تحریم رژیم صهیونیستی توسط انجمن انسان‌شناسی آمریکا

در نتیجه ایفای نقش مؤسسات و دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی در تبعیض ضدفلسطینیان، انجمن انسان‌شناسی آمریکا، مؤسسات آموزشی و دانشگاهی رژیم صهیونیستی را تحریم کرد.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، انجمن انسان‌شناسی آمریکا، مؤسسات آموزشی رژیم صهیونیستی را تحریم نمود و روابط خود با دانشگاه‌های این رژیم را قطع کرد. دلیل این تصمیم، نقش مؤسسات و دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی در تبعیض ضدفلسطینیان عنوان شده و اقدامی بزرگ در حمایت از جنبش «تحریم، لغو سرمایه‌گذاری و مجازات اسرائیل» (BDS) به شمار می‌رود.

رامونا پی‌یرز، رئیس انجمن انسان‌شناسی آمریکا در رابطه با این مصوبه گفت: این تصمیم، یک تصمیم جمعی بود و در حال حاضر، وظیفه ما این است که به صورت یکپارچه، در مسیر پایبندی به تقویت شناخت علمی، یافتن راه‌حل مشکلات انسانی و اجتماعی و فعالیت جهت پاسداری از حقوق بشر، گام برداریم.

این رأی‌گیری که به صورت الکترونیکی و بین ۱۵ ژوئن گذشته تا ۱۴ جولای جاری انجام شد، با رأی قاطع به تحریم رژیم صهیونیستی به پایان رسید. طبق آمار اعلامی، ۷۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این رأی‌گیری به تحریم رژیم صهیونیستی رأی مثبت و ۲۹ درصد از آنان رأی منفی دادند. انجمن انسان‌شناسی آمریکا از سال ۱۹۰۲ تأسیس شده و تنها اعضای این انجمن که متخصصان انسان‌شناسی فرهنگی، بیولوژیکی، زبانی، پزشکی و عملی هستند، حق شرکت در این رأی‌گیری را داشته‌اند.

از سوی دیگر، جنبش تحریم اسرائیل اعلام کرد: این رأی‌گیری در پی نقش پررنگ، مداوم و برنامه‌ریزی‌شده مؤسسات آموزشی اسرائیل در سیستم اشغالگری، استعمار از طریق شهرک‌سازی و آپارتاید اسرائیل به انجام رسید.

این جنبش افزود: با این اقدام تاریخی، انجمن انسان‌شناسی آمریکا که تعداد اعضای آن به بیش از ۱۲ هزار فرد دانشگاهی می‌رسد، به بزرگترین انجمن آمریکایی مبدل شد که تحریم دانشگاه‌های اسرائیل را مورد تأیید قرار داده است؛ دانشگاه‌هایی که در توسعه سلاح‌ها و سیستم‌های نظامی مورد استفاده در کشتار، زخمی‌نمودن و ارعاب فلسطینیان نقش محوری ایفا می‌کنند و در تمامی وجوه نظام اسرائیل که در حق ملت فلسطین ستم روا می‌دارد، شرکت دارند.

این جنبش حامی فلسطین، از ابتکار تحریمی انجمن انسان‌شناسی (AnthroBoycott) و اعضای آن قدردانی نمود؛ این جنبش، ابتکار انجمن انسان‌شناسی آمریکا را اقدامی جهت تضمین تعهد انجمن به اصول اعلامی و در رأس آن عدالت اجتماعی، برابری و مبارزه با نژاد پرستی عنوان کرد و آن را گامی مهم در راستای آزادی انسان‌شناسی و امور دانشگاهی و پژوهشی از سیطره استعمار ارزیابی کرد.

این جنبش افزود: با این مصوبه، انجمن انسان‌شناسان آمریکا به جمع انجمن‌ها و مؤسساتی چون گروه پژوهش‌های آمریکا، گروه پژوهش‌های خاورمیانه، گروه پژوهش‌های سوسیالیسم کانادا، شورای علوم اجتماعی آمریکای لاتین و دیگر مؤسسات آموزشی دنیا می‌پیوندد که حمایت از مبارزه مداوم فلسطینیان برای آزادی، عدالت و برابری را از طریق تحریم آموزشی و دانشگاهی اسرائیل، برگزیده‌اند.

جنبش تحریم اسرائیل، موفقیت‌های پیاپی خود را نشانه شکست تلاش‌های صورت‌گرفته جهت ایجاد هراس برای کاهش همراهی کارآمد با مبارزات آزادی‌خواهانه ملت فلسطین دانست.

اقدامی که همراهی با ملت فلسطین را به نمایش گذاشت

جسیکا وینجر، دانشمند آثار اجتماعی و فرهنگی دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا در گفتگو با Middle East Eye اعلام کرد: این مصوبه نمایش معنادار همراهی با فلسطینیان ضدسیاست‌های تبعیض نژادی اسرائیل و حکومت نظامی وحشیانه آن بود.

وی افزود: ما به عنوان دانشمندان این حوزه، پیشینه پژوهشی دور و درازی در خصوص پژوهش استعمار داریم. انسان‌شناسی آگاهی‌ها و درک بسیاری در خصوص آثار آزارنده و ویران‌گر ظلم و چپاول اراضی فلسطینیان از سوی اسرائیل دارند. این رأی‌گیری، گام مهمی جهت نمایش حمایت از حقوق فلسطینیان بود و در سطح ارزش‌های انجمن انسان‌شناسی در خصوص باور به حقوق بشر برای همه، قرار می‌گیرد.

این مصوبه گام مهمی برای انجمن انسان‌شناسی آمریکا به شمار می‌رود و این نخستین بار است که از تحریم کامل مؤسسات آموزشی و دانشگاهی یک مجموعه حاکمیتی حمایت می‌شود.

این در حالی است که حتی طی تحرک‌های بین‌المللی ضدحکومت آپارتاید آفریقای جنوبی، با وجود بسیج همه‌جانبه حمایت از تحریم آن، انجمن انسان‌شناسی آمریکا، چنین تحریمی ضد مؤسسات آموزشی و دانشگاهی آفریقای جنوبی را مورد تأیید قرار نداد.

جزئیات مصوبه تحریمی انجمن انسان‌شناسی آمریکا

بر اساس بیانیه انجمن انسان‌شناسی آمریکا، این انجمن از همکاری رسمی با مؤسسات آموزشی و دانشگاهی صهیونیستی خودداری خواهد کرد و این تحریم جوانب متعددی از فضای دانشگاهی و آموزشی رژیم صهیونیستی را در بر خواهد گرفت.

بر این اساس، از حضور مؤسسات آموزشی و دانشگاهی صهیونیستی در مطالب انتشاریافته توسط این انجمن، تبلیغ آن‌ها در این مطالب، شرکت مؤسسات صهیونیستی در کنفرانس‌های مشترک و باز نشر و چاپ مقالات توسط مؤسسات صهیونیستی در مجلات با استفاده از مطالب انتشار یافته از سوی انجمن انسان‌شناسی آمریکا، ممانعت به عمل خواهد آمد.

با این اقدام، مؤسسات آموزشی و دانشگاهی، در پی موضوعات مرتبط با مسئله فلسطین، به شکل فزاینده‌ای هدف قرار خواهند گرفت. این در حالی است که در ژوئن گذشته نیز دولت آمریکا، تخصیص دارایی جهت تأمین مالی پروژه‌های پژوهشی، علمی یا فناوری که در کرانه باختری اشغالی به انجام می‌رسند را به حالت تعلیق درآورد.

این در حالی است که دولت ترامپ برای نخستین بار از سال ۱۹۶۷، مجوز تأمین مالی پروژه‌های علمی و فناوری اجرایی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری اشغالی را صادر نمود و به همین دلیل در اواخر سال ۲۰۲۰ از سوی بسیاری از حامیان رژیم صهیونیستی مورد تمجید و استقبال قرار گرفت؛ بنابراین مصوبه دولت بایدن دقیقا بر خلاف مصوبات دولت ترامپ به تصویب رسیده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرانی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    0 0
    برای اولین بار برخورد علمی ودرست با این وحوش کودک کش توسط انسان شناس های امریکایی صورت گرفت بالاخره فهمیدن اینا انسان نیستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس