مرغ نمایه مرغ تخم مرغ

ساماندهی بازار با استفاده از افزایش تولید، و توزیع هوشمند موجب شد صف‌های مرغ و تخم‌مرغ جمع شود.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت:

روزنامه ایران در گزارشی در همین‌باره، با اشاره به کاهشی شدن قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار نوشت: این درحالی است که قیمت این دو کالای پرتقاضا از نیمه دوم سال ۹۹ تا تابستان امسال بیشتر از قیمت‌های تنظیم بازار فروخته می‌شـد.

تأمیـن نـهـاده، افزایش تولیـد و حذف واسطه‌ها با روش هوشمندسازی توزیع، عواملی است که باعث شـده مـرغ و تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب دولتی به فروش برسد. در واقع با اینکه قیمت مصـوب مـرغ و تخم‌مرغ از آبان‌ماه افزایش یافت اما قیمت‌های بازار ایـن کالاها در این مدت روند کاهشی را نشان می‌دهـد.

مـرغ و تخـم‌مـرغ دو کالای پرتقاضـا هستند کـه بـه‌طـور معمول میانگین قیمت آنهـا بـا درآمـد خانوارهای ضعیف و متوسط متناسب بوده است به همین دلیل منبع تأمین پروتئین این اقشار با افزایش قیمت گوشت، مرغ و تخم‌مرغ بود، اما در سال ۹۹ و به‌ویژه از نیمه دوم این سال، قیمت این دو کالا که همواره نوسان کمتری داشت به یک‌ باره افزایشی شـد و چندیـن بـار قیمت آن تغییر کرد.

در اواخر سال ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ افزایش قیمت مـرغ در بازار، باعث تشکیل صف‌های طولانـی بـرای خریـد مـرغ بـه قیمت مصوب تنظیم بازاری شـد. از فروردین ۱۴۰۰ تا تابستان قیمت مرغ و تخم‌مـرغ تنظیم بازاری افزایش پیـدا کـرد اما بازهم ایـن کالاها بیشتر از قیمت مصوب به دست مردم می‌رسید.

اسفند سال ۹۹ قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۲۰ هزار تومان بود اما از ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ با تصویب ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب مـرغ به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. ولی مردم مـرغ را در ابتدای سال و در تابستان به قیمتی بالاتر از قیمت‌های مصوب می‌خریدند،

به‌طور متوسط قیمت هر کیلو مرغ در ۶ ماه ابتدایی امسال با میانگین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در هر کیلو به دست مصرف‌کننده می‌رسید. قیمت تخم مـرغ هم همین روند را طی می‌کرد و افزایش قیمت تخم‌مرغ به‌ویژه قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی حتی به ۵۵ هزار تومان هم رسید.

تغییرات مداوم قیمت کالاها به‌ویژه کالاهای اساسی، باعث شـد تا تأمین کالاهای اساسی و کنتـرل قیمت ایـن کالاها، مهم‌تریـن برنامه در دستور کار دولت باشـد. تخصیص به‌موقع ارز بـرای واردات، ‌ترخیـص و انتقال کالا به سراسر کشور با سرعت بیشتر و افزایش نظارت بر توزیع وتغییر شیوه‌های توزیع کالا، باعـث شـده در حـال حاضـر کالاهایی ماننـد مـرغ و تخم مرغ با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برسـد.

علاوه بر منظم شـدن توزیع نهاده و افزایش نظـارت بـر توزیع آن، دولت در اقدامی دیگر توزیع کالاهای اساسی در بستر خرید آنلاین را در دستور کار قرار داد تا با این شیوه کالاها با قیمت مصـوب به دست مردم برسـد. چون بـا توزیع هوشمند و اینترنتی، قیمت کالاها به‌صورت لحظـه‌ای رصـد می‌شود و واسطه‌ها و دلالان در توزیع کالا حـذف می‌شوند. عـلاوه بـر تغییر شیوه‌های توزیع، عامـل دیگر در ایجاد ثبات در بازار مـرغ و تخم‌مرغ، افزایش تولید است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    5 4
    جمع نشد،مردم ندارن که بخرن
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      2 2
      حرف نزن
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      شما حرف بزن که که قدرت دست شماست
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    4 2
    دولت اگه بلده،چرا نمیتونه 40-50 میلیون سهامدار که هرروز ضررشون بیشتر میشه رو نجات بده؟؟؟اینجا اگه جمع شده بخاطر شرایط بد اقتصادی اکثر مردم نه توانستن دولت...
  • ناشناس IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    10 5
    دولت با افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ،کلا این دو کالا را از سبد خانوار حذف کرد..!پس دیگه صفی نخواهید دید! اینست راه حلی اساسی برای حل مشکلات..
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    3 3
    بیا اهواز صف مرغ منجمد رو ببین حالش رو ببر مردم کجا میتونم مرغ ۳۰ تومنی بخرند؟؟ الان مرغ بیست تومنی صفی هست
  • عطا IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    2 3
    صف ها جمع نشده برادر.مردم توان خرید مرغ وتخم مرغ رو ندارند.آره جونم.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    3 1
    خدا خیرشون بده
  • DE ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    5 1
    در ایران میلیونها خانه در شهر و روستا وجود دارد که حداقل یک باغچه در آن وجود دارد سابقا خصوصا مامان بزرگها یا جوجه میخریدند و بزرگش میکردند و یا خودشان تخم مرغ میگذاشتند زیر پای مرغ....بچه ها هم از کودکی یاد میگرفتند با موجود زنده زندگی کنند و آن را آزار ندهند هم مرغ و تخم مرغ داشتند هم کودکانی آرامتر و مهربانتر از حالا . انشا الله با زنده کردن جهاد سازندگی بایستی سریعا مردم را آموزش داد و تشویق نمود که حداقل در روستاها و منازلی که حیاطی بزرگ دارند مرغ و کبک و بلدرچین ...پرورش بدهند ...بزرگسالان هم از تنهایی پای تلوزیون کمی راحت میشوند. سالانه میلیونها تخم مرغ اینگونه تولید میشود.داریم بشدت صنعت زده میشویم بدون اینکه صنعتی باشیم!!
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    4 1
    احسنت
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    همه عاشق صف هستند و هنیشه در صحنه
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 1
    کشوری که در عصر تکنولوژی و با این همه ثروت و منایع و با این جمعیت مشکلش مرغ و تخم مرغ است
    • آزاده IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      2 1
      به خاطر رای دادن در عصر تکنولوژی به دولت کلیده!طعنه زدن هم حدی داره!دوره بگو دررو تمام شد.
    • DE ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      واقعا کشوری که در عصر تکنولوژی و با این همه ثروت و منایع و با این جمعیت آخه مگه مجبورید به غربگداها و اصلاح طمعکاران و آبگوشت بزباشیانی ها و ندانم کارها و حزب اشرافی رای دهید که مشکلش مرغ و تخم مرغ بشه.
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      اگر بعد از ۸ سال شما خواهشا کشور درست نشد خودتوت و اون کلیدی ها بفهمید که باید از کشور بروید
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    مشرقی ها چشم نزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس