به گزارش مشرق، کانال تلگرامی عصر هوشمندی به نقل از معصومه نصیری مدرس سواد رسانه ای درباره نظریه اسکیما یا کلیشه نوشت:

نظریه اسکیما (Schema) که جمع آن اسکیماتا (schemata) است؛ یک مدل و قالب ثابت ذهنی در هنگام قضاوت است. یافته‌های ارتباطی در این باره حاکی از آن است که درک ما از دیگران یا آنچه به دیگران نسبت می‌دهیم؛ و در واقع قضاوت ما درباره دیگران، ممکن است تحت تاثیر اسکیماتا یا کلیشه‌هایی باشد که از قبل به عنوان پیش فرض در ذهن داریم.

با این توضیح اسیکما یا کلیشه ما درباره قوه قضاییه چیست؟ چگونه ساخته شده؟ چه میزان منطبق بر واقعیت است؟ عوامل اثرگذار بر این اسکیما چه بوده اند؟ چه میزان متاثر از تجربه ما و چه میزان متاثر از محتواهای رسانه ای ایجاد شده اند؟

به اخبار ماه های اخیر که ذیل برخی کلیدواژه ها پیگیری شده است، توجه کنید. رومینا اشرفی، نوید افکاری و این روزها نادر مختاری و در آینده هم موضوعات دیگر که این اسیکما را تکمیل یا تشدید می کند.

برخی رسانه های فارسی زبان خارج از کشور مدعی شده اند نادر مختاری در اغتشاشات آبان ماه بازداشت و بر اثر ضربه باتوم به کما رفته و سرانجام فوت کرده است اما مدیرکل زندان‌های استان تهران گفته «نادر مختاری» اساساً در آبان ۹۸، در حال سپری کردن دوران محکومیت خود به جرم سرقت بوده و در اغتشاشات حضور نداشته و حتی به دلیل نداشتن شرایط، یک ساعت هم از مرخصی استفاده نکرده است.

وی افزوده: محکوم علیه از ابتدا که به زندان معرفی شد بیماری تنگی نفس داشت و به علت ابتلا به بیماری و علی‌رغم پیگیری‌های جدی درمانی و چندین مرحله اعزام به بیمارستان‌های مختلف، متاسفانه در روز ۲۹ شهریور ۹۹ فوت می‌کند.

اما این دست اخبار که غالبا دارای دیس اینفورمیشن هستند و تکذیب می شوند در ضمیرناخودآگاه مخاطبان اثرات شناختی معناداری را ایجاد می کنند. یکی از این اثرات القای تضییع حق و ناکارآمدی نهاد حقوقی و مسول اعاده حق است. معمولا هم در این دست ادعاها برخلاف سایر موارد که شاید امکان راستی آزمایی توسط مخاطب وجود داشته باشد، هیچ امکان راستی آزمایی وجود ندارد. یعنی ادعای شکنجه و ضرب و شتم مطرح می شود اما به علت اسکیماهای ایجاد شده پیشین، با وجود اینکه مخاطب ادله و اسنادی مبنی بر سنجش صحت یا کذب موضوع را ندارد، اما ممکن است پذیرفته شود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس