به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، خودروی ضد کمین طوفان از جمله دستاوردهای مهم و پر بازتاب دفاعی جمهوری اسلامی در سالهای اخیر بوده چراکه تولید انبوه یک زره پوش که می تواند طیف وسیعی از تهدیدات را که در مقابل نیروهای مرزبانی ما متصور است را خنثی کند. طوفان به نوعی مثل قصه مهاجر در پهپادها و شهاب در موشک ها به نوعی شروع کننده یک مسیر بود که حالا به نظر می رسد توسط نیروهای مسلح و صنعت دفاعی، بیش از گذشته جدی گرفته شده و شاهد ظهور محصولات جدید در این بخش هستیم.
چرا به خودروهای حفاظت شده نیاز داریم؟
بحث خودروهای حفاظت شده چه به صورت مقاومت در برابر گلوله و چه انفجار در کشور ما مسئله ای مهم است؛ ایران در منطقه خاورمیانه قرار گرفته و از سالهای دور تا به همین امروز و مشخصا تا آینده های طولانی نیز با طیف گسترده ای از تهدیدات شامل باندهای تبهکاری سازمان یافته تا گروهک های تروریستی و تجزیه طلب رو به رو بوده و خواهد بود. تهدیداتی که تا به امروز جمهوری اسلامی ایران از سر رد کرده برای نابودی کامل بسیاری از کشورهای جهان کافی بود اما ایران در موارد بسیاری خصوصا در سالهای اول پس از پیروزی انقلاب با تقدیم شهدای زیادی از آن حوادث عبور کرد.
بیشتر بخوانید:
طوفانِ «MRAP» بومی در اوج تحریمها و بدعهدیها/ ایران هم به جمع تولیدکنندگان یک غول میلیون دلاری پیوست +عکس
از منافقین در خیابان های تهران در تابستان سال ۶۰ تا داعشی ها و پژاکی ها و دار و دسته جند الشیطان و همچنین باندهای مخوف قاچاق مواد و سرقت مسلحانه جزو تهدیدات نامنظمی بودند که در این ۴۰ سال کشور ما با آنها رو به رو بوده اما در جریان بروز فتنه در عراق و سوریه و سربرآوردن جریان تکفیری نیروهای مسلح کشور ما در قالب برنامه کمک های مستشاری تجارب بسیار مهمی را کسب کرد که در دو سه سال اخیر در شکل دستاوردهای جدید دفاعی شاهد استفاده از آنها هستیم.
خوشبختانه این تجربیات حالا در اشکال جدیدی در حال ثمره دهی است که در ادامه به سه مدل جدید از این محصولات اشاره می کنیم.
کاراکال : یک گزینه مناسب برای ناجا
خودروهای حفاظت شده در استاندارهای نظامی در ارزان ترین شکل ۵۰۰ هزار دلار در بازارهای جهانی قیمت دارد. بسیاری از این خودروها در برابر بسته های انفجاری و اصابت گلوله های توپ در نزدیکی خود نیز مقاوم هستند. مشخصا نیروهای پلیس در شهری مثل تهران یا بسیاری از شهرها و مناطق دیگر کشور ما با این نوع از تهدیدات مواجه نیستند و نگاهی به بسیاری از پرونده ها مربوط به سارقان و سوداگران مرگ نشان می دهد آنچه ماموران ناجا با آن رو به رو هستند عمدتا سلاح های خانواده AK با کالیبر ۳۹*۷.۶۲ میلی متری هستند.
زره پوش کاراکال
در جریان نمایشگاه ایپاس اطلاعات مربوط به یک خودروی زرهی به نام کاراکال منتشر شده که به نظر گزینه ای عالی برای ماموریت های غیر مرزی ناجا باشد. این زره پوش ۵ تنی توسط صنایع شهید کلاهدوز وزارت دفاع ساخته شده است. این خودرو ۵۷۰ سانتی متر طول، ۲۳۰ سانتی متر عرض، ۲۴۰ سانتی متر ارتفاع، دارای موتور ۱۴۰ اسب بخاری با ۴ سیلندر، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و توان حمل ۶ سرنشین و همچین برد عملیاتی ۵۰۰ کیلومتر است.
زره پوش کاراکال
از نظر سطح حفاظتی برای این خودرو سطح BR۶ اعلام شده که در استانداردهای بین المللی سطحی از مقاومت در برابر گلوله های کالیبر ۵۱*۷.۶۲ است. می توان گفت این سطح از حفاظت می تواند عمده تهدیدات بر علیه ناجا را در ماموریت های غیر مرزی در اکثر نقاط کشور خنثی کند.
رخش و کیا برای نبرد در مرزها آماده می شوند
از سوی دیگر در جریان نمایشگاه ایپاس ۹۸ و در ورودی محل برگزاری با زره پوش رو به رو می شویم که آن هم از جمله تولیدات صنایع وزارت دفاع هستند و بر اساس بررسی های خبرنگار مشرق این زره پوش هم که رخش و کیا نام دارند به سفارش ناجا تولید شده اند.
زره پوش کیا یک خودروی چرخ دار است که می تواند تا ۶ سرنشین را حمل کرده و در روی جاده به سرعتی در حدود ۹۰ کیلومتر در ساعت برسد. وزن عملیاتی این خودرو در حدود ۱۰ تن بوده و شعاع عملیاتی آن نیز ۴۰۰ کیلومتر است. ابعاد این خودرو به عبارتی در طول ۶۵۰ سانتی متر، در عرض ۲۵۳ سانتی متر و در ارتفاع ۲۵۰ سانتی متر است. "کیا" از یک دستگاه موتور با قدرت ۲۴۰ اسب بخار با ۶ سیلندر خطی بهره برده و دارای گریبکس با ۵ دنده به جلو و یک دنده به عقب است که امکان نصب سیستم های اپتیک و نصب نمایشگر در درون خودرو نیز وجود دارد.
زره پوش کیا
در بحث حفاظت، سازنده رسما اعلام کرده که این خودرو توان مقاومت در برابر گلوله های ضد زره کالیبر ۷.۶۲*۵۴ دارد که این گلوله در تیربارهای پی کا به کار گرفته می شود و یکی از سنگین ترین سلاح ها در اختیار عمده گروه های اشرار و قاچاقچی در مرزهای کشور است. روی خودروی کیا می توان تیربارهای ۱۲.۷ میلی متری نیز نصب کرده و در عین حال برای نفرات نشسته در خودرو نیز دریچه تیراندازی وجود دارد.
زره پوش کیا
اما خودروی بعدی زره پوش رخش است که به نوعی شبیه به یک نفربر جنگی و با سیستم شنی شبیه به نفربرهای سری بی ام پی روسی ساخته شده است. به نظر میرسد این زره پوش برای کارهای سنگین تر و عبور از مناطق سخت تر توسعه پیدا کرده و در کنار دوخدمه اصلی این خودرو می تواند تا ۶ نفر را حمل کند. وزن آن ۱۱ تن، شعاع عملیاتی آن ۴۵۰ کیلومتر ئ سرعت آن نیز ۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
زره پوش رخش
قدرت موتور این زره پوش ۲۴۰ اسب بخار بوده و می توان به تیربار های کالیبر ۱۲.۷ و ۷.۶۲ میلی متری نیز مسلح شود. طول این زره پوش ۴۹۵ سانتی متر، عرض آن ۲۲۸ سانتی متر و ارتفاع ان نیز ۲۱۱ سانتی متر است. سطح حفاظت دقیقا در این خودرو مشخص نشده ولی بنا به شکل ظاهری و بررسی تصاویر می توان توان گرفتن گلوله های کالیبر ۷.۶۲ تا ۱۲.۷ را برای آن در نظر گرفت.
زره پوش رخش
مجموعه سه زره پوش مورد نظر می تواند توان خوبی را برای نیروهای ناجا چه در جریان ماموریت های درون شهری و چه برون شهری و مرزی ایجاد کرده و طیف بسیار وسیعی از تهدیدات بر علیه آنها را خنثی کند. در عین حال، از نظر افکار عمومی و سطح عادی جامعه نیز، تولید چنین محصولات مدرن و با سطح حفاظتی بالا این نکته را بهتر نشان می دهد که نیروهای مسلح در حوزه ساخت خودروهای با کیفیت که بتواند در بدترین شرایط جغرافیایی به عملیات و فعالیت شبانه روزی بپردازند، همچنان موفق و رو به رشد حرکت می کنند؛ همان چیزی که معروف به آن شده بیان می کنند: حالا موشک ساز ایرانی، خودروساز نیز شده است.