کد خبر 1313000
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴

ساماندهی بازار با استفاده از افزایش تولید، و توزیع هوشمند موجب شد صف‌های مرغ و تخم‌مرغ جمع شود.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت:

روزنامه ایران در گزارشی در همین‌باره، با اشاره به کاهشی شدن قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار نوشت: این درحالی است که قیمت این دو کالای پرتقاضا از نیمه دوم سال ۹۹ تا تابستان امسال بیشتر از قیمت‌های تنظیم بازار فروخته می‌شـد.

تأمیـن نـهـاده، افزایش تولیـد و حذف واسطه‌ها با روش هوشمندسازی توزیع، عواملی است که باعث شـده مـرغ و تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب دولتی به فروش برسد. در واقع با اینکه قیمت مصـوب مـرغ و تخم‌مرغ از آبان‌ماه افزایش یافت اما قیمت‌های بازار ایـن کالاها در این مدت روند کاهشی را نشان می‌دهـد.

مـرغ و تخـم‌مـرغ دو کالای پرتقاضـا هستند کـه بـه‌طـور معمول میانگین قیمت آنهـا بـا درآمـد خانوارهای ضعیف و متوسط متناسب بوده است به همین دلیل منبع تأمین پروتئین این اقشار با افزایش قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ بود، اما در سال ۹۹ و به‌ویژه از نیمه دوم این سال، قیمت این دو کالا که همواره نوسان کمتری داشت به یک‌ باره افزایشی شـد و چندیـن بـار قیمت آن تغییر کرد.

در اواخر سال ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ افزایش قیمت مـرغ در بازار، باعث تشکیل صف‌های طولانـی بـرای خریـد مـرغ بـه قیمت مصوب تنظیم بازاری شـد. از فروردین ۱۴۰۰ تا تابستان قیمت مرغ و تخم‌مـرغ تنظیم بازاری افزایش پیـدا کـرد اما بازهم ایـن کالاها بیشتر از قیمت مصوب به دست مردم می‌رسید.

اسفند سال ۹۹ قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۲۰ هزار تومان بود اما از ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ با تصویب ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مـرغ به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. ولی مردم مـرغ را در ابتدای سال و در تابستان به قیمتی بالاتر از قیمت‌های مصوب می‌خریدند،

به‌طور متوسط قیمت هر کیلو مرغ در ۶ ماه ابتدایی امسال با میانگین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در هر کیلو به دست مصرف‌کننده می‌رسید. قیمت تخم مـرغ هم همین روند را طی می‌کرد و افزایش قیمت تخم‌مرغ به‌ویژه قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی حتی به ۵۵ هزار تومان هم رسید.

تغییرات مداوم قیمت کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی، باعث شـد تا تأمین کالاهای اساسی و کنتـرل قیمت ایـن کالاها، مهم‌تریـن برنامه در دستور کار دولت باشـد. تخصیص به‌موقع ارز بـرای واردات، ‌ترخیـص و انتقال کالا به سراسر کشور با سرعت بیشتر و افزایش نظارت بر توزیع وتغییر شیوه‌های توزیع کالا، باعـث شـده در حـال حاضـر کالاهایی ماننـد مـرغ و تخم مرغ با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برسـد.

علاوه بر منظم شـدن توزیع نهاده و افزایش نظـارت بـر توزیع آن، دولت در اقدامی دیگر توزیع کالاهای اساسی در بستر خرید آنلاین را در دستور کار قرار داد تا با این شیوه کالاها با قیمت مصـوب به دست مردم برسـد. چون بـا توزیع هوشمند و اینترنتی، قیمت کالاها به‌صورت لحظـه‌ای رصـد می‌شود و واسطه‌ها و دلالان در توزیع کالا حـذف می‌شوند. عـلاوه بـر تغییر شیوه‌های توزیع، عامـل دیگر در ایجاد ثبات در بازار مـرغ و تخم‌مرغ، افزایش تولید است.