کد خبر 1274456
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵

در دنیا آفرودرهای شناخته‌شدهٔ زیادی مثل جیپ رانگر، مرسدس بنز G کلاس و لندروور دیفندر وجود دارند.

به گزارش مشرق، در دنیا آفرودرهای شناخته‌شدهٔ زیادی مثل جیپ رانگر، مرسدس بنز G کلاس و لندروور دیفندر وجود دارند. کسانی که بودجهٔ محدودتری دارند هم می‌توانند سراغ سوزوکی جیمنی بروند؛ اما در یکی از کشورهای دنیا آفرودر ارزان‌قیمت دیگری هم ساخته می‌شود که شاید تاکنون نام آن‌را نشنیده باشید. این خودرو گورکا نام داشته و محصول شرکت هندی فورس موتور است. این خودرو که نام خود را از سربازان مشهور آسیای جنوبی گرفته است، از سال ۲۰۰۸ به بازار عرضه می‌شود و توانایی‌های آفرود جدی را با قیمتی که روستاییان توان پرداخت آن‌را دارند ارائه می‌کند.

اما گورکا برای رسیدن به این قیمت مجبور شده خیلی چیزها مثل کیفیت و راحتی را قربانی کند. البته به‌تازگی نسل جدید این ماشین معرفی شده و به نظر می‌رسد نسبت به نسل قبلی بسیار بهتر شده است. گورکای جدید هنوز روی شاسی نردبانی ساخته شده و با برخورداری از قفل دیفرانسیل جلو و عقب و گیربکس کمکی ضریب سنگین، توانایی‌های آفرود بالایی را در هر مکانی ارائه می‌کند. همچنین وجود یک اسنورکل به‌صورت استاندارد نیز امکان حرکت در عمق ۷۰ سانتی‌متری آب را فراهم می‌کند.

گورکا در ظاهر هنوز هم مثل کپی ارزان‌قیمتی از مرسدس بنز G کلاس به نظر می‌رسد اما حالا با ویژگی‌هایی مثل چراغ‌های LED و پنجره‌های عقب یک‌تکه، مدرن‌تر به نظر می‌رسد و کیفیت داخلی آن‌هم بهتر شده است. البته وقتی میگوییم بهتر شده با توجه به استانداردهای فورس موتور است زیرا کابین نسل جدید گورکا با چندین هکتار پلاستیک خشک و سفت که همه‌جا را پوشانده است، هنوز هم شبیه به خودروهای بلوک شرق دههٔ ۷۰ میلادی به نظر می‌رسد.

اما کابین تنها جایی نیست که بوی چندانی از راحتی نبرده است زیرا پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری دیزلی این خودرو که از مرسدس بنز گرفته شده و تنها ۹۰ اسب بخار قدرت دارد، کُند و پرسروصدا بوده و گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم به‌اندازهٔ اطلس‌های عصر برنز مبهم است. فرمان خودرو نیز کُند و بی‌دقت بوده و در مسیرهای آفرودی به دستان راننده لگد میزند.

بااین‌همه، هرچند نسل جدید گورکا هنوز هم با توجه به استاندارهای خودروهای غربی، ناامیدکننده به نظر می‌رسد اما کیلومترها از نسل قبلی بهتر شده و مثل همیشه در مسیرهای ناهموار بسیار خوب عمل می‌کند؛ بنابراین، وقتی خودروهایی مثل مرسدس بنز G کلاس و لندروور دیفندر از ریشه‌های آفرودی خود فاصله گرفته‌اند و حتی اینیوس گرنادیر که قصد دارد این خلأ را پُر کند بیش از ۵۰ هزار دلار قیمت دارد، آفرودری ساده و مقرون‌به‌صرفه مثل فورس گورکا با قیمتی در حدود ۱۸ هزار دلار می‌تواند گزینهٔ جذابی باشد.

منبع: پدال