بیشتر بخوانید:
وی ادامه داد: صندوق بین المللی برآوردی داشته که در حوزه های زیرساختی دنیا نیازمند ۴۱ هزار تریلیون دلار سرمایه گذاری داشته که تامین آن در توان دولت ها نبوده است. یکی از راهکار مشارکت بخش خصوصی و عمومی بوده است.
وی بیان کرد: برآوردها نشان می دهد که حدود ۷۰ هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور داریم، ضمن اینکه تورم کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است. باید فکری برای انی پروژه ها کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متولی حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی (طرح مهر) در کشور هستیم، اظهار کرد: بخشی از این واحدها به بهره برداری رسیده و بخشی هم در حال آماده سازی برای افتتاح است.
طاهرخانی با بیان اینکه جمعیت زیادی در شهرهای جدید کشور ساکن هستند که با کمبود زیرساخت ها مواجه اند، گفت: برای تامین زیرساخت های موردنیاز باید از سرمایه های بخش خصوصی استفاده کنیم. در این راستا از مراکز محلات برای تامین این زیرساخت ها استفاده کرده ایم.
وی تاکید کرد: ناگریز از مدل مشاکرت مدنی استفاده می کنیم؛ اما مدل مراکز محله ساده است، در این مراکز فضای بازی، درمانگاه، مدرسه و… در کنار آن مراکز تجاری هم هست. حسن این کار با توجه به رکود ساخت و سازها فرآیند کار برای سازندگان فراهم می شود و سرمایه گذار هم می تواند از سود خودش مطمئن باشد.
وی با بیان اینکه زمین در اختیار شرکت های عمران می توان نیازهای منطقه ای، استانی و ملی را پوشش دهد، اظهار کرد: باید مُدل های انجام پروژه را متحول کنیم. با این رویکرد هیچ راه گریزی نداریم چون دیگر منابع مالی در اختیار نداریم.
وی با بیان اینکه دولت به مشتری اهمیت نمی دهد، افزود: در نظام پیمانکاری عموماً گرایش به تطویل است و متاسفانه خودشان را با پروزه مشغول می کنند. اما در پروژه سرمایه گذاری، هر میزان تاخیر انتفاع از آن را تحت تاثیر قرار می دهد. سیستم مواجهه با سرمایه گذار باید در دولت تغییر کند، نباید خیلی حساس باشیم که سرمایه گذار ۲درصد، ۵ درصد یا ۷ درصد بیشتر سود کند بهتر از این است که سرمایه گذار پول خودش را به بازار ارز و طلا ببرد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با تاکید بر اینکه نیاز ما این است که نوع نگاه از پیمانکاری به مشارکتی و سرمایه گذاری تغییر کند، تصریح کرد: برای اینکه یک پروژه به بن بست نرسد باید از ساز و کارهای سرمایه گذاری استفاده کنیم.
طاهرخانی بیان کرد: باید از سرمایه های مولد بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف توسعه ای استفاده شود.
وی همچنین در اولویت قرار داشتن قطار شهری کرج-هشتگرد خبر داد و با بیان اینکه منابع مورد نیاز از محل منابع شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت عمران هشتگرد تامین خواهد شد، اظهار کرد: آزادراه چرمشهر-آبیک پیشرفت خوبی دارد و باعث تخفیفی در حوزه ترافیکی می شود.
ووی با اشاره به برنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰، گفت: این ساخت و ساز مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی است و از این بخش برای عرضه مناسب تر مسکن استقبال می کنیم.