به گزارش مشرق، دولت یمن روز ۲۸ آبان پس از نسلکشی بیرحمانه مردم غزه از سوی ارتش اسرائیل با انتشار بیانیهای اعلام کرد که کشتیهای دارای مشخصات زیر در بانک اهداف یمن قرار دارند:
- کشتیهایی که پرچم رژیم صهیونیستی دارد.
- کشتیهایی که مورد استفاده شرکتهای اسرائیلی است.
- کشتیهایی که مالکیت آن متعلق به شرکتهای اسرائیلی است.
توقیف کشتی اسرائیلی توسط نیروهای یمنی
چرا یمن در دریا به مصاف صهیونیستها رفته است؟
مضمونی از سال ۲۰۱۹ میلادی تحت عنوان جنگ دریایی اسرائیل و ایران در رسانههای غربی شکل گرفت. جنگی که البته، تلآویو پس از دو سال مجبور به پایان یکطرفه آن شد. ماجرا از این قرار بود که رژیم صهیونیستی در چارچوب راهبرد فشار حداکثری آمریکا و اخلال در روابط تجاری ایران، عملیات تخریبی علیه نفتکشهای ایرانی انجام میداد. اولین سوژه اعلامی نیز مربوط به خرابی مشکوک یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ در ماه می ۲۰۱۹ بود.[۱]
«دبکا فایل» پایگاه خبری مرتبط با نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی با استناد به منابع آمریکایی در سال ۲۰۲۱ میلادی گزارش داد که اسرائیل ۱۲ نفتکش ایرانی را در بازه زمانی دوساله ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۱ میلادی هدف عملیات خرابکارانه قرار داد. این عملیاتها به صورت مینریزی در مسیر کشتیهای درحال حرکت به مدیترانه بود.[۲] نمونه دیگر، ماجرای کشتی ساویز بود که ۱۷ فروردین سال ۱۴۰۰ نزدیک سواحل اریتره در دریای سرخ به یک مین دریایی برخورد کرد.
جنگ دریایی ایران و اسرائیل در سطح مقامات رسمی انکار ولی در سطح رسانه، فاتحانه خبررسانی میشد. «یوسی ملمان» روزنامهنگار امنیتی رژیم صهیونیستی در همین رابطه نوشت: کارها به خوبی پیش میرفت تا زمانی که ایران تصمیم گرفت که دیگر کافی است. [۳]
طبق ادعای رسانههای غرب، یک کشتی باربری متعلق به «رامی اونگار» یکی از اسرائیلیهای ثروتمند جهان هدف قرار گرفته شد. رامی اونگار از نزدیکان «یوسی کوهن» رئیس اسبق موساد و فعال در زمینه دلالی ماشین و تجارت دریایی است. «رامی اونگار» صاحب همان کشتی است که روز ۲۸ آبان از سوی نیروهای انصارالله یمن در دریایی سرخ توقیف شد.
روند به سمتی رفت که رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۲۱ به صورت یکطرفه این جنگ دریایی را به پایان رساند. دلیل آن را میتوان از تحلیل «یوسی ملمان» کارشناس امنیتی اسرائیل برداشت کرد که نوشته بود: «مسیرهای دریایی نقطه ضعف اسرائیل هستند.»
اکنون انصارالله یمن دست روی همین نقطه ضعف گذاشته است. توقیف کشتی Galaxy Leader موجی از شوک را در جامعه تجاری اسرائیل ایجاد کرده و آسیب پذیری مایملک اسرائیل در مناطق مورد مناقشه را برجسته کرده است.[۴]
نهاد موسوم به رصدخانه پیچیدگی اقتصادی (OEC) در سال ۲۰۲۱ گزارش داد که ارزش دلاری صادرات رژیم صهیونیستی ۶۴.۱ میلیارد دلار و واردات آن ۹۲.۱ میلیارد دلار برآورد شده است. از طرفی، با استناد به آمار وزارت حمل و نقل رژیم صهیونیستی، عمده تجارت بینالمللی اسرائیل از طریق دریا انجام میشود و بنادر اصلی تجاری آن واقع در شهرهای حیفا، اشدود و ایلات است که ۹۸% از حجم واردات و صادرات این رژیم را شامل میشود.[۵] این به معنای تکیه اقتصاد رژیم صهیونیستی به کریدورهای دریایی است.
حجم واردات (سمت چپ) و صادرات (سمت راست) رژیم صهیونیستی از جهان| منبع: OEC
با استناد به همین موضوع، رژیم برای صادرات یا واردات کالا و خدمات از کشورهای آسیایی، اقیانوسیه و تعدادی از کشورهای شاخ آفریقا وابسته به دریانوردی از دریای سرخ خواهد بود:
واردات رژیم: چین (۱۴.۳%)، هند (۳.۶۸%)، هنگ کنگ (۳.۰۶۷%)، کره جنوبی (۲.۲۲%)، سنگاپور (۱.۸۴%)، ژاپن (۱.۸%)، تایوان (۱.۱۲%)، تایلند (۰.۹%)، ویتنام (۰.۶۲%)، اندونزی (۰.۱۸%)، سریلانکا (۰.۱۷%)، فیلیپین (۰.۰۸۹%)، بنگلادش (۰.۰۶۷%)، کامبوج (۰.۰۱۹%) و مالزی (۰.۰۱۱%) مبادی آسیایی واردات رژیم صهیونیستی است. به اعداد مذکور، آفریقای جنوبی (%۰.۲۸)، استرالیا (۰.۲۷%) و نیوزلند (۰.۰۳۲%) را اضافه کنید.
بیش از ۳۰% کل واردات رژیم صهیونیستی از طریق دریای سرخ است.
صادرات رژیم: چین (۷.۸۶%)، هند (۴.۴۱%)، تایوان (۲.۶۳%)، هنگ کنگ (۲.۴۳%)، کره جنوبی (۲.۲۶%)، ژاپن (۱.۸۱%)، سنگاپور (۱.۱۷%)، ویتنام (۰.۹%)، تایلند (۰.۶۶%)، فیلیپین (۰.۴۴%)، سریلانکا (۰.۱۷%) از جمله مقاصد آسیایی صادرات رژیم صهیونیستی است. به اعداد مذکور، استرالیا (۱.۰۶%) آفریقای جنوبی (%۰.۳۸) و نیوزلند (۰.۱۸%) را اضافه کنید.
قریب به ۳۰% کل صادرات رژیم صهیونیستی از طریق دریای سرخ است.
مضاف بر ارزش دلاری کشتیها و محمولههای آن، بیمه کشتیها نیز در موضوع حمل و نقل دریایی مهم است. در صورت تثبیت راهبرد جدید دولت یمن، شرکتهای بیمه کننده در نحوه ارائه خدمات به کشتیهای اسرائیلی تجدید نظر خواهند کرد.
شرکتهای کشتیرانی قبل از توقیف کشتی نیز شاهد افزایش ۱۰ برابری اقساط حق بیمه به دلیل خطر جنگ بودهاند.(+) قاعدتاً توقیف کشتی اسرائیلی و در ادامه، تبدیل احتمالی منازعه دریایی به جنگ دریایی میتواند به این عدد را به صورت تصاعدی افزایش دهد.
جلوگیری از عبور شناورهای اسرائیلی توسط یمن از این جهت حائز اهمیت است که اثر خود را بر قیمت کالاهای مصرفی خواهد گذاشت، زیرا فقط در یک قلم، بیش از ۷۰% از مواد غذایی مورد نیاز صهیونیستها از طریق دریا وارد اراضی اشغالی میشود.
ماجرا به همین نقطه ختم نمیشود. تجار اسرائیلی سراسر جهان نیز در امان نخواهند بود. کشتی Galaxy Leader متعلق به رامی اونگار از مبدا ترکیه به مقصد هند در حرکت بود که از سوی نیروهای یمن شکار شد.
تغییر مسیر دریایی از دریای سرخ نیز چندان برای صهیونیستها آسان نخواهد بود. زیرا این به معنای دور زدن قاره آفریقاست که میتواند به افزایش انفجاری هزینه بر روی شرکتهای صهیونیستی جهان منجر شود.
دریای سرخ و تنگه باب المندب یکی از مهمترین گلوگاههای تجاری جهان است که یک طرف آن یمن و طرف دیگر آن، کشوری مینیاتوری به اسم جیبوتی است. از همین روی است که ارتشهای فرامنطقهای آمریکا، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، ژاپن و چین با فاصله کم از یکدیگر، در جیبوتی مستقر شدهاند تا بر این آبراه راهبردی جهان مسلط باشند.
موقعیت جغرافیایی جیبوتی نسبت به نقشه جهان
یمن، کشوری که قریب به ۲۰۰۰ کیلومتر از فلسطین اشغالی فاصله دارد، طی یک ماه اخیر مرگبارترین ضربات را به پیکره شکننده رژیم صهیونیستی وارد آورده است. موشک و پهپادهای یمنی ده مرتبه با عبور از لایههای پدافندی آمریکا، عربستان سعودی، اردن و مصر به امنترین نقطه سکونت صهیونیستها رسیده است.
انصارالله یمن از روز یکشنبه ۲۸ آبان با کنترل کشتی یک صهیونیست به مصاف اسرائیل و متحدانش در دریای سرخ رفته است. این اقدام در حالی رخ داد که نیروی دریایی آمریکا با ناو بالگردبر (LHD-۵) USS Bataan در دریای سرخ آماده باش هستند. ناو مذکور، مردادماه با هدف مقابله با نیروی دریایی سپاه به خلیج فارس اعزام شده بود که اکنون به مناطق مجاور سرزمینی یمن رفته است.[۷]
پس از اقدام یمن در توقیف کشتی اسرائیلی، دو کشتی اسرائیلی دیگر به نامهای «Glovis Star» و «Hermes Leader» از دریای سرخ و قلمروی یمنیها دور شدند.[۸] سرلشکر «محمد فضل عبدالنبی» فرمانده نیروی دریایی یمن اعلام کرد: «هشدار میهیم که هر واحد نظامی که از کشتیهای اسرائیلی محافظت کند، هدف مشروعی برای عملیات ما علیه اسرائیل خواهد بود»
[۱]:iranprimer.usip.org/blog/۲۰۲۱/apr/۱۴/israel-iran-conflict-sea
[۲]:debka.com/russian-fleet-to-secure-sanctions-busting-syria-bound-iranian-oil-shipments
[۳]:middleeasteye.net/news/israel-iran-bragging-target-world-shipping-endangered
[۴]:english.almayadeen.net/news/politics/ship-seized-by-yemen-exposed-vulnerabilities-in-israeli-econ
[۵]:gov.il/en/departments/topics/large-vessels/govil-landing-page
[۶]:oec.world/en/profile/country/isr?yearlyTradeFlowSelector=flow۰&depthSelector۱=HS۲Depth
[۷]:news.usni.org/۲۰۲۳/۱۱/۲۰/usni-news-fleet-and-marine-tracker-nov-۲۰-۲۰۲۳
[۸]:reuters.com/world/middle-east/two-ships-divert-course-away-red-sea-area-after-vessel-seized-by-houthis-۲۰۲۳-۱۱-۲۰/