روزنامه شرق: بی‌تفاوتی مشهودترین واکنش اکثر ایرانیان به این بحران است. این بی‌تفاوتی قابل درک است، اما قابل دفاع نیست. قابل درک است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه های امروز سه شنبه ۱۶ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که دیدار رئیس جمهور عراق با رهبر معظم انقلاب اسلامی، لزوم افزایش فشارهای سیاسی به آمریکا و رژیم صهیونیستی، پیام آمریکا به ایران و بورس در انتظار خروج از رکود در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در دیدار با «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق دیدار کردند، این دیدار در کنار سفر مقامات آمریکایی به منطقه مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است، روزنامه هم‌میهن با نافرجام خواندن سفر بلینکن به خاورمیانه نوشته است:

صحبت‌های اخیر سیدحسن نصرالله با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. او در این سخنرانی به صراحت اعلام کرد که ایران و لبنان در جریان این حمله نبوده‌اند و این پیام را داد که ایران و لبنان به دنبال توسعه جنگ نیستند به شرط اینکه این جنگ متوقف شود اما آمادگی دارد بیش از درگیری کنونی در مناطق مرزی لبنان، در صورت گسترده شدن جنگ، ورود کند. البته آمریکایی‌ها نیز اعلام کرده‌اند که به‌دنبال توسعه جنگ نیستند و حتی به چینی‌ها گفته‌اند که ایران جنگ را توسعه ندهد.

در بخشی دیگر از این گزارش آمده است:

ایران و کشورهای منطقه هیچ‌کدام به دنبال توسعه جنگ نیستند اما آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند. به هر حال با وجود فشارهای بین‌المللی، اسرائیل نسبت به این فشارها بی‌توجهی می‌کند و بمباران غیرنظامیان را ادامه مِی‌دهد. انتظار می‌رود که آمریکا بیش از این برای توقف جنگ به اسرائیل فشار بیاورد شاید هم به دنبال آن است که ریشه حماس توسط اسرائیل کنده شود. یک چیز می تواست جنگ غزه را از این که هست، وحشتناک تر کند و آن این است که یک ایرانِ مجهز به سلاح هسته ای پشت «محور مقاومت» خود می ایستاد. حمله حماس باعث می شود توافق ایران و امریکا ضروری تر از همیشه و در عین حال دشوارتر از همیشه به نظر برسد.

روزنامه اعتماد نیز خواهان هم‌پیمانی حماس با ساف در طول جنگ در غزه شده و می‌نویسد:

رژیم اسراییل تا به امروز بیش از ۲۰جنگ خسارت بار و بزرگ را در خاورمیانه راه انداخته است، یهودی‌ها مبتنی بر اساطیرشان معتقدند جدا از ۱۲ قوم فرزندان یعقوب، دسته سیزدهمی هم وجود داشته‌اند که در تاریخ گم شده‌اند. خزران خود را سیزدهمین گروه یهودی می‌داند صهیونیست‌ها اعتقاد داشتند که حمله بر مال، جان، ناموس و میراث و...افرادی که در برابر سیاست‌های‌شان مقاومت کنند، مباح است. اوانجلیکال‌های مسیحی معتقدند «فلسطینی‌ها حق دفاع از خانه خود را ندارند، چون این خانه از اساس متعلق به آنها نیست! حماس و محمود عباس هر دو باید با قدرت حضور داشته باشند و منافع فلسطینی ها را دنبال کنند.

روزنامه شرق در سرمقاله خود درباره به تحلیل موضع ایرانیان در مقابل جنگ اسرایٔیل و حماس نوشته است :بی‌تفاوتی مشهودترین واکنش اکثر ایرانیان به این بحران است، در بخشی دیگر از این یادداشت آمده است:

بی‌تفاوتی مشهودترین واکنش اکثر ایرانیان به این بحران است. این بی‌تفاوتی قابل درک است، اما قابل دفاع نیست. قابل درک است چراکه از مردمی که مطالباتشان بی‌جواب می‌ماند، مشکل می‌توان انتظار توجه به دغدغه‌های حکومت را داشت. اما قابل دفاع نیست چراکه مسئله فلسطین در درجه اول برای چیستی و کیستی تک‌تک ما و آینده سیاست‌ورزی و نقش قانون و اخلاق در سیاست داخلی ما مهم است. برای بحث در این مورد مانند هر مورد دیگر سه مبنا و معیار قابل تصور است: عقلانیت، اخلاقیت و قانونیت. این مبانی و معیارها ایجاب می‌کنند که صرف‌نظر از مسائل داخلی و رابطه ایران با فلسطینی‌ها، هر ایرانی حداقل در فردیت خود نسبت به مردم فلسطین احساس همدردی داشته باشد.

این ادعا علاوه بر روزنامه شرق در بی‌بی‌سی فارسی نیز تکرار شده است، کاری که رسانه‌های صهیونیستی با مردم ایران انجام دادند تا مردم فلسطین را دشمن آنها نشان بدهد. همان عملیات روانی را هم روی مردم فلسطین انجام دادند. رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های عربی مدام در فلسطین اینطور می‌گویند که ایرانی‌ها می‌خواهند از خون شما استفاده کنند و... شایعات زیادی در فلسطین درباره ایران ایجاد می‌کنند اما مردم فلسطین ایران را به عنوان کشوری می‌شناسند که به مقاومت کمک می‌کند و مردمش حامی فلسطین هستند و حکومت و نظام‌شان همیشه از فلسطین عزیزما حمایت می‌کنند. این شایعات هم تلاش بیهوده صهیونیست‌هاست تا به خیال خودشان بتوانند میان مردم فلسطین و ایران را به هم بزنند.

روزنامه آرمان امروز نیز در یادداشتی به جنگ در غزه پرداخته و نوشته است:

همانطور که اسرائیل در این روزها در وضعیت سختی گرفتار شده است، اوضاع فلسطین نیز چندان خوب نیست. سازمان آزادی بخش فلسطین که یک زمانی محور مقاومت مردم محسوب می شد، اکنون خود یک معضل بزرگ است چرا که فساد گسترده در بین مقامات ساف وجود دارد. یاسر عرفات رهبر اصلی این سازمان اگر چه حاضر نشد در اواخر عمر واگذاری بیت المقدس به اسرائیل را امضا کند اما زندگی شخصی همراه با مسائلی را داشت. دیگر سران ساف هم کم وبیش از این وضعیت برخوردار هستند. از طرف دیگر درست است که این سازمان در جهت حقوق مردم وگرفتن سرزمین‌های کرانه باختری پافشاری می کند اما اجازه نمی دهد که مبارزات مسلحانه و نیروی مخالف جدی منافع اسرائیل در درون سرزمین‌های اشغالی رشد کند.

برچسب‌ها