کد خبر 1419711
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۳

رسانه‌های روسی روز سه‌شنبه از حملات دقیق جنگنده بمب‌افکن‌های «سوخو-۳۴» روسیه به اهداف سطحی ارتش اوکراین در جبهه‌های عملیاتی خبر دادند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های روسی روز سه‌شنبه از حملات دقیق جنگنده بمب‌افکن‌های «سوخو-۳۴» روسیه به اهداف سطحی ارتش اوکراین در جبهه‌های عملیاتی خبر دادند.

خبرگزاری «تاس» روسیه ، با استناد به فیلم منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نوشت که خدمه هواپیماهای جنگنده بمب‌افکن سوخو-۳۴ از موشک‌های هوا به سطح «خا-۲۹» برای حمله به اهداف مختلف از فاصله ۳۰ کیلومتری در اوکراین استفاده می‌کنند.

تاس نوشت که این خلبانان به اهداف زمینی و سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین حمله می‌کنند و  این  موشک‌ها با استفاده از سامانه‌های مختلف هدفگیری از فواصل دور با دقت بالا وظایف محوله را انجام می‌دهند.

یکی از خلبانان سوخو-۳۴ (شماره ۲ پرواز ) در این زمینه گفت که برای استفاده از این موشک، خدمه باید آموزش‌های ویژه‌ای ببینند.

موشک هوا به سطح خا-۲۹ برای حمله به اهداف زمینی و سطحی مانند سازه‌های بتونی، پل‌ها، باندهای هوایی بتنی، شناورها و زیردریایی‌ها  استفاده می‌شوند. جنگنده‌ بمب افکن سوخو-۳۴ نیز برای حمله موشکی و بمباران دقیق به اهداف زمینی دشمن در عمق عملیاتی و تاکتیکی و همچنین حمله به اهداف هوایی دشمن طراحی شده‌اند.

سوخو-۳۴ برای حملات در ارتفاع بالا به حریم  هوایی دشمن طراحی شده و قادر به حمل ۱۴ تن انواع موشک و بمب است.

در تحولی دیگر مرتبط با جبهه اوکراین، یک ژنرال ارشد نیروی هوایی ایالات متحده  گفت که اوکراین تا سه سال دیگر باید قید دریافت جنگنده «اف-۱۶» ساخت آمریکا را بزند.

ژنرال «جیمز هکر» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا در مجمع  سالانه انجمن نیروی هوایی گفته است که  جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا طی دو تا سه سال آینده حتی پس از اتخاذ تصمیم سیاسی مربوطه به اوکراین نخواهند رسید.

وی گفت که با توجه به مشکل اصلی در تعمیر و نگهداری و آموزش، تنها گزینه سریع دریافت جنگنده‌های «میگ-۲۹» بیشتر از سوی اوکراین  است.

کارشناسان نظامی بر این باورند که وقتی صحبت از جنگنده میگ-۲۹ می‌شود، کارایی عملیاتی آن به تسلیحات و رادار آن بستگی دارد. در هرصورت، قابلیت این جنگنده از «سوخو-۳۰» و «سوخو-۳۵» پایین‌تر است و تنها گزینه ممکن برای گسترش قابلیت‌های این هواپیما ادغام این جنگنده  با سلاح های جدید است.