اعضا پس از بررسی آخرین اخبار و تحلیل ها درباره اقدامات دشمن برای ادامه جنگ روانی، درباره طرح پیشنهادی کمیته جنگ روانی ستاد تبلیغات جنگ که بر پایه خنثی سازی جنگ روانی دشمن تهیه شده بود، بحث کردند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - روزشمار جنگ ایران و عراق از پروژه های مهم مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است که ۵۷ مبحث برای آن پیش بینی شده است. برخی از این مبحث ها به خاطر کثرت مطالب و مستندات، در دو جلد کتاب، تدوین شده اند؛ مثل چهل و دومین جلد از روزشمار که در جلد اول با عنوان تداوم استراتژی دفاع متحرک عراق؛ اشغال مهران، ۱۰ تا ۱۴ خردادسال ۱۳۶۵ را تشریح کرده و در دومین جلد با عنوان آزادسازی مهران (شکست استراتژی دفاع متحرک عراق) رویدادهای مهم ۱۵ خرداد تا ۱۷ تیرماه ۱۳۶۵ را تشریح کرده است.

این کتاب در شمارگان ۵۰۰ نسخه و با ۱۱۲۸ صفحه، ۷۰هزار تومان قیمت دارد و در فروشگاه اصلی مرکز اسنادو  تحقیقات دفاع مقدس قابل ابتیاع است.

تنظیم این روزشمار بر عهده مهدی حاجی خداوردی‌خان بوده است.

در بخشی از این کتاب و مربوط به سی و چهار سال قبل از این در چنین روزی، چهارم تیرماه ۱۳۶۵ می خوانیم:

در جلسه امروز کمیسیون تبلیغات شورای امنیت کشور (اعضای شرکت کننده در این جلسه عبارت بودند از: زورق و قاسم زاده (صداوسیما)، فلاحیان (وزارت اطلاعات)، سید اطلاعات سپاه)، بلندیان (دبیرخانه شورای امنیت)، زم (سازمان تبلیغات اسلامی)، ساز گارا (ستاد ساخت پناهندگان)، رفیع و کمال خرازی (ستاد تبلیغات جنگ)) که به منظور مقابله با جنگ روانی ناشی از بمباران شهرها برگزار شد، طرح خنثی سازی جنگ روانی ارتش بعثی عراق و نیز احتمالات مختلف در زمینه نحوه ادامه عملیات روانی دشمن بررسی شد. (واحد اطلاعات سپاه پاسداران صورت جلسه این نشست را در نامه ای برای فرماندهی کل سپاه ارسال کرد).

چند معرفی کتاب دیگرهم بخوانیم:

چند دقیقه با کتاب «اعزامی از شهرری»؛ / ۸۳

تهدید راننده اتوبوس سیبیلو با اسلحه جنگی

چند دقیقه با کتاب «صد و هفتاد و ششمین غواص»؛ / ۸۲

چرا «محمد رضایی» را داخل آب‌جوش انداختند؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «جاسوس بازی»؛ / ۸۱

معشوقه «آقا بهمن» در دام بسیجی‌ها + عکس

چند دقیقه با کتاب «طبس تا سنندج»؛ / ۸۰

درخواست اعزام فوری نیرو به سنندج!

چند دقیقه با کتاب «سه نیمه سیب»؛ / ۷۹

تکلیف شادی‌های خانم «شاد» چه شد؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «دلم پرواز می خواهد»؛ / ۷۸

باران گلوله به آمبولانس پرستار اصفهانی

چند دقیقه با کتاب «ناآرام»؛ / ۷۷

شیطنت‌های طلبه مدرسه حاج آقا مجتهدی + عکس

چند دقیقه با کتاب «برای زین‌أب»؛ / ۷۶

سفارش تانک و تفنگ به «محمد بلباسی» + عکس

چند دقیقه با کتاب «از برف تا برف»؛ / ۷۵

شهید زین‌الدین اهل کدام کشور بود؟ +‌ عکس

چند دقیقه با کتاب «یک روز بعد از حیرانی»؛ / ۷۴

شهیدی که برای کار سراغ «آقای قرائتی» رفت + عکس

چند دقیقه با کتاب «فرمانده تخریب»؛ / ۷۳

کشیده‌ فرمانده به گوش جانباز اعصاب و روان + عکس

چند دقیقه با کتاب «ساده‌رنگ»؛ / ۷۲

چه کسی وصیت‌نامه شهید مهدی باکری را بالا پایین کرد؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «فرمانده در سایه»؛ / ۷۱

کدام مترجم مذاکرات مقامات ایرانی را تغییر می‌داد؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «تا ابد با تو می مانم»؛ / ۷۰

خبر «اصغرآقا» را چگونه به «زیبا خانم» دادند؟!

چند دقیقه با کتاب «بلدچی»؛ / ۶۹

شایعه اعزام الاغ‌ها به میدان مین + عکس

چند دقیقه با کتاب «کابوس در بیداری»؛ / ۶۸

اهالی چه کشوری به حجاج ایرانی کمک کردند؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «راهی برای رفتن»؛ / ۶۷

پیام شهیدِ ۱۰ساله برای امام خمینی چه بود؟

چند دقیقه با کتاب «محبوب حبیب»؛ / ۶۶

کت و شلوار «محمود» به چه کسی رسید؟ + عکس

چند دقیقه با کتاب «صباح»؛ / ۶۵

جان دادن پای چتر منورهای عراقی! + عکس

اعضای این جلسه پس از بررسی آخرین اخبار و تحلیل ها درباره اقدامات دشمن برای ادامه جنگ روانی، درباره طرح پیشنهادی کمیته جنگ روانی ستاد تبلیغات جنگ که بر پایه خنثی سازی جنگ روانی دشمن تهیه شده بود، بحث کردند و مقرر شد ستاد تبلیغات جنگ با ابلاغ این طرح به رسانه های گروهی و سازمان تبلیغات اسلامی، هماهنگی و پیگیری لازم را انجام دهد.
بر پایه طرح کمیته مذکور، اهداف کلی طرح خنثی سازی جنگ روانی بدین شرح می باشد:

۱. ارتقای روحیه مردم در مقابله با تاکتیک های جنگ روانی دشمن. ۲. افزایش انگیزه مقاومت و دفاع در مردم و جلب حمایت آنها برای ادامه نبرد تا پیروزی. ٣. حفظ و گسترش حضور مردم در صحنه سیاسی و اجتماعی در جهت مقابله با فشارهای سیاسی - تبلیغاتی دشمن. ۴. مشارکت مردم در امر دفاع و بهره برداری از استعداد خودیاری آنها.»

برخی اهداف جزئی تر طرح نیز بدین گونه تعیین شده است:

• تحریک عرق ملی و حمیت ایرانی مردم در مقابله با جنگ روانی و ایستادگی در برابر دشمن. • تقابل با اضطراب های ناشی از حملات دشمن و جنگ روانی • تأکید واقع بینانه بر نقاط قوت نیروهای خودی و مردمی در مقابله با دشمن و ایجاد رقابت سالم بین آنها (مقایسه با ضعف های دشمن).

• تبیین دلایل عقیدتی وجوب دفاع و ادامه نبرد تا سرکوبی دشمن و تن ندادن به ذلت و تسلیم.

• تبیین دلایل سیاسی، نظامی، تاریخی و میهنی لزوم ادامه جنگ تا پیروزی بر متجاوز و احتراز از مذاکره و سازش. : تشریح نقش مقاومت ملت ها در پیروزی، استقلال، رشد و سازندگی آنها.

• ارج گذاشتن بر آگاهی کامل مردم از مسائل سیاسی کشور و توجیه صادقانه آنها در مورد مبانی و فلسفه تصمیم گیری های مسئولان. • تأکید بر نقش وحدت ملی و شرکت همه اقشار و نگرش های مختلف مردم در دفاع از انقلاب و میهن اسلامی

• بهره برداری از استعداد خودیاری مردم در زمینه کمکهای اولیه و عملیات امدادی به هنگام حملات هوایی و احیانا شیمیایی

• بهره برداری از استعداد خودیاری مردم در زمینه ساخت پناهگاه و سنگرهای انفرادی و دسته جمعی

• تشویق مردم به دادن پیشنهاد در زمینه خنثی سازی جنگ روانی دشمن و مسائل دفاعی کشور.
همچنین در کمیسیون یاد شده در زمینه نحوه ادامه عملیات روانی و حمله دشمن به شهرها تصویب شد که اقدامات متقابل ایران بر فرض ادامه تحرکات و از سرگیری حملات پس از پایان مهلت تعیین شده از سوی رژیم عراق، استوار گردد؛ در این صورت میزان تبلیغات، بسته به نوع حملات (حملات مناطق مرزی، حمله علیه شهرهای کوچک، حمله علیه کلیه مناطق مسکونی و...) شدت و ضعف خواهد داشت که در این رابطه، اجرای فعالیت هایی که برای صداوسیما در نظر گرفته شد، بدین شرح است:

• طرح آرام فعالیت های انجام شده در زمینه س اخت پناهگاه، امدادرسانی، تأمین امنیت و...
به منظور ایجاد آمادگی ذهنی در مردم در قالب های مختلف؛

• تولید یک برنامه ارتباط مستقیم مردم با مسئولین برای پاسخ گویی به سؤالات مطروحه و رفع ابهامات موجود در زمینه دلایل ادامه جنگ، علت حمله دشمن به شهرها، اقدامات پدافندی و امنیتی پیش بینی شده و...؛

• تهیه برنامه های آموزشی در زمینه نحوه پدافند شخصی در قبال حملات (در سیما)؛ . ادامه تولید برنامه پیام مقاومت (در سیما)

• اختصاص یک برنامه از برنامه های عصر پنجشنبه رادیو (ارتباط مستقیم با مسئولین در زمینه حملات به شهرها؛

• ادامه تولید برنامه رادیویی سلام صبح بخیر" در زمینه جنگ روانی و حمله به شهرها؛

• تهیه برنامه های متنوع کوتاه برای پخش، پس از اعلام وضعیت قرمز؛ . پخش فیلم های جنگی از سیما.»
سازمان تبلیغات اسلامی نیز با هماهنگی جامعه روحانیت مبارز موظف شد تا طرح خنثی سازی جنگ روانی دشمن را به ائمه جمعه و جماعات و مساجد برای بازگو کردن در سخنرانی ها و منابرشان ابلاغ کند. علاوه بر این «با مساجد جهت نصب سیستم بلندگو با پوششی به شعاع یک کیلومتر جهت مطلع کردن مردم از وضعیت قرمز در شب» هماهنگی های لازم را به عمل آورد...