سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارشها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژههای مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامههای کشور قرار میدهیم.
در این ویژهنامه، نگاهی به آخرین مواضع جناحهای سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته میشود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافتهای مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.
******
روزنامههای امروز دوشنبه ۵ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانات رهبر انقلاب اسلامی حضرت امام خامنهای در جمع خانوادههای شهدا، معضلات زیست محیطی پایتخت، سیگنالهای سیاسی در بازارهای پایتخت و فرجام منافقین سرنوشت گروههایی که به ملت پشت میکنند در صفحات نخست روزنامههای امروز برجسته شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار صدها نفراز پدران، مادران و همسران شهدا، شهیدان را قهرمانان برتر تاریخ کشور خواندند و با تبیین جایگاه عالی خانواده شهدا از زاویههای مختلف «قرآنی»، «جهادی»، «انسانی» و «اجتماعی»، اهالی هنر و رسانه را به تلاش هرچه بیشتر در زنده نگهداشتن هنرمندانه یاد شهدا و الگوسازی برای نسل جوان فراخواندند.
روزنامه رسالت در سرمقاله خود در تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته است:
رهبر انقلاب جمله «هر شهید یک دنیاست» را ذیل توصیه به هنرمندان و اصحاب رسانه، برای روایت هنرمندانه حیات شهدا فرمودند. این غنای وجودی و الهی شهدا، منبعی است برای خلق هنری. هنر، روح پدیدهها را زنده نگه میدارد و اگر روح پدیدهای زنده نگهداشته شود، آن پدیده درگذر زمان مصون خواهد ماند. تا شروع محرم اباعبدالله الحسین علیهالسلام چیزی نمانده. «باز این چه شورش است که در خلق عالم است؟» این مصرع با ما چه میکند؟ روح محرم و بوی محرم را به مشام ما میرساند. رابطه هنر با دین، یک رابطه دو سر برد است. هم دین منبعی بینظیر برای خلاقیت هنری است، هم هنر باعث حفظ و نشر معارف دینی میشود. دین معدن زیبایی است، اگر زیبایی نباشد، هنری هم نخواهد بود.
در ادامه این یادداشت آمده است:
هنر نیز باعث پایندگی و رخشندگی این زیبایی میشود. زیبایی، چه مادی باشد و چه معنوی، هنر را میزاید و هنر نیز خودبهخود جذب زیبایی میشود. شهدا نیز یک جلوه از زیبایی معنوی دیناند. روایت آنها، هنر را نیرو میبخشد و خلاقیت را جوشان میکند، یاد آنها نیز با روایت هنری، پخش میشود و میماند. روایت هنری از زندگی شهید، ساده، پیچیده، دلپذیر، بهیادماندنی و عاطفی است؛ همچون فیلم جاودان «موقعیت مهدی»...
واگنرهای ایران خائنتر هستند یا واگنرهای روسی؟
ولادیمیر پوتین، علاوه بر چالش جنگ در اوکراین و خارج از مرزهای روسیه، با یک چالش مسلحانه در داخل مرزهایش نیز مواجه شده است. هرچند تا به اینجای کار توانسته این چالش را رفع کند، اما شورش یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی مزدور واگنر، بهطور حتم پیامدهایی برای ساختار قدرت در کرملین به همراه خواهد داشت.
روزنامه هممیهن دراینباره نوشته است:
یکی از پیامدهای برکناری پریگوژین میتواند این باشد که گروه واگنر منحل شده و کسانی که با او همسو بودند نیز قدرتشان را از دست بدهند و در نتیجه قدرت کرملین تثبیت شود. با این حال، رویدادهای جمعه و شنبه گذشته، موجب خواهد شد تا پوتین دیگر به مانند گذشته بهراحتی نتواند ادعاهای رهبران ارتش روسیه را مبنی بر «عملیات ویژه روسیه در اوکراین» که دقیقاً طبق برنامه پیش میرود، باور کند. چراکه اگر همه چیز طبق برنامه پیش میرفت، شاهد اقدامات اخیر گروه واگنر نبودیم. در نتیجه رویدادهای روز جمعه و شنبه زمینهها و انگیزههای قویتری را برای پوتین فراهم میکند تا در نهایت رهبران نظامی را - احتمالاً شویگو و یا گراسیموف و همچنین سایر مقامات عالیرتبه مسئول بسیج اقتصادی - برای حمایت از تلاشهای جنگی را تغییر دهد. البته این تغییرات ممکن است فوری نباشند، زیرا مسلماً کرملین تمایل نخواهد داشت که به این زودی با انجام این تغییرات این پیام را به دنیا ارسال کند که در مقابل پریگوژین و گروه واگنر تسلیم شده است.
روزنامه اعتماد نیز با اشاره به عبرتهای شورش روسیه در یادداشتی مینویسد:
اگر روسیه به عنوان بزرگترین کشور جهان و دومین قدرت هستهای ناگهان کابوس فروپاشی جدید را تا عمق جان خود احساس میکند دیگر کشورها باید محاسبه نفس کنند که تا چه حد در معرض خطرند و نکته اینجاست که بسیاری از خطرها صدا ندارند و خبر هم نمیکنند. تنها کشورهایی آرامش نسبی دارند و روی کاغذ، خطر نزدیکی متوجهشان نیست که از ریشهایترین ارکان آرامش یعنی رضایت مردم برخوردارند. رضایتی که تنها با جاری شدن اراده ملت در همه تصمیمها و خصوصا سیاستهای کلان حاصل شدنی است. دولتمردان روس سیاستمداران کاهل و جاهلی نیستند و گاهی زیرکیشان غربیها را متحیر میکند ولی تنها بخشی از سیاست به دانش و خلاقیت و حتی شجاعت تصمیمگیران یک کشور بازمیگردد.
روزنامه کیهان اما در سرمقاله خود اشاراتی جالب به واگنرهای ایرانی (با علامت خیانت به کشور) داشته و نوشته است:
این روزها طیف منافقین جدیدی هستند که از متن جمهوری اسلامی بیرون آمدند، اما بر اساس پروژه یا از سر جاه طلبی و لجاجت و کینه و حسادت و انواع رذایل اخلاقی دیگر، پذیرفتند در زمین دشمنان تاریخی ایران نقشآفرینی کنند. مجنونهای واگنری، در کمتر از ۲۴ ساعت سر عقل آمدند و از موضع خودزنی بلاهتآمیز عقب نشستند؛ اما ما در ایران، بدتر از واگنرها را سراغ داریمکه با دروغ تقلب، انتخابات سال ۱۳۸۸ را به آشوب کشاندند و هشت ماه تمام، در حالی که یقین کرده بودند پشتشان را خالی کردهاند، رفتارهای دشمن شادکن علیه ملت ایران را شدت بخشیدند.
در ادامه آمده است:
پریگوژین، حداکثر رئیس یک گروه پیمانکار نظامی است، اما ما در کشور خود سیاستمدارانی مثل موسوی و خاتمی را سراغ داریم که حماسه مشارکت ۴۰ میلیونی (۸۵ درصدی) مردم ایران را با یک دروغ محض درباره تقلب، تبدیل به تهدید امنیت ملی کردند و نمایندگان آنها در دیدار مقامات آمریکایی، برای انتقام از شکست در مقابل ملت ایران در کف خیابان، گرای «تحریمهای فلجکننده» را به تیم اوباما و هیلاری کلینتون دادند.
شما نظر شهید بهشتی را درباره حجاب منتشر کنید!
اخیراً شهرداری تهران بنرهایی با تصویر شهید بهشتی همراه با نظرات این فقیه و عالم اسلامی و انقلابی درباره حجاب در سطح پایتخت نصب کرده است. همین اقدام شهرداری تبدیل به یکی از موضوعات اصلی مراسم سالگرد شهادت آیتالله در مؤسسه مطالعاتی دین و اقتصاد شد.
روزنامه جوان درباره این ماجرا در ستون اخبار ویژه خود مینویسد:
در بخشی دیگر از این مراسم، سیدعلیرضا بهشتی، مدیرعامل بنیاد نشر آثار شهید بهشتی با اشاره به بیلبوردهای سطح شهر تهران که نقل قولهایی درباره حجاب از شهید بهشتی بر آن درج شده، انتساب این گفتارها به شهید بهشتی را تأیید کرد، اما گفت: «گفتههای ایشان اشاره دارد به ارزش، نقش و کارکردی که میتواند حجاب برای یک زن داشته باشد، اما هیچگونه استدلالی برای حجاب اجباری در این گفتهها دیده نمیشود. اعمال حجاب اجباری به هیچوجه با اندیشههای شهید بهشتی سازگار نیست و ما هیچ نص صریحی هم از ایشان در این باره نداریم. این استفاده ابزاری از شهید بهشتی است که متأسفانه تداوم دارد.»
او البته توضیح نداد که چه کسی مدعی شده که شهید بهشتی در مورد حجاب اجباری و قانون حجاب در ایران صحبت کرده است. در بیلبوردهای شهرداری تهران هم فقط سخنان شهید بهشتی در مورد حجاب بازتاب یافته و هیچ نسبتی در خصوص قانون حجاب به شهید بهشتی داده نشده است. البته پسر شهید بهشتی هم هیچ نقلی از شهید بهشتی در مخالفت با آنچه او «حجاب اجباری» میخواند، ذکر نکرده است. شاید از نگاه فرشاد مؤمنی و علیرضا بهشتی، نوع مواجهه شهرداری تهران با مواضع شهید بهشتی پیرامون حجاب، صادقانه نبوده و استفاده ابزاری صورت پذیرفته است. پیشنهاد این است که همین مؤسسه مطالعاتی یا بنیاد نشر آثار شهید بهشتی، اقداماتی ژرفکاوانه در اندیشه شهید بهشتی درباره حجاب اسلامی انجام دهند تا هم نادرستی اقدام شهرداری را و هم کار درست را نشان دهند. نتیجه اقداماتشان را هم منتشر کند که همگان با نظرات شهید آیتالله بهشتی در خصوص حجاب آشنا بشوند.