رييس‌جمهور با اشاره به ترور اميركبير در حمام فين كاشان، خاطرنشان كرد: ‌صحنه شهادت اميركبير، از زيباترين صحنه‌هاي دنياست. او كسي بود كه يك تنه در برابر استعمار پير ايستاد و عزت اين سرزمين و مردم را نفروخت و در اين راه به شهادت رسيد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا ، محمود احمدي‌نژاد در مراسم نكوداشت ثبت جهاني فين كاشان در فهرست ميراث جهاني يونسكو و پاسداشت ثبت جهاني مهارت بافت فرش كاشان، درباره اين شهرستان اظهار كرد: كاشان ديار پرافتخار و دوست‌داشتني و ديار پاكي، نجابت، هنر و سربلندي است؛ دياري كه در آن مردان و زنان مومن، پرتلاش و شجاع زندگي مي‌كنند و هزاران سال است كه در كوير زيباترين، انسان‌ترين، اخلاقي‌ترين و خدايي‌ترين فرهنگ و تمدن را خلق و به ملت ما تقديم كرده‌اند.

وي با بيان اينكه "خدا زيباست و انسان‌ها را نيز به بهترين شكل آفريده است"، افزود: خدا براي انسان بهترين زندگي را مي‌پسندد، نه اينكه يك زندگي خشك، بي‌روح، ماشيني يا زندگي خشك مقدسي براي انسان بخواهد. پيامبران سيرتي زيبا داشتند و زندگي آنها هنرمندانه بوده است.

احمدي‌نژاد در ادامه، با بيان اينكه "هنر و معماري جلوه زيباي زندگي بشر است"، اظهار كرد: ما دو نوع نگاه به زندگي انسان در جهان داريم؛ يك نگاه مادي، محدود، خودپرستانه و وامانده در محدوده‌هاي دنيا و يك نگاه متعالي، الهي و انساني. جلوه‌هاي هنر و معماري در اين دو نگاه متفاوت است. در هنر و معماري نگاه مادي انسان تحقير مي‌شود و برج‌هاي با هيبت ساخته مي‌شوند و وقتي انسان در كنار اين برج‌ها قرار مي‌گيرد، احساس حقارت مي‌كند. در حالي كه در نگاه دوم وقتي اثري خلق مي‌شود و انسان در كنار آن قرار مي‌گيرد احساس شكوه، عظمت، بزرگي و آرامش مي‌كند. باغ فين چنين خصوصياتي دارد، چراكه اينجا انسان به ياد خدا، زيبايي‌ها و مهرباني‌هاي خدا مي‌افتد.

رييس‌جمهور با اشاره به ترور اميركبير در حمام فين كاشان، خاطرنشان كرد: ‌صحنه شهادت اميركبير، از زيباترين صحنه‌هاي دنياست. او كسي بود كه يك تنه در برابر استعمار پير ايستاد و عزت اين سرزمين و مردم را نفروخت و در اين راه به شهادت رسيد.

وي همچنين با بيان اينكه "فرهنگ و هنر ايراني جلوه انديشه و منويات ملت ايران است و نوع نگاه ملت ما به سوي عدالت، پاكي است و كاشان يكي از برجسته‌ترين ميراث‌هاي ما است"، افزود: امروز جامعه بشري به شدت به نگاه انساني نيازمند است، چراكه مي‌بيند همه مشكلات بشر به خاطر نوع نگاه مادي به انسان ايجاد شده و حقيقت و موجوديت انسان را له كرده است و ما امروز خدا را سپاسگذاريم كه جلوه‌هاي گوناگون انديشه‌هاي مادي يكي پس از ديگري شكست مي‌خورد و امروز زماني است كه حقيقت انسان بايد به جهان معرفي شود.

احمدي‌نژاد ضمن تقدير از مسئولان و دست‌اندركاران سازمان ميراث فرهنگي، از مديران يونسكو نيز تشكر كرد و گفت:‌ از رييس يونسكو و مديران آن به خاطر اينكه بدون توجه به قلدري‌هاي جهاني تصميم مي‌گيرد و فعاليت مي‌كند تشكر مي‌كنم.

رييس‌جمهور در پايان اظهار كرد: ساختن فردا و رسيدن به سعادت و جهاني سرشار از زيبايي و عدالت بر پايه همان انديشه‌اي است كه ملت ما همواره بر آن پافشاري كرده است.