به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ژئوپلیتیک رسانه درباره تهدید امنیت ایران توسط رسانههای غربی نوشت: بطور کلی وقتی کشوری مورد آماج عملیات روانی رسانهای قرار میگیرد، این عملیات در دو بخش میتواند امنیت ملی آن کشور را تحت تأثیر قرار دهد:
حاکمیت و افکار عمومی شهروندان.
کارگزاران عملیات روانی در مورد شهروندان کشور آماج، عمدتا چند هدف را دنبال می کنند:
ایجاد حس بدبینی در آحاد جامعه نسبت به حاکمیت
بالا بردن سطح توقعات عمومی جامعه
ایجاد بحرانهای ساختگی در سطوح داخلی و منطقه ای
ترویج فرهنگ غربی در مقابل فرهنگ مطلوب حاکمیت
معرفی غرب به عنوان یگانه منجی جهانی
این اقدامات از طریق بکار گیری ابزارهای رسانهای صورت میپذیرد، اما غرب( ودر راس آن آمریکا) چگونه میتوانند با بهره گیری از رسانهها تهدیدی برای امنیت ملی این کشور ایجاد نمایند:
تحریک گروههای اپوزوسیون داخلی وخارجی.
هدف رسانههای غربی در این بخش عمدتاً تحت فشار نهادن مسئولین نظام و زیر سوال بردن مشروعیت و مقبولیت نظام است که بطور مشخص از طریق شبکه گسترده مجازی ( اینترنت ، فیس بوک ، تویتر و...) شبکههای ماهوارهای پیگیری میشود.
تشدید اختلافات قومی و مذهبی.
اصولا کشور هایی که در آن اقوام و مذاهب گوناگون حضور دارند بطور بالقوه همواره با برخی تهدیدات مواجه هستند، رسانههای غربی با بهره گیری از این فضا و با هدف تحت تاثیر قرارنهادن امنیت ملی کشور، تلاش میکنند تا حد امکان کشور را با چالشهای مختلف مواجه سازند اوج این اقدامات را در تمایلات گریز از مرکز قومیتها، تشدید درگیریهای قومی و نهایتا موضوع جدایی طلبی بخصوص در استانهای مرزی کشور میبینیم.
گسترش ناامنی اجتماعی و انحرافات اخلاقی.
این امر در یک فرآیند دو سویه نه تنها با تضعیف بنیانهای اصلی اجتماعی همچون خانواده خود میتواند در یک روند زنجیره وار ابعاد دیگر را متاثر نماید بلکه در صورت گسترش فضای ناامنی اجتماعی به تدریج نخبگان و افراد طبقه متوسط جامعه اعتبار خود را در گروههای معارض که برعکس با شعار توجه به موضوعات اجتماعی وارد میشوند مییابند و به این ترتیب نارضایتی اجتماعی گسترده شده و نبعات آن دامنگیر امنیت کشور خواهد شد.
طرح افزایش قدرت مردمی جهت مهندسی انقلاب رنگی.
به این منظور شبکه وسیعی از رسانههای جمعی، تحت هدایت غرب تلاش دارند تا با بحرانسازی اجتماعی و آفند تبلیغاتی و به اصطلاح افزایش قدرت مردمی به مهندسی انقلاب رنگی در ایران بپردازند. در سالهای اخیر، این رسانهها بخش اعظم کمکهای مالی آشکار برای ترویج به اصطلاح دمکراسی در ایران را به خود اختصاص داده بودند.
گسترش فرق و اندیشههای انحرافی.
فرقه گرایی ورواج اندیشههای خرافی توسط شبکه رسانهای غرب از جمله دغدغههای جوامع اسلامی است. بخصوص آنکه دنیای غرب پس از سالها مبارزه با حاکمیت دینی، در عصر برگشت بسوی ایمان، پرچم ترویج معنویت مورد نظر خود را برافراشته و به تولید، صدور و تشویق گرایش جوانان به عرفانهای کاذب میپردازد.
گسترش شبهات و تضعیف بنیانهای دینی.
رسانههای تحت مدیریت یا هدایت غرب با استفاده از تکنیکهای تبلیغاتی رسانه ای در بلند مدت میتوانند سئوالات بی پاسخ فراوانی را در حوزههای مختلف برای مخاطبان عام به وجود آورند. این شبهه افکنیها که عمدتا با هدف تحریف در تاریخ اسلام و مخدوش نمودن چهره دین و نیز ماهیت حکومت اسلامی در اذهان عمومی صورت میگیرد میتواند در حوزه امنیت فرهنگی (مذهب) جامعه را با خطرات جدی مواجه سازد بخصوص آنکه در مقابل، تلاشی کارساز برای پاسخ به این سوالات صورت نپذیرد.
افزایش اقبال عمومی نسبت به فرهنگ آمریکایی.
آمریکا با بهره گیری از منابع متعدد قدرت نرم خود، به خوبی به خانههای مردم ورود کرده وتلاش میکند تا فرهنگ آمریکایی را با جذابیت زیاد برای آحاد جامعه نهادینه کند. این جذابیتها میتواند در درازمدت افکار عمومی کشور را نسبت به پذیرش سیاستهای آمریکا در ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار دهد.
ایجاد بحران های هویتی در جوانان
استراتژی رسانههای غربی، در واقع، این است که شخصیت و هویت ملی و فرهنگی ما را در برابر یک چالش و بحران جدید قرار دهد. این مهم میتواند خطری جدی در امنیت اجتماعی و فرهنگی جامعه محسوب شود.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.