به گزارش مشرق، سعید کاظمی کارشناس عالی تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص امکان دسترسی نیروهای پلیس آگاهی یا دیگر حوزههای پلیس به نرم افزار مربوط به سامانه ثبت تخلف هوشمند گفت: همه نیروهای پلیس در حوزههای مختلف از جمله پلیس آگاهی و پلیس امنیت که آموزشهای لازم را دیده باشند میتوانند به این نرم افزار دسترسی داشته باشند. ما برای کارکنان پلیس دورههای آموزشی تخصصی را برگزار میکنیم و برابر قانون برای این نیروها کدهای اخطاریه را در نظر میگیریم و در این حالت میتوانیم دستگاه ثبت تخلف هوشمند را در اختیار آنها بگذاریم. با در اختیار داشتن این دستگاه نیروهای پلیس میتوانند جریمههای مربوط به تخلفات رانندگی را اعمال کنند. همینطور در مورد اجرای طرح ناظر هم از طریق این دستگاه نیروهای پلیس میتوانند به راحتی اقدام کنند.
وی درمورد مدت به کارگیری این سامانه نرم افزاری اظهار داشت: به طور دقیق نمیتوانم بگویم چه مدتی است که پلیس این دستگاه را به کار گرفته است. اما به طور تقریبی از حدود دو سال پیش پلیس کار با این نرم افزار را شروع کرده است. امروز استفاده از این نرم افزار برای نیروی پلیس عمومیت پیدا کرده است. ابتدا به طور آزمایشی در چند شهر و کلانشهر در کشورمان این نرم افزار مورد استفاده قرار گرفت. امروز، اما در کل کشور این نرم افزار مورد استفاده پلیس قرار گرفته است.
کاظمی درباره تاثیر به کارگیری این نرم افزار روی کاهش حجم تصادفات و تخلفات رانندگی گفت: یکی از تاثیرات بسیار مطلوب استفاده از این نرم افزار آگاهی بخشی به رانندگان متخلف است. درواقع این نرم افزار به سرعت و در لحظه به متخلفان آگاهیهای لازم را منتقل میکند. این مساله باعث شده تا رانندگان با دقت و احتیاط بیشتری به رانندگی بپردازند. چون آنها آگاه شده اند که اطلاعات مربوط به تخلفاتشان به سرعت در نرم افزار هوشمند ثبت تخلف به ثبت میرسد.
وی افزود: یکی از دلایلی که باعث میشد تا در گذشته رانندگان دقت لازم را حین رانندگی نداشته باشند و نسبت به بروز تخلفات بی اعتنا باشند این بود که وقتی مرتکب تخلفی میشدند یک ماه بعد این تخلف به آنها اطلاع داده میشد. در این حالت راننده متخلف به کلی وقوع آن تخلف را به یاد نمیآورد و آن را فراموش کرده بود. در آن شرایط رانندگان به یاد نداشتند که در کجا مرتکب تخلف شده اند و چه نوع تخلفی را مرتکب شده اند. اما امروز با به کارگیری سامانه ثبت تخلف هوشمند مثلا وقتی رانندهای سبقت غیرمجاز گرفته که میتواند یک تخلف حادثه ساز باشد در لحظه برای این راننده پیامک ارسال میشود. این مساله باعث میشود تا رانندگان با دقت و احتیاط بیشتری تردد کنند و در عمل از حجم تصادفات رانندگی کاسته شود. همچنین تخلفات رانندگی هم که خود عامل بروز تصادفات هستند به حداقل ممکن میرسد.
این کارشناس عالی تصادفات درباره امکان شناسایی کلاهبردارانی که دست به انجام تصادفات ساختگی میزنند از طریق سیستمهای نرم افزاری گفت: فعلا سازوکاری برای مشخص کردن و اثبات ساختگی بودن تصادفات به دست پلیس نرسیده است. مثلا برای اینکه مشخص شود وسیله نقلیهای چندین مرتبه تصادف کرده این موارد در سامانه هوشمند ثبت نشده است. اما این کارشناسان پلیس راهور هستند که به صورت ویژه و تخصصی بررسی میکنند تا معلوم شود در تصادفی که برای یک وسیله نقلیه اتفاق افتاده آیا شرایط و عوامل گوناگون این حادثه با هم همخوانی دارند یا خیر. برای مثال ممکن است فردی مرتکب یک تصادف ساختگی بشود که در این حالت پلیس راهور از شیوهها و اهرمهای مختلفی استفاده میکند تا به تشخیص ساختگی بودن این تصادف برسد.
وی ادامه داد: آثار و علائم برخورد، آثار ریختگی یا کندگی، رنگ و حتی وضعیت موتور خودرو توسط کارشناس پلیس بررسی میشود. درواقع این موارد اقداماتی تخصصی هستند که از عهده نرم افزارهای ما خارج هستند و بیشتر به مهارت و تخصص کارشناسان پلیس راهور وابسته هستند. ضمن اینکه اخیرا امکانات جدیدی برای پلیس راهور وارد شده از جمله رایانههای کوچکی که مختص رسیدگی به تصادفات هستند. به این ترتیب اطلاعات اولیه و ثانویه مربوط به یک تصادف در سامانه مربوط به این رایانهها از جمله محل حرکت اولیه، محل برخورد و محل حداکثر برخورد به طور دقیق به ثبت میرسد. این اطلاعات توسط کارشناس تصادفات پلیس راهور در این رایانههای کوچک وارد میشود و پازلهای سناریوی مربوط به حادثه تصادف به وسیله این اطلاعات کنار هم چیده میشود و با هم مطابقت داده میشود. از این طریق مامور پلیس راهور میتواند تشخیص دهد این تصادف ساختگی بوده یا خیر.