رئیس شورای شهر تهران گفت: ۴ هزار یافت فرسوده تهران خطری بیخ گوش ما است و نباید از این موضوع غفلت کنیم البته ایمن سازی تهران را در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار داده‌ایم. 

به گزارش مشرق، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران و درباره عوارض بهای خدمات گفت: عوارض و بهای خدمات هر ساله وجود داشته است و وزارت کشور امسال جداول و اسامی را تغییر داد که البته برای شورا تفاوتی ندارد و تصمیم خاصی گرفته نشده است.

وی با بیان اینکه در برخی موارد و در حد تورم سالیانه افزایش مبالغ صورت گرفته است اظهار کرد: از آنجایی که مبالغ قبلی کم بود افزایشی صورت نگرفت و در مواردی نیز میزان افزایش پنج درصد بوده است.

چمران درباره مقاوم سازی ساختمان‌ها گفت: این کار نیازمند حرکت جمعی و عمومی است هرکجا که بازسازی و نوسازی بر اساس نقشه و به شکل صحیح انجام شد مشاهده کردیم که در هنگام زلزله آسیب کمتری دیدند.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: باید در مقاوم سازی و محکم سازی اولیه در شهر و روستا بازنگری جدی داشته باشیم که البته سال‌ها هشدار داده شده و بر همین اساس در برخی روستاها خرابی کمتری را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: هرچند ایده‌های سوداگرانه برای برخی مصالح وجود دارد و سبب شده هنوز مقداری در بافت فرسوده عقب باشیم. اگر زلزله‌ای رخ دهد خرابی‌های فراوانی در این بافت خواهیم داشت، این زلزله‌ها هشدارهای مرتبی است که به همه مسئولان و کسانی که در بافت فرسوده مسکن می‌سازند، داده می‌شود.

وی گفت: دیدیم که چگونه یک شهر نابود شد و باید از این اتفاق جلوگیری کرد و راه حل آن مقام سازی است و نباید از مصالح و کیفیت ساخت بکاهیم تا چند میلیون تومان عده‌ای به جیب بزنند.

چمران گفت: ۴ هزار یافت فرسوده تهران خطر بیخ گوش ما است و نباید از این موضوع غفلت کنیم البته ایمن سازی تهران را در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار داده‌ایم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره پیش پرداخت مترو گفت: دولت باید ۱۵ درصد هزینه به چین برای واگن‌های مترو می‌پرداخت که خوشبختانه بر اساس تعاملات، بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و شهرداری اقدامات انجام گرفت.

چمران افزود: به اعتقاد من این روند بسیار طولانی شده است چرا که پس از یک سال و نیم بار نشسته است. در یک یا دو روز گذشته پرداخت صورت گرفته است. شرکت چینی اعلام کرده زمانی که پیش پرداخت واریز شود تا یک سال و نیم به تدریج واگن‌ها تحویل داده خواهد شد.

وی با اعلام اینکه با دید خوشبینانه ۶۳۰ واگن که از سال ۹۶ در برنامه وجود داشته تا یک سال و نیم آینده وارد خواهد شد، گفت: نیمی از هزینه بر عهده شهرداری و نیمی بر عهده دولت است.

چمران با تاکید بر اینکه تمام واگن‌ها متعلق به تهران خواهد بود، بیان کرد: یک قرارداد ۱۱۳ دستگاهی نیز بر محوریت ساخت داخل وجود دارد و با همکاری مپنا و واگن سازی تهران، اراک و شرکت ترمزسازی و تولید تجهیزات اختصاصی در شیراز، تولیدات صورت خواهد گرفت؛ امیدواریم با ۱۰ هزار میلیارد تومان اضافه در بودجه سال ۱۴۰۲ برای بخش حمل و نقل، نوسازی واگن‌ها نیز صورت بگیرد.