واگنر

با انتشار اولین مصاحبه‌های پریگوژین و انتقاد شدید او از مقامات نظامی روسیه مشخص شد که تسلط احتمالی‌ واگنر بر انبارهای سلاح هسته‌ای مسکو قطعا موجب بروز فاجعه‌ای غیرقابل پیش‌بینی برای غرب خواهد شد.

به گزارش مشرق، هنوز اطلاعات دقیقی از شورش ۲۴ ساعته ارتش خصوصی واگنر علیه دولت روسیه در دست نیست و کسی نمی‌داند ریشه این رخداد و دلایل پایان سریع آن چیست.

گمانه‌های مختلفی در این خصوص مطرح است اما تاکنون هیچ سند متقنی که بتواند برآوردها را به واقعیت قابل قبول تبدیل کند ارائه نشده است.

از آن سو اما؛ نوع واکنش غرب نسبت به این رخداد که با ایجاد شکاف میان نیروهای مسلحی که با نقطه‌چین به ارتش رسمی این کشور متصل هستند، دستِ‌کم در ظاهر نشان از شکل‌گیری تهدید علیه دولت روسیه داشت، در نوع خود جالب توجه است.

امروز پس از اصرار آمریکا به تداوم جنگ در اوکراین و وادار کردن کشورهای اروپایی به همراهی با این رویکرد پرهزینه واشینگتن، تقریبا برای هیچ ناظر منصفی درباره «استفاده ابزاری آمریکا از اوکراین و کشورهای اروپایی برای مهار روسیه» جای شک و تردید باقی نگذاشته است.

شورش واگنر در ابتدا به‌دلیل ایجاد چالش نظامی برای روسیه و تضعیف روانی نیروهای مسلح این کشور که در جنگ اوکراین درگیر هستند موجب خرسندی غرب و تلاش سازمان‌دهی شده رسانه‌های آن برای بزرگ‌نمایی عجیب و غریب این رخداد شد.

اما با انتشار اولین مصاحبه‌های «یوگنی پریگوژین» که معروف به آشپز پوتین است و انتقاد شدید او از مقامات نظامی روسیه در خصوص عدم استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین، مشخص شد که حتی اگر بپذیریم که ارتش واگنر می‌تواند تهدیدی برای دولت روسیه قلمداد شود، تسلط احتمالی‌اش بر انبارهای سلاح هسته‌ای مسکو قطعا موجب بروز فاجعه‌ای غیرقابل پیش‌بینی برای غرب و متحدانش خواهد شد.

روزنامه ایتالیایی «لارپوبلیکا» روز گذشته از وجود این نگرانی در اردوگاه غرب خبر داده و نوشته است: با نگرانی ناتو از وقوع یک حادثه هسته‌ای، تماس‌های غیر رسمی بین این ائتلاف نظامی و وزارت دفاع روسیه در مورد شورش نظامی واگنر صورت گرفت.

این روزنامه می‌افزاید: غرب می‌خواسته به سرعت مشخص کند که نیروهایش هیچ نقشی در اقدامات شورشگران نداشته‌اند.

بر این اساس؛ گرچه ظاهرا شورش واگنر علیه روسیه چنانچه مکرون به آن اشاره کرده؛ «نشان دهنده وجود شکاف‌هایی در داخل ارتش روسیه» محسوب می‌شود اما این شکاف‌ها الزاما نمی‌تواند خبر خوبی برای کشورهای غربی که نیابتی مشغول جنگ با روسیه در اوکراین هستند، باشد.

بلینکن وزیر خارجه آمریکا در جدیدترین اظهارنظر خود پیرامون رخداد اخیر در روسیه گفته است: «آنچه در روسیه دیدیم، عادی نبود. شکاف‌هایی را دیدیم که قبلا وجود نداشت.»

این اظهارنظر نشان می‌دهد که وقوع چنین رخدادی از سوی آمریکا غیرمنتظر بوده و به هیچ وجه برآوردی از احتمال وقوع آن نداشته است.

شکل‌گیری این شگفتی فارغ از ماهیت آن که هنوز کاملا روشن نیست، می‌تواند علامت سوال بزرگی در خصوص ریشه‌ها و اهداف وقوع این رخداد باشد که در نگاه اول حادثه‌ای تهدیدآمیز برای مسکو تلقی شد.‌

هنوز برای قضاوت و نتیجه‌گیری در مورد ریشه‌های شورش ۲۴ ساعته ارتش خصوصی واگنر علیه روسیه خیلی زود است اما با توجه به مهارت قابل ملاحظه «ولادیمیر پوتین» در استفاده به موقع از مهره‌های صفحه شطرنج برای بر هم زدن صف‌آرایی رقبا، نمی‌توان احتمال استفاده از این رخداد برای انتقال پیامی جدید از سوی روسیه به اردوگاه غرب را منتفی تلقی کرد.

منبع: نورنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • BE ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
    5 1
    من که میگم همش سیاه بازیه پوتین بود. یارو خیلی استاده.
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    4 1
    وظیفه تک تک شما به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس