نئولیبرال‌هایی که روزی افتخار می‌کردند به دلیل بی‌انگیزگی سیاسی «سند تحول بنیادین» را کنار گذاشته‌اند، حالا در همکاری با مارکسیست‌ها، سرپل‌های فتنه و ضدانقلاب اتاق کار مشترک تشکیل داده‎‌اند.

سرویس جامعه مشرق- پس از کش‌وقوس‌های فراوان آیین‌نامه طرح رتبه‌بندی معلمان از مهرماه امسال اجرایی خواهد شد. وزارت آموزش‌وپرورش نیز موظف است ضمن تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون، آن را به مرحله اجرا درآورد. طبق این آیین‌نامه آموزش‌وپرورش معیارهای عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحول‌گرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، تعهد سازمانی و شایستگی‌های تخصصی همچون مدرک تحصیلی، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد، تألیف کتاب و مقاله باعث کسب بیشترین امتیاز در این طرح خواهد شد.

با اجرای این ملاک‌ها سرانجام معلمان در ۵ گروه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه‌بندی می‌شوند که برای دستیابی به هرکدام از این رتبه‌ها به‌جز آموزشیار معلم که تا ۵۰۰ امتیاز را شامل می‌شود برای سایر رتبه‌ها به ترتیب حداقل ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۵۰ و ۹۰۰ امتیاز ضرورت دارد. همچنین هر سه سال یک‌بار این آیین‌نامه اجرایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر معلمین امتیاز لازم را برای حفظ رتبه کسب نکنند، به رتبه پایین‌تر تنزل خواهند کرد و به دنبال این موضوع موظف به گذراندن دوره بازآموزی در دانشگاه‌های وابسته به آموزش‌وپرورش می‌شوند و اگر این مورد برای بار دوم تکرار شود، معلم از رسته آموزشی و فرهنگی خارج خواهد شد.

وزیر آموزش‌وپرورش در تشریح این طرح اعلام کرد که همه معلمان رسمی، پیمانی و افرادی که حکم معلمی دارند اما در ادارات آموزش‌وپرورش خدمت می‌کنند و همچنین معلمان غیررسمی که احکام استخدامی دارند، شامل رتبه‌بندی خواهند شد اما این قانون شامل معلمان بازنشسته نخواهد شد. در قانون رتبه‌بندی معلمان سنوات ارفاقی برای معلمان عشایری، روستایی، استثنایی، نخبگان و ابتدایی دیده‌شده و به ازای هرسال خدمت، ۳ ماه کسر می‌شود. نکته مهم در اجرای این طرح منابع مالی آن است.

صادق ستاری فر سخنگوی آموزش‌وپرورش درباره تأمین منابع مالی این طرح می‌گوید: در لایحه اعتبارات رتبه‌بندی در قوانین بودجه پیش‌بینی می‌شود، اما در حال حاضر ۳۸ هزار میلیارد بودجه پایدار پیش‌بینی‌شده است. پیش‌ازاین شورای نگهبان لایحه رتبه‌بندی معلمان را به دلیل نداشتن منابع مالی پایدار رد کرده بود؛ به نظر می‌رسد تعیین بودجه پایدار باعث تصویب نهایی و اجرای این طرح جنجالی و فرسایشی شده است.

چه کسانی مخالف اجرای طرح رتبه‌بندی هستند؟

اگرچه دستور اجرای طرح رتبه‌بندی برای سال جدید تحصیلی ابلاغ‌شده است؛ اما به اعتقاد کارشناسان این طرح پس از اجرا نیاز به برخی بازبینی‌های نهایی دارد؛ اما تلاش دولت برای اجرای قطعی آن نشان می‌دهد که قوه مجریه و مجلس قصد دارند پاسخگوی مطالبات فرهنگیان باشند. به عبارت بهتر آنچه را که دولت‌ها گذشته در اجرای آن تنها شعار داده بودند؛ دولت سیزدهم سعی در اجرا و عملی کردن آن دارد. برداشتن این بار سنگین و پرمسئولیت نیاز به صبر و همکاری از سوی بدنه معلمان آگاه و دلسوز دارد. دولت با اجرای نهایی طرح رتبه‌بندی نشان داده است که خود را نسبت به مطالبات فرهنگیان و معلمان مسئول می‌داند.

البته اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت و بهتر شدن وضعیت معیشتی معلمان مخالفان بزرگ و عجیبی نیز دارد! ازجمله آن‌ها برخی گروه‌های چپ و برانداز است که با همکاری رسانه‌های ضدانقلاب در خارج کشور سعی دارند مطالبات معلمان را منحرف کرده و به آن رنگ و بوی سیاسی بدهند. این گروه‌ها که اغلب با احزاب افراطی کمونیست در خارج از کشور ارتباط دارند؛ همواره سعی کرده‌اند با رادیکالیزه کردن فضای مطالبات ازجمله تلاش برای تبدیل یک مطالبه معیشتی به اعتصابات سیاسی و سراسری خواسته‌های به‌حق فرهنگیان را منحرف کنند. دو تشکل غیرقانونی کانون صنفی معلمان و شورای هماهنگی فرهنگیان ازجمله گروه‌هایی هستند که در سال‌های اخیر بازوی اجرای دستورهای براندازی نرم در کشور بوده‌اند. این تشکل‌های تاریخ انقضاء گذشته به‌مرور کارایی خود را ازدست‌داده و رو به انزوا رفته‌اند.

شورای هماهنگی فرهنگیان متشکل از اعضای چند گروه کمونیست؛ نماینده نهضت آزادی؛ گروهک ملی و مذهبی و تعدادی از اعضای سابق حزب غیرقانونی مشارکت است. این تشکیلات غیرقانونی درواقع همان سایه کانون صنفی معلمان است که به دلیل بدنامی میان فرهنگان تغییر پوشش داده است.

محمدباقر احمدی مدیر کارگروه پیگیری مطالبات فرهنگیان درباره ماهیت این گروه‌ها به «مشرق» می‌گوید: این گروه برانداز و تابلو دار میان معلمان هیچ جایگاهی نداشته و به‌مرور دستشان رو شده است. حضور لیدرهای این گروهای برانداز در تجمعات با پرچم سرخ و استفاده از شعارهای منافقین باعث رویگردانی فرهنگیان از این دسته شده است. بیزاری معلمان و فاصله‌گذاری اجتماعی با اقدامات تخریب‌گر این گروهک باعث شده است که میان نماینده نهضت آزادی و یکی از اعضای کمونیست کارگری درگیری شدید لفظی در نوع و مدل براندازی به وجود آید!

حمایت علنی عضو گروهک کانون صنفی معلمان از منافقین

رونمایی از اتاق عملیات اغتشاش‌های خیابانی

 تحلیلی دقیق از سیر حوادث در یک سال گذشته نشان می‌دهد فقط گروهکی تندخو و متصل به شبکه براندازی نرم در خارج از کشور سعی ندارد مطالبات صنفی را سیاسی کرده و با اجتماعی کردن آن، خروجی را به سود دشمن هدایت کنند. این برداشت تنها سطحی از تحرکات روی‌داده باهدف ناکارآمد نشان دادن وضعیت کشور است! در پشت پرده یک کمیته عملیاتی مرموز و مجهز تمامی ماجراها را هدایت می‌کند. جالب آنکه این لژ عملیاتی نه به‌وسیله چند لیدر کمونیست بدنام و ورشکسته؛ بلکه توسط حلقه مدیران نئولیبرال دولت‌ سابق کنترل می‌شود. همکاری بانیان وضع موجود با سر شبکه فتنه‌گران در این ماجرا جالب‌توجه است. البته اهداف این دو گروه برای اجرای پروژه آشوب سازی با یکدیگر متفاوت است. درحالی‌که گروهک‌های ضدانقلاب باهدف تند کردن فضا در این کمیته عضو شده‌اند، مدیران نئولیبرال اهدافی قابل‌تأمل تر داشته و به دنبال آن هستند که با ناکارآمد نشان دادن دولت؛ بار دیگر فضا را برای انتخابات تلطیف و شیب سیاسی موجود را به سود خود تغییر دهند. پیش از این و در جریان فتنه اشراف در سال ۸۸ این کمیته علام موجودیت کرده است!

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش‌وپرورش دولت روحانی در یک ضیافت افطاری که مشروح آن در یک سایت نزدیک به فرهنگیان اصلاح‌طلب منتشرشده به‌صورت ناخواسته این اتاق عملیات را لو داده است! وزیر روحانی در این جلسه که با حضور مدیران اصلاح‌طلب و سابق در آموزش‌وپرورش برگزارشده است رو به حاضران سخنرانی کرده و در بخش‌هایی از آن نکاتی جالب‌توجه را بر زبان آورده است. فانی می‌گوید:

«وقتی ما آمدیم وزیر شدیم دیدیم اصلاً نفر نداریم. نفرات اصلی ما بازنشست شدند. بعضی از آن بازنشسته‌ها را مدیرکل گذاشتیم. یادتان هست که رسانه‌های مخالف صبح، ظهر و شب می‌گفتند این‌ها هر چه پیروپاتال است در آموزش‌وپرورش جمع کرده‌اند ولی امروز شما عملکرد آن زمان آموزش‌وپرورش را با این وضعیتی که ما الآن می‌بینیم مقایسه کنید!»

وزیر روحانی در ادامه پروژه ناامن سازی اجتماعی را شرح داده و می‌گوید: «من به دوستان تشکل‌ها(سازمام معلمان؛ کانون صنفی و شورای هماهنگی) هم گفتم این‌که شما باید آموزش‌وپرورش را لحظه‌به‌لحظه رصد کنید و بیانیه بدهید! بگویید اینجا اشتباه است، اینجا درست است، اینجا خوب است... الآن شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کنکور یک‌چیزی تصویب کرده است. می‌دانید چه تصویب‌شده است؟ شاید خیلی از شماها ندانید. چه بلایی در انتظار است؟ شاید ندانید، باید بدانید. انجمن اسلامی یا سازمان معلمان یا کانون صنفی این‌ها باید مسائل آموزش‌وپرورش برایشان مهم باشد.» علی‌اصغر فانی پس از بیان این سخنان رو به یکی از عوامل سر شبکه در فتنه ۸۸ می‌گوید: بجنبید! پاشنه آشیل رتبه‌بندی همین ارزیابی است و ارزیاب. هم ارزیابی و هم ارزیاب...

سخنان وزیری که در دوره مدیریت خود ۴ کارت زرد از مجلس گرفته و به‌عنوان ضعیف‌ترین مدیر تاریخ آموزش‌وپرورش رکورد زده شگفت‌انگیز است، جریانی که در هشت سال گذشته نسبت به مطالبات فرهنگیان بی‌تفاوت بوده و به آن پشت گوش انداخته؛ حالا با گرفتن ژست دلسوزانه سعی دارد از آب گل‌آلود شده ماهی گیری کرده و نقش دایه مهربان‌تر از مادر را بازی کند. نئولیبرال‌هایی که روزی افتخار می‌کردند به دلیل بی‌انگیزگی سیاسی «سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش» را کنار گذاشته‌اند، حالا در همکاری با گروه آلوده از مارکسیست‌ها، سرپل‌های فتنه و ضدانقلاب اتاق کار مشترک تشکیل داده‌اند. این روزها گروه دوستان ناباب در کمیته عملیات روانی به این تحلیل رسیده‌اند که محبوبیت ۶ درصدی رئیس دولت تدبیر در آینده آثاری به‌مراتب بدتر از رأی دومیلیونی در سال ۱۴۰۰ دارد! سوء استفاده از معلمان و دغدغه‌های بر حق آنها در خیابان فاز اول از جنگ علنی  پیرمردهای سیاست زده برای بازگشت به قدرت است. اتحاد چپ(کمونیست‌ها) با راست افراطی(نئولیبرال‌ها) در کمیته اغتشاش اتفاقی نیست.

برچسب‌ها