به گزارش مشرق، نمونه آخرین این مدعا را می توان در قضیه اطلاع رسانی قیمت ارز و سکه مشاهده کرد. درحالی که ارز و سکه در شش ماه اخیر با نوسان های چشمگیری روبرو بود و در روزهای آخر غائله گرانی، قیمت آن به روز تغییر می کرد، رسانه های رسمی کشور مرتب در این باره اطلاع رسانی می کردند تا شاید مسوولان اقتصادی نسبت به این گرانی بی سابقه واکنش نشان بدهند.
در شرایطی که دو مقام مسوول اقتصادی یعنی وزیر اقتصاد و وزیر بازرگانی به همراه رییس جمهور در سفر آمریکای لاتین به سر می بردند، رسانه ها خود را در برابر افزایش حبابی قیمت سکه و ارز مسوول می دیدند و نسبت به آن واکنش نشان می دادند.
اطلاع رسانی مداوم با این نیت که شاید مسوولان بی اطلاع از وضعیت بازار را بیدار کند، بعدها توسط وزیر اقتصاد یکی از عوامل گرانی ارز و سکه اعلام شد!در همان روزها یکی از سایت های اینترنتی که قیمت سکه و ارز را به طور لحظه ای اعلام می کرد، با شکایت بانک مرکزی فیلتر شد. این در واقع پاک کردن صورت مساله توسط دولت بود، چون در غیاب آن سایت، اگر چه فیلتر شکن ها فعال بودند، سایت های دیگری هم وجود داشتند که جای خالی آن را پر می کردند.
از سوی دیگر خبرگزاری های رسمی کشور هم دست کم دو بار در روز قیمت ارز و سکه را از بازار دریافت و منتشر می کردند.ضمن این که قیمت ارز و سکه موضوعی مخفی نبود که کسی نتواند از آن اطلاع پیدا کند. کافی بود سری به طلافروشی محل یا میدان فردوسی تهران بزنید تا قیمت ارز و سکه را پیدا کنید. با این وجود مسوولان بانک مرکزی که ظاهرا در غیاب رییس جمهور قادر نیستند تصمیم گیری کنند، به این فکر افتادند که سایت اطلاع رسانی قیمت ها را از دسترس خارج کنند.
به هر حال پس از بازگشت رییس جمهور از سفر آمریکای لاتین، کارگروه ساماندهی نرخ ارز تشکیل و موضوع را تا حدی تعدیل کرد، اما با این وجود يكي از عواملي که در نهایت به اخلال در بازار ارز متهم شد، رسانه ها و پیامک بود!
جالب اینجاست که اگر چه کار رسانه از دید مسوولان اطلاع رسانی است، اما ظاهرا آنها می خواهند رسانه ها در حالی که قیمت سکه در بازار به یک میلیون تومان رسیده، اعداد غیرواقعی را برای خوشامد مسوولان کشور اعلام کنند. در واقع اگر رسانه ای پیدا می شد که به دروغ روی می آورد و در روزهای رونق بازار دلالان، اعداد و ارقام نادرست برای ارز و سکه اعلام می کرد، از سوی مسوولان اقتصادی دولت تشویق می شد.
به یاد داریم چند سال قبل تر رییس جمهور در گفت و گو تلویزیونی خود با انتقاد از صداوسیما عنوان کرد " در حالی که دولت تلاش می کرد بازار را سامان بدهد، اخبار تلویزیون از افزایش قیمت طلا خبر می داد." فردای آن روز عزت الله ضرغامی در جایی گفت که بعد از شنیدن این اظهارات رییس جمهور، با ایشان تماس گرفتم. ضرغامی گفت که وقتی قیمت ها در بازار زیاد می شود، صداوسیما نمی تواند قیمت های غیرواقعی اعلام کند.
به نظر می رسد می توان در غائله اخیر بازار ارز و سکه، رسانه ها و دلال ها را برنده میدان دانست؛ اگرچه برد دلال ها به نفع بازار سیاه و برد رسانه ها به نفع مردم بود. رسانه ها با اطلاع رسانی دقیق و شفاف از بازار متشنجی که افسار آن از دست دولت و مسوولان اقتصادی آن در رفته بود، توانستند بدون هیچ چشم داشتی اقتصاد کشور را از یک سقوط حتمی نجات بدهند. بازنده قطعی این بازار نابسامان هم حتما مسوولان اقتصادی کشور بودند که شاید اگر اطلاع رسانی رسانه ها نبود، انها همچنان در خواب زمستانی خود به سر می بردند.اگر چه در این آشفته بازار، همیشه دم دست ترین و کم هزینه ترین راه برای توجیه عملکرد نامناسب مسوولان، تخریب رسانه هاست، اما مسوولان اقتصادی کشور باید خوب بدانند که در روزهای پیش رو، به رسانه ها نیاز دارند.
بیشتر روی سخن با مدیران وزارت اقتصاد بخصوص وزير اقتصاد است كه خود روزي بر مسند روابط عمومي وزرات نيرو تكيه زده بود و حالا براي رسانه ها نشست های خبری در هفته جاری و هفته بعد از آن ترتیب داده و می خواهد در آنها از اوضاع خوب اقتصاد کشور برای رسانه ها سخن بگوید!