محمدرضا تاجیک

برخی تحلیلگران چپ با رویت میزان مشارکت در انتخابات، دچار سوداهای خاص شده و بدون اینکه بدانند مشارکت یک امر سینوسی و فاقد حجیت است؛ سخنانی عجیب را درباره نظام و مردم بر زبان می‌آورند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حمایت چپ‌های نجیب از بیانیه 110 امضایی همچنان ادامه دارد

سنگربندی محسن هاشمی در مقابل حجاریان و خاتمی

سنگربندی محسن هاشمی در مقابل حجاریان و خاتمی/ نماینده زاهدان: دولت باید رضایت مردم را جلب کند

محسن هاشمی، فعال اصلاح طلب و از جمله چپهای نجیبی که همواره با "تحریم انتخابات" مخالف بوده است؛ به تازگی در سخنانی که اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، درباره انتخابات به 2 قشر چپ‌های تحریمی و رضامندان از مشارکت پایین اشاره کرده و سپس گفته است:

"در مجموع همانطور که برخی از سیاسیون گفته اند که باید روزنه گشایی شود باید به فکر روزنه جدیدی باشیم تا از این سیکل باطل خارج شویم، چون مسیری که این طیف از سیاسیون در حال پیمایش آن هستند قطعا به نفع مردم نیست. "[1]

*بخش مهمی که در سخنان آقای هاشمی حتما باید به آن پرداخته شود؛ حمایت شجاعانه او از بیانیه 110 امضایی چپ‌های نجیب موسوم به "بیانیه روزنه گشایی" است.

دقت شود که حمایت هاشمی از بیانیه مذکور در حالی صورت گرفته که این بیانیه مخالفان قدرتمندی در اردوگاه اصلاحات دارد. مخالفانی آنچنان قدرتمند که توانسته اند مواضع شداد و غلاظی علیه بیانیه مذکور بگیرند، آنرا بیفایده بنامند و از تقلای این بیانیه برای ایجاد انشعاب و افتراق در اردوگاه جریان چپ حرف بزنند.

در این زمینه می توان به یادداشت اخیر سعید حجاریان در نقد بیانیه مذکور نیز اشاره کرد. [2] این در حالی است که خاتمی هم اخیرا بصورت رسمی اعلام کرد در انتخابات شرکت نکرده است.

پس حمایت هاشمی یک حمایت شجاعانه است و بخاطر دفاع از امتیاز "مشارکت بالای انتخاباتی" باید مورد تمجید و تشویق قرار گیرد.

در اینجا البته بیان چندین باره یک حقیقت نیز ضروری است و آن اینکه مشارکت بالای انتخاباتی اگرچه یک امتیاز است و باید برای تحقق آن تلاش کرد لکن میزان مشارکت، تعیین کننده چیزی نیست و عامل قوام یک انتخابات و لازم الاتباع بودن نتیجه آن، "رعایت قانون" است.

از همین روست که برخی محافل تحلیلی معتقدند؛ زبان گشایی این روزهای چپهای تحریمی و طعنه های آنها به مشارکت 41 درصدی در انتخابات اخیر، "زبان‌گشایی اقلیت تحریمی علیه اکثریت قانونی کشور" است.

اکثریتی که با هر میزان مشارکتی در انتخابات اما طرفدار نظم امور و حاکمیت نظام اسلامی هستند و ایستایی نظام اسلامی مستظهر به حضور و خواست آنهاست.

***

نماینده زاهدان: دولت باید رضایت مردم را جلب کند

سنگربندی محسن هاشمی در مقابل حجاریان و خاتمی/ نماینده زاهدان: دولت باید رضایت مردم را جلب کند

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور خود با اشاره به تورم لجام گسیخته، افزایش قیمت دلار و مشکلات معیشتی مردم در نقاط محروم تاکید کرد: این مسائل مردم را بسیار آزار می‌دهد، از سویی دیگر ماه مبارک رمضان فرا رسیده است و سفره مردم متاسفانه خالیست و باید فکری جدی در این زمینه انجام داده شود تا رضایت مردم جلب شود.

به گزارش اعتمادآنلاین، او گفته است: زمان وعده‌های گل و بلبل دادن تمام شده است. یک سال و نیم دیگر انتخابات ریاست جمهوری فرا می‌رسد و مردم یک کار عملی از دولت می‌خواهند. مردم می‌خواهند سفره‌شان پررنگ باشد. همچنین مردم با نظام و انقلاب مشکلی ندارند و مردم تابع ولایت هستند، اما عملکرد دولتمردان به شدت مردم را ناراضی کرده است. [3]

*ما قضاوت درباره سخنان دلسوزانه این نماینده محترم را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

کاهش قدرت خرید مردم طی 2 سال اخیر مقوله ای نیست که قابل کتمان باشد و نیاز است تا دولت محترم فکری به حال این قضیه بکند.

***

سردی کردن تاجیک با غوره مشارکت انتخاباتی!

سنگربندی محسن هاشمی در مقابل حجاریان و خاتمی/ نماینده زاهدان: دولت باید رضایت مردم را جلب کند

محمدرضا تاجیک، از فعالان و تئوریسین های اصلاح طلب به تازگی در یادداشتی با تلمیح به انتخابات اخیر نوشته است:

"انسان ایرانی امروز، به‌ویژه نسل جوان، از عالم خیال و عالم نمادین قدرت بیرون پریده، و قدرت حاکم نیز، قادر نیست با حضور در تخیل و توهم و آرزو و احساس و شناخت و نگاه و باور و تفکر و گفتمان این نسل، آنان را به سوژه‌های منقاد خویش تبدیل کند. اما این «نه‌گویی» انسان ایرانی، نخست، به معنی «آری‌گویی» به سیاست از نوع و جنس دیگری‌ست، دو دیگر، این «نه‌گویی» در محدوده‌ی سیاست متوقف نشده و نتایج پیمایش اخیر نگرش ایرانیان حکایت از آن دارد که بسیاری از ایرانیان به دین (دین حکومتی) هم می‌گویند: «نه، متشکرم.» سه دیگر، این «نه‌گویی» از امکان و استعداد درنوردیدن ساحت‌های دیگر و رادیکالیزه‌شدن را دارد. و چهار دیگر، قدرت حاکم امکان جذب و خنثی‌سازی و توقف آن را ندارد. بی‌تردید، تنها راه مواجهه و مقابله اصولی و موثر با این «نه‌گویی»، نه‌گویی اصحاب قدرت و سیاست به خویشتن متوهم و متکبر و منجمدی است که تمام هستی آنان را تسخیر کرده است و آنان را رهزن راه خویش نموده است. "[4]

*آقای تاجیک اصولا چند سالی است که با یک غوره سردی میکنند و با یک مویز گرمی!

کما اینکه ایشان در جریان اغتشاشات سال گذشته با اطمینان قلبی خاصی از خشم مقدس اغتشاشگران و یا شکار شدن نظام به دست آنان سخن می گفت. همچنانکه چند سال قبل نیز از غرق شدن کشتی تایتانیک نظام در غرقاب حوادث حرف زد بود.

لکن می بینیم آنکه شکار شد؛ نظام اسلامی نبود و آنکه در دریا غرق شد هم کسان دیگری بودند.

اکنون هم شاهد نشر طرّحات دیگری از تاجیک هستیم که نسبت به دین گرایی و عقلانیت نسل های جوان و نوی ایرانی که منطبق با ذات حکومت اسلامی است؛ خود را به ندیدن زده و صرفا به بهانه هایی مثل اغتشاش و یا میزان مشارکت در انتخابات که اموری اقلیتی و روانی است و نه عامل احتجاج؛ مشغول تکرار گزاره های برساخته ذهن خویش است.

در رد گزاره ذهنی تاجیک همین بس که شرایط تصویر شده از سوی او اگر وجود داشت امروز با یک حکومت ضعیف شده در ایران مواجه بودیم که توانایی اجرای قوانین خود را نداشت، امنیتش در محاق بود و قدرت حفظ هژمونی سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود در اقصی نقاط جهان را هم نداشت. همین گزاره ساده به وضوح هرچه تمامتر نشان می دهد که ذهن امثال تاجیک تا چه حد گلخانه ای و از واقعیات به دور است.

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-654319

2_https://mashghenow.com/?p=6043

3_https://www.etemadonline.com/tiny/news-654305

4_https://mashghenow.com/?p=6050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 7
    شور انتخااتی که یه روز برای شما افتخار بود چی شد ررسیدین به جایی که میگید درصد مشارکت کنندگان "حجتیت" ندارد؟12
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      3 3
      کسانی که برای رضای خدا و وفای به عهد خود با شهداء در انتخابات شرکت کردند و رأی صحیح دادند اجرشان نزد خداوند محفوظ است و باریتعالی به سبب وجود همین عزیزان این نظام مقدس را از کید دشمنان مصون می دارد و اما کسانی که از روی دشمنی و لجاجت و خودخواهی و مزدوری با انتخابات قهر کردند و یا آن را تحریم نمودند اولاً طفیلی وار و از تصدّق سری گروه نخست از برکات و نعمات این نظام بهره می برند و ثانیاً اجرت مزدوریشان را حتا اربابان صهیونی بد عهد هم نخواهند داد !!!
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      1 1
      پاسخ به 16:22 دوست غیر محترم. حرفت در مورد شهدا و اسلام و برکات آن لغلغه بی ارزشی بیش نیست چرا؟ برای اینکه ندانسته و از روی جهل کسانی را که در انتخابات شرکت نکردند تهمت مزدوری زدی که این خودش ضد اسلام و فرامین الهی هست. فکر نکن شهدای انقلاب و اسلام پسرخاله ات بودند و بس. خیلی هاییکه در انتخابات شرکت نکردند چ حرف دارند اما کسی حرفشونو نمیشنوه.
  • DE ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 5
    اگر هاشمی بجای روزنامه ها مجازات می شدن میزان مشارکت بیشتر می شد
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      1 0
      در دوره روحانی ، محسن هاشمی 8 سال توسعه مترو را متوقف کرد و بمردم خیانت کرد.
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
      1 0
      محسن رانتخوار و دزد 8سال مترو را غارت کرد .
  • یاسر سعادت IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    8 2
    مشارکت یک امر سینوسی و فاقد حجیت هست؟؟؟؟؟ اولا که سینوسی بودن مشارکت در صورت نداشتن اختلاف فاحش یک امر طبیعی است اما اینکه فاقد حجیت هست دیگر زائیده فکر ناقص و معلول نویسنده که در تضاد آشکار با سیره امام و رهبری هست که میزان را رای ملت معرفی کرده‌اند و اگر فاقد حجیت هست چرا حضرت آقا اینقدر بر شرکت در انتخابات تاکید دارند. چرا قبل از انتخابات نمی گویید که مشارکت فاقد حجیت هست...
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 1
    این "اپوز" اغلب دچار بیماری روانی حاد هستن. بیماری خودشیفتگی (نارسیسیسم). با سوادی اندک و قوای ذهنی قلیل درباره هرجیزی نظر میدن. از اتم تا جامعه تا کهکشان! اینا نمی فهمن که یک جنگ عظیم شناختی در جریانه. بود و نبود اینا در زمان جنگ تحمیلی یکسان بود.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 0
    اگه گفتید وقتی می نویسید محسن هاشم از چپ های نجیب هست یاد چی می افتند؟ لطفا مردم مشارکت کنند.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    8 1
    محسن هاشمی هم مثل باباش دودوزه بازه
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      10 2
      لعنت ابدی خدا - تمام انبیا - اولیا بر : اکبر هاشمی رفسنجانی که اشرافیت و غارت - زد و بند - رانت را توی مملکت ایجاد کرد و ترویج نمود که نهایتا خود ملعونش در : کاخ فرح پهلوی مرد و تمام شد .
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 1
    اوهو ! از کی تا حالا محسن هاشمی جزو چپ های نجیبه ؟! الله اکبر از این همه دو دوزه بازی !
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      3 3
      نا نجیب بودن خانواده هاشمی در فتنه 88 عیان شد.
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      لعنت ابدی خدا بر اکبر
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 3
    در اینجا البته بیان چندین باره یک حقیقت نیز ضروری است و آن اینکه مشارکت بالای انتخاباتی اگرچه یک امتیاز است و باید برای تحقق آن تلاش کرد لکن میزان مشارکت، تعیین کننده چیزی نیست و عامل قوام یک انتخابات و لازم الاتباع بودن نتیجه آن، "رعایت قانون" است.!!!!!!
    • حمیدرضا IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      4 1
      یه حقیقت دیگه هم هست ازش غافلی و اینکه آخرتتو واس دنیای دیگران داری میفروشی
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 0
    تاجیک اگر 1400 سال قبل بدنیا می آمد در دربار معاویه و یزید مشغول به کار می شد. تاجیک اگر بجای ایران در فلسطین بدنیا می اومد قطعا "محمود عباس" می شد و نه یحیی السنوار باغیرت و شریف. بابا کجا بودی تو مستر تئوریسین؟!
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    6 0
    چرا با توجه به سعی وتلاش دولت هنوز تورم دمار از روزگار مردم در مییاره یعنی تواین مملکت به این بزرگی با این استعدادهایی که وجود داره نمی تونن جلوی این تورم رو بگیرن این وظیفه صدا وسیما ورسانه ها هستند که بییان برنامه بسازن وعلت رو چاره جویی کنند🤔🙏✌️
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 2
    چرا این خاندان غارتگر - رانتخوار اکبر رفسنجانی ملعون و اشرافی دست از سر ملت برنمی دارند ؟؟؟
  • حسين DE ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 4
    محسن هاشمى،حجاريان،خاتمى همشون سر و ته يك كرباسند و همشون سرشون تو يه آخوره و از يك آخور نشخوار ميكنند.
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 1
    نگران نباشید آقای تاجیک و تاجیک های این کشور همگی کور و کر و لال هستند و هر از چندگاهی اعلام حضور میکنند و به اندازۀ کافی ای بیت المال ارتزاق کره و نمکدان می شکنند ! ببم صبر داشته باش ، به همین زودی و در ایام لیالی قدر اگه حوصله داشتی از زیر پتو بیرون بیا و دین گریزی جوانان را در مرسم این ایّام مستند مشاهده کن !
  • حسين DE ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 1
    اين يارو تاجيك من نميدونم تحصيلات ايشون در چه زمينه ائى است ولى با قاطعيت ميگم اين يارو تاجيك مانند بقيه منورالفكرهاى جريانات اصلاح طلبان و ليبرالها فوق العاده ماليخوليائى تشريف دارند و داراى هيچگونه فهم و درك و و يا توان شناخت از رويدادهاى كشور و روابط و مناسبات جارى ندارند
  • FR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    نسبت تجارت اصلاح طلبان روزنه گش ؟! با اصلاح طلبان ساختاری از مواضع این برادر مثلا نجیب آقا محسن با خواهرش فایده خانم نمایان. خواهر برادر های دیگر هم منتظر نتیجه اند ببینند کجا و چطور و کی از جنابت شان استفاده کنند !
  • FR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 2
    یک دولت پر کار مردمی و دلسوز آمده با هزار ترفند در این دنیای پر آشوب عجیب و بی سابقه که دشمنان ضد دین ضد فرهنگ ضد تاریخ هم مشغول تخریب هستند حتی انقلابیون باصطلاح اصولگرا و بانک های مفسدان هم با دولت همراهی نمیکند و هر کس از شن و ریگ تا نمک و خس و خاشاک را در دیگ روی بار دولت میریزد انتظار پخت یک آش پر مایه جا افتاده و خوش طعم و خوش تزیین را هم سر سفره ها داریم !
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      پر کار و دلسوزو خوب اومدی.
  • FR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    3 2
    محسن هاشمی کاش میتونست جلوی خواهرش سنگر بندی کنه ! شریک ضد انقلاب و رفیق قدرت !
  • محمدایوب IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 2
    قابل توجه آن نماینده محترم کسی منکر گرانی افسارگسیخته نیست اما ایشان که نماینده زهدان است کمی چشمش را باز کند
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 2
    خودت هم بعضی وقتها نمیفهمی چی میگی... در ضمن پیوند شما و محسن هاشمی مبارک.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    3 1
    خدا عذاب اکبر رفسنجانی را هر روز بیشتر بکند .
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      3 1
      و شر جاههلان را کم
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 0
    همه شون هم از مردم مایه میذارن. باید از سیکل باطل بیرون بیایم چون به ضرر مردمه!. شما اصلاح طلبان بطور کل بودن تون به ضرر کل بشریته حتی شما که نجیب جمع هستی!
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 1
    جلوی ضرر راهرجا بگیری استفاده است اگر کسی جلوی نوکران غرب ودشمنان جمهوری اسلامی موضع نگیرد ولی به زمین وزمان بدبگوید یقینا مسعله دار است
  • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    2 0
    جناب شهريارى! تا گوش، گوش مسئولين اقتصادى رفاهى و معيشتى دولت و ناله، ناله مردم كمر خم كرده تورم و مشكلات أست ، آنچه البته به جائى نرسد فرياد است ⁉️‼️‼️
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    1 0
    محسن هاشمی را چپ دانستن دروغ آشکار است. البته می‌دانیم خیلی‌ها بدون دروغ نمی‌توانند شکم خانواده خود را سیر کنند.
  • الخلج IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۵
    0 0
    از اول انقلاب مشارکت مجلس همان حدود پنجاه درصد بوده همان تقلیل هفت درصدی هم به عملکرد شخصی نمایندگان بر می گردد وقتی یک شخص مشاهده می کنید با پول رای می خرند دلزده می شود و تبلیغات امپراتوری رسانه را هم نباید نا دیده گرفت والا بیشتر مردم آگاه می دانند که اگر نظام تضعیف شود چه بر سر کشور وملت می آید خداوند ملت ایران را دوست دارد که کشورهای همسایه را مثل اینه جلوی ما قرار داد
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    1 0
    این مرتیکه ( محسن ) بیسواد و نکبت چرا ول کن ملت نیست .
  • DE ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
    0 1
    اقا فرمودند آقای اکبر رفسنجانی دوست ۶۵ ساله من بودند پس لطفا به آقای رفسنجانی توهین نکنید
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      1 0
      خیلی از دوستان و یاران ائمه هم به ظاهر خودشان را خوب نشان می دادند اما باطنشان پلید و کثیف بود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس