به گزارش مشرق، برای تشخیص و انتخاب کاندیدای اصلح در انتخابات لازم است که معیارها و اصول اخلاقی و حرفهای را شناخته و هر یک از نامزدهای انتخاباتی را بر اساس این معیارها سنجیده و میزان صلاحیت آنها را تشخیص بدهیم. در این میان، استفاده از آموزههای قرآن کریم و حدیث اهل بیت علیهم السلام و همچنین بهره بردن از رهنمودهای علمای دینی میتواند بسیار راهگشا باشد.
در آستانه دو انتخابات بزرگ و سرنوشتساز در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، یکی از بیانیههای مهم و پر درس از آیتالله العظمی محمدتقی بهجت رحمه الله علیه را منتشر شد. لازم به توضیح است که این مطلب به تائید دفتر معظمله رسیده است.
متن بیانیه آیت الله بهجت رحمه الله علیه به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و الصلاة علی سید الأنبیاء محمد و آله سادة الأوصیاء المطهرین.
در جواب سؤال مکرّر مربوط به انتخابات، [مطالبی ذکر میشود] با اشاره به آنچه در گذشته تذکر داده شده بود، از بیاناتی که اختصاص به زمانی و مکانی ندارد و در آنها تعیین توصیفی ـ که اتم و اعم و احسن و اکمل و ادوم از تعیین اسمی است ـ شده بود.
از حذیفه رضواناللهعلیه مروی است که فرمود: «کانوا یسألون رسولَ الله عن الخیر و کنتُ أسأله عن الشر». باید بدانیم «شر» چیست و «اهل شر» کیست تا فرار از آن نماییم و «خیر» چیست و «اهل خیر» کیست تا بهسوی آن فرار نماییم.
باید اهل انتخاب، در پیاده کردن کُبرَیات در صُغرَیات، و کلیات در جزئیات، روشن و با احتیاط باشند و رضای خدای بزرگ را مقدم بر رضای غیر نمایند. و فحص از عقلای متدینین که اصلح باشند نمایند و در روشنی توقف ننمایند و در تاریکی حرکت ننمایند. و از رشوه دادن و گرفتن (شیوه دُوَل کفر) دور باشند. با متدینین از عقلا که محیط به مسائل شرعیه و با ایمان اعتقادی و عملی، و پرهیزکار و با تدبیر، و شجاعت، و اعتدال فکری و مسلکی باشند و با غیر آنها سروکار نداشته باشند، و مسلمانها را گرفتار نکنند و کاری نکنند که در پشیمانی از آن، تدارکی نیست.
لزوم پرهیز از اتکا به دولت های کفر
از وطنفروشی و وطنفروشان که غایت محبت دوَل کفر است، دور باشید. عواقب وطنفروشان به دول کفر را ملاحظه بنمائید! دیدیم و میبینیم که به مُحلّلهای خودشان وفا نمیکنند، مگر تا زمانی که چاره ندارند؛ و پس از آن، جز پشیمانی و عاقبت سوء برای تابعین آنها نمیماند.
باید بدانیم که هیچ نقصی در ممالک اسلامیه نیست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ایمان است، یا منتهی به آن است.
غیر از معصومین علیهمالسلام کسی نمیتواند بگوید: «همه چیز را میدانم، یا میبینم»؛ و نمیتواند کسی بگوید: «هیچ چیز را نمیدانم و همه جا تاریکم». بلکه هر عامل عادی، چیزهایی را میداند و باید حرکت کند و توقف ننماید [و] بلکه باید از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند و چیزهایی را نمیداند و باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامت غیر مستدرَک (غیر قابل جبران) مبتلا نشود.
و این مطالب برای جواب سؤالها [ذکر شد] با اشتمال بر بیاناتی که اتمام حجت و تأکید آن است؛ تا آنکه علی العمیاء (کورکورانه) یا به مسامحه، خود و دیگران از مؤمنین را در گمراهی وارد ننمایند.
توصیه به افرادی که در انتخاب کاندید تردید دارند
کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و میشود: ملاحظه کنید کدامیک از دو حزب، با ولایت امام علی علیهالسلام، موافق یا موافقتر است، و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار امام مهدی علیهالسلام را دارد یا متأکدتر است.
کدام، تغییری در امور دینیه داده یا نمیدهد. کدام، معتدل در فکر یا مُتلوّن است در اعتقاد یا عمل. کدام، ملکه تقوا و صدق و ائتمان (عتماد و اعتبار) دارد، یا قویتر است. کدام در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛ و بالجمله، کدام به خدای متعال و خاتمالانبیا و خاتمالاوصیا صلوات الله علیهم و عجل فرجهم نزدیکتر است.
از خداوند عظیم، موفقیت همه مؤمنین را بر مرضیات او، و تجنب از مبغوضات او را در همه جا و در هر حال، میخواهیم.
والسلام علیکم و رحمة الله وبرکاته
الأحقر محمدتقی البهجة
11/ محرم الحرام / 1418