تاکید جدی بر کیفیت بخشی مدارس دولتی در دولت سیزدهم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما می‌توانیم روی‬ کیفیت‌بخشی مدارس دولتی کار کنیم و برای آن برنامه داریم و می‌گوئیم کیفیت مدارس دولتی ما باید بالا برود.

به گزارش مشرق، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ‬ ‏درباره این پرسش کارهای بر زمین ‏مانده آموزش و پرورش زیاد است، کار تیمی‌ای که قرار است انجام بدهید، به چه صورت پیش ‏خواهد رفت و دید و برنامه کلی‌تان در این زمینه چگونه خواهد بود؟ گفت: ‬ تجربه من در مدارس امام رضا (ع) به من نشان داده که آدم‌ها بسیار متنوع و متفاوتند. در کوتاه‌مدت ‏چیزی که مسئله را حل می‌کند، یکسان بودن یا الزاماً بسیار همدل بودن تیم اجرائی نیست، بلکه ایجاد ‏سازوکارهائی است برای اینکه ارتباطات حاکمیت در اینجا وزارتخانه با بدنه اجرائی به هم نزدیک ‏باشند.‏

وی در پاسخ به این سوال که مقاومت در آموزش و پرورش ممکن است زیاد باشد نیز گفت: بعضاً به ‏دلیل روحیه محافظه‌کارانه‌ای که در آدم‌ها در همه زمینه‌ها به وجود آمده، خیلی نگران از هم پاشیدن همه ‏چیز هستند و قدرت تحملشان به شدت پائین است. به همین دلیل اتفاقاً اگر شما از نزدیک با آنها ارتباط ‏بگیرید، بسیاری از چالش‌هائی را که دارند می‌توانند تحمل کنند. برای مثال در این اوضاع وحشتناک ‏کرونا، چرا مردم به آقای رئیسی امید بسته‌اند؟ چون ایشان توانسته با بدنه جامعه احساس همذات‌پنداری و ‏آنها را درک کند، احساس آدم‌ها این است که ایشان بهتر می‌تواند کار کند. یعنی در واقع معادلات کنار ‏می‌روند.‏

وزیر‬ پیشنهادی‬ آموزش‬ و‬ پرورش‬ در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه معلمان بابت معیشتشان گلایه دارند و این برای ‏امروز و دیروز نیست. برای آن‬ چه کاری می خواهید انجام دهید؟ به‌طور خاص نگاه شما به حل ‏بنیادین مسئله معیشت معلمان چیست که چالش ایجاد نشود. بیان‬ کرد: در این که باید حقوق معلمان را ‏افزایش بدهیم اصلاً شک نکنید. این یک امر به حق و درست است. این که باید برایشان منابع تأمین کنیم، ‏تردیدی نیست. مسئله ما الان این است‬ که بودجه آموزش و پرورش در کل کم نیست. سئوال این است که ‏دارد چگونه خرج می‬ شود؟ حداقل در کلان‌شهرهائی مثل تهران که ما نباید پول مدرسه‌سازی بدهیم. باید ‏برویم و پیگیری کنیم و بگوئیم شهرداری این کار را بکند!

ر این که باید حقوق معلمان را ‏افزایش بدهیم اصلاً شک نکنید. این یک امر به حق و درست است. این که باید برایشان منابع تأمین کنیم، ‏تردیدی نیست

وی‬ ادامه‬ داد: براساس همین سند تحولی که حضرت آقا هم گفته‌اند که باید ‏اجرا بشود، همه در این قضیه سهم داریم و دیگر ارگان ها هم سهم دارند و باید نقش ایفا کنیم. چرا ما تصور می‌کنیم مدرسه جائی ‏است که کلیدش دست من است. صبح می‌روم در آنجا را باز می‌کنم و ظهر که بچه‌ها می‌روند در آنجا را ‏می‌بندم و در تعطیلات هم کلاً در آن بسته باشد؟ آیا ما نمی‌توانیم با هماهنگی شهرداری یا سایر مسئولین ‏ساختمانی را بسازیم که چندمنظوره باشد؟ صبح‌ها مدرسه باشد و در سایر اوقات خدمات دیگر فرهنگی ‏و آموزشی و تربیتی ارائه کند.‏‬

وی درباره اینکه شاید در این صورت عنوان شود این مدرسه فروشی است نیز گفت: مدرسه مال دولت است ‏و ما به جای اینکه برویم پولمان را به آجر و سیمان و تیرآهن بدهیم، به محتوای داخل مدرسه می‌دهیم. ‏بچه‌ها را که به شهرداری نمی‌دهیم. می‌گوئیم این ساختمان الان اینجا هست. صبح مدرسه است، بعدازظهر ‏هم خدمات ارائه کند‬ مثلاً فرهنگسرا یا سرای محله است و شاید به همین بچه ها خدمات بدهد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: ما در فرهنگی رشد کرده‌ایم که ثبات برایمان خیلی مهم است. الان با این حرفی که ‏زدم، خیلی‌ها خواهند گفت هر کسی بیاید و برود و ‏بعدازظهر اصلاً معلوم نیست چه کسی بیاید و برود. واقعاً چرا این‌جوری نگاه می‌کنیم که فکر می‌کنیم ‏نمی‌شود مدلی راه رفت که مشکلی نداشته باشد که بچه‌ها بیایند آنجا درسشان را بخوانند و بروند و ‏بعدازظهر هم فضای دیگری البته از جنس تعلیم و تربیت و فعالیت فرهنگی داشته باشد. اگر جرئت کنیم ‏که به پدیده‌ها به گونه دیگری نگاه کنیم، با همین بودجه هم دستمان باز می‌شود.‏

تاکید جدی بر کیفیت بخشی مدارس دولتی در دولت سیزدهم

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که یک عده می‌گویند که شما ادامه تفکری هستید که در جهت ‏مثل رشد مدارس غیردولتی، اهمیت ندادن به مدارس دولتی، شکاف طبقاتی آموزشی و… نیز گفت: به دو دلیل این اتفاق نمی‌افتد. یک دلیلش این است که من دارم در ‏چهارچوب سیاست کلان‌تری کار می‌کنم که سیاست رئیس‌جمهور است و قطعاً سیاست رئیس‌جمهور ‏چنین چیزی نیست. ما می‌توانیم روی‬ کیفیت‌بخشی مدارس دولتی کار کنیم و می‌گوئیم که ما اتفاقاً زمینه را ‏فراهم می‌کنیم که کیفیت مدارسمان بالاتر برود. اگر کیفیت مدارس دولتی ما بالا برود، به شکل ‏اتوماتیک‌وار مدارس غیردولتی ما کاهش پیدا می‌کنند. اگر من پدر و مادر ببینم که بچه‌ام دارد در یک ‏مدرسه دولتی سرویس خوبی می‌گیرد، چرا باید بچه‌ام را در یک مدرسه غیردولتی بگذارم؟

ما می‌توانیم کیفیت‌بخشی به مدارس دولتی کار کنیم و می‌گوئیم که ما اتفاقاً زمینه را ‏فراهم می‌کنیم که کیفیت مدارسمان بالاتر برود. اگر کیفیت مدارس دولتی ما بالا برود، به شکل ‏اتوماتیک‌وار مدارس غیردولتی ما کاهش پیدا می‌کنند

باغگلی ادامه داد: به نظر من اصل این است که ما چندین نوع مدرسه داریم درست نیست. اسامی که برای ما مهم ‏نیستند. یک‌سری مدرسه داریم که هزینه‌هایشان توسط مخاطبانشان تأمین می‌شوند، حالا با یک بالا و ‏پائینی. یا به قول شما غیردولتی یا از نوع مدارس صدرا و امام رضا (ع) و هیات امنایی… هستند. یک ‏دسته مدارس کاملاً دولتی هستند که اتفاقاً تعداد اینها زیاد است. حداکثر یک دسته سوم هم داریم که برای ‏گروه‌های خاص به صورت هدفمند توسط دولت راه افتاده‌اند و بخش اعظم هزینه‌شان را دولت می‌دهد و ‏بخش اندکی را از مخاطب می‌گیرند مثل نمونه دولتی یا سمپاد. از نظر من اگر خیلی بخواهیم دسته‌بندی ‏را گسترش بدهیم همین سه دسته هستند.‏

وی بیان کرد: اگر مدرسه دولتی را تبدیل به محیطی کردیم که وقتی والدین بچه‌اشان را به آنجا می‌فرستند می‌بینند ‏بانشاط هست و دارد چیزهائی را یاد می‌گیرد و مدرسه این توانمندی‌های فرزندشان را به آنها نشان می‌دهد‬ چرا‬ باید‬ او‬ را‬ جای‬ دیگری‬ ببرم. امروز ‏مدرسه دولتی ما ضرورتی نمی‌بیند که به والدین بچه‌ها نشان بدهد که بچه‌هایشان چه توانمندی‌هائی را ‏کسب کرده‌اند، این خودش یک چالش است. ‬البته منظورم همه مدارس نیست قطعاً. ولی باید به این چالش نگاه کنیم و برای کیفیت بخشی به مدارس که در نهایت به سود مدارس و بچه هاست راه حل های عملی داشته باشیم که ما این راه حل ها را داریم.

وی‬ اظهار‬ کرد: اگر رأی اعتماد بگیرم، یک ‏قانون برای خودم دارم. نقد گذشته تعطیل و فقط راجع به آینده می‌خواهیم حرف بزنیم. یکی از ‏ویژگی‌های بد فرهنگی ما ایرانی‌ها این است که استاد از بین بردن اعتماد به نفس خودمان هستیم.‏‬ اگر ما بتوانیم فضای روانی مطلوب را ایجاد کنیم، باور قلبی من این است که درصد قابل توجهی از ‏معلم‌ها همراهی خواهند کرد و وارد این بازی می‌شوند و اتفاقاً در این سیستم خودشان، خودشان را کنترل ‏می‌کنند.‏

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    همین فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه ما به هر کشور خارجی که قدم می گذارند می درخشند و شاگرد اول میشن و این همه رتبه و مقام میارن. این نشون میده مشکل از سیستم آموزشی نیست بلکه مشکل بازار کار هست. شما اگر در این مدارس ابو علی سینا هم پرورش دهید تا زمانی که بازار کار خراب باشد عمرشان تباه می شود. اجازه ندهید یک عده عوام فریب بودجه بگیرند و نظام آموزشی را هم بزنند
  • علی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    متاسفانه در کشور ما در این 40و اندی سال گذشته ضعیف ترین وزیر کابینه وزیر آموزش و پروش بوده برخلاف کشورهای پیشرفته. معمولا هر رییس جمهوری که سر کار می آید ضعیفترین شخص و بله قربان گوترین شخص را برای این وزارت بسیار مهم انتخاب میکند . راه پیشرفت و ترقی هر کشوری از کانال آموزش و پرورش می گذرد بر خلاف ایران دولت ها و کلا نظام دید مثبتی به آموزش وپرورش ندارد . نماینده مجلسی که می اید و می گوید این معلمها که تابستانها بیکارند پس این حقوقی که می گیرند اشکال شرعی دارد یعنی خوشان آدمای خیلی حلال خوری هستند که مردم از زندگی و حقوق و مزایای اینها مطلع هستند والبته از این دست صحبت ها زیاد است . تا اسم کشورهای پیشرفته می آید عده ای که طرز تفکرشان به طالبان نزدیک میباشد سریع شروع به انگ زدن و وابسته بودن و ضد نظام بودن و... از این مزخرفات . حالا جالب همان نماینده مجلسی که ناراحت حقوق گرفتن معلمان در تابستان است وقتی از حقوق بی حساب وکتابش می گویی برآشفته میشود و هزار دلیل می آورد . خلاصه با این طرز تفکرها واستفاده از افراد بی تجربه در این وزارت مهم وبا طرز تفکر بسته با سرعت رو به عقب خواهیم رفت . تفکر منفی نظام نسبت به آموزش و پرورش ووزرای ضعیف و بله قربان گو و مجلسی با تفکر ضد پیشرفت نتیجه اش میشود وضع کنونی و در آینده بدتر.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس