کد خبر 1481573
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

وزیر صمت گفت :سامانه شفافیت فروشگاهی جلوی قاچاق کالا را می گیرد.

به گزارش مشرق، رضا فاطمی امین وزیر صمت گفت: کلید واژه در وزارت صمت به عنوان حکمرانی نوین است به طوریکه کسب و کارهای ایرانی بیشتر از خروجی‌های امروز است.

او گفت: گلوگاه ما حکمرانی است که این گلوگاه اصلاح و تغییر جهت دهد به طبع باعث پیشرفت در کشور خواهیم شد، ما اگر به یک حکمرانی نوین برسیم شاهد جهش در بخش‌های مختلف خواهیم شد.

فاطمی امین گفت: در همه زمینه‌های تولیدی که امروز در کشور فعالیت داریم، به طور عمومی به دنبال حل و فصل مسائل کسب و کار باشیم. به طور مثال اصلاح ساز و کار مالیاتی یا بهبود محیط کسب و کار که اثر خود را بر همه رشته فعالیت‌ها خواهد گذاشت.

وزیر صمت گفت: روند فعالیت ما متمرکز بر حکمرانی نوین است و تلاش داریم تا با همکاری سازمان‌های دیگر عرض حکمرانی نوین گسترش پیدا کند.

فاطمی امین گفت:سامانه جامع تجارت در واردات کالا، تولید و ... دارای کارهایی بیشتر است، اما سامانه‌های فروشگاهی دارای دادههی شفافیت حتی در خرید فروشگاهی است.

او گفت: در بهبود فرآیندهای تجاری خدماتی اقدامات بسیاری توسط وزارت صمت صورت گرفته و بهبود خدمات در صدور کارت بازرگانی موجب حذف اعمال سلیقه کارشناسی و جلوگیری از خطاهای سهوی و عمدی و مفاسد احتمالی شده است.

وزیر صمت گفت: یک سامانه شفافیت فروشگاهی راه‌اندازی شده که در ابتدا برای تعدادی از فروشگاه‌ها به‌صورت آزمایشی اجرایی شده است. طبق این سامانه، پس از خرید یک کالا، بارکد آن کالا برداشت و باطل می‌شود و تمامی اقدام‌ها کاملا الکترونیکی انجام می‌شود.

فاطمی‌امین گفت:مطمئنا تنظیم بازار بر اساس این سامانه صورت می‌گیرد و هر شب خواهیم دانست یک مغازه یا فروشگاه، چه تعداد کالا، چه مقدار و با چه قیمت و اصالتی فروخته است.

وزیر صمت گفت: اکنون همکاران ما در سراسر کشور ۱۰۰ قلم کالا را قیمت گیری می‌کنند و عصر آن روز استعلام قیمت‌ها را می‌گیریم. اما در سامانه شفاف فروشگاهی وقتی خریدی انجام می‌شود و خریدار کارت می‌کشد تمام اطلاعات مبلغ و میزان خرید برای سامانه ارسال می‌شود.

فاطمی امین گفت: هر روز به ما اطلاع می‌دهند که چه نوع ماکارونی با این تعداد و قیمت در فلان فروشگاه در شهر به عنوان مثال اصفهان فروخته شد.

وزیر صمت گفت: این سامانه دو کاربرد دارد، ابتدا اینکه موجودی کالاها و کالاهای باقی مانده مشخص می‌شود و به این ترتیب آمار شرکت پخش شفاف می‌شود،کاربرد دوم اینکه مشخص می‌شود کالا با چه قیمتی فروخته شده و می‌توان متوجه گرانفروشی‌ها شد.

به گفته او، اطلاعات پرداخت در اختیار ما قرار می‌گیرد و قیمت‌ها را می‌تواند کنترل کند.