وزیر فرهنگ لبنان در همایش «مقابله با عادی سازی روابط آموزشی با رژیم صهیونیستی» گفت: عادی سازی واقعی که منطقه نیازمند آن است، تنها با نابودی اسرائیل و بازپس‌گیری حقوق پایمال شده محقق می‌شود.

به گزارش مشرق، مرکز تحقیقات و مطالعات آموزشی لبنان با همکاری انجمن معلمان عرب، همایش «مقابله با عادی سازی روابط آموزشی با رژیم صهیونیستی» را در پایتخت لبنان برگزار کرد.

در این همایش که در سالن کنفرانس‌های ساختمان شهرداری الغبیری برگزار شد، مسئولان فرهنگی و سیاسی، نمایندگانی از سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و هیئت‌های آموزشی و فرهنگی در لبنان و همچنین اعضای چند اتحادیه آموزشی و اساتید و نخبگانی از کشورهای لبنان، سوریه، ایران، بحرین، پاکستان، الجزایر، مصر، مراکش، تونس، یمن و عراق، حضور داشتند.

حاضران در این همایش، راهبردها و شیوه‌های مقابله با عادی سازی روابط آموزشی با رژیم اشغالگر قدس را مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار دادند و راهکارهایی جهت مقابله با روند به رسمیت شناختن «اسرائیل» ارائه کردند. قاضی محمد وسام مرتضی، وزیر فرهنگ لبنان، سخنران مراسم افتتاحیه این همایش بود.

وسام مرتضی ضمن انتقاد از هرگونه اقدامی در جهت عادی سازی روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رژیم صهیونیستی، گفت: عادی سازی واقعی که منطقه نیازمند آن است، تنها با نابودی «اسرائیل»، آزادسازی سرزمین فلسطین و بازپس‌گیری حقوق پایمال شده محقق می‌شود.

وزیر فرهنگ لبنان تاکید کرد مقابله با روند عادی سازی روابط با اسرائیل نباید به محکومیت این روند محدود شود، بلکه نیازمند اتخاذ گام‌های عملی جهت خنثی سازی این روند است.

در ادامه، عبدالله قصیر، مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات آموزشی و هماهنگ کننده برگزاری همایش به اهداف برگزاری آن در شرایط کنونی پرداخت و گفت: مرکز تحقیقات و مطالعات آموزشی با همکاری اتحادیه معلمان عرب در دو سال گذشته طی یک برنامه جامع علمی، برنامه‌های درسی و بطور کل سیتم آموزشی عربی را مورد بررسی قرار داده است که متاسفانه نتایج بدست آمده نشان داد برنامه‌ریزان به صورت گسترده واقعیت‌ها را تحریف کرده و وارونه جلوه می‌دهند.

عبدالله قصیر افزود: وارونه نمایی و تحریف واقعیت، و گنجاندین مفاهیم مرتبط با عادی سازی روابط در سیستم آموزشی برای تأثیرگذاری بر نوجوانان و با هدف به فراموشی سپردن مسئله فلسطین و جنایت رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

در ادامه هشام مکحّل، رئیس انجمن معلمان عرب با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش در شرایط کنونی، بر ضرورت مقابله با هرگونه اقدام در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهونیستی تاکید کرد و گفت: مقابله با عادی سازی روابط آموزشی باید در خانواده، مدارس، دانشگاه‌ها و تمام مراکز آموزشی عربی اسلامی نهادینه شود.

برای مبارزه با رژیم صهیونیستی بجز حضور در میدان نبرد نیازمند پژوهش‌های آکادمیک هستیم

از دیگر برنامه‌های این همایش برگزاری چهار پنل تخصصی بود. نخستین پنل به موضوع «نقش مراکز آموزشی و آکادمیک در مقابله با عادی سازی روابط» اختصاص داشت و با ریاست عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان برگزار شد.

خامه‌یار در ابتدای سخنان خود به ابزار و شیوه‌های نفوذ دشمن برای تغییر در باورها و ارزش‌های مردم به‌خصوص جوانان اشاره کرد و گفت: دشمن با ابزار و شیوه‌های مختلف و همچنین تکنیک‌های فریبنده تلاش می‌کند مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان در ادامه بر لزوم هم‌افزایی در زمینه مقابله همه جانبه با رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت: مقابله با جنایات و ددمنشی‌های اشغالگران صهیونیست علاوه بر مقاومت در میدان نبرد، مستلزم ارزیابی، تحقیقات و مطالعات آکادمیک است تا از این طریق بتوانیم راهکارهای عملی برای مقابله با خطرات رژیم صهیونیستی استخراج کنیم.

خامه یار در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: دشمنان با تمسک جستن به مفاهیمی فریبنده از جمله فرهنگ دگرپذیری و تسامح ادیان به دنبال القای مفاهیم فرهنگی خود به صورت نرم هستند.

وی افزود: یکی از اهداف القای مفاهیم فریبنده در جوامع عربی و اسلامی، فراهم سازی بستر و زمینه برای ادامه حیات رژیم صهیونیستی است، گفت: دشمنان با وارونه جلوه دادن واقعیت، در حقیقت به دنبال القای این مفهوم هستند که رژیم صهیونیستی عنصر نا امنی نیست بلکه خواهان صلح با کشورهای منطقه است.

رایزن فرهنگی ایران در بیروت در پایان با بیان اینکه امت اسلام مؤلفه‌های معنوی، اخلاقی و فرهنگی بسیاری برای مقابله با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اختیار دارد، بر ضرورت مقابله با روند تحلیل‌های مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعیات، برای خنثی سازی هرگونه اقدام در جهت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

دومین جلسه تخصصی با عنوان «عادی سازی در سیستم های تربیتی و آموزشی؛ چگونگی و شیوه‌های مقابله» با مدیریت خانم «لور ابی خلیل» دبیرکل انجمن تجمعات دانشگاهی حامی فلسطین برگزار شد. لور ابی خلیل در سخنرانی خود در این جلسه با اشاره به اهداف پشت پرده تلاش‌های قدرت‌های استعمارگر برای برقراری روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه، به بررسی انقلاب‌ها و درگیری‌ها در کشورهای عربی و همچنین نقش قدرت‌های بین المللی و منطقه‌ای در رخدادهای سال‌های اخیر در این کشورها پرداخت و گفت: سیاست‌های مداخله جویانه قدرت‌های استعمارگر در کشورهای عربی با هدف کنترل منابع انرژی و آب انجام شده است.

در ادامه پژوهشگرانی از مصر و الجزایر به اظهار نظر درباره خطرات عادی سازی روابط آموزشی با رژیم اشغالگر قدس و تأثیرات منفی آن بر نسل جوان پرداختند.

جلسه سوم با عنوان «نقش پژوهش‌های علمی در مقابله با عادی‌سازی روابط آموزشی» برگزار شد، و خدیجه الصبار، استاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه مراکش مدیریت آن را برعهده داشت. الصبار بر ضرورت آشناسازی نسل‌های جوان با برخی رخدادهای تاریخی مرتبط با فلسطین از جمله وعده شوم بالفور تاکید و عنوان کرد: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی امنیت و ثبات منطقه و را تهدید می‌کند و امنیت ملی کشورهای عربی و اسلامی را به خطر می‌اندازد.

چهارمین و آخرین جلسه تخصصی با عنوان «نقش رسانه ها در مقابله با عادی‌سازی آموزشی» برگزار شد و قاضی عبدالوهاب المحبشی، پژوهشگر و استاد دانشگاه اهل یمن مدیریت آن را برعهده داشت.

در این جلسه نقش تاثیرگذار رسانه‌ها، به ویژه شبکه‌های اجتماعی در افزایش آگاهی و خنثی سازی توطئه‌های دشمنان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. این همایش روز گذشته با صدور بیانه‌ای شامل چند توصیه و راهکار جهت مقابله با عادی سازی روابط آموزشی با رژیم صهیونیستی، به کار خود پایان داد.

مهمترین بندهای بیانیه پایانی همایش به شرح ذیل است:

- تدوین سازوکاری مشترک برای هماهنگی آموزشی اسلامی و عربی جهت مقابله با عادی سازی آموزشی با اشغالگران در تمامی سطوح و همه زمینه‌ها.

- توسعه همکاری‌های مشترک میان سازمان‌های و انجمن‌های آموزشی عربی و اسلامی فعال در زمینه مقابله با عادی سازی روابط آموزشی با رژیم صهیونیستی.

- برگزاری کنفرانس‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و دانشگاهی عربی و اسلامی.

- مکاتبه با سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی ودر رأس آن سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ (آیسسکو) و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو، و ارائه گزارش‌هایی در این خصوص.

- برگزاری مسابقات در قالب فعالیت‌های فرهنگی با مشارکت سازمان‌ها و مراکز فرهنگی و آموزشی عربی و اسلامی به منظور آشنایی دانش آموزان با مسئله فلسطین و افزایش آگاهی آنان.

- حمایت از تمامی سازمان‌ها و انجمن‌های دانش آموزی و دانشجویی فعال در زمینه مقابله با عادی سازی روابط با رژیم صهونیستی.

- ضرورت اهمیت بخشی به برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی به عنوان ابزاری تاثیرگذار در آگاهی، هوشیاری و بیداری ملت‌ها.

- ضرورت آسیب شناسی سیستم‌های آموزشی عربی و اسلامی و رفع نقاط ضعف.

- تاکید بر نقش مهم رسانه‌ها در خنثی کردن توطئه دشمنان.

- تاکید بر ضرورت افشای ماهیت نژادپرستانه آموزش صهیونیستی در برخورد با دانش آموزان و کودکان فلسطینی و برنامه‌های آموزشی ضد عربی، ضد مسلمانان و ضد بشری آن.

- اتخاذ راهبرد آموزشی و رسانه‌ای برای مقابله با فوبیای به اصطلاح یهودستیزی و تلاش برای افشای ماهیت رژیم غاصب صهیونیستی.

- تلاش برای افشای هرگونه قرارداد یا همکاری مشترک در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی با مؤسسات و مراکز آموزشی اسرائیلی.

- بهره‌گیری از فعالان شبکه‌های اجتماعی برای انتشار اعلامیه‌های تاثیرگذار در ارتقای آگاهی در ارتباط با آرمان فلسطین و پیروزی‌های مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیستی.

منبع: مهر

برچسب‌ها