ویژگی منحصر بفرد سینمای امریکا، همخوانی و هماهنگی کمنظیر آن با سیاستهای حکومت این کشور در عرصه های بین المللی و داخلی است. سالها پیش از ماجرای یازده سپتامبر سال 2001، حجم عظیمی از فیلمهای تآثیرگذار با مضمون حمله نیروهای بیگانه به ایالات متحده، در برابر چشمان شهروندان امریکایی قرار گرفته بود. برخی از این فیلمها حتی صحنههای فرو ریختن ساختمانها را مشابه آنچه در یازده سپتامبر دیده شد، در خود گنجانده بودند. این فیلم ها که عمدتاً در دهه نود میلادی به روی پرده سینماها ظاهر شدند، جریانهای متنوعی را از جمله بازگشت شیطان در آستانه هزاره سوم و سالهای نزدیک به 2000 میلادی، حمله موجودات بیگانه فضایی، حمله تروریستهای مسلمان به شهرهای امریکا و حمله پدیده های ویرانگر طبیعی همچون شهاب سنگ را به شهرهای امریکا، شامل میشد. بسیاری از تحلیلگران سینمایی پیش از سال 2001 و ماجرای یازده سپتامبر اعلام کردند که سینمای امریکا در دهه نود میلادی، زمینه پذیرش یک جنگ را در ذهن و روان شهروندان این کشور آماده کرده است. اما اینکه این جنگ کی و کجا و با چه دستآویزی به انجام میرسید، برای تحلیلگران روشن نبود. با این حال در همان فیلم های سینمایی دهه نود میلادی اشارههای ظریفی به موقعیت جغرافیایی جنگ وجود داشت. به عنوان مثال فیلم Independence day یا روز استقلال منطقه آغاز آشوب و حمله نیروهای شرور را به تمام دنیا جایی در کشور عراق نشان میداد. با این حال از آنجا که سالهای زیادی از جنگ های خلیج فارس و افول اقتصادی و نظامی عراق نمی گذشت، تصور یک حمله تمام عیار علیه عراق برای تحلیگران سیاسی کمی دشوار بود. با این حال این حمله انجام شد و مقدمات لازم برای آن را بیش از حادثه یازده سپتامبر، جنگ روانی چندساله هالیوود فراهم نمود.
|
|
|
از سال 2006 به طور مشخص و از سال 2001 میلادی به صورت عام، فعالیت رسانهای دیگر توسط منابع تولیدکننده رسانهای امریکا آغاز شده است که در حال زمینه سازی |
کشور برای طرحهای آتی خود فراهم آوردهاند |
این نمونه که موارد مشابه نیز دارد، نشان می دهد رصد و ارزیابی بلند مدت سینمای هالیوود و سایر رسانه های امریکا، می تواند به عنوان یک مولفه مهم برای کشف برخی سیاست های بلند مدت و تا حدی پنهانِ این کشور، مفید فایده باشد. توجه عمیق به سینمای امریکا در بازه های بلند مدت، در واقع توجه به مقدماتی است که سردمداران این کشور برای طرحهای آتی خود فراهم آوردهاند.
از سال 2006 به طور مشخص و از سال 2001 میلادی به صورت عام، فعالیت رسانهای دیگر توسط منابع تولیدکننده رسانهای امریکا آغاز شده است که در حال زمینه سازی لازم را برای سناریوی جدید بینالمللی است. همانگونه که فعالیت های رسانهای انجام شده در دهه نود برای یک حادثه هولناک، بر حوالی سال 2000 متمرکز شده بود، نقطه عطف سناریوی جدید نیز سال 2012 میلادی به شمار میآید.