کد خبر 1431171
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیر مدرسه باید انسان صبور و دارای سعه‌صدر باشد و در حوادث و اتفاقات تصمیم‌های ناگهانی و بعضاً عجولانه‌ای که ممکن است هزینه‌زا باشد، نگیرد.

به گزارش مشرق، یوسف نوری در گردهمایی اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌های کشور اظهار کرد: رئیس‌جمهور برای نخستین‌بار در وزارت آموزش‌وپرورش حضور یافت و ۱۹ راهبرد و تکلیف را برای آموزش‌وپرورش ابلاغ کردند.

وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در هیئت دولت گفت: این آیین‌نامه در حوزه‌های استعدادیابی، توسعه و پیشرفت هنرستان‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد و به‌طور جداگانه برای آموزش‌وپرورش تصویب ‌شده است، البته در آیین‌نامه سایر وزارتخانه‌ها، بندهای مربوط به آموزش‌وپرورش لحاظ شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موفقیت‌های دانش‌آموزان ایرانی در عرصه‌های علمی، فرهنگی و ورزشی اظهار کرد: به انتشار اخبار خوب و مثبت در جامعه نیاز داریم و موفقیت‌های دانش‌آموزان ایرانی می‌تواند امید را به جامعه تزریق کند.

وی با اشاره به سایر فعالیت‌هایی که در وزارت آموزش‌وپرورش انجام می‌شود، اظهار کرد: تغذیه رایگان دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار در حال انجام است، همچنین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش و یادگیری در زیست‌بوم جدید اتفاق‌های خوبی افتاده است همچنین مدرسه تلویزیونی ایران طی روزهای گذشته رونمایی شد و این مدرسه از پایه اول ابتدایی تا پایان دوره متوسطه اول دروس را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد همچنین مدرسه کنکور نیز در آینده راه‌اندازی می‌شود.

نوری تصریح کرد: اخلاق و معنویت نباید در جامعه از بین برود. بر همین اساس برای انتخاب مدیران مدارس دو اصل لحاظ شود؛ نخست، مدیر مدرسه بتواند با مردم و جامعه ارتباط برقرار کند و دوم اینکه انسان صبور و دارای سعه‌صدر باشد و در حوادث و اتفاقات تصمیم‌های ناگهانی و بعضاً عجولانه‌ای که ممکن است هزینه‌زا باشد، نگیرد و به اخلاق و معنویت، تعهد داشته باشند.

نوری تصریح کرد: شیوه گفتگو با کودکان و نوجوانان را باید یاد بگیریم و استفاده از شیوه تجویزی برای ارتباط و گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان مناسب نیست.

وی گفت: نظام تعلیم و تربیت در کشور باید فلسفه و سیاست مدون و مورد توافق داشته باشد و عدم این فلسفه و سیاست در دهه ۷۰ نابسامانی‌هایی را ایجاد کرد که دگرگونی تربیتی خزنده و خاموشی ایجاد کرد. این موضوع منجر به نگاهی مبتنی بر لیبرالیسم و انسان‌گرایی در نظام تعلیم و تربیت کشور شد که منجر به کالایی شدن انسان و آزاد شدن دولت از هزینه‌های تربیتی شد.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: نتایج این سیاست‌ها منجر به تضعیف مدارس دولتی، قطبی‌سازی مدارس، آموزش صرف، تربیت‌زدایی، دین‌زدایی از لایه معنایی جامعه و محدود کردن آن به سطح نمایشی شد.