به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، تنش ها در منطقه دریای مدیترانه خصوصا بین دو کشور یونان و ترکیه تقریبا طی هفته ها و ماه های اخیر روند صعودی به خود گرفته و کشف منابع گازی در شرق این دریا و در عین حال دخالت ترکیه در لیبی باعث شده تا یونان به عنوان خط اول مقابله با ترک ها، برنامه سنگینی در حوزه ارتقاء توان رزمی کلید بزند. در این میان خرید تعدادی جنگنده رافال از فرانسه در کنار بحث مدرن سازی قوای سطحی نیروی دریایی این کشور از جمله مهم ترین پروژه های این کشور به حساب می آید.
اما در کنار موارد فوق، پروژه اصلی در حوزه دریایی مربوط به خرید ۴ ناو محافظ جدید و همچنین به روز رسانی و ارتقاء ۴ فروند ناو محافظ کلاس هایدرا موجود در خدمت نیروی دریایی ارتش این کشور است که برآورد هزینه کل این پروژه در حال حاضر ۵ میلیارد یورو است که برای کشوری با وضعیت اقتصادی یونان، سنگین و باعث بروز فشار اقتصادی بیشتر بر دولت و مردم این کشور خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
در عین حال یک مسئله مهم که بخش دیگری از این قرارداد بزرگ را پوشش می دهد، ارائه دادن یک پیشنهاد برای پر کردن خلاء در زمان ارتقاء شناورهای کلاس هایدرا تا آماده شدن آنها و ورود به خدمت شناورهای جدید است که هر کدام از طرفین حاضر در این رقابت پیشنهادهایی را در این بخش به دولت یونان ارائه کرده اند. پیش از پرداختن به جزییات این رقابت سنگین باید به این مسئله اشاره کرد که تمامی حاضرین در این رقابت، با شرط قابل توجه خریدار یعنی تولید شناورها در خاک یونان، انتقال دانش و فناوری به این کشور و همچنین به کارگیری نیروهای محلی در پروسه ساخت در این قرارداد موافقت کرده اند. در ابتدا یک نگاه فشرده به وضعیت فعلی نیروی دریایی یونان خواهیم داشت.
نیروی دریایی یونان از جمله بازیگران منطقه مدیترانه است که با وجود عضویت در پیمان ناتو بزرگترین تهدید خود را عضو دیگر این پیمان یعنی ترکیه می بیند. اصلی ترین شناورهای سطحی نیروی دریایی یونان، ساخت آلمان و هلند هستند. ۴ فروند ناو محافظ کلاس Hydra و ۹ فروند ناو محفاظ کلاس Elli ساخت هلند اصلی ترین شناورهای سطحی نیروی دریایی یونان هستند. تعداد ناوچه سبک موشک انداز فرانسوی نیز در خدمت نیروی دریایی یونان موجود است. این کشور همچنین از جمله دارندگان هاورکرافت های کلاس Zubr ساخت شوروی سابق است که از اوکراین و روسیه تهیه شده و یکی از بزرگترین شناورها در کلاس خود بوده و توان تحرک آبی خاکی خوبی را به یونانی ها می دهد.
یکی از ناوهای محافظ کلاس Hydra نیروی دریایی یونان
ناوهای محافظ یونانی عمدتا با تسلیحات آمریکایی یعنی موشک های ضد کشتی سری هارپون و موشک های پدافندی سری ESSM مجهز شدند. یونانی ها زیر سامانه های ناوهای محافظ Elli را ارتقاء داده و برای ارتقا کلاس هایدرا یک طرح جدید در نظر گرفته شده است. آنها در ارتقاء کلاس هایدرا به دنبال نصب یک سامانه مدیریت رزمی جدید، سامانه های جمع آوری و به اشتراک گذاری اطلاعات لینک ۱۶ و ۲۲، سیستم هشدار دهنده لیزری و نصب سیستم های کنترل از راه دور مجهز به توپ های ۲۰ یا ۳۰ میلی متری هستند.
در بخش زیر سطحی یونانی ها ناوگانی از زیردریایی های ساخت آلمان دارند که شامل ۷ فروند زیردریایی تایپ ۲۰۹ از گونه های مختلف این سری و ۴ فروند زیردریایی تایپ ۲۱۴ است که مدل صادراتی تایپ ۲۱۲ بوده و از جمله زیردریایی های مدرن دیزل الکترونیکی محسوب می شود. این زیردریایی ها عمدتا از پرتابگرهای ۵۳۳ میلی متری اژدر و موشک های ضد کشتی هارپون برخوردار هستند. با این مقدمه به سراغ هر کدام از پیشنهادهای جدید به نیروی دریایی یونان خواهیم رفت. باید به این مسئله اشاره کرد که مشخصات و مختصات اعلام شده در خصوص این شناورها در کنار بحث انواع سامانه هایی که در ادامه به آن اشاره می شود ممکن است در آینده و با توجه به مذاکرات و نیازمندی های طرف سفارش دهنده دچار تغییرات شود.
انگلیس ها به دنبال تکرار موفقیت های اخیر در حوزه دریایی
صنایع نظامی انگلیس در چند سال اخیر موفق شده سفارش های صادراتی بیشتری را خصوصا بر پایه طرح ناوهای محافظ تایپ ۲۶ به دست بیاورد. پیشنهاد انگلیسی ها برای نیروی دریایی یونان در حقیقت بر پایه طرحی موسوم به Arrowhead ۱۴۰ است که پایه طراحی ناوهای محافظ تایپ ۳۱ نیروی دریایی انگلیس در آینده را تشکیل خواهد داد و توسط شرکت انگلیسی Babcock توسعه پیدا کرده است.
مشخصات کلی شناور پیشنهاد شده به یونانی ها بر این اساس است: وزن بیش از ۶ هزار تن در وضعیت بارگیری کامل، طول در حدود ۱۳۸ متر، عرض ۱۹ متر و سرعت نهایی آن در حدود ۵۱ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این شناور با حرکت در سرعت ۲۷ کیلومتر بر ساعت بر برد انتقالی ۱۶ هزار کیلومتر برسد. در بحث خدمه این شناورها معمولا دارای ۱۰۰ نفر پرسنل خواهند بود. در حوزه پیشران معمولا از ترکیب ۴ موتور دیزلی برای ناوهای این کلاس پیشنهاد شده است.
در حوزه سیستم های الکترونیکی و اپتیکی عمدتا از محصولات شرکت چند ملیتی اروپایی Thales برای تجهیز این ناو استفاده خواهد شد. رادار اصلی از مدل آرایه فازی فعال ۴ بعدی مدل NS۱۱۰ استفاده خواهد شد. سامانه های جنگ الکترونیک، پشتیبانی از اقدامات الکترونیک ( ESM )، رادارهای مستقل جستجوی سطحی و هوایی در کنار سیستم های اپتیکی در نظر گرفته شده است. یک سیستم سونار ثابت در درون بدنه کشتی و در بخش جلویی و یک سیستم سونار کشنده که موقعیت قرارگیری آن در انتهای شناور است توان شناسایی زیر سطحی این ناو را تشکیل می دهد. این مجموعه نیز ساخت شرکت Thales خواهد بود.
در حوزه تسلیحاتی ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی (احتمالا از مدل هارپون ۲ ساخت آمریکا یا NSM ساخت نروژ) در کنار ۳۲ سلول پرتاب عمودی مارک ۴۱ برای حمل و شلیک ترکیبی از موشک ها مثل سری پدافند استاندارد ۲، ESSM و موشک های ضد زیردریایی سری ASROC پیشنهاد خواهد شد. سامانه دفاع نزدیک RAM، یک قبضه توپ بوفورس ۴۰ میلی متری مارک ۴ در کنار یک قبضه توپ اصلی ۷۶ یا ۱۲۷ میلی متری ساخت شرکت لئوناردوایتالیا با قابلیت شلیک مهمات هدایت شونده به همراه پرتاب گرهای اژدر ۳۲۴ میلی متری ترکیب تسلیحاتی خواهد بود که به نظر کارشناسان امر به این یونانی ها در این طرح ارائه می شود. قابلیت حمل یک بالگرد متوسط، حمل و پرتاب پرنده بدون سرنشین و همچنین قایق های تندرو مخصوص نیروهای ویژه نیز از دیگر توانایی های این ناو اعلام شده است.
در حوزه بحث پیشنهاد برای راه حل میان مدت، مسئولین شرکت انگلیسی Babcock اعلام کرده اند که گفتگوهای سطح بالایی بین دولت های انگلیس و یونان و این شرکت در حال حاضر جریان دارد اما جزییاتی از این طرح ارائه نکرده اند. در بحث ارتقاء ناوهای محافظ کلاس هایدرا نیز این شرکت اعلام کرده است که یک بسته ارتقاء را با کمک کمپانی Thales در نظر دارند که بخش اصلی آن نصب سیستم کنترل رزمی TACTICOS ساخت این شرکت بر روی این ناوها خواهد بود.
یانکی ها به دنبال یک مشتری جدید بعد از عربستان سعودی
آمریکایی ها در سالهای اخیر در حوزه فروش زیر سیستم های مورد نیاز برای انواع شناورهای سطحی و زیر سطحی موفقیت های زیادی داشتند ولی وقتی به بحث فروش یک شناور کامل برسیم مشاهده می شود که بنا به دلایل فراوان، شرکت های آمریکایی موفقیت خاصی در این بین نداشته اند. در حال حاضر شاید بتوان گفت پروژه پر حاشیه LCS از معدود دارایی های آمریکا در این بخش است و شرکت لاکهید مارتین با ارتقاء این طرح و ارائه نسلی از شناورها موسوم به MMSC در این رقابت برای تامین نیاز یونان شرکت کرده است.
عربستان سعودی قبل از این ۴ فروند از شناورهای سری MMSC را سفارش داده است. طرح شرکت لاکهید مارتین به نوعی و تا حد زیادی شبیه به همان گزینه انتخابی توسط عربستان سعودی است. طول شناور در حدود ۱۱۸ متر، عرض آن ۱۷.۶ متر و وزن در حالت بارگیری کامل ۴۳۰۰ تن خواهد بود. سرعت نهایی این شناور ۵۵ کیلومتر در ساعت است و در صورت حرکت با سرعت ۱۸ کیلومتر در ساعت می تواند به برد انتقالی ۹۲۰۰ کیلومتر برسد. در بخش راداری و سامانه های الکترونیکی این شناورها به سیستم مدیریت رزمی ۲۱ COMBATSS مجهز خواهند بود که مشتق شده از سامانه معروف ایجیس نیروی دریایی آمریکاست و از رادارهای آرایه فازی فعال مدل TRS-۴D ساخت شرکت ایرباس بهره خواهد برد. حوزه سونار بخش چالش برانگیز این شناورها محسوب می شود. سیستم ارتباط ماهواره ای، آنتن انتقال داده از نوع لینک ۲۲ در کنار سامانه های شناسایی اپتیکی و جنگ الکترونیکی از دیگر سیستم های نصب شده روی این ناو است.
این ناوها مجهز به یک سیستم متحرک سونار ساخت شرکت Thales هستند اما فاقد سیستم سونار نصب شده در داخل بدنه هستند. شرکت لاکهید اعتقاد دارند که ترکیب این سیستم با بالگردهای ضد زیردریایی سی هاوک می تواند سطح بالایی از توانایی ضد زیردریایی را برای این شناورها ایجاد کند اما در نبود سونار نصب شده در بدنه این ناو توانایی جستجوی ۲۴ ساعته اطراف خود خصوصا در وضعیت غیر فعال را از دست خواهد داد. این بخش مربوط به سونار، با توجه به توان بالای زیر سطحی نیروی دریایی ترکیه به نظر کارشناسان مهم ترین مشکل برای طرح شرکت لاکهید مارتین در این رقابت خواهد بود.
در این شناور جدید یک قبضه توپ ۵۷ یا ۷۶ میلی متری در جلوی ناو نصب می شود که بسته به سفارش مشتری توان حمل و شلیک مهمات هوشمند را نیز خواهند داشت. ۸ پرتابگر عمودی مارک ۴۱ بر روی این شناور نصب خواهد شد که احتمالا از آن ها برای نصب موشک های پدافندی سری ESSM یا استاندارد ۲ استفاده خواهد شد. در هر پرتابگر توان نصب ۴ موشک از نوع ESSM قرار دارد که مجموع موشک های مورد نظر را به عدد ۳۲ می رساند. یک پرتابگر موشک های پدافند کوتاه برد SeaRAM به همراه ۸ موشک ضد کشتی هارپون یا NSM از دیگر تسلیحات نصب شده بر روی این شناور خواهد بود. پرتابگر های اژدر و توان حمل یک فروند بالگرد سی هاوک نیز از دیگر توانایی های این شناور است.
آمریکایی ها در خصوص ارتقاء شناورهای کلاس هایدرا و گزینه موقت برای نیروی دریایی یونان صحبت خاصی را مطرح نکرده و صرفا به در نظر داشتن گزینه هایی توسط شرکت لاکهید مارتین در این میان اشاره کرده اند.
ژرمن ها به دنبال حفظ بازار در یونان
دیگر کشور حاضر در این رقابت آلمانی ها هستند. باید به این مسئله اشاره کرد که شناورهای کلاس هایدرا که در حال حاضر توان اصلی نیروی دریایی یونان را در حوزه رزم سطحی شامل می شوند ساخت آلمان هستند. با علم به این مسئله آلمان ها طرحی بر اساس پروژه A-۲۰۰ خود را به یونانی ها پیشنهاد داده اند.
طرح مورد نظر بر اساس پروژه MEKO ۲۰۰ است که از زیر مجموعه های قدیمی تر آن همان ناوهای کلاس هایدرا هستند. پیشرفته ترین گزینه در این سری را می توان مدل A-۲۰۰AN به حساب آورد که برای نیروی دریایی الجزایر ساخته شده است. منابع خبری اعتقاد دارند آنچه توسط آلمانی ها به یونان پیشنهاد داده شده در اصل بر اساس همین طرح است. این ناو دارای وزن ۳۸۰۰ تن، طول ۱۲۱ متر و عرض ۱۶.۳ متر است. تعداد خدمه آن ۱۲۰ نفر بوده و از سیستم پیشران ترکیبی موتور دیزل و توربین گازی بهره می برد. این ناو ها می توانند به سرعت نهایی ۵۳ کیلومتر در ساعت رسیده و برد انتقالی نهایی این شناور با سرعت ۲۹ کیلومتر در ساعت در حدود ۱۳ هزار کیلومتر است.
سیستم های راداری الکترونیکی این شناور عمدتا ساخت شرکت SAAB سوئد است. رادار اصلی شناور از سری Sea Giraffe AMB است که از نوع سه بعدی و آرایه فازی فعال است. مجموعه راداری و اپتیکی کنترل آتش CEROS ۲۰۰ باز هم از شرکت سوئدی SAAB از دیگر سامانه های نصب شده بر روی این شناور است. سیستم سونار نصب شده در بدنه این شناور نیز از مدل ASO ساخت شرکت آلمانی ATLAS ELEKTRONIK است. در حوزه تسلیحاتی شاهد حجم سنگینی از موشک های ضد کشتی هستیم. برای این شناورها توان حمل ۱۶ فروند موشک ضد کشتی RBS-۱۵Mk۳ در نظر گرفته شده است. اما سایر تسلیحات این ناو عبارت است از دو قبضه توپ ۳۰ میلی متری، یک قبضه توپ ۱۲۷ میلی متری، ۳۲ فروند موشک سطح به هوای هدایت فروسرخ مدل Umkhonto-IR و دو پرتابگر برای اژدرهای مدل MU-۹۰ . موشک های کروز ضد کشتی این ناو ساخت سوئد و موشک های پدافندی آن ساخت آفریقای جنوبی هستند. توپ اصلی ۱۲۷ آن نیز ساخت ایتالیا بوده و توان حمل و شلیک مهمات هدایت شونده را دارد. این شناورها توان حمل تا دو فروند بالگرد مدل Super Lynx ۳۰۰ را نیز دارند.
در حال حاضر اطلاعات خاصی در خصوص برنامه ارائه شده توسط آلمان ها برای راه حل موقتی نیروی دریایی یونان و همچنین پروژه ارتقاء ناوهای کلاس هایدرا در دسترس نیست.
ماتادورها با یک پکیج سنگین به میدان وارد شدند
اسپانیایی ها در پروژه مورد نظر یونانی ها با محوریت شرکت Navantia و با دو طرح وارد میدان شدند. طرح اصلی برای ناو محافظ جدید یونانی ها بر اساس پروژه F۱۱۰ این شرکت است که یک طرح جدید به حساب آمده و نیروی دریایی اسپانیا به تازگی این شناورها را سفارش داده و در بازه زمانی بین ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۱ این ۵ ناو تحویل نیروی دریایی اسپانیا خواهد شد. البته با توجه به بحث تولید در داخل یونان و مسائل مربوط به انتقال فناوری مشخص خط تولید در اسپانیا نیاز به تغییر نخواهد داشت.
شناور مورد نظر وزنی در حدود ۶۱۰۰ تن داشته، طول آن ۱۴۵ و عرض آن نیز در حدود ۱۸ متر است. تعداد خدمه این شناور ۱۵۰ نفر است. سیستم پیشران این ناو بر اساس ترکیبی از توربین های گازی و موتور دیزل فعالیت خواهد کرد و می تواند به سرعت نهایی ۴۸ کیلومتر بر ساعت برسد و در زمان حرکت با سرعت ۲۷ کیلومتر در ساعت برد انتقالی آن به حدود ۷۶۰۰ کیلومتر می رسد. قلب سیستم الکترونیکی و راداری این شناور سامانه AN/SPY-۷(V)۱ ساخت آمریکا و سیستم کنترل رزمی SCOMBA ساخت اسپانیا است. رادار مورد نظر این کشتی در باند اس فعالیت کرده و از نوع آرایه فازی فعال و سه بعدی است. یک سیستم سونار در درون بدنه شناور ساخت تالس و یک سیستم سونار با قابلیت کشیده شدن توسط ناو برای بحث شناسایی زیر سطحی و جنگ ضد زیردریایی در نظر گرفته شده است.
در حوزه تسلیحاتی این شناور با ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون، ۱۶ پرتابگر عمودی مارک ۴۱ برای حمل و شلیک موشک های پدافندی سری استاندارد ۲ و ESSM بلوک ۲، پرتابگرهای اژدر ۳۲۴ میلی متری استاندارد ناتو، یک قبضه توپ ۱۲۷ میلی متری و دو قبضه توپ ۳۰ میلی مجهز شده است. این شناور توان پذیرش یک فروند بالگرد مثل سری سی هاوک یا NH-۹۰ را نیز دارد.
در حوزه تامین نیاز میان مدت نیروی دریایی یونان، اسپانیایی ها با طرح ناو محافظ سبک ۳ هزار تنی ALFA ۳۰۰۰ به میدان آمده اند. این طرح در حقیقت بر اساس کلاس Avante توسعه پیدا کرده که در حال حاضر هم در نیروی دریایی ونزوئلا وارد خدمت شده و هم عربستان سعودی تعدادی از آن را سفارش داده که در اسپانیا در حال ساخت است. طرف اسپانیایی اعلام کرده که دو فروند از این ناوها در مدت ۳۵ ماه در داخل یونان ساخته خواهد شد. در خصوص بحث ارتقاء ناوهای کلاس هایدرای یونان نیز اسپانیایی ها ترکیبی از سامانه های به کار رفته در ناوهای طرح اف ۱۱۰ و پروژه آلفا ۳۰۰۰ را برای نصب بر روی این شناورها پیشنهاد کردند.
هلندی ها با یک طرح موفق به دنبال بازار جدید
یکی از طرح های تقریبا موفق این روزهای جهان در حوزه شناورهای رزمی سبک مربوط به کشور هلند و ناوهای پروژه SIGMA هستند که در سالهای اخیر به مکزیک، اندونزی و مراکش فروخته شده اند. این سری از شناورها در اندازه های مختلف در نقش ناوچه های موشک انداز و ناوهای محافظ قابل ارائه است. آنچه شرکت هلندی Damen در این پروژه به یونان ارائه کرده SIGMA ۱۱۵۱۵ نام دارد. این کلاس پیشنهادی به یونانی ها وزنی در حدود ۴۴۰۰ تن وزن، ۱۱۹ متر طول و ۱۵.۵ متر عرض دارد. سیستم پیشران این شناور هنوز به صورت دقیق مشخص نشده اما احتمالا از موتورهای دیزل دریایی برای آن استفاده شود. سرعت نهایی این شناور ۵۵ کیلومتر بر ساعت و برد انتقالی آن با سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت چیزی در حدود ۹۲۰۰ کیلومتر است.
شرکت تالس طیف کامل سامانه های الکترونیکی و اپتیکی و سونار این شناور را تامین می کند. رادار اصلی شناور مدل NS۱۱۰ پیشنهاد شده است در حالی که یک سیستم سونار در داخل بدنه و یک سیستم دنبال با قابلیت آزاد شدن و رفتن به عمق آب نیز در انتهای شناور تعبیه شده است. سامانه های ارتباطی و اشتراک اطلاعات لینک ۱۶ یا لینک ۲۲، سیستم جنگال عقرب ساخت شرکت تالس، سامانه ارتباطات ماهواره ای و سامانه های پشتیبانی اقدامات الکترونیک بر روی این ناو نصب شده است. در بخش تسلیحاتی ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی هارپون یا NSM، ۱۶ سلول پرتاب موشک عمودی مارک ۴۱ برای پرتاب موشک های سری استاندارد ۲ یا ESSM، سیستم دفاع نزدیک SeaRAM، یک قبضه توپ ۲۰ و یک قبضه توپ ۷۶ میلی متری در کنار پرتابگرهای اژدر ۳ تایی مارک ۳۲ با کالیبر ۳۲۴ میلی متری است. روی این شناور توان پذیرش یک بالگرد متوسط دریایی و یک پهپاد نیز وجود دارد.
در حوزه راه حل موقت برای نیروی دریایی یونان، طرف هلندی اعلام کرده که می تواند دو فروند ناو محافظ قدیمی از کلاس Karel Doorman که در خدمت نیروی دریایی هلند است را در کنار دو فروند ناو از طرح سبک SIGMA ۱۰۵۱۴ ارائه کند. در عین حال شرکت Damen اعلام کرده که در کنار شعبه هلندی شرکت تالس مطالعات گسترده ای را در خصوص شناورهای کلاس هایدرا انجام داده و می تواند گزینه های مناسبی را برای ارتقاء این ناوها ارائه بدهد.
ایتالیا به دنبال ادامه فروش طرح موفق
ایتالیا به عنوان یکی از دو سازنده پروژه مشترک FREMM با این شناورها در طرح یونانی ها برای فروش شناور وارد شده است. این کلاس از شناورها در این سالها موفقیت های خوب صادراتی را برای دو کشور فرانسه و ایتالیا ایجاد کرده و علاوه بر مصر و مراکش، ایالات متحده آمریکا نیز بر اساس طرح پیشنهادی ایتالیا قرار است تا نسل جدید ناو های محافظ خود را توسعه بدهد. شناورهای ایتالیایی این کلاس ۶۹۰۰ تن وزن داشته و طول آنها ۱۴۴ متر و همچنین عرض آنها در حدود ۲۰ متر است. این شناورها در مدل های چند ماموریتی ۱۹۹ نفر و در مدل های خاص جنگ ضد زیردریایی ۲۰۱ نفر خدمه دارند. سیستم پیشران مدل ایتالیایی از ترکیبی از موتورهای دیزل الکتریکی و همچنین موتورهای الکترونیکی است که بخش دیزل الکترونیک با همکاری بین ایتالیا و آمریکا و موتورهای الکترونیکی نیز ساخت ایتالیا است و در کنار آن ۴ ژنراتور دیزل نیز وجود دارد.
برد این شناورها در حدود ۱۲۳۰۰ کیلومتر با سرعت ۲۷ کیلومتر بر ساعت بوده و سرعت نهایی آنها نیز ۵۵ کیلومتر بر ساعت است. رادار اصلی این شناور مدل Selex MFRA ساخت ایتالیا است که یک رادار آرایه فازی فعال در باند C است و توان شناسایی اهداف تا فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتری و هدایت موشک به سمت آنها را نیز دارد. رادارهای کنترل آتش توپ و جستجوی سطحی این شناور هم ساخت ایتالیا است. سامانه پرتاب موشک عمودی Sylver ساخت فرانسه برای شلیک موشک های ضد هوایی Aster ۱۵ و Aster ۳۰ با بردهای ۳۵ و ۱۲۰ کیلومتر در این کشتی نصب شده است. این شناورها ۱۶ تیر از این دو نوع موشک حمل می کنند. ۴این موشک های ضد هوایی به صورت مشترک توسط ایتالیا و فرانسه توسعه پیدا کرده است. تیر موشک کروز ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی Otomat با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر در مدل های چند منظوره این شناور نصب شده و در مدل های مخصوص جنگ ضد زیردریایی ۴ تیر موشک ضد زیردریایی MILAS نصب شده است.
در بحث توپها نیز در مدل های چند ماموریتی یک قبضه توپ ۱۲۷ میلی متری ساخت شرکت ایتالیایی Oto Melara به همراه یک توپ ۷۶ میلی متری ساخت همین شرکت نصب شده است. در مدل ۱۲۷ میلی متری از گلوله های هدایت شونده سری Vulcano استفاده می شود که می تواند اهداف را تا فاصله ۱۲۰ کیلومتر هدف قرار دهد. در مدل ضد زیردریایی نیز ۲ قبضه از توپهای ۷۶ میلی متری ساخت شرکت Oto Melara وجود دارد که می تواند گلوله های هوشمند را تا فاصله ۴۰ کیلومتری پرتاب کند. این شناور در مدل ایتالیایی توان حمل ۲ فروند بالگرد را نیز دارد. در بحث راه حل میان مدت برای نیروی دریایی یونان گفته شده است که ایتالیایی ها در اختیار قرار دادن دو فروند از ناوهای محافظ قدیمی تر کلاس Maestrale یا دو فروند از ناوهای FREMM را در نظر دارند. اطلاعات خاصی در خصوص طرح ایتالیا برای ارتقاء ناوهای کلاس هایدرا در حال حاضر منتشر نشده است.
فرانسه؛ امیدهای فراوان به فروش طرح جدید
اما در انتها به فرانسوی ها می رسیم که با طرحی به کلی جدید وارد میدان رقابت شده اند. پاریس بعد از فروش جنگنده های رافال به یونان در شرایط بهتری برای فروش ناو به این کشور قرار گرفته و در حال حاضر یک طرح کاملا جدید را به یونانی ها پیشنهاد داده است. طرح مورد نظر که Frégate de Défense et d'Intervention در زبان فرانسه نام دارد به صورت مخفف پروژه FDI شناخته می شود و طرح ناو محافظ آینده فرانسه است. ترجمه کلی این عبارت فرانسوی "ناو محافظ مدافع و مداخله گر" است. شرکت اصلی سازنده این ناو Naval Group فرانسوی است.
این ناو وزنی در حدود ۴۵۰۰ تن داشته و طول آن ۱۲۱ و عرض آن نیز ۱۷.۷ متر است. این شناور دارای سرعت نهایی ۵۰ کیلومتر بر ساعت است و برد انتقالی آن با سرعت ۲۷ کیلومتر بر ساعت در حدود ۹۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است.
در حوزه سیستم های راداری و سونار این ناو از رادار باند اس مدل SeaFire ساخت تالس از نوع آرایه فازی فعال بهره خواهد برد و همین شرکت دو مدل سیستم سونار، یکی در داخل بدنه و یکی به صورت رها شونده را برای این ناو در نظر گرفته است. سیستم های اشتراک اطلاعات، ارتباط ماهواره ای، جنگال و جستجوی اپتیکی برای این ناو عمدتا توسط شرکت های فرانسوی تامین می شود. در حوزه تسلیحاتی سلاح اصلی این ناو ۸ تیر موشک کروز اگزوست بلوک ۳ سی خواهد بود. در این گونه یک سیستم پردازش گر دیجیتالی جدید تعریف شده است که قابلیت تشخیص بهتر اهداف را برای این موشک ممکن می کند. دو پرتاب گر عمودی ۸ تایی از مدل Sylver A۵۰ برای شلیک موشک های پدافندی سری آستر ۱۵ و ۳۰، توپ دفاع نزدیک تک لول ۲۰ میلی متری، توپ اصلی ۷۶ میلی متری با قابلیت شلیک مهمات هوشمند به همراه پرتاب گرهای اژدرهای سری MU ۹۰ از جمله تسلیحات این شناور هستند. توان پذیرش یک بالگرد سرنشین دار در کلاس NH-۹۰ و یک بالگرد سبک و کوچک بدون سرنشین را نیز دارد.
در بحث راه حل میان مدت برای نیروی دریایی یونان به نظر می رسد فرانسوی ها به دنبال در اختیار قرار دادن ۲ فروند ناو محافظ لافایت بعد از یک مدرن سازی در نظر گرفته شده و صنایع دریایی و الکترونیکی این کشور نیز اعلام کرده اند بر اساس نیازمندی یونانی ها آماده ارتقاء ناوهای کلاس هایدرا هستند.
آنچه در بالا به آن اشاره شد یک کلیت فشرده از یکی از برنامه های سنگین خرید دریایی در حال حاضر در جهان به حساب می آید. یونانی ها با وجود مشکلات اقتصادی به خاطر وضعیت رو به وخامت امنیتی خود افزایش بودجه نظامی و خرید های سنگین دفاعی را با نگاهی به وارد کردن فناوری و ایجاد نیروی کاری برای حجم بالای بیکاران کشور خود در نظر گرفته اند. با وضعیت فعلی به نظر می رسد همچنان منطقه شرق مدیترانه تا سالهای بعد شاهد یک مسابقه تسلیحاتی سنگین بین کشورهای حاضر در آن باشد و سران ناتو ترجیح می دهند به جای انکه به فکر مذاکره و آشتی میان این دو کشور باشند، سود خود را در فروش سلاح و عقد قراردادهای میلیارد دلاری تعریف کنند تا مشخص شود دوستی و آشتی با آنها چقدر به نفع ملتها و کشورهای ضعیف تر است.