به گزارش مشرق، کانال ایتای ابوالقاسم نوشت:

سابقا در بحث تحولات قفقاز تاکید کردم که ترکیه رقیب استراتژیک ایران در منطقه است.

برنامه های ترانزیتی و کریدوری ترکیه تماما برای انزوای ژئوپولتیکی ایران تنظیم می شود.

بحث کاملا فنی است
اختلاف استراتژیک می تواند به شکلی مدیریت شود که به تهدید منافع فی ما بین منتهی نشود،موضوعی که ترک ها آن را رعایت نکرده اند.

طرح کریدوری عرب مد که هندی ها پیگیر آن هستند قرار است دالان جدید ترانزیتی از شرق آسیا به بنادر فلسطین اشغالی از طریق امارات_عربستان_اردن برسد و از طریق رفح از مصر سر در بیاورد.

سناریوی پنهان کمپین های سیاسی این روزها کریدور ایده آل هندی ها و اسرائیل برای رسیدن به بنادر یونان و اتصال به دروازه های اروپا است که عملا دریای سرخ و کانال سوئز را در بلند مدت از حیز انتفاع خواهد انداخت.

هندی ها همچنان به بندر چابهار و کریدور شمال_جنوب برای رسیدن به بازار روسیه و آسیای مرکزی و قفقاز به عنوان یک فرصت نگاه می کنند تا رضایت ایران در تعارض منافع با عرب مد و تنش های احتمالی در تنگه هرمز را به شکلی مهار کنند.

عرب مد بدون تردید تهدید جدی برای ابتکار یک کمربند و یک جاده چینی ها است.

بخش دیگر ماجرا که از دیدها پنهان ماند تعارض منافع ترکیه و مسیر کریدور میانی و ترانس خزر آن ها با کریدور عرب مد است که ظاهرا با اتصال کریدور زمینی سریع السیر از دهوک در شمال عراق تا گذرگاه های مرزی با عربستان که از قرار معلوم به کریدور زمینی عرب مد و رسیدن به یونان متصل می شود قابل حل است.

این فرضیه امکانی ماجراست
با نزدیک شدن آتن به تل آویو برای همسان سازی منافع مشترک بخصوص منابع انرژی کشف شده در مدیترانه ترکیه مذاکرات فشرده ای را با یونان برای حل و فصل اختلافات مرزی و مالکیت بر سر جزایر شروع کرده است

بندر ام القصر عراق و قطار سریع السیر ۱۲۰۰ کیلومتری بصرة به دهوک و اتصال به خطوط ریلی ترکیه و اروپا کارت دیگر ترکیه برای کریدور خلیج فارس_اروپا و شرق به غرب برای اتصال به آسیای شرقی و چین خواهد بود.
این یعنی ترکیه تهدید استراتژیک منافع ترانزیتی ایران است که باید به آن توجه شود.

عراقی ها ۱۷ میلیارد دلار برای توسعه بندر فاو و ام القصر هزینه می‌کنند

عراقی ها برای رسیدن به مدیترانه از سوریه نیز در صدد ترمیم زیرساخت های ریلی تا دیواره مرزهای سوریه هستند و همین اختلافات استراتژیک شرایط را پیچیده کرده است.

افتتاح سی کیلومتری شلمچه_بصره که از قرار معلوم نقطه عطف اتصال ریلی به عراق_سوریه است تا کریدور شرق به غرب تا مدیترانه را تکمیل کنند مهم ترین ابتکار ایران در جنگ کریدو ها در عراق و سوریه است موضوعی که منجر می شود عراق و سوریه از طریق خطوط ریلی مستقیم به آسیای مرکزی و قفقاز و چین وروسیه متصل شوند.

سعودی ها و کشورهای عربی نیز می توانند از طریق کویت و بصره عراق به این شبکه ریلی سراسری وصل شوند و خود را به بازار بزرگ آسیای مرکزی_جنوبی_چین_روسیه و قفقاز برسانند

این نکاتی که عرض کردم لایه های پنهان رفتارهای سیاسی قدرت های منطقه است که به خاطر همین، به هیچ عنوان سیاست های خود نسبت به اسرائیل را تغییر نخواهند داد
و عملا انسداد شریان های اقتصادی بر علیه اسرائیل یک شوخی است

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    3 2
    لعنت به سیاست
  • مجتبی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    10 4
    تا شما باشید غرامت جنگی تجاوز عراق به ایران در طول 8سال جنگ تحمیلی طلب نکنید و حمایت از ادعای ارضی ترکیه بر شمال عراق و سوریه کنید آن شالله سر شما به سنگ خواهد خورد ،امروز عراق و سوریه فردا ادعا ارضی ایران میکند
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      5 4
      حالت خوبه، یه آب به صورتت بزن
    • مجتبی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      4 2
      حالم خوبه اما از ساده نگری و خوش بینی شما نگرانم
  • احمد IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    5 5
    شاید مطلب فوق بلحاظ تئوری درست باشد اما در عمل اینگونه نیست چرا که ترکیه با عراق، سوریه با عراق، ترکیه با یونان، سعودی با عراق و سوریه، سعودی با ترکیه و ... اختلافاتی دارند که بسیار بعید است و همچنین بعید است بخاطر چنین موضوعی اختلافات را کنار بگذارند.
  • هادی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    4 2
    ترکیه دشمن اول ایرانه.
  • حمیدرضا IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۸
    2 1
    ترکیه رقیب نیست دشمن راهبردی است!!!کافیه به حمایتهای آشکار ونهان ترکیه وجمهوری جعلی باکو از پانترکهای احمق وطنی وتجزیه طلبان دقت شود!! تمام هم و جهد دولتهای باکو وآنکارا تضعیف قدرت ملی ایرانیان در قفقاز و آسیای میانه میباشد !از مصادره مفاخر وشخصیتها واداب ورسوم وهنرهای ایرانی به نفع خود بگیر تا روانه کردن تروریستهای وهابی وکودک کش به شیراز وتهران!!!برای درک چگونگی خطرافرینی ترکیه وجمهوری جعلی باکو به سخنان دکتر زهره وند دیپلمات سابق ایران رجوع کنید.
  • BR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    2 3
    ایران کشوری تحریمی
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    13 5
    تنها رقیب ایران طالبان دمپایی پوش است
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    1 4
    باید با موشکهامون ترکیه را بزنیم با این کار هم ترکیه را میتونیم تصرف کنیم و هم حواس مردم را از گرانی ها پرت میکنیم
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
      3 0
      عجب مخی هستی ؛ حقتو خوردن باید می‌شدی وزیر دفاع

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس