌اند تا دست به کسب تجربیاتی بزنند که اتفاقاً به طور هم‌زمان، دست‌یابی به آن‌ها هم ساده‌تر شده است. اپلیکیشن‌های موبایلی مانند «حلال تریپ [۹] » [به معنای «سفر حلال»] به مسافران اجازه می‌دهند تا جهت قبله را در هر نقطه‌ای از جهان پیدا کنند، وقت نماز را طی پروازهای طولانی محاسبه نمایند، نزدیک‌ترین مساجد و رستوران‌های حلال را بیایند، و رزرو هتل و تورهای گردشگری را انجام بدهند. مسلمانان نوجوان و جوان، علاوه بر استقلال در سفر [مثلاً سفر خانم‌ها به تنهایی]، بر اساس ارزش‌ها و مطابق اعتقادات دینی‌شان گزینه‌های سفر خود را انتخاب می‌کنند.

تبلیغ شرکت توزیع گوشت «جنان‌میت» انگلیس با محوریت محصولات حلال (انگلیسی) [دانلود]

حتی «نستله» صهیونیست هم به دنبال سهمی از بازار حلال است

سهمِ هم‌چنان ناچیز ایران از بازار حلال

مشرق پیش از این بارها توضیح داده است که اهمیت چندگانه بازار حلال برای کشوری مانند ایران که تحت فشارهای ظالمانه اقتصادی قرار دارد، چندبرابر هم هست. بازار حلال (که به هیچ عنوان منحصر به غذای حلال و گردشگری حلال هم نیست) علاوه بر جنبه‌های فرهنگی و سیاسی، می‌تواند ابزاری برای ارزآوری و دور زدن تحریم‌های آمریکا در اختیار ایران بگذارد که ارزش و کارآمدی آن به راحتی با صادرات نفت برابری می‌کند. این منبع پایان‌ناپذیر اقتصادی، به شرط مدیریت، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند به منبعی بی‌انتها برای شکوفایی استعدادهایی تبدیل شود که به طور طبیعی در کشور موجود هستند.

ارائه مزایای حلال و کارت اعتباری منطبق با «شریعت» اسلامی توسط مسترکارت آمریکا

فرهنگ هزاران‌ساله، غنی، متنوع و جذاب ایرانی-اسلامی، آثار باستانی بی‌نظیر در قدمت و زیبایی، سبک‌های قدیمی یا معاصر آش‌پزی، معماری و هنری که بی‌شمارند؛ همه این‌ها تنها بخشی از داشته‌های ایران است که «حلال» بودن ویژگی ذاتی آن‌هاست و بنابراین استفاده از آن‌ها می‌تواند به نقطه برتری و برگ برنده کشور در رقابت بر سر سهم از بازار حلال تبدیل شود. چنان‌که پیش‌تر نیز اشاره شده است، برخورداری از سهمی به اندازه ۵ درصد از بازار حلال در دنیا می‌تواند ایران را از صادرات نفت بی‌نیاز کند (جزئیات بیش‌تر). شاید سهم ۵ درصدی از بازار حلال دنیا در حال حاضر قله بلندی به نظر بیاید، اما قطعاً ایستادن روی این قله، ممکن و ضروری است و زمینه را برای به دست آوردن سهم بیش‌تر از این بازار و تحقق اهداف بزرگ‌تر هموار می‌سازد. تنها لازمه رسیدن به این قله‌های رفیع، برنامه‌ریزی و اقدام جهادی و انقلابی و رو کردن به ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی، اسلامی و انسانی کشور به جای داشتن چشم امید به سرمایه‌گذاری و چاره‌جویی خارجی است.

در همین‌باره بخوانید:

›› جای خالی ایران در بازار بزرگ محصولات و خدمات حلال

›› چرا تمام جهان به دنبال اقتصاد حلال است

›› گردشگری حلال؛ برگ برنده ایران در برابر تحریم‌های آمریکاست


[۱] Why Are So Many Muslims Suddenly Visiting Japan? Link

[۲] Dim sum Link

[۳] Halal Dim Sum, Airport Prayer Rooms: How Hong Kong, Japan and Korea Won over Muslim Travellers Link

[۵] Forget Xinjiang’s Re-Education Camps, China’s Still a Draw for Muslim Tourists Link

[۶] How China defines religious extremism and how it justifies Xinjiang re-education camps for Muslims Link

[۷] Inside the camps where China tries to brainwash Muslims until they love the party and hate their own culture Link

[۸] Happy Halaldays: How Asia Became a Tourist Mecca for Muslims Link

[۹] Halal Trip Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    21 2
    ما فقط حرف میزنیم
  • میثم CN ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    27 1
    با سلام من نزدیک به ده سال خارج از کشور هستم و متاسفانه ایران فاقد مدیریت بوده و هیچ امکانات گردشگری حتی برای خود ایرانی ها نداره. 1- ایران فاقد امکانات اطلاع رسانی هست، شما الان در اینترنت نمی تونید فیلم، نقشه و سایر فایل های آموزشی درباره جاهای دیدنی ایران به زبان های مختلف و به روز پیدا کنید 2- ایران فاقد پایه ای ترین امکانات رفاهی مانند توالت هست یعنی پیدا کردن توالت یک کار غیر ممکن است 3- اکثر ایرانی ها فاقد توانایی انگلیسی صحبت کردن هستن و راهنمای گردشگری چه انسانی و چه غیرانسانی در شهر موجود نیست 4- رستوران های ایران فاقد تنوع غذایی هستن فقط غذاهای خاصی رو مثل کباب و ساندویچ و.. رو می فروشن و خبری از تنوع غذاهای محلی و انواع سالادهای گیاهی نیست. 5- متاسفانه طی چند دهه اخیر بافت معماری ایران نابود شده و طراحی ساختمان های ایران دارای نماهای سفالی، سنگی، آلومینیومی زشت و نامربوط به فرهنگ ایرانی هست که با مدیریت صحیح می توانست عامل اصلی جذب گردشگر خارجی باشد، خیلی از خارجی ها به یزد سفر می کنند تا از معماری قدیمی شهر لذت ببرند و خیلی از کشورهای خارجی معماری ایران را کپی زدن ولی ما خودمان معماری خودمان را نابود کردیم، من خودم به شخصه طرح های سنتی ایرانی میبینم لذت میبرم ولی خیلی اندک وجود دارد. 6-ایران فاقد امکانات حمل و نقل گردشگری هست برای خود یک ایرانی چرخیدن و پیدا کردن جاهای گردشگری هر شهر به سختی صورت می گیرد چه برسد به یک خارجی. 7-باید تسهیلات خرید داخلی چه آنلاین و چه غیر آنلاین در داخل ایران برای خارجی ها تسهیل شود تا راحت تر خرید کنند و پول راحت تر در کشور خرج شود. 8-ایران نیازمند یک نقشه ملی معادل نقشه گوگل با فراهم کردن تمامی امکانات لازم گردشگری از قبیل معرفی محل های گردشگری، محل های حمل و نقل شهری و خارج شهری، محل و معرفی رستوران ها مغازه ها، محل توالت عمومی ها و سایر مکان های لازم مثل بانک ها و پلیس و به زبان فارسی و انگلیسی، عربی و.. باشد 9-همچنین وجود نرم افزارها و صندوق های نظرسنجی و شکایت جهت رفع و اصلاح مشکلات مربوطه. این درست نخواهد شد تا زمانی که تمام مدیران نالایق عوض شوند.
    • افتخار AU ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      2 0
      در صدر ملزومات برای رونق گردشگری ساخت و نگهداری توالت تمیز بین راه است ۰ در سال ۱۹۸۷ چین متوجه اهمیت این موضوع شد و نهضتی برای ساخت و نگهداری توالت عمومی ایجاد کرد چون چین متوجه این اشکال کشور خود شد.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      6 0
      امیدوارم مسئولی نظرات خوب میثم روببینه واقعا راست گفت
  • DE ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    27 15
    فرق چین با ایران اینه که چینی ها به توریست بعنوان منبع درامد نگاه میکنن ولی ما به چشم جاسوس و نفوذی
    • SE ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      12 6
      خودت را گول می زنی. اولا توریستها همه جاسوس نیستند اما خیلی از جاسوسها با لباس توریست وارد می شوند! ثانیا توریستهای اندکی برای تماشای آثار تاریخی و فرهنگی کشورها می آیند. عمده هدف توریستها از سفر تجربه الکل و قمار و فحشا در یک مکان جدید و نوعی تنوع است. غربیهای مو بلوند عاشق زنان مو سیاه آسیایی هستند و بر عکس.
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      2 7
      شما خودت رو با همه یکی نکن
    • US ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      1 3
      خطاب به "خودت را گول میزنی" : هموطن نمیدونم از کدوم شهر ایران داری نظر میدی ولی اگر وقعا به آنچکه گفتی باور داری می تونم بگم شما متاسفانه نمونه بارز یک انسان ایزوله هستی که فکر نمیکنم حتی از شهر یا استان محل سکونت خودت هم خارج شده باشی کاش حداقل همون صدا و سیما رو هم نگاه میکردی. یه خورده در مورد توریسم و نقش اون در رشد اقتصادی بیشتر فکر کن . فقط توریسم میتونه کل مشکل بیکاری جوون ها رو حل کنه.
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      0 0
      برعکس فرق شما با چینی ها اینه که اونا غریبه پرست نیستن اما امثال شما تا یک امریکایی می بینید چنان ازش به استقبالش می رید که انگار به عمرتون بشر ندیدید به خونتون دعوت می کنید ناهار و شام مججججججججججججانی اما به هموطن که سهله برای فامیلتون در خونه رو باز نمی کنید.
  • 卐احمد IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    8 5
    ایرانیان آریایی نیستند و باید قتل عام گردند.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    5 3
    وقتی یاد گرفتیم که به همه ادیان قوم ها و نژاد ها احترام بگذاریم حتی شده ظاهری برای کسب منفعت اونوقت مشکلاتمون حل میشه فعلا که ورد زبانمون اینه : محو می کنیم نابود می کنیم و ...
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      7 2
      مغلطه، مغلطه و دیگر هیچ، احیانا شما جزیی از همون رسانه های دروغگویی نیستی که کارشون فقط شده دروغ پردازی و نفرت پراکنی در مورد ایران
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      6 0
      برای حیوانات هم مهم نیست محل غذایشان از کجا است. حلال است یا حرام. از هر راهی شد می خورند و هر دستی به آنها غذا دهد را می لیسند. بعضی انسانها همینطور هستند فقط درآمد و اقتصاد برایشان مهم است. اما انسانهای واقعی ابراهیم وار تبر به دست می گیرند و هیج احترامی برای عقاید ئ تفکرات باطل قایل نمی شوند.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      0 0
      انگار توی غار زندگی می کنی و نمی بینی که امریکا در حال نابود کردن کشورهای خواهان استقلال است. ما مثل شما سیب زمینی تشریف نداریم و حتما نابود خواهیم کرد هر انکه قصد نابودی کشورمان را داشته باشد مرگ بر امریکا و مزدوران داخلی اش و زنده باد وطن
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    5 12
    این ایام که صدا و سیما سال ۵۷ را با الان مقایسه می کنه و میگه پیشرفت کردیم خنده ام میگیره انگار اگر انقلاب نمی شد پیشرفت ثابت میموند بهتره یه کشور مشابه حتی ضعیف تر از ایران را در سال ۵۷ با الانش مقایسه کنید اگر ما از ۵ رسیدیم به ۱۰ اونا از ۳ رسیده اند به ۱۹
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      2 1
      بهترین نمونه اش مصر است. کشوری بسیار شبیه ایران. دقیفا همزمان با ما که انقلاب کردیم آنها راه تعامل را درپیش در پیش گرفتند و کمپ دیوید امضا کردند. حالا به اوج پیشرفت رسیده اند!! بگذریم که از چشم مادی شما پیشرفت را فقط در ساختمان و ماشین می بیند و ارزشی برای شرف و استقلال و مبارزه با ظالمان قایل نیست.
    • US ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      4 0
      خودباخته برو آمار جهانی شاخص توسعه انسانی سازمان ملل رو ببین تا متوجه بشی ایران 2 برابر میانگین جهانی رشد داشته
    • موبین IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      1 0
      شما بخند. اما اتفاقا پیشرفت در نسبت با سایر کشورهای جهان تعریف میشه. مثلا از لحاظ سطح سواد مردم ایران قبل و بعد از انقلاب به نسبت سایر کشورهای جهان. از لحاظ شاخص امید به زندگی در نسبت جهانی. از لحاظ جایگاه علمی در جهان. از لحاظ جایگاه تولیدات مختلف در جهان. از لحاظ شاخصهای رفاه در جهان و... از مقایسه جایگاه جهانی ایران در همه موارد بالا به نسبت قبل از انقلاب متوجه پیشرفتهای غیرقابل باور خواهی شد.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    1 2
    بزرگوار ما همه را جاسوس می دانیم این چه قیاسی است که می کنید؟؟
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      2 0
      عزیزم تو، ما نیستی
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      1 1
      با وجودجاسوس هایی ماند شما واقعا چه نیازی است که توریست های جاسوس به ایران بیایند؟
  • ن IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    2 2
    هر کسی هم بیاد به جرم جاسوس ونفوذی بازداشت میشه انوقت انتظار داری سهم اول وداشته باشی اونهم از توریسم واقعآ که.
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
      1 1
      لابد خود تو هم با آن جاسوسها فک و فامیل هستی. والا توریستی که می رود از از مراکزنظامی عکس می گیرد حتما باید دستگیر شود.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
    3 0
    ببخشید بفرمایید بهره خود ایرانیها از منابع و فرصتها چقدر هست تا درباره بقیه ش مذاکره کنیم؟
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    6 1
    مسلمان هم به تفریح احتیاج داره. با فقط عزاداری نمیشه که!
  • ايراني IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
    2 1
    خيلي بي شرفي مشرق پيام منو نگذاشتي چون خودتم سانسورچي هستي

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس