وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما می‌توانیم روی‬ کیفیت‌بخشی مدارس دولتی کار کنیم و برای آن برنامه داریم و می‌گوئیم کیفیت مدارس دولتی ما باید بالا برود.

به گزارش مشرق، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ‬ ‏درباره این پرسش کارهای بر زمین ‏مانده آموزش و پرورش زیاد است، کار تیمی‌ای که قرار است انجام بدهید، به چه صورت پیش ‏خواهد رفت و دید و برنامه کلی‌تان در این زمینه چگونه خواهد بود؟ گفت: ‬ تجربه من در مدارس امام رضا (ع) به من نشان داده که آدم‌ها بسیار متنوع و متفاوتند. در کوتاه‌مدت ‏چیزی که مسئله را حل می‌کند، یکسان بودن یا الزاماً بسیار همدل بودن تیم اجرائی نیست، بلکه ایجاد ‏سازوکارهائی است برای اینکه ارتباطات حاکمیت در اینجا وزارتخانه با بدنه اجرائی به هم نزدیک ‏باشند.‏

وی در پاسخ به این سوال که مقاومت در آموزش و پرورش ممکن است زیاد باشد نیز گفت: بعضاً به ‏دلیل روحیه محافظه‌کارانه‌ای که در آدم‌ها در همه زمینه‌ها به وجود آمده، خیلی نگران از هم پاشیدن همه ‏چیز هستند و قدرت تحملشان به شدت پائین است. به همین دلیل اتفاقاً اگر شما از نزدیک با آنها ارتباط ‏بگیرید، بسیاری از چالش‌هائی را که دارند می‌توانند تحمل کنند. برای مثال در این اوضاع وحشتناک ‏کرونا، چرا مردم به آقای رئیسی امید بسته‌اند؟ چون ایشان توانسته با بدنه جامعه احساس همذات‌پنداری و ‏آنها را درک کند، احساس آدم‌ها این است که ایشان بهتر می‌تواند کار کند. یعنی در واقع معادلات کنار ‏می‌روند.‏

وزیر‬ پیشنهادی‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه معلمان بابت معیشتشان گلایه دارند و این برای ‏امروز و دیروز نیست. برای آن‬ چه کاری می خواهید انجام دهید؟ به‌طور خاص نگاه شما به حل ‏بنیادین مسئله معیشت معلمان چیست که چالش ایجاد نشود. بیان‬ کرد: در این که باید حقوق معلمان را ‏افزایش بدهیم اصلاً شک نکنید. این یک امر به حق و درست است. این که باید برایشان منابع تأمین کنیم، ‏تردیدی نیست. مسئله ما الان این است‬ که بودجه آموزش و پرورش در کل کم نیست. سئوال این است که ‏دارد چگونه خرج می‬ شود؟ حداقل در کلان‌شهرهائی مثل تهران که ما نباید پول مدرسه‌سازی بدهیم. باید ‏برویم و پیگیری کنیم و بگوئیم شهرداری این کار را بکند!

ر این که باید حقوق معلمان را ‏افزایش بدهیم اصلاً شک نکنید. این یک امر به حق و درست است. این که باید برایشان منابع تأمین کنیم، ‏تردیدی نیست

وی‬ ادامه‬ داد: براساس همین سند تحولی که حضرت آقا هم گفته‌اند که باید ‏اجرا بشود، همه در این قضیه سهم داریم و دیگر ارگان ها هم سهم دارند و باید نقش ایفا کنیم. چرا ما تصور می‌کنیم مدرسه جائی ‏است که کلیدش دست من است. صبح می‌روم در آنجا را باز می‌کنم و ظهر که بچه‌ها می‌روند در آنجا را ‏می‌بندم و در تعطیلات هم کلاً در آن بسته باشد؟ آیا ما نمی‌توانیم با هماهنگی شهرداری یا سایر مسئولین ‏ساختمانی را بسازیم که چندمنظوره باشد؟ صبح‌ها مدرسه باشد و در سایر اوقات خدمات دیگر فرهنگی ‏و آموزشی و تربیتی ارائه کند.‏‬

وی درباره اینکه شاید در این صورت عنوان شود این مدرسه فروشی است نیز گفت: مدرسه مال دولت است ‏و ما به جای اینکه برویم پولمان را به آجر و سیمان و تیرآهن بدهیم، به محتوای داخل مدرسه می‌دهیم. ‏بچه‌ها را که به شهرداری نمی‌دهیم. می‌گوئیم این ساختمان الان اینجا هست. صبح مدرسه است، بعدازظهر ‏هم خدمات ارائه کند‬ مثلاً فرهنگسرا یا سرای محله است و شاید به همین بچه ها خدمات بدهد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: ما در فرهنگی رشد کرده‌ایم که ثبات برایمان خیلی مهم است. الان با این حرفی که ‏زدم، خیلی‌ها خواهند گفت هر کسی بیاید و برود و ‏بعدازظهر اصلاً معلوم نیست چه کسی بیاید و برود. واقعاً چرا این‌جوری نگاه می‌کنیم که فکر می‌کنیم ‏نمی‌شود مدلی راه رفت که مشکلی نداشته باشد که بچه‌ها بیایند آنجا درسشان را بخوانند و بروند و ‏بعدازظهر هم فضای دیگری البته از جنس تعلیم و تربیت و فعالیت فرهنگی داشته باشد. اگر جرئت کنیم ‏که به پدیده‌ها به گونه دیگری نگاه کنیم، با همین بودجه هم دستمان باز می‌شود.‏

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که یک عده می‌گویند که شما ادامه تفکری هستید که در جهت ‏مثل رشد مدارس غیردولتی، اهمیت ندادن به مدارس دولتی، شکاف طبقاتی آموزشی و… نیز گفت: به دو دلیل این اتفاق نمی‌افتد. یک دلیلش این است که من دارم در ‏چهارچوب سیاست کلان‌تری کار می‌کنم که سیاست رئیس‌جمهور است و قطعاً سیاست رئیس‌جمهور ‏چنین چیزی نیست. ما می‌توانیم روی‬ کیفیت‌بخشی مدارس دولتی کار کنیم و می‌گوئیم که ما اتفاقاً زمینه را ‏فراهم می‌کنیم که کیفیت مدارسمان بالاتر برود. اگر کیفیت مدارس دولتی ما بالا برود، به شکل ‏اتوماتیک‌وار مدارس غیردولتی ما کاهش پیدا می‌کنند. اگر من پدر و مادر ببینم که بچه‌ام دارد در یک ‏مدرسه دولتی سرویس خوبی می‌گیرد، چرا باید بچه‌ام را در یک مدرسه غیردولتی بگذارم؟

ما می‌توانیم کیفیت‌بخشی به مدارس دولتی کار کنیم و می‌گوئیم که ما اتفاقاً زمینه را ‏فراهم می‌کنیم که کیفیت مدارسمان بالاتر برود. اگر کیفیت مدارس دولتی ما بالا برود، به شکل ‏اتوماتیک‌وار مدارس غیردولتی ما کاهش پیدا می‌کنند

باغگلی ادامه داد: به نظر من اصل این است که ما چندین نوع مدرسه داریم درست نیست. اسامی که برای ما مهم ‏نیستند. یک‌سری مدرسه داریم که هزینه‌هایشان توسط مخاطبانشان تأمین می‌شوند، حالا با یک بالا و ‏پائینی. یا به قول شما غیردولتی یا از نوع مدارس صدرا و امام رضا (ع) و هیات امنایی… هستند. یک ‏دسته مدارس کاملاً دولتی هستند که اتفاقاً تعداد اینها زیاد است. حداکثر یک دسته سوم هم داریم که برای ‏گروه‌های خاص به صورت هدفمند توسط دولت راه افتاده‌اند و بخش اعظم هزینه‌شان را دولت می‌دهد و ‏بخش اندکی را از مخاطب می‌گیرند مثل نمونه دولتی یا سمپاد. از نظر من اگر خیلی بخواهیم دسته‌بندی ‏را گسترش بدهیم همین سه دسته هستند.‏

وی بیان کرد: اگر مدرسه دولتی را تبدیل به محیطی کردیم که وقتی والدین بچه‌اشان را به آنجا می‌فرستند می‌بینند ‏بانشاط هست و دارد چیزهائی را یاد می‌گیرد و مدرسه این توانمندی‌های فرزندشان را به آنها نشان می‌دهد‬ چرا‬ باید‬ او‬ را‬ جای‬ دیگری‬ ببرم. امروز ‏مدرسه دولتی ما ضرورتی نمی‌بیند که به والدین بچه‌ها نشان بدهد که بچه‌هایشان چه توانمندی‌هائی را ‏کسب کرده‌اند، این خودش یک چالش است. ‬البته منظورم همه مدارس نیست قطعاً. ولی باید به این چالش نگاه کنیم و برای کیفیت بخشی به مدارس که در نهایت به سود مدارس و بچه هاست راه حل های عملی داشته باشیم که ما این راه حل ها را داریم.

وی‬ اظهار‬ کرد: اگر رأی اعتماد بگیرم، یک ‏قانون برای خودم دارم. نقد گذشته تعطیل و فقط راجع به آینده می‌خواهیم حرف بزنیم. یکی از ‏ویژگی‌های بد فرهنگی ما ایرانی‌ها این است که استاد از بین بردن اعتماد به نفس خودمان هستیم.‏‬ اگر ما بتوانیم فضای روانی مطلوب را ایجاد کنیم، باور قلبی من این است که درصد قابل توجهی از ‏معلم‌ها همراهی خواهند کرد و وارد این بازی می‌شوند و اتفاقاً در این سیستم خودشان، خودشان را کنترل ‏می‌کنند.‏

منبع: مهر