غول خفته‌ای که تهران را می بلعد/نصیری: اسکن پایتخت زمان بر است

سال هاست که تهران با پدیده فرونشست یا به قول برخی مسوولان فروریزش روبه رو ست. در این دوره مدیریت شهری این مشکل به جد در حال پیگیری است .رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می گوید منشأ فروریزش‌ها عمدتا انسانی است.

به گزارش مشرق، از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ دشت‌های جنوب غرب تهران نزدیک به ۱۷۱ سانتی‌متر فرونشست داشته که به‌طور میانگین سالیانه ۲۱ سانتی‌متر دشت‌های تهران پایین رفته‌اند.

محدوده‌ای که در تهران و تقریبا از سال ۱۳۷۴ به این سو با افت ارتفاع و فرونشست مواجه بوده، دقیقا همان‌جایی‌است که اکنون پس از ۲۷ سال به شکل جدی فاجعه آفرین شده است.

جدیدترین فرونشست، پس از ۲۷ سال به طور دقیق بار دیگر در جنوب‌غرب تهران رخ داده است. فرونشست زمین در بزرگراه آزادگان یکی از اتفاقات مهمی است که در اواخر فروردین سال جاری بار دیگر رخ داد.باید بدانیم، این مناطق دقیقا بر روی آبرفت‌های حاصل از فرسایش شدید کوه‌های البرز بوده که توسط سه رودخانه بزرگ تهران، یعنی رود «کرج»، «کن» و «جاجرود» در جنوب تهران ایجاد شده‌اند.

البته رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران معتقد است که نباید بگوییم فرونشست بلکه این فروریزش است و با فرونشست متفاوت است.

فرونشست‌های مستمر در بیابان‌ها رخ می‌دهد ما در شهر تهران فروریزش داریم

علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این باره می گوید: بهتر است به جای فرونشست بگوییم فروریزش؛ فرونشست‌های مستمر در بیابان‌ها رخ می‌دهد ما در شهر تهران فروریزش داریم که یکباره چاله ایجاد می‌شود.

غول خفته‌ای که تهران را می بلعد/نصیری: اسکن پایتخت زمان بر است

وی ادامه داد: وقتی می‌گویند فرونشست یعنی چند ده هکتاری نه یک میدان. فرونشست در بیابان است نه در جای آسفالت؛ ما فروریزش داریم.

نصیری بیان کرد: در سازمان مدیریت بحران ۱۵ کمیته تخصصی تشکیل شده است در این کمیته اساتید، نخبگان و ... می‌آیند و نظرات خود را درباره فروریزش‌ها می‌دهند.

تهران یک متر و دو متر نیست/منشأ فروریزش‌ها عمدتا انسانی است

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران  اظهار داشت: بحث‌هایی وجود دارد که تهران باید اسکن شود برخی می‌گویند با ماهواره باید این اسکن صورت گیرد نظرات متفاوت است باید در جلسات بروزرسانی صورت گیرد.

نصیری با بیان اینکه تهران یک متر و دو متر نیست، گفت: انجام این اقدامات در کلانشهر تهران نیازمند هزینه‌های سنگینی است.

 اگر تمام شهر اسکن شود زمان‌بر و هزینه‌بر است اما ممکن است ما اسکن کنیم و دوباره در نقطه‌ای فروریزش داشته باشیم

وی در خصوص علل فروریزش ها گفت: منشأ فروریزش قنوات، ترکیدگی لوله آب و گاز می‌تواند باشد حتی می‌تواند فعالیت‌های مترو هم باعث فروریزش باشد. منشأ فروریزش‌ها عمدتا انسانی است. قنوات، آب و تأسیسات شهری و بافت متخلخل می‌تواند تأثیرگذار باشد اگر تمام شهر اسکن شود زمان‌بر و هزینه‌بر است اما ممکن است ما اسکن کنیم و دوباره در نقطه‌ای فروریزش داشته باشیم باید کمیته‌های تخصصی در این زمینه نظر دهند.

باید تمامی دستگاه‌های مسوول  در زمینه فرونشست زمین، وارد عمل شوند و  به وظایف محوله خود عمل کنند؛ باید همه پای کار بیایند تا فرونشست در کشور مهار شود.

 وضعیت فرونشست در کشور بیش از آن چیزی که تصور می‌شود در حال پیشروی است 

حجت الاسلام و المسلمین آقامیری عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: تمام کارشناسان و اساتیدی که در جلسات فرونشست کمیته عمران شرکت کرده اند می گویند که فرونشست مساله‌ای جدی و مخاطره آمیز، نه تنها برای تهران؛ بلکه برای کل کشور است. کارشناسان در این جلسات نظرات خود را در مورد کل کشور به اشتراک می‌گذارند و اگر سازمانی متولی فرونشست در کشور باشد می تواند از این تجارب، تحقیقات و بررسی های کارشناسان استفاده کند.

غول خفته‌ای که تهران را می بلعد/نصیری: اسکن پایتخت زمان بر است

به گفته این عضو شورای شهر تهران وضعیت فرونشست در کشور بیش از آن چیزی که تصور می‌شود در حال پیشروی است و در کلانشهرها نیز به شدت ظاهر شده و از دشت‌ها به سمت شهرها در حال نفوذ است.

بر اساس این گزارش،  قرار است مجموع نتایج و بررسی‌های کمیته عمران شورای شهر تهران  در مورد فرونشست از طریق شورای عالی استان‌ها در قالب لایحه‌ای به مجلس ارسال شود تا در خانه ملت تصمیم گیری نهایی در این زمینه صورت گیرد. 

فرونشست در برخی از نقاط تهران بیشتر است . مدیریت شهری  با برخی سازمانها مانند آب و فاضلاب رایزنی‌هایی انجام داده است اما باید برای مهار کردند این پدیده همه دستگاه های مسوول پای کار بیانید و باید یک مدیریت واحد در این زمینه وجود داشته باشد.

فرونشست زمین دلایل معتددی دارد و یکی از دلایل آن استفاده مدام از آب های زیر زمینی است. مصرف آب در تهران بالاست و باید الگوی مصرف اصلاح شود.

 استفاده مدام از آب‌های زیر زمینی از جمله دلایل فرونشست است

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران می گوید که  مطالعاتی در مورد وضعیت و روند فرونشست در تهران در گذشته انجام شده است؛ اما قطعا با توجه به حساسیت موضوع، می بایست این مطالعات به روز رسانی شود.

غول خفته‌ای که تهران را می بلعد/نصیری: اسکن پایتخت زمان بر است

این عضو شورا می گوید که استفاده مدام از آب‌های زیر زمینی از جمله دلایل فرونشست است و می‌توان با اتکا به موضوع بازچرخانی پساب، بخشی از این مشکل را حل کرد؛ اما لازم است مصرف آب در تهران که متأسفانه از میانگین مصرف جهانی بالاتر است، اصلاح شود و باید با اقدامات فرهنگی که صورت می‌گیرد، مردم به روی این موضوع حساس شده و در نحوه مصرف آب تجدید نظر کنند.

به گفته عباسی، مسئله فرونشست در کشور و تهران یک مسئله فرابخشی است و باید همه دستگاه ها و نه صرفا شهرداری در این خصوص حساس باشد اما ما نیز به نوبه خود تلاش خواهیم کرد تا از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و زیرساختی مدیریت شهری برای حل این بحران بهره ببریم به همین دلیل در صدد تدوین طرحی در مورد وضعیت فرونشست در تهران هستیم تا بتوانیم با کمک کارشناسان و متخصصان بسته جامعی برای حل بحران فرونشست در تهران تدوین کنیم؛ اما یادمان باشد که حل این مشکل زمانبر است و با تجویز نسخه‌های فوری رفع نمی‌شود و می‌توان در یک افق زمانی مشخص از این بحران عبور کرد.

بر  اساس این گزارش، بررسی ابعاد و کم‌وکیف خطر فرونشست و فروریزش زمین در دشت تهران با تشکیل کمیته‌ای ویژه با حضور کارشناسان و متخصصان این حوزه آغاز شده است و  اولین نشست کمیته تخصصی فرونشست و فروریزش زمین در دشت تهران بود که از سوی  سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.

هدف از برگزاری این نشست ها شناخت بهتر این خطر و ابعاد آن، شناسایی اقدامات و مصوبات اجرایی سنوات گذشته و همچنین آسیب شناسی دلایل عدم اجرای مصوبات پیشین بود که در آن نکات مختلفی در باب این موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. برخی کارشناسان معتقدند که باید تهران اسکن شود تا بدانیم چه اتفاقی در زیر زمین رخ می دهد و برخی این امر را هزینه بر می داند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    هلندوانگلیس وایتالیا خصوصا ونیز طوری جلوامدگی اب دریادارندکه دارن سدمیزنن درچندایالتهای هندوجاهای دیگررانش زمین بصورت گسترده است انگاربیماری سلبریتی ها به برخی سرایت کرده که بدون مقایسه باعکس افکن یه چاه توترمینال ودومیلیمترنشست تهران که گردوخاک بصورت طبیعی جبرانش میکنه مهرنابودی تهران راکلیدزدید وثبت کردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس