در تاریخ ادب فارسی، شاعران زیادی با عنوان «مردمی» قلمداد میشوند. ولی در دورهی معاصر، به ویژه بعد از مشروطه، که شعر اجتماعیتر میشود دیده نشده که صاحب نظران حوزه ادب فارسی در مورد شاعری این چنین بگویند و راجع به او این گونه روایت کنند؛ آقاسی را به سازمان تبلیغات مشهد دعوت کردیم. سالن اجتماعات آن جا ششصدنفر بیشتر ظرفیت نداشت. با حضور آقاسی، آن سالن اجتماعات مملو از جمعیت میشود و سه طبقه پر میگردد. سازمان تبلیغات از مشتاقان شعر او تا آن جا که از ترس فروریختن ساختمان ۲ آتش نشانی را در جریان قرار میدهد.
از ویژگیهایی که در چشم انداز رنگین کمانی شعر آقاسی قابل درنگ است «اعتراض» است و «اعتراض»! اعتراض در چارچوبی عقلایی. اکثر اعتراضهای این شاعر دردمند، با روحیه انقلابی اش گره میخورد. حاصل این گره خورد گی تحسین آمیز «شیعه نامه» را رقم زده است که مثنوی میزند.
در گزیده شعر «شمع بیت المال را خاموش کن» توجه نگارنده بر شعرهای مردمی و اجتماعی آقاسی است. یافتن شعرهای آقاسی از کتابهای دیگر و شنیدن همهی اشعار او و گزینش آنها کار صعبی است؛ ولی علاقه نویسنده برای شناساندن یکی از شاعران خوب این روزگار کار را راحت کرده است.
برشی از کتاب:
دوستی نقل میکرد در مجلسی نشسته بودیم که کارمندان شهرداری و شهرداران آنجا جمع بودند. آقاسی رفت پشت تیریبون، اولین شعری که خواند این بود.
سرافرازان برای سرفرازی
ضرورت دارد آیا برج سازی؟
و میگفت میدیدم یکی یکی افراد از صف اول دارند بلند میشوند و بیرون میروند! آقاسی شعر را به دقیقه اکنون، با توجه به شرایط فرهنگی-اجتماعی میسرود. اگر قدری بیشتر در شعر آقاسی غور کنیم این مواقع شعرش به یک سخنرانی حماسی هنرمندانه تبدیل میشود.
کتاب «شمع بیت المال را خاموش کن» نام اثر جدید حسن قرایی است که با محوریت گزیده اشعار زنده یاد محمد رضا آقاسی جمع آوری و در قطع پالتویی و ۱۱۰ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شده است.
حسین قرآیی پیشتر با آثاری، چون دلت را خانه ما کن، در جست و جوی مهتاب، از مشهد تا ژوهانسبورگ و... به جامعه کتابخوان معرفی شده است.