کد خبر 749737
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
13960423000031_PhotoA.jpg

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اولین سالگرد کودتای نافرجام 15 جولای 2016، ضمن تاکید بر «حمایت پایدار» واشنگتن از دموکراسی در ترکیه، از دولت این کشور انتقاد کرده است.

 به گزارش مشرق، در حالی که رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم اولین سالگرد کودتای نافرجام سال گذشته، از حمایت برخی کشورهای غربی از کودتاچیان سخن گفته، واشنگتن درباره این کودتا بیانیه صادر کرده است.

روز جمعه(دیروز) رئیس‌جمهور ترکیه در مراسمی در آستانه اولین سالگرد کودتای نافرجام تابستان سال گذشته در این کشور شرکت کرد.

رجب طیب اردوغان با تاکید بر اینکه برخی دولت‌های غربی به جای مردم ترکیه با کودتاچیان همدردی کردند، از آمریکا هم انتقاد کرد.

وی درباره «فتح‌الله گولن» اپوزسیون آمریکانشین که - طراح اصلی کودتا شناخته می‌شود - گفت: «او می‌گوید اگر آمریکا اجازه دهد به ترکیه برمی‌گردم. اما من که قبل از اجازه آمریکا، برایت دعوت نامه فرستادم. او برنمی‌گردد زیرا می‌داند چه چیزی انتظارش را در اینجا می‌کشد. »

رئیس‌جمهور ترکیه افزود: «۸۵ جعبه از پرونده درباره کودتاچیان به آمریکا دادیم اما هیچ واکنشی نشان دادند. وزیر دادگستری ما به آمریکا رفت ولی او را تحویل نگرفتند».

تقریبا همزمان با این سخنان اردوغان بود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای درباره سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه صادر کرد.

در بیانیه «هیثر نوئرت» آمده است: «یک سال قبل، شهروندان شجاع ترکیه با همه عقاید سیاسی که داشتند، از دموکراسی خودشان در برابر کودتای نافرجام دفاع کردند».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «ما بر حمایت پایدار و ثابت قدم آمریکا از دموکراسی و نهادهای دموکراتیک ترکیه تاکید می‌کنیم. ما به دوستان و آنهایی که عزیزانشان در این کودتای نافرجام زخمی و کشته شدند، تسلیت می‌گوییم».

وی با انتقاد از اقدامات دولت ترکیه افزود: «آمریکا امروز شجاعت همه آنهایی که برای حفاظت از حقوق و آزادی بیان در جامعه دموکراتیکشان به خیابان‌ها آمدند را تحسین می‌کند. اقدامات آنها همچنان به ما یادآوری می‌کند که حفاظت از دموکراسی به عزم، تسامح، وجود ناراضی و مخالف و حفاظت از آزادیهای اساسی نیاز دارد. تداوم نادیده گرفتن و برچیدن این آزادیهای اساسی، پایه های جامعه دموکراتیک را مورد فرسایس و تخریب قرار می‌کند. شنیدن صداهای بیشتر و نه کمتر، در زمان‌های حساس و پرچالش ضروری است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    0 1
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس