به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، خبرنگار راشا تودی با طرح این سوال که «آیا شما با پیشنهاد اوباما برای رصد ایران از روی ماه موافقید؟»، دست به بررسی میزان تأثیرپذیری مردم آمریکا از رسانههای این کشور و نیز شدت اغراقهای به عملآمده در مورد برنامه هستهای ایران زد.
در این گزارش، برخی از مردم آمریکا کاملاً تحت تأثیر تبلیغاتهای بیشازحد رسانههای خود علیه ایران قرار گرفته و موافقتشان را با انجام این کار عنوان میدارند. گفتگویی که بین گزارشگر و مصاحبهشوندگان صورت میگیرد به شرح زیر است:
نفر اول:
· آیا با اقدام اوباما برای رصد برنامه هستهای ایران از روی ماه موافقید؟ بله.
· چرا؟ به نظر من مهم است که بدانیم چه اتفاقی داره میافته.
نفر دوم:
· بله موافقم.
· چرا؟ خب، چون تهدیدی برای جهان است.
· دقیقاً چه نوع تهدیدی است؟ برای امنیت ما.
· چطوری؟ ممکنه بمیریم.
نفر سوم:
· به نظر من احمقانه است.
· چی احمقانست؟ رصد از روی ماه یا کاری که دارند انجام میدهند؟ هر چی که تو قبول داری.
نفر چهارم:
· آیا با برنامه او موافقید؟ از روی ماه؟ دستم انداختی؟
· باور نمیکنی؟ از روی ماه؟ از طریق ماهواره شاید، اما فکر میکنم داری دستم میاندازی.
· تعجب نمیکنی اگه بگم که بسیاری از مردم با انجام این برنامه از روی ماه موافقت کردهاند؟ نه اصلاً تعجب نمیکنم.
نفر پنجم:
· مردم اخبار رو از طریق تلویزیون، رادیو، و اینترنت دنبال میکنند. وقتی در مورد یک بیماری خاص به دنبال راهحلی میگردی با تفسیرهای بسیار زیادی مواجه میشی. از همین رو، گفتن اینکه کدام یک از آنها درست است، بسیار سخت است.
· درسته، اما مردم میگویند که من این رو در اینترنت دیدم پس کاملاً درسته.
· آره. اما پیدا کردن منبع درست کار واقعاً سختی است.
نفر ششم:
· بیشتر مردم وقت و علاقه کافی برای پرداختن به این جور مسائل را ندارند. آیا تا حال سعی کردی با کسی در مورد یک مسئله سیاسی دست به یک گفتگوی کاملاً هدفمند و معنادار بزنی؟
· هر روز دارم سعی میکنم، ولی [نتیجهاش] کاملاً بد بوده.
چنین اظهارنظرهایی خود حاکی از اهمیت و نقش رسانهها و تأثیرپذیری مردم جوامع مختلف از آنها میباشد، ابزاری که سیاستگذاران آمریکایی سعی بر آن دارند تا با استفاده از آن نه تنها اذهان عمومی مردم این کشور بلکه مردم دیگر کشورهای جهان را کنترل کرده و تحت تأثیر قرار دهند.