کد خبر 556620
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰

خسارت‌هاي سنگين جاني و مالي ناشي از سيلاب هراز گاهي در پايتخت تكرار مي‌شود و توسعه شهري بر دامنه اين خسارت‌ها افزوده است.

به گزارش مشرق، خسارت‌هاي سنگين جاني و مالي ناشي از سيلاب هراز گاهي در پايتخت تكرار مي‌شود و توسعه شهري بر دامنه اين خسارت‌ها افزوده است. بر اين اساس طرح جامع كاهش خطرپذيري سيلاب شهر تهران با همكاري 13 نهاد در حال آماده شدن و تدوين است و اين انتظار مي‌رود پرونده جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در تهران طي پنج سال بسته شود و ديگر سيل و سيلاب به شهر و شهروندان سيلي نزند.

 گذر زمان هم حادثه تلخ سيلاب كن را كه در عرض چند دقيقه سبب مرگ تعدادي از شهروندان شد، به دست فراموشي نخواهد سپرد. اين درحالي است كه به‌دليل توسعه نامتوازن شهري و تعرض به حريم روددره‌ها، شهر آبستن حوادثي از اين دست است. در اين زمينه رئيس كميته عمران شوراي اسلامي شهر با اشاره به بازديد اخير خود از پروژه جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در بزرگراه آزادگان اظهار داشت: محل بازديد شده بخشي از كانال‌ها و تونل‌هايي است كه آب‌هاي سطحي اطراف بزرگراه آزادگان را جمع‌آوري و به رودخانه كن منتقل مي‌كند. در گذشته اين آب‌ها سطح بزرگراه آزادگان را مي‌گرفت و موجب آبگرفتگي مي‌شد و هدر مي‌رفت.

اقبال شاكري افزود: در گذشته آب‌هاي زيرسطحي روان و برخي اوقات آب‌هاي جاري شده فاضلاب به نقاط كور مي‌رسيد و موجب تخريب مي‌شد يا در سطح بزرگراه آبگرفتگي ايجاد مي‌كرد اما با اجراي اين پروژه آب‌ها جمع‌آوري و به رودخانه كن منتقل مي‌شود.

رئيس كميته عمران شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه با اين اقدام ارزشمند آب‌هاي سطحي ساماندهي مي‌شود، گفت: اين پروژه كه ۴۱هزار ميليارد تومان بودجه به آن اختصاص داده شده و از سال ۹۳ آغاز شده است، امسال به اتمام مي‌رسد.

وي با بيان اينكه اين پروژه‌ها باعث ايمني شهر در برابر سيلاب مي‌شود، تصريح كرد: همه اقدامات اين پروژه با تكنولوژي داخلي و ساخت لوله‌هاي فولادي داخل كشور انجام شده است. به عقيده بنده كارهايي از اين دست نمود عيني ندارد اما اقدامات بزرگي هستند كه از ديد همه پنهان است.

شاكري در ادامه با اشاره به اينكه پرونده جمع‌آوري آب‌هاي سطحي در تهران طي پنج سال آينده بسته خواهد شد، گفت: اين پروژه حدود ۳۵ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است ولي به دليل اينكه نمي‌توان به طور همزمان آن را انجام داد و كار با معارضين ملكي كشاورزي بي‌صاحب و بي‌نام مواجه بود، ‌به طول انجاميد.

23 نقطه پايتخت در معرض سيل و سيلاب
رئيس سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران تدوين طرح جامع كاهش خطرپذيري سيلاب شهر تهران را با اهميت خواند وگفت:  طرح جامع كاهش خطرپذيري سيلاب تهران هم اكنون با هم‌انديشي 13 نهاد در حال نهايي شدن است و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان تابستان و در شش‌ماهه ابتدايي امسال اين طرح در اختيار شوراي شهر قرار گيرد.

صادقي با بيان اينكه زلزله مهم‌ترين مخاطره تهران محسوب مي‌شود، گفت: در حال حاضر طرح كاهش خطرپذيري و سيلاب در پايتخت در حال بررسي است و به زودي تقديم شوراي شهر مي‌شود.

رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران با بيان اينكه طي بررسي‌هاي انجام شده، شهر تهران از لحاظ ميزان خطرپذيري در سال 2011 جزو هشت تا 10 كشور داراي ريسك بالاي سيل شناسايي شده است، گفت: سيل تهران به آمادگي و مقابله فرابخشي نياز دارد كه تنها قسمتي از آن مربوط به شهرداري است. صادقي با بيان اينكه در سال91 سيل در مترو موجب تخريب پل بزرگراه صدر شد  و در سال گذشته نيز سيل در محدوده كن و سولقان رخ داد، گفت: در حال حاضر در 23 نقطه سيل در پايتخت امكان بر جا گذاشتن خسارت مالي و جاني دارد.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس