به گزارش مشرق، انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال گذشته برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.
اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد.
حدود ۹ ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی میگذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف از جمله آسیبهای اجتماعی و تامین مسکن به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی تهران ورود یافته است و همواره مدیران شهری میگویند در جهت بهبود وضعیت شهر تهران به ویژه مناطق جنوبی و محروم برنامههای مفصلی دارند و اقداماتی هم در این راستا آغاز شده است.
درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله عملکرد شهرداری، اجرای ابرپروژهها فعالیتهای عمرانی در پایتخت، ایمنی ساختمانهای تهران، طرح ترافیک و ... با حجتالاسلام محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته عمران شورای ششم پایتخت به بحث و گفتوگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.
تغییر و تحول در بخشهای مختلف شهری کلید خورده است/ اجرای ابرپروژه ۲ تا ۳ سال زمان میبرد
بیش از ۹ ماه از آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید می گذرد، عملکرد شهرداری تهران را در این مدت چگونه ارزیابی میکنید آیا برنامه ها به نظر شما به خوبی اجرایی شده است؟
برای ابتدای کار به نظر ما برنامهها به خوبی پیش رفته است ولی به طور کلی اگر بخواهیم نمره یا نقدی داشته باشیم باید توجه کرد عملکرد شهرداری تهران را نمیتوان در ۸ ماه خلاصه کرد و آن را با فعالیت مدیران شهری سابق قیاس کرد. در این مدت هر چند اقدامات بسیاری صورت گرفته ولی نمیتوان آن را به تنهایی عملکرد شهرداری دانست.
منتظر تحولات بیشتر در شهر باشیم
به نظر من باید فرصت داد و منتظر تحولات بیشتر در شهر باشیم. تغییر و تحول در تهران در حوزههای مختلف از حوزه حمل و نقل و عمران گرفته تا سایر بخش های اقتصادی، اجتماعی و ایمنی کلید خورده است. برای اینکه ابرپروژهها در تهران اجرا شوند دو تا سه سال زمان میبرد. بنابراین هر نوع قضاوتی در مورد عملکرد شهرداری زودهنگام است و عادلانه نخواهد بود. در ناگفته نماند که فقط در شش ماهه نخست فعالیت شهرداری تهران که به نوعی در مرحله گذار و ایجاد تغییرات در بدنه مدیران بود و با وجود اینکه در این فاصله توقع تغییرات گسترده و کارهای بزرگ از تیم جدید مدیریتی شهری نداشتیم اما از حداقل توقع شورای شهر هم بیشتر عمل کردند. تحقق ۹۳درصدی بودجه اصلاحی شهرداری تهران و کسب درآمد برای تهران در حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان مهمترین اتفاقی بود که سال پیش رقم خورد.
اجرای پروژههای ناقص در شهرداری سابق و عدم تخصیص بودجه برای آنها
این پروژههای ناقص کجاست و چقدر پیشرفت در تکمیل آن وجود داشته است؟
تمام پروژههایی که در مدیریت شهری سابق تهران ناقص بوده و از مدیریت شهری سابق برجای مانده در حال تکمیل است. مدیران قبلی حتی ردیف بودجه این پروژهها را حذف کرده بودند ما فعال کردیم. پروژههایی مانند پروژه بزرگراه شهید شوشتری و شهید بروجردی از جمله این پروژهها است که پروژه بزرگراه شهید بروجردی را از دو طرف یعنی از سمت آزادگان و میدان فتح اجرا کردیم.
بعد از افتتاح تقاطع باقرشهر و پل ثامن در اواخر سال گذشته، با اصلاح سه تقاطع بلوار فرحزادی و بزرگراه آیت الله هاشمی، خیابان شکوفه و بزرگراه شهید کاظمی و پل شهید سلیمی جهرمی مسیر ۲۰ کیلومتری که شهروندان ناگریز بودند طی کنند به ۲ کیلومتر کاهش پیدا کرد.
همچنین پروژههای تکمیل تقاطعهای ناقص تهران که ۹۸ مورد بود مدنظر قرار گرفته است به طور مثال در اتوبان چمران برای رفتن به سمت همت غرب رمپی وجود نداشت و باید مسافت زیادی توسط رانندگان طی میشد تا به همت غرب وارد شوند.
امسال ۱۸ مورد از تکمیل تقاطعهای ناقص مدنظر قرار گرفته و در دستور کار است که سه مورد آن از اول سال تا کنون اجرایی شده و اوایل خرداد افتتاح شده است. بقیه هم تا آخر سال انجام خواهد شد که این پروژهها در کمک به تردد مردم بسیار مؤثر و راهگشا است از طرفی پروژههای کوچک مقیاس هم بسیار زیاد است و هر هفته شورای شهریها با مدیران مناطق جلساتی دارند و آمارها بررسی و مشکلات احصا میشود تا وضعیت مشخص و اقدامات راهگشا صورت گیرد.
نظر شما درباره ساعات اجرای طرح ترافیک با توجه به تغییر ساعت کاری ادارات چیست؟
همه عوامل موثر در ایجاد ترافیک تهران باید ارزیابی شود و نظرات اکثر مردم هم احصا و با پیشنهاد کارشناسان حوزه ترافیک و حمل ونقل این قضیه ابعاد مختلف آن سنجیده شود. تصمیم گیری باید به صورتی باشد که هم ترافیک مدیریت و هم شهروندان در تردد دچار مشکل نشوند. باید موضوع تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک به صورت جامع بررسی و پیشنهادات کامل مورد ارزیابی قرار گیرد.
نیاز به ماده قانونی در مورد ساختمانهای ناایمن
حادثه متروپل حساسیتها را نسبت به ساختمانهای ناایمن در شهرهای دیگر از جمله تهران افزایش داد. اخیرا هم گزارشی در این زمینه در شورای شهر مطرح کردید. ایا برنامه منسجم و دقیقی در این راستا وجود دارد که شاهد افزایش ایمنی ساختمانهای ناایمن باشیم؟
پس از حادثه متروپل و با توجه به ساختمانهای ناایمنی که در پایتخت وجود دارد ۴ جلسه تخصصی فقط در کمیسیون عمران شورای شهر تشکیل شده است حدود ۱۰۰ نفر از اساتید و صاحبنظران برجسته دانشگاهی و علمی پژوهشی در جلسات شرکت کردهاند تا مباحث به صورت کامل ارزیابی شود و تصمیمگیریهای اصولی صورت گیرد.
در جلسه اخیر شورای شهر گزارشی مفصل ارائه دادیم و قرار است موارد بیشتری هم در صحن مطرح شود. به نظرم لازم است که ماده قانونی را در صحن شورای شهر در مورد ساختمانهای ناایمن مصوب کنیم و باید هر چه تمامتر از حادثه متروپل درس بگیریم.
استمرار نظارت بر ساختمان در زمان ساخت و بهره برداری و به کارگیری مجری ذیصلاح در پیشگیری از ساخت ساختمانهای ناایمن حائز اهمیت است همچنین مردم باید بدانند که قوانین باید در ساخت و ساز رعایت شود و اینگونه نباشد که سازندگان بی توجه به ضوابط ساخت و ساز را انجام دهند.
درباره ساختمان متروپل هم باید بگویم بر اساس بررسیها و گزارشاتی که دست ما رسیده و اعلام شده است، این ساختمان متروپل ابتدا پروانه ۶ طبقه گرفته بوده است اما با اصرار مالک پی در پی دستور تغییر ساخت و اضافه بنا داده است. شرکت سازنده ابتدایی این ساختمان به دلیل عدم توجه مالک به موضوعات ایمنی استعفا داده بوده است. همچنین طرح اولیه این ساختمان با نام اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان متوقف شد و در رابطه با جوشکاریهای این ساختمان ایراداتی گرفته شد. پس از تعیین طراحان و ناظرین جدید مجدداً کار در سال ۱۳۹۸ دوباره شروع به کار کرد و نیز از انجام اصلاحات در این حوزه امتناع ورزید و شهرداری آبادان در اسفند همان سال پروانه افزایش طبقات صادر میکند و در خردادسال بعد دفتر نظام مهندسی آبادان اقدام به معرفی ناظرین و طراحان میکند. این ساختمان غیر حرفهای ساخته شده بود و چندین طبقه به آن اضافه شده بود.
لیست ساختمانهای ناایمن باید بروزرسانی شود/نگاه سازمان آتشنشانی به ساختمانهای قدیمی بیشتر از بُعد خطر حریق است
چرا اسامی ساختمانهای ناایمن به صورت دقیق و جامع اعلام نمیشود؟
ببینید پیش از این لیستی از ساختمانهای ناایمن در شورای شهر قبلی و مدیریت شهری سابق تهیه شده بود ولی اکنون باید این لیست به روزرسانی شود زمانی سازمان آتشنشانی شهرداری تهران لیست ساختمانهای ناایمن را احصا کرده بود ولی باید توجه داشت نگاه سازمان آتشنشانی به ساختمانهای قدیمی بیشتر از بُعد حریق است و از لحاظ ایمنی سازهای و اسکلتی ساختمان باید رصدهای بیشتری توسط دستگاههای مربوطه انجام شود.
پلاسکو چندان مشکل سازهای نداشت/ اگر حریق گسترده نبود شاید سالها پلاسکو ادامه حیات داشت
ببینید ساختمان پلاسکو چندان مشکل سازهای نداشت و اگر حریق گسترده رخ نمیداد شاید وقوع ریزش ساختمان ایجاد نمیشد و سالها ادامه حیات داشت از طرفی بسیاری از ساختمانهای تهران در مقابل حریق ناایمن هستند و باید لیست جدیدی از وضعیت ایمنی ساختمانهای پایتخت تهیه شود.
هفتهای ۳ تا ۴ مالک ساختمانهای ناایمن بر اساس آنچه قبلا احصا شده در جلسه کمیته بحران شورای شهر با حضور ضابط قضایی برگزار میشود و ۶ ماه به آنها فرصت داده میشود که مشکلاتشان را برطرف کنند و در جهت ایمنی ساختمان گام بردارند.
آخرین آمار ساختمانهای ناایمن در پایتخت
آمار جدیدی از ساختمانهای ناایمن دارید؟
در حال حاضر آماری دقیقی از ساختمانهای ناایمن نیست حدوداً همان ۱۲۹ مورد است و باید آمارگیری جدید انجام شود.
بیش از ۲ هزار و ۱۷ مسجد در مناطق مختلف پایتخت
گفته می شود در شورای ششم دیدارهای مردمی و پیگیری مطالبات آنها در مساجد بیشتر مورد توجه قرار گرفته جزئیات این ماجرا چگونه است؟
بیش از ۲ هزار و ۱۷ مسجد در مناطق مختلف پایتخت فعال است و از آنجا که امکان حضور در همه این مساجد در ۴ سال از فعالیت اعضای شورایشهر وجود ندارد، سعی میکنیم مساجد شاخص و جامع را برای گفتوگوی بیواسطه با شهروندان انتخاب کنیم. البته در همین زمان یک رابط در هر مسجد انتخاب خواهیم کرد تا نمازگزاران و اهالی بتوانند از طریق او، نیازهای شهری خود را به اطلاع اعضای شورایشهر برسانند.
شورای شهر تهران پیگیر موضوع فرونشست در تهران
از فرونشست در تهران چه خبر و پیگیریهای شورای شهر در این زمینه به کجا رسیده است؟
ببینید بیش از یک دهه است که تهران دچار این مشکل شده است و دشت ورامین از سمت کرج و جنوب و جنوب غربی با این مسئله درگیر هستند. شورای شهر از سال قبل جلساتی را به صورت مستمر برگزار کرد تا سهم هر سازمان و نهاد را در بحث فرونشست مشخص و بر اساس این سهم، شرح وظایف تعیین شود. ۳ یا ۴ کارگروه تحت نظر کمیته علمی فرونشستها تشکیل و این شرح وظایف به عنوان لایحه از شورای عالی استانها به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد تا تصویب شود. از این طریق ردیف بودجه مشخص و دستگاههای موثر موظف میشوند تا گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یکبار ارائه کنند.
سالیانه حدود ۴۸ سانتی متر عمق آب زیرزمینی کاهش پیدا میکند/ شمال تهران هم از فرونشست در امان نیست
شورای شهر به جد پیگیر این قضیه است وجود معضل فرونشست عاملی است که انجام آزمایشهای ژئوتکینکهای را برای همه ساختمانها الزام آور میکند لذا باید توجه کرد که در بحث ژئوتکنیک تمام ضوابط و قواعد را بررسی کنیم و به هیچ وجه جای حذف آزمایشهای ژئوتکنیک و مباحث فنی مرتبط با آن وجود ندارد. بنده در بحث صدرو پروانه ساختمانی با حذف کردن بحثهای فنی و اجرای شکلی آن کاملا مخالف هستم و نباید کاهش زمان صدور پروانه سبب شود که از ضوابط فنی ساخت فقط پوسته ای از آن اجرایی شود.
سالیانه حدود ۴۸ سانتی متر عمق آب زیرزمینی کاهش پیدا میکند که این اتفاق موجب فرونشست میشود. در شمال تهران چون جنس خاک، درشت دانه است احتمال کمتری برای فرونشست وجود دارد، با این وجود اگر فرونشست به شهر تهران نفوذ پیدا کند شمال تهران نیز درگیر می شود تا جایی که ما در منطقه آبشناسان شاهد فرونشست بودهایم.