یمن - کشتی

حملات موشکی و پهپادی ارتش یمن به کشتی های رژیم صهیونیستی در دریای سرخ, تحول مهم در جنگ غزه است که هزینه اقتصادی و امنیتی رژیم اشغالگر به طور چشمگیری بیشتر کرده است.

سرویس جهان مشرق، صدها کیلومتر دورتر از غزه, جبهه ای دیگر با پیامدهای بسیار گسترده تر علیه رژیم صهیونیستی باز شده است. توقیف کشتی و حمله به بندر ایلات رژیم صهیونیستی، جنگ علیه منافع اقتصادی این رژیم را به نقاط دیگر منطقه کشانده است. در تازه ترین مورد ارتش یمن کشتی نروژی حامل نفت به نام «استریندا» را که سمت رژیم صهیونیستی در حرکت بود هدف قرارداد. پیش از این به چند کشتی دیگر و یک ناو آمریکایی در دریای سرخ حمله کرده و این مسیر دریایی را برای صهیونیست ها ناأمن و زیان سنگینی به آنها تحمیل کرده است.

رژیم صهیونیستی در سال های اخیر، سخت در پی افزایش تجارت خود با کشورهای آسیایی به ویژه هند، چین، ژاپن و سنگاپور بوده است. حجم تجارت این رژیم با کشورهای آسیایی سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار برآورد شده است. تعداد کشتی هایی که از آسیا از طریق دریای سرخ در بنادر رژیم صهیونیستی پهلو می گیرند ۲۸۰ هزار کشتی برآورد شده است.

حملات ارتش یمن به کشتی های رژیم صهیونیستی و همه کشتی های که سمت این رژیم در حرکت هستند, اعلام محاصره تجارت دریایی مستقیم علیه اسرائیل از طریق دریای سرخ است. این تحول مهم, مشکلات اقتصاد اسرائیل را که با آغاز عملیات طوفان الاقصی از هفتم اکتبر با رکود بزرگی روبرو بوده، افزایش داده است.

روزنامه صهیونیستی "اسرائیل هیوم" در گزارشی با اشاره به محاصره دریایی اسرائیل از سوی ارتش یمن، نوشت؛ شرکت‌های حمل و نقل دریایی ترجیح می دهند مسیر کشتیرانی به سمت اسرائیل را به علت خطرات موجود کنار بگذارند و از پهلو گرفتن در بندر ایلات خودداری کنند.

به نوشته این روزنامه، کالاهایی که از شرق به سمت اسرائیل حرکت می کنند، باید به یک بندر جایگزین در اروپا ارسال شوند که به معنای هزینه اضافی و مدت طولانی است. نخستین زیان محاصره دریایی اسرائیل از سمت دریای سرخ به معنای تعطیلی بندر ایلات خواهد بود.

عملیات موفقیت آمیز دریایی نیروهای یمنی و هدف قرار دادن کشتی های رژیم صهیونیستی در دریای سرخ به نظر کارشناسان نیاز به توانایی نظامی – اطلاعاتی بالایی دارد. روعی شارون کارشناس مسائل نظامی صهیونیست در گفتگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت, حوثی ها دریای سرخ را به کانون حملات علیه منافع اسرائیل تبدیل کرده اند, آنها مقابله با اسرائیل را به خوبی مدیریت می کنند و می دانند که سامانه های رهگیری روی کدام ناوی آمریکایی است. حوثی ها به طور مداوم مسیرهای موشک های شلیک شده به سمت اسرائیل را تغییر و به خوبی ناوهای آمریکایی را فریب می دهند.

عبدالله الیوسفی خبرنگار یمنی در صنعا در گفتگو با مشرق درباره توانایی اطلاعاتی ارتش یمن در ضربه زدن به اهداف رژیم صهیونیستی در آب های منطقه ای گفت, روشن است که عملیات نظامی که از سوی نیروهای نظامی وابسته به دولت یمن, مبتنی بر اطلاعات نظامی پیشرفته ای است, یمنی ها به خوبی می دانند کشتی های در حال تردد در دریای سرخ در مالکیت کدام کشور و کدام شرکت است, همچنین اطلاعات دقیقی درباره محموله و سرنشینان آن در اختیار دارند. این نشان می دهد که صنعا فعالیت اطلاعاتی پیشرفته و گسترده ای در منطقه دارد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد، در صورتی که کمک های غذایی و دارویی به غزه نرسد، از عبور و مرور کشتی های همه کشورهای جهان به سمت سرزمین های اشغالی جلوگیری خواهد کرد.

همچنین در این بیانیه آمده است: فرمان جلوگیری از عبور و مرور کشتی ها به سمت سرزمین های اشغالی فلسطین، پس از موفقیت در جلوگیری از کشتی های رژیم اشغالگر صهیونیستی در دریانوردی در دریای سرخ و دریای عرب صادر گردید.

ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی یمن ادامه حملات به کشتی های رژیم صهیونیستی گفت، ما اطلاعات کامل درباره عبور و مرور کشتی ها در اختیار داریم و تاکنون در هدف قراردادن کشتی های متعلق به اسرائیل هیچ اشتباهی مرتکب نشده ایم, این مقام یمنی تاکید کرد, دریای سرخ برای یگر کشتی ها کاملا امن است.

طالب الحسنی کارشناس مسائل سیاسی یمنی هم در گفتگو با مشرق بیانیه اخیر نیروهای مسلح یمن را مهم ارزیابی کرد و گفت, هشدار صنعا مبنی بر این که اگر کمک های غذایی و دارویی به غزه نرسد، از حرکت هم کشتی ها به سمت سرزمین های اشغالی جلوگیری خواهد کرد، به این معناست که برای نخستین بار رژیم صهیونیستی از سمت دریایی سرخ محاصره می شود. و اگر ناوهای آمریکایی و انگلیسی به ارتش یمن حمله کنند، برای واشنگتن و لندن بسیار پر هزینه خواهد بود و بعید به نظر می رسد که آنها در شرایط کنونی وارد چنین ماجراجویی شوند.

تسلط نظامی ارتش یمن بر تنگه باب المندب تحول مهم است. از این تنگه به عنوان یکی از مهمترین مسیرهای انتقال انرژی و کالا، سالانه ۲۱ هزار کشتی عبور می کند. همچنین نفتکش ها روزانه بیش از ۶ میلیون بشکه نفت از آن منتقل می کنند.

ریاز دومازیتی کارشناس سیاست بین الملل در مرکز مطالعات ترکیه درباره پیامدهای حملات ارتش یمن به کشتی های رژیم صهیونیستی گفت, ناامن شدن دریای سرخ ۴۳ درصد هزینه حمل و نقل دریایی را افزایش می دهد. این کارشناس مسائل بین الملل افزود، هشدار ارتش یمن به کشتی هایی که به سمت سرزمین های اشغالی حرکت می کنند, قدرت چانه زنی صنعا را با قدرت های غربی افزایش می دهد و از آنجاییکه عربستان سعودی، غربی ها را برای مقابله با انصار الله به خویشتنداری دعوت کرده است, به احتمال زیاد واشنگتن با دولت یمن وارد مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم خواهد شد و صنعا را به عنوان بازیگر مهم و قدرت دریایی خواهد پذیرفت.

روعی کایس کارشناس مسائل سیاسی صهیونیست در گفتگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گفت, ناو آمریکایی کارنی تلاش کرد, از حمله نیروهای وابسته به حوثی ها به کشتی های اسرائیلی در دریایی سرخ جلوگیری کند اما نتواست. این رویدادی بسیار خطرناک است که نشان می دهد که حوثی ها از قدرت های دریایی نمی ترسند. نخستین پیامد این تحول خطرناک, تصمیم شرکت حمل و نقل دریایی اسرائیلی اتسیم به توقف تردد کشتی هایش در دریای سرخ بود.

برخی کارشناسان یمنی بر باورند که تل آویو در پی ناکام گذاشتن حملات ارتش یمن به منافع اقتصادی رژیم صهیونیستی است, این احتمال وجود دارد که تل آویو از نیروهای نظامی - اطلاعاتی خود که در جزایر یمنی با مجوز امارات مستقر هستند در جهت خنثی کردن حملات موشکی و پهپادی یمنی ها اقدام کند.

محمد الوجیه کارشناس سیاسی یمنی در این باره می گوید، نظامیان صیهونیست در دو جزیره یمنی سقطری و میون با یونیوفرم و پرچم امارات حضور دارند. آنها تلاش خواهند کرد, اقدامات نیروهای یمنی علیه منافع اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی را بی اثر کنند, اما ارتش یمن قطعا تحرکات صهیونیست ها را در جزایر یمنی رصد می کند و در زمان مناسب وارد عمل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • میثم ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    57 13
    الله اکبر . روش درست مبارزه با اسراییل همینه . به خطر انداختن منابع اقتصادی اسراییل در همه جای دنیا . تحریم اسراییل در همه جای دنیا. انشالله بزودی شاهد نابودی نظم اقتصادی اسراییل باشیم
    • ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      13 5
      باید یمنی ها از موشک های بالستیک کشتی زن خود برای هدف قرار دادن ناوهای آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی و آلمانی و.. استفاده کنند تا غربی ها بدانند حمایت های تسلیحاتی از صهیونیست های جنایتکار بی مجازات نخواهند ماند
    • ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      8 0
      ماشاءالله به رزمندگان مقاومت یمن و سایر حوزه ها در محور مقاومت ، خداوند با شماست چون حق با شما هست ، الحمدالله امروز قدرت دارید که آرزوی آنرا داشتیم چنان استکبار و رژیم اشغالگر را بچولونید که تنگی نفس شدید بگیرن تا گورشون را گم کنن و پیداشون نشه تا اینگونه از جمله با ملت های مسلمان هر طور که دوست داشته باشند رفتار جنایت کارانه و اعمال سفاکانه و بی پروا و بی احترامی انجام دهند . از ساحات ممالک اسلامی برچیده شود .
  • محمد ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    44 13
    مردمان یمن با وجود مشکلات خودشون شرافت و شجاعت تمام،رو نشان دادن.
  • ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    5 14
    مذاکره و وادادگی در برابر شیطان بزرگ؟
  • ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    25 5
    مردانی؛ مرد مثل مردان شجاع وباشرف وغیور ومومن انصارالله که حقیقتا کمک کننده دین خدا هستند معجزه خدای متعال هستند
  • ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    21 5
    سلام و درود خدای متعال ونبی مکرم اسلام (ص) بر برادران و خواهران گرامی وارجمندیمنی که مصداق بارز شجاعت و ایمان و غیرت هستند خدای متعال پشت و پناهتان باد
  • ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    16 3
    باید در دریای مدیترانه هم بنادر اسراییل را هدف قرار داد تا راههای دریایی این رژیم کودک کش نا امن شود
  • بهنام ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    5 17
    از قدیم گفته اند فقیر عقل ندارد
  • ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    2 15
    الان بهترین زمان برای شروع جنگهای اتمی و هسته ای در کل منطقه اس ، با دو میلیارد کشته فقط در یک روز . انشالله و به حق امام زمان
    • ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      9 2
      این یک صهیونیست آلوده است که با پرچم مسلمان شیعه کامنت می‌فرسته
    • ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      10 0
      به جای بمب اتم و کشته شدن 2 میلیارد انسان یک تیر تو مغز تو خالی کنند هم راحته هم به صرفه
  • میثم ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    9 7
    بندرهای لجستیکی اسراییل رو باید هدف قرار داد
  • ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    6 9
    مشرق غزه و لبنان را رها کن فکری به حال ما کن
    • ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      1 0
      شما؟
  • مرتضی ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    18 5
    درود و سلام وادب واحترام به دلاورمردان یمن که مردانگی شجاعت وآزادگی را به نمایش گذاشته‌اند دست مریزاد مرحبا آفرین بر برادران یمنی
  • ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    8 5
    چه میکند این انصارالله ابرقدرتی شده برای خودش وهیمنه آمریکا وصهیونیست ها رادرهم شکسته است
  • ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    6 5
    والله مثل شما برادران و خواهران یمنی مومن وباشرف باغیرت وجود ندارد سربازان گمنام امام زمان (عج)
  • شهروند شهرستان ارومیه ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    7 4
    سلام دولت اشغالگر قدس و امریکا و دیگر حامیان غربی دولت صهیونیستی بدانند: ۱- این اول راه است چرا که صبر مقاومت دیگر در حال تمام شدن است و باید منتظر حمله مقاومت به کشتی ها و بنادر اسراییل در دریای مدیترانه از نقاط نامعلوم و در زمان نامعلوم باشند۲-- گرچه خسارت و غم و اندوه مردم مظلوم غزه زیاد است اما از میان آنها نسلی مقاوم و انتقام گیر در حال پرورش است۳- زمان اسارت هفتاد و پنج ساله مردم فلسطین در حال تمام شدن است۴- مظلومیت مردم فلسطین حهانی شده است و این ثمره خون های مقاوت است۵- همراه اسراییل آبروی امریکا هم در حال نابود شدن است۵- مدیریت جهانی و فلسفه عدالت جهانی با فلسطبن در حال فرهنگ سازی جهانی می باشد۶- باید منتظر شد و دید فلسفه مقاومت در دانشگاه های جهانی تدریس شود۷- عطش شناخت مکتب شیعه در میان نسلهای جوان در سرتاسر حهان شدت پیدا خواهد کرد8-غرب گریان که دیروز شعار نه غزه سر می دادند الان کجا هستند و چه فکر می کنند؟ ۹- یادی کنیم از سردار همیشه خندان مقاومت شهید زنده قاسم سلیمانی و درود بغرستیم به روح پاک آن قهرمان مقاومت۱۰- تاریخ هیچوقت فراموش نخواهد کرد حمایت مردم ایران ازمان انقلاب تا امروز و پاداش آن در نزد خدا بی جواب نخواهد ماند۱۱- و باید خدا را شکر کرد بخاطر داشتن رهبر فرزانه انقلاب را که با حمایتهای همیشگی خود مقاومت را جهانی کرد۱۲- و سخنی با امام زنده عدالت گستر جهان امام مهدی عج الله الفرجه جهان: که آقا جان می دانیم که با دعای خود نه ایران و نه غزه را هرگز تنها نخواهی گذاشت. انشالله و توکل الله.
  • ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    11 2
    درود خدا بر یمنی ها. واقعا درود. مردان بزرگ. نگذارید یک کشنی به سوی رژیم کودک کش برود. فقط مصادره یا منهدم کنید
  • وحید ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    4 2
    یمنی ها آمریکا و اروپا را نابود بکنید.
  • ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    4 1
    یمنی ها دفاع از باب المندب را هرچه بیشتر مستحکم کنند، دشمنان در تدارک تصرف آن هستند.
  • ایران ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    6 1
    درود به دولت و ملت یمن. خدا قوت
  • ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    5 1
    بازوان قدرتمند جمهوری اسلامی در منطقه این آغاز کاری سرنوشت ساز است این شروع همان انتقام سخت از ترور سردار دلهاست
  • حسین ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
    1 0
    شیعه به وصیت مولا عمل میکنه و طاقت دیدن ظلم رو نداره پس بچشید طعم ذلت رو ای حرومزاده های ترسو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس