به گزارش مشرق، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در حاشیه یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران و درباره عوارض بهای خدمات گفت: عوارض و بهای خدمات هر ساله وجود داشته است و وزارت کشور امسال جداول و اسامی را تغییر داد که البته برای شورا تفاوتی ندارد و تصمیم خاصی گرفته نشده است.
وی با بیان اینکه در برخی موارد و در حد تورم سالیانه افزایش مبالغ صورت گرفته است اظهار کرد: از آنجایی که مبالغ قبلی کم بود افزایشی صورت نگرفت و در مواردی نیز میزان افزایش پنج درصد بوده است.
چمران درباره مقاوم سازی ساختمانها گفت: این کار نیازمند حرکت جمعی و عمومی است هرکجا که بازسازی و نوسازی بر اساس نقشه و به شکل صحیح انجام شد مشاهده کردیم که در هنگام زلزله آسیب کمتری دیدند.
رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: باید در مقاوم سازی و محکم سازی اولیه در شهر و روستا بازنگری جدی داشته باشیم که البته سالها هشدار داده شده و بر همین اساس در برخی روستاها خرابی کمتری را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: هرچند ایدههای سوداگرانه برای برخی مصالح وجود دارد و سبب شده هنوز مقداری در بافت فرسوده عقب باشیم. اگر زلزلهای رخ دهد خرابیهای فراوانی در این بافت خواهیم داشت، این زلزلهها هشدارهای مرتبی است که به همه مسئولان و کسانی که در بافت فرسوده مسکن میسازند، داده میشود.
وی گفت: دیدیم که چگونه یک شهر نابود شد و باید از این اتفاق جلوگیری کرد و راه حل آن مقام سازی است و نباید از مصالح و کیفیت ساخت بکاهیم تا چند میلیون تومان عدهای به جیب بزنند.
چمران گفت: ۴ هزار یافت فرسوده تهران خطر بیخ گوش ما است و نباید از این موضوع غفلت کنیم البته ایمن سازی تهران را در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار دادهایم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره پیش پرداخت مترو گفت: دولت باید ۱۵ درصد هزینه به چین برای واگنهای مترو میپرداخت که خوشبختانه بر اساس تعاملات، بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و شهرداری اقدامات انجام گرفت.
چمران افزود: به اعتقاد من این روند بسیار طولانی شده است چرا که پس از یک سال و نیم بار نشسته است. در یک یا دو روز گذشته پرداخت صورت گرفته است. شرکت چینی اعلام کرده زمانی که پیش پرداخت واریز شود تا یک سال و نیم به تدریج واگنها تحویل داده خواهد شد.
وی با اعلام اینکه با دید خوشبینانه ۶۳۰ واگن که از سال ۹۶ در برنامه وجود داشته تا یک سال و نیم آینده وارد خواهد شد، گفت: نیمی از هزینه بر عهده شهرداری و نیمی بر عهده دولت است.
چمران با تاکید بر اینکه تمام واگنها متعلق به تهران خواهد بود، بیان کرد: یک قرارداد ۱۱۳ دستگاهی نیز بر محوریت ساخت داخل وجود دارد و با همکاری مپنا و واگن سازی تهران، اراک و شرکت ترمزسازی و تولید تجهیزات اختصاصی در شیراز، تولیدات صورت خواهد گرفت؛ امیدواریم با ۱۰ هزار میلیارد تومان اضافه در بودجه سال ۱۴۰۲ برای بخش حمل و نقل، نوسازی واگنها نیز صورت بگیرد.