به گزارش مشرق، سالیان سال است که مشترکین آب، برق، گاز و تلفن صورت حساب خود را از طریق قبوض کاغذی دریافت میکنند که این اقدام هزینههای گزافی را به دولت تحمیل میکند.
این درحالی است که حدودا ۳۵ میلیون کنتور برق در کشور وجود دارد که قبض برای آن صادر میشود از طرفی با در نظر گرفتن ۳۵ میلیون کنتور آب و همین تعداد کنتور گاز و شاید چند برابر این رقم خط تلفن میتوان هزینه قابل توجهی را برای صدور قبضهای دورهای تخمین زد.
بیشتر بخوانید:
در همین راستا چندی پیش آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رقم صرفه جویی از محل حذف قبوض آب، برق، گاز و تلفن را ۱۴۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با جلوگیری از هدررفت این منابع میتوان با آن کارهای بزرگی انجام داد.
البته حذف قبوض کاغذی جزو برنامههای وزارت نیرو قرار دارد به طوری که مدیرکل مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر از توقف صدور قبوض کاغذی برای ۳۶ میلیون مشترک برق کشور از مهرماه امسال خبر داد و گفت: شماره تلفن همراه بیش از ۸۰ درصد مشترکان برق برای ارسال قبوض پیامکی و دیجیتال جمعآوری شده است.
لازم به ذکر است که برای دریافت شماره تلفن همراه مشترکان برای ارسال قبوض پیامکی ۴ روش درنظر گرفته شده است که روش اول از سوی ماموران قرائت کنتور پس از مراجعه به منازل است به طوریکه با دریافت شماره تلفن همراه مشترک آن را در سامانه ثبت خواهند کرد.
در روش دوم سرشمارهای اعلام شده است که مشترکان با ارسال شماره شناسه اشتراک خود، اطلاعاتشان در سامانه ثبت خواهد شد و پس از این قبوض خود را به شکل پیامک دریافت خواهند کرد.
اما در روش سوم مشترکان با مراجعه به سایت ۳۹ شرکت توزیع در سراسر کشور میتوانند نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند.
روش چهارم نیز استفاده از اپلیکیشن بارگذاری شده در سایتهای شرکت توزیع در سراسر کشور است به طوریکه مشترکان میتوانند با استفاده از آن علاوه بر دریافت قبوض الکترونیکی، تمامی خدمات پس از فروش را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند.
البته موضوع دیگر نحوه ارائه صورتحسابهای دورهای است که مشترکان ترجیح میدهند به ریز اطلاعات مصرف خود دسترسی پیدا کنند که به نظر میرسد دریافت جزئیات با تلفن همراه کار را سخت میکند و باید دید در این زمینه چه تدابیری اندیشیده شده است.
لازم به ذکر است که درحال حاضر نیز برخی مشترکان با درخواست خود به طور پیامکی قبضهای برق را چند روز زودتر از زمان دریافت نوع کاغذی آن دریافت میکنند، اما جزئیات در آن مشخص نیست و تنها به شناسه قبض و رقم پرداختی اشاره شده است.
این درحالی است که با حذف قبوض کاغذی انتظار میرود اطلاعات قبض با جزئیات بیشتری به دست مشترکان برسد تا در صورت نیاز برای مدیریت مصرف خود اقدام کنند و یا بدانند هزینه پرداختی آنها در شامل چه مواردی است.
با این تفاسیر قبوض کاغذی به دلایل مختلف از جمله هزینه بر بودن برای دولت به تدریج در حال حذف شدن هستند و دریافت قبوض با تلفن همراه درکنار راحتی مشترکان باید به طور واضح و شفاف موارد پرداختی را برای مشترکان شرح دهد تا جای هیچ شبههای باقی نماند.