برنامه‌ مثل ماه که نشان می‌دهد هر یک از مردم اگر استعدادها و قدرت‌های نهفته خود را پرورش دهند، می‌توانند یک شخصیت مهم و تأثیرگذار در جامعه شوند.

به گزارش مشرق، در نظرسنجی اخیر مرکز تحقیقات صداوسیما، برنامه «مثل» ماه که از ویژه برنامه‌های افطار سیما در شبکه سه است، یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌ها معرفی شد. نکته قابل توجه این است که این برنامه بدون استفاده از سلبریتی‌ها و چهره‌های مشهور به چنین جایگاهی رسیده است.

برنامه «مثل ماه» برخلاف اسمش کپی برنامه «ماه عسل» نیست. پس از اینکه احسان علیخانی، اجرا و تهیه‌کنندگی برنامه «عصر جدید» را عهده‌دار شد، برنامه موفق ماه رمضانی او یعنی «ماه عسل» دو سال است که پخش نمی‌شود. با این حال، در ماه رمضان امسال، برنامه «مثل ماه» با اجرای رسالت بوذری سعی کرده تا جای خالی این برنامه را اما با فرم متفاوتی پر کند.

بیشتر بخوانید:

مثل ماه رسالت بوذری مثل ماه می‌ماند


امسال نیز شبکه سوم سیما در ویژه برنامه قبل از افطار خودش سعی کرده تا به‌جای سلبریتی‌ها، ظرفیت این بازه زمانی پربیننده را به معرفی و بازنمایی قهرمانان مردمی اختصاص داده است.برنامه‌ای که نشان می‌دهد هر یک از مردم اگر استعدادها و قدرت‌های نهفته خود را پرورش دهند، می‌توانند یک شخصیت مهم و تأثیرگذار در جامعه شوند. کار این نوع آدم‌ها برتر و مهمتر از سلبریتی‌هاست؛ چون سلبریتی‌ها با تکیه بر شهرتشان به موفقیت می‌رسند، اما این بار با افرادی در این برنامه مواجه می‌شویم که تأثیر مهمی بر جامعه ما و حتی جامعه جهانی گذاشته‌اند.


افرادی که می‌توان آنها را «موفق انسانی و معنوی» دانست.  مثل معلم ایثارگری که در مناطق محروم فداکاری‌های زیادی انجام داده، و یا رزمنده آزاده‌ای که منجی بسیاری از همرزمانش در جبهه شده بود و ... همه این افراد نیز به‌خاطر توجه به مسائل اخلاقی و درک واقعی خدا در زندگی توانستند به مقام یک قهرمان برسند. حضور این مهمانان و گفت‌وگو درباره سرگذشت آنها مماس با خط معنوی برنامه است.درآمیخته شدن روایت زندگی و کارهای بزرگ قهرمانان برنامه با مناجات‌ها و نواهای مذهبی به این فضاسازی کمک کرده است.


همچنین استفاده از یک مجری باسابقه در برنامه «مثل ماه» نشان داد که یک مجری آشنا با موضوع و محتوای برنامه، نتیجه بهتر از استفاده از بازیگران و خوانندگان ناآگاه و صرفا مشهور در پی خواهد داشت. امید است که سایر شبکه‌ها و برنامه‌ها نیز در این جهت اقدام کنند.یکی دیگر از عوامل موفقیت برنامه «مثل ماه» که فرم خاصی به آن بخشیده، روایت ماجراهای مرتبط با مهمانان برنامه به شکل داستان است. یعنی مخاطب در طی زمان برنامه، گویی درحال شنفتن یک قصه است؛ قصه‌ای که در ابتدا نیز با تعلیق آغاز می‌شود و مخاطب را پای خود نگه می‌دارد.


شروع برنامه با دعای فرج و متصل شدن به فضای معنوی مهدوی که جهت‌گیری مشخصی به برنامه بخشیده است، طراحی صحنه در خدمت محتوای برنامه، تولید کلیپ‌های محتوایی مختص هر قصه، پخش تیتراژ فاخر که با عکس شهید قاسم سلیمانی زینت یافتن تیتراژ برنامه با تصویر زیبای شهید حاج قاسم سلیمانی و ... نیز از دیگر عناصری هستند که شمایل برنامه «مثل ماه» راشکل داده‌اند.

منبع: کیهان