کد خبر 1555152
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به بیان نظرات خود پرداختند.

به گزارش مشرق، در نشست علنی امروز (سه‌شنبه،۲۱آذر) مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال۱۴۰۳ کل کشور، نمایندگان به بیان نظرات خود پرداختند.

مفتح: ارقام قابل وصولی در بودجه آمده و احکام پیش بینی شده دارای رویکرد بودجه ای است

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه در جلسه علنی امروز ضمن قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: ارقام قابل وصولی در بودجه آمده و احکام پیش بینی شده دارای رویکرد بودجه ای است و از اصلاح قوانین دائمی پرهیز شده که این موارد از نکات مثبت لایحه بودجه است.

وی ادامه داد: عدم تطابق لایحه بودجه با مصوبات مجلس در برنامه هفتم از نقاط ضعف بودجه است به طوری که اگر این لایحه، اولین بودجه برنامه هفتم باشد، همخوانی نخواهد داشت. همچنین میزان رشد حقوق کارکنان و بازنشستگان نصف تورم موجود بوده و باعث کاهش قدرت خرید آن ها می شود.

باقری(مخالف): دولت منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها را برای مجلس مشخص کند

حجت الاسلام محمد باقری در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: در بخش منابع بیشترین درآمد مربوط به افزایش درآمدهای مالیاتی و گمرکی با ۴۰ درصد بوده و وابستگی به درآمدهای نفتی ۲۴ درصد کاهش یافته است.

نماینده مردم بناب در مجلس با بیان اینکه البته این موضوع بدون در نظر گرفتن منابع هدفمندی یارانه‌ها است، افزود: این یعنی تمام فشاری که بر تولید و اصناف در سال ۱۴۰۲ وارد شد، در سال آینده ۴۰ درصد دیگر افزایش پیدا می‌کند یعنی اگر در سال ۱۴۰۲، ۶۰ میلیون تومان مالیات می‌داد سال آینده باید ۱۰۰ میلیون تومان مالیات بدهد، یا اگر واحد تولیدی یک میلیارد تومان مالیات داده سال آینده باید یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کند.

وی ادامه داد: مجلس مصوب کرده که پایه‌های مالیاتی به چه میزان افزایش پیدا کند و این افزایش ۴۰ درصدی که در بودجه ۱۴۰۳ آمده باید مشخص شود از کدام بخش گرفته خواهد شد.

باقری با بیان اینکه کمیسیون تلفیق بودجه ۶ نقطه قوت و ۸ نقطه منفی را برای لایحه دولت احصاء کرده است، ادامه داد: ۷۵۰ هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها دیده شده است که مشخص نیست از کدام منابع تأمین خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: متأسفانه عدم شفاف‌سازی در این حوزه نگرانی‌هایی را به وجود آورده کخه مشخص نیست این ۷۵۰ میلیارد تومان قرار است از کجا تأمین و در کجا هزینه شود، من نمی‌گویم که قرار است بنزین و گازوئیل گران شود ولی دولت باید به صورت مشخص منابع و مصارف را معلوم کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با یادآوری اینکه نکته مهم بعدی کسری هدفمندی یارانه‌ها است، اضافه کرد: در شرایطی که منابع مشخص نباشد با کسری مواجه خواهیم شد و عملاً منجر به تعطیلی پروژه‌های عمرانی و تورم می‌شود.

باقری اضافه کرد: با ۳۰۰ هزار تومان نمی‌شود یارانه به مردم پرداخت کرد، اگر می‌خواهیم یارانه واقعی به مردم بدهیم باید بالغ بر ۲ الی ۳ میلیون تومان به مردم یارانه پرداخت کنیم.

حاجی دلیگانی(مخالف): این بودجه نمی تواند رشد اقتصادی با نرخ ۸ درصد مدنظر را فراهم کند

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: از طرف مردم انتخاب شدیم که نگرانی های آن ها را مدنظر قرار دهیم بنابراین نمی توان در صحن علنی با لایحه بودجه موافقت کرده اما فردا روز در پاسخ به مردم جواب منطقی نداشته باشیم. این در حالی است که دولت و سازمان برنامه و بودجه برای تنظیم لایحه بودجه با مشکلاتی روبه رو بوده اند اما ما نمی توانیم عیوب بودجه را نادیده بگیریم.

نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: کل بودجه ۲ هزار و ۷۰۰ همت است که اگر ما ۳۰ درصد تورم سال آینده را نیز در آن در نظر بگیریم، می شود هزار و ۹۰۰ همت، یعنی همان عدد و عملکردی که برای سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده بود، بنابراین ما هیچ افزایش بودجه ای در سال آینده نخواهیم داشت که این عدم افزایش بودجه باعث توقف رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق آنچه سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری آمده این است که نرخ ها افزایش پیدا نکنند و ما بتوانیم نرخ تورم را تک رقمی کنیم اما در این کلیات اثری از اینکه بتوان نرخ تورم را تک رقمی کرد، وجود ندارد. ضمن آنکه افزایش مالیات ها باعث گرانی و تورم بیشتر خواهد شد.

عضو کمیسیون قضائی مجلس اضافه کرد: افزایش مالیات باعث توقف تولید خواهد شد و زمانی که تولید متوقف شود دستمزدها کم شده و بیکاری و مشکلات معیشتی ایجاد خواهد شد. ضمن آنکه در این کلیات وضعیت توده های کف جامعه دیده نشده و همه را مانند افراد حقوق بگیر البته صرفا حقوق بگیران تهران دیده اند لذا افرادی که درآمد ندارند چطور باید زندگی خود را ادامه دهند؟

حاجی دلیگانی مطرح کرد: از طرفی این بودجه نمی تواند رشد اقتصادی با نرخ ۸ درصد مدنظر را فراهم کند و به یقین میان فقرا و اغنیا فاصله بیشتری ایجاد خواهد کرد. ضمن آنکه دولت ۳۲۰ همت اوراق در بودجه گذاشته در حالی که این اوراق کشور را بیش از این بدهکار می کند.

وی با بیان اینکه در عمل آثاری از برنامه هفتم در این لایحه بودجه دیده نمی شود، گفت: از طرفی جلو اصراف ها، حقوق های نجومی، ریخت و پاش ها گرفته نشده و برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیز فکری نشده است.

زنگنه(مخالف): لایحه نه تنها با برنامه هفتم توسعه مطابقتی ندارد بلکه تعارض نیز دارد

محسن زنگنه نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ با بیان اینکه این لایحه نه تنها با برنامه هفتم توسعه مطابقتی ندارد بلکه تعارض نیز دارد، گفت: اولاً در برنامه هفتم ما منابع و مصارف را به صورت مشخص دیدیم اما تمرکز دولت بر روی مصارف بوده و نشان داده هیچ انگیزه‌ای برای پیگیری منابع درآمدی ندارد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس ادامه داد: به عنوان نمونه در حوزه مولدسازی برخلاف احکام ۱۰۴ و بند ( الف) ماده ۳ دولت نه تنها درآمدهای حاصل از واگذاری خود را افزایش نداده بلکه ۵۱ درصد کاهش نیز داده است.

وی افزود: ما در برنامه هفتم دولت را مکلف کردیم باید همه سهام شرکت‌های خود را در ۵ سال واگذار کند اما دولت واگذاری سهام شرکت‌های دولتی نه تنها افزایش داده بلکه از ۱۰۶ همت به ۶۰ همت کاهش نیز داده است.

زنگنه بیان کرد: در بحث اوراق مالی اسلامی نیز از ۱۸۷ همت، ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده که این مسئله نیز خلاف ماده ۱۲ و جدول ۳ برنامه هفتم است که ما دولت را مکلف کردیم بدهی‌های خود را کاهش دهد اما عملاً بدهی‌ها افزایش پیدا کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: دولت با چه مبنایی نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان را در نظر گرفته است این یعنی دولت مایل است بی‌انضباطی مالی را ادامه دهد، اگر این نرخ بر اساس مرکز مبادله در نظر گرفته شده است کل منابع نفت ۵۰۰ همت افزایش پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: در بحث مالیات ها برخلاف ادعای دولت که می‌گوید می‌خواهیم از طریق فرار مالیاتی افزایش درآمد داشته باشیم، دولت طی دو سال گذشته ۲ میلیون مودی را به ۴ میلیون افزایش داده، دیگر چقدر می‌خواهد به این عدد اضافه کند لذا افزایش مالیات از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده که این مسئله ۳ بار در برنامه هفتم توسعه رأی نیاورد.

وی تأکید کرد: در بحث هدفمندی یارانه‌ها امسال ۱۵۶ همت برای گندم پرداخت شد، دولت از کجا می‌خواهد منابع نان، دارو و ... را پرداخت کند در حالی که فقط ۱۵ درصد منابع دیده است.

زنگنه اضافه کرد: در حوزه هزینه‌ها نیز به بازنشستگان عزیز قول دادیم که متناسب‌سازی حقوق انجام شود اما این لایحه عملاً از این مسئله گذشته است. این عملا دور زدن مجلس و بازنشستگان است.

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: در این برنامه هیچ برنامه مشخصی برای رشد اقتصادی ۸ درصد وجود ندارد. دوستان اقتصادی به رئیس جمهور آمار درست دهند، اگر امروز ۷ درصد رشد اقتصادی اعلام می‌کنند ۲۵ درصد آن مربوط به نفت است. ما در کشاورزی رشد منفی داریم آیا دولت در این زمینه برنامه‌ای دارد یا خیر؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: اینکه بگوییم رد کلیات مخالفت با دولت است، برداشت غلطی بوده؛ تمام مواردی که در برنامه هفتم یک ریال هزینه داشته اصل ۷۵ شده است و ما باید در شورای نگهبان و هیأت نظارت دفاع کنیم، فردا همین بلا سر بودجه خواهد آمد.

زنگنه تصریح کرد: رأی دادن به این بودجه یعنی زیر پا گذاشتن برنامه هفتم توسط خود مجلس، یعنی تجویز ادامه فشار بر مردم، یعنی عدم پایبندی به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، یعنی ادامه انفعال دولت در تأمین منابع جدید و الزام به رشد اقتصادی، همه موافقان محترم نیز در فحوای کلام ایراداتی را به لایحه وارد می‌کردند و رفع آن را به جزئیات موکول کردند.

وی عنوان کرد: ما می‌توانیم امروز این بودجه را رد کنیم، دولت خود اصلاح کند و پس از دو روز کمیسیون تلفیق با بررسی مجدد موضوع را در دستور کار قرار دهد و مجلس به آن رأی مثبت دهد.

رضاخواه(مخالف): منابع کافی برای تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی در بودجه ۱۴۰۳ دیده نشده است

مجتبی رضاخواه نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: امسال سال ویژه ای است و مجلس برنامه هفتم را طی ۶ ماه به تصویب رساند، ما می خواهیم که اقتصاد را شکوفا کرده و تحریم ها را بی اثر کنیم اما متاسفانه در این بودجه تقدیمی این موارد به درستی رعایت نشده است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: طی سال های گذشته تورم های بسیار زیادی در کشور مواجه شده است بنابراین آیا بودجه ارائه شده می تواند باعث کاهش تورم شود یا خیر؟ آیا منابع کافی برای تحقق رشد ۸ درصدی وجود دارد که با توجه به افزایش ۱۸ درصدی رشد منابع دولت منابع کافی برای رشد اقتصادی را نخواهد داشت.

وی افزود: در بخش کشاورزی، صنعت و اقتصاد دیجیتال مشخص نیست دولت چه اقداماتی انجام خواهد داد، مالیات نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است که نشان می دهد تولید کننده تحت فشار خواهد بود همچنین حقوق نیز با افزایش بسیار کمی مواجه شده است که باعث خواهد شد بسیاری از تولیدکنندگان تحت فشار قرار گرفته و تولید خارجی در کشور افزایش یابد.

رضاخواه بیان کرد: در مورد نفت نیز ما شاهد بی نظمی هستیم حتی منابع و مصارف هدفمندی برنامه ها نیز با توجه به ساختاری که در برنامه هفتم آمده است منابع و هزینه کرد مشخصی ندارد بنابراین آنچه می توان گفت این است که کلان بودجه ناامید کننده است و مردم خیالشان از جلوگیری افزایش قیمت ها راحت نیست که باید گفت در این بودجه از تولیدکننده داخلی حمایت نشده بلکه از تولید خارج حمایت شده است.

اسماعیلی(مخالف): لایحه نکات مثبتی دارد ولی باید طی یک هفته به دولت بازگردد و اصلاح شود

ولی اسماعیلی نیز مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: مالیات در سال ۱۴۰۲، ۷۵۰ همت بوده و در سال ۱۴۰۳، به یک هزار و ۱۱۲ همت رسیده است، این یعنی فشار بر مردم مگر اینکه دولت در پیدا کردن مودیان جدید اصرار ویژه ای داشته باشد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که درآمد آن ۶۰ همت است شک نکنید موجب افزایش تورم خواهد شد. ما باید کلیات را برگردانیم تا این موضوع اصلاح شود و مالیات بر ارزش افزوده حذف شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: در بحث عمرانی ۳۷۵ همت در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شد اما با توجه به رشد اخیر مصالح و دستمزدها باید این افزایش چشمگیر باشد که با این بودجه این اتفاق نخواهد افتاد.

وی با استناد به ماده ۷۹ قانون برنامه توسعه تصریح کرد: قرار بود مستمری نهادهای حمایتی ۲۰ درصد حداقل حقوق باشد در صورتی که در لایحه دولت ۷۶۰ همت رقم در نظر گرفته شده است که درصد مستمری این نهادهای حمایتی مشخص نیست که آن ها بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند.

اسماعیلی افزایش ۲۰ و ۱۸ درصدی حقوق را با توجه به تورم ۴۵ درصدی غیر منطقی دانست و گفت: عدم متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز باید اصلاح و انجام شود، البته این لایحه نکات مثبتی دارد ولی باید طی یک هفته به دولت بازگردد و اصلاح شود.

رجایی(مخالف): آیا این بودجه از ایجاد تورم جلوگیری می‌کند

حسین رجایی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: ما باید دقت کنیم در تصویب بودجه اتفاقی که درخصوص افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم افتاد تکرار نشود چرا که این اولین بودجه اجرایی برنامه هفتم خواهد بود که متأسفانه به هیچ وجه تطابق لازم را با آن ندارد.

نماینده مردم لنجان در مجلس ادامه داد: در خصوص سیاست واگذاری مالی و سرمایه دولت در مبحث مولدسازی که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تأکید کرده بودند سال گذشته ۱۲۶ همت توسط دولت در بودجه پیش‌بینی شده بود و منابع آن تعیین شده بود اما امسال منابع این بخش کاهش پیدا کرده است کما اینکه دولت در بودجه ۱۴۰۳، ۶۰ همت برای این بخش تعیین کرده که به معنای این است که نه تنها رو به جلو حرکت نکردیم بلکه عقب‌گرد داشتیم.

وی افزود: بر اساس قانون برنامه هفتم دولت باید تا پایان اجرای برنامه تمام شرکت‌های دولتی را واگذار کند یعنی در سال اول اجرای برنامه هفتم بین ۱۰ تا۲۰ درصد این شرکت‌ها را واگذار کند اما در بودجه دریغ از واگذاری یک شرکت توسط دولت کما اینکه روی استفاده از منابع این شرکت‌ها نیز حساب ویژه باز کرده است.

رجایی یادآور شد: برای متناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شب گذشته به طور ناگهانی ۵۰ همت از جیب سازمان برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق آمد تا نظر نمایندگان را برای تصویب کلیات این لایحه جلب کنند که این درست نیست و باید در لایحه درج می‌شد، چرا توپ را به زمین مجلس می‌اندازند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: ناترازی عملیاتی بودجه حدود ۳۶۰ همت داریم یعنی دولت در تأمین منابع پایدار مالی ناتوان بوده بنابراین تورم افزایش می‌یابد، این بودجه معیشتی نیست ضمن اینکه بر اساس سیاست‌های کلی رهبری که نام سال نیز بر اساس آن تعیین شده باعث مهار تورم نمی‌شود. آیا این بودجه از ایجاد تورم جلوگیری می‌کند.

وی گفت: حدود ۵۰ درصد مالیات افزایش یافته که باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان می‌شود؛ همچنین عوارض ورودی را کاهش دادند که برای واردکننده فرصت ایجاد می‌کند.

رجایی خاطر نشان کرد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت مکلف بوده کلیه مفروضات محاسباتی و ارقام کلان منابع و مصارف را به مجلس ارائه دهد اما به هیچ وجه هیچ شفافیت و مفروضاتی در بودجه وجود ندارد و در این خصوص کاملا مبهم است، همچنین در منابع هدفمندی یارانه‌ها که حدود ۷۵۸ همت برای آن قرار داده نیست ابهام وجود دارد چرا که منابع و مصارف شفاف نشده است و این در حالی است که در بودجه‌های گذشته اعداد تخصیص یافته به بخش‌های مختلف شفاف بود.

این نماینده مردم در مجلس افزود: با افزایش قیمت‌هایی که امسال داشتیم و قاعدتاً با این بودجه سال آینده نیز خواهیم داشت با یک کسری قابل توجهی در منابع هدفمندی یارانه‌ها مواجه خواهیم شد بنابراین دولت پاسخگوی ارائه یارانه‌ها نخواهد بود.

وی تأکید کرد: دولت عمده منابع مالی را در بودجه ۱۴۰۳ حدود ۸۰ درصد فقط برای هزینه‌های جاری خود قرار داده است بنابراین قرار است به چه صورت از سرمایه‌گذاران حمایت کند آن هم در شرایطی که تبصره ۱۸ از لایحه بودجه ۱۴۰۳ حذف شده است که تمام امید تولیدکنندگان و کارآفرینان بود. این اقدام در حالی صورت گرفته است که در ۱۰ سال گذشته نرخ سرمایه‌گذاری با صفر و گاه منفی بوده است بنابراین به نظر می‌رسد دولت این رویه را ادامه خواهد داد.

عسگری(مخالف):دولت باید نسبت به کلی وضعیت اقتصادی پاسخگو باشد

مهدی عسگری در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: دولت باید نسبت به کلی وضعیت اقتصادی پاسخگو باشد هرچند اقدامات و تلاش هایی در این مدت از جمله کاهش رشد نقدینگی به نصف، کاهش کسری بودجه و کاهش اضافه برداشت از بانک مرکزی و افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی داشته که همراه با افزایش حقوق کارگر و بازنشستگان کمتر از نصف تورم است یعنی آنجا انقباضی عمل کردیم و دولت این اقدامات را به عنوان علت و علل تورم انجام داد در حالی که تورم از ابتدای دولت کاهش پیدا نکرده کما اینکه در مهر ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۲، ۴۵ درصد بوده است.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی داد: این وضعیت نشان می دهد ما دچار خطای محاسباتی هستیم چرا که آنچه باید در سفره مردم و افزایش قدرت خرید آن ها نشان داده می شد محقق نشده است.

وی با اشاره به برخی موارد مغفول مانده در بودجه ۱۴۰۲، تصریح کرد: یکی از این موارد الگوی اقتصاد سرمایه داری است که همچنان بر همان ریل حرکت می کنیم و توقع داریم نتایجی بگیریم که با فقر، تبعیض و فاصله طبقاتی مقابله کنیم و مردمی سازی اقتصاد را رقم بزنیم.

عسگری یادآور شد: آقای رئیسی از کرملین به کرج می آید اما فرصت نمی کند از کرج به اسلام آباد برود و در این سفر بیشترین وقت خود را با سرمایه داران بزرگ نشست اقتصادی برگزار کرده و ۲ سرمایه دار بزرگ صحبت می کند و با ۴ سرمایه دار چند ده همتی که فقط یک فقره ۵۵ همت بوده تفاهم نامه منعقد می شود که کل تولید گوشت ومرغ استان البرز و تهران را در یک انحصار یک شرکت قرار می دهد که برای تحقق آن ۳۰ هزار هکتار زمین و روزانه ۲۰ هزار متر مکعب آب می خواهد اگر این مبلغ را به هر فردی بدهیم می تواند در تولید مشارکت کند، آیا این اقدام فقط باعث تقویت سرمایه داران بزرگ نمی شود؟

وی در پایان از نابسامانی حوزه ارزی و اقتصاد دلاری و عملکرد مخرب بانک ها به ویژه بانک های خصوصی از دیگر موارد مغفول مانده در این لایحه یاد کرد.

ذاکر(مخالف): باید درلایحه به استان‌های محروم نیز توجه شود

سیدسلمان ذاکر نیز در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: هرچند امسال بودجه دومرحله‌ای شده است اما اکنون شما می‌خواهید به آن رأی دهید بنابراین باید پرسید چند درصد آن به کارکنان و بازنشستگان اختصاص داده شده و چرا تا این حد پایه جدید مالیاتی در آن افزایش یافته است بنابراین اینکه ما این مشکلات را در مرحله دوم جبران خواهیم کرد، تفکر کاملاً اشتباهی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: با یک نگاه کلی به این لایحه متوجه می‌شویم رشد ۴۹ درصدی مالیات در یک سال برای کشور بسیار بالا است، اگر این میزان از رشد به فرارهای مالیاتی اختصاص یابد، اتفاقا کار خوبی هم خواهد بود اما ۵۵ درصد مالیات‌ها به کالاها و خدمات اختصاص پیدا می‌کند که به معنای افزایش تورم است.

وی ادامه داد: همچنین تقریباً ۵۳ درصد از این مالیات به اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص داده می‌شود یعنی یک کارمند که حقوق بالای ۱۲ میلیون دریافت می‌کند باید بلافاصله این مالیات را پرداخت کند که این مسئله با توجه به افزایش تورم قابل قبول نیست.

ذاکر بیان کرد: اگر دولت در لایحه هزینه‌های جاری خود را ۱۹ درصد افزایش داده چرا افزایش حقوق کارمندان صرفا ۱۸ درصد است هرچند ما نمی‌خواهیم دولت محقر باشد اما نباید تشریفاتی نیز باشد که افراد کم درآمد یا فاقد درآمد گلایه‌مند شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: زمانی که ما حقوق را برای کارکنان، بازنشستگان و کارگران صرفا ۱۸ درصد در نظر می‌گیریم یعنی تورم را در زندگی آنها مدنظر قرار نداده‌ایم و این افزایش متناسب با تورم نیست در واقع دولت برخلاف قانون جامع نظام تأمین اجتماعی عمل کرده است، این قانون می‌گوید پرداخت‌ها باید بر اساس تورم باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خطاب به مسئولان دولتی مطرح کرد: وقتی شما می‌گویید ۸ درصد رشد اقتصادی داریم منابع این ۸ درصد را از کجا تأمین خواهید کرد. مگر با ۵۰ همت می‌شود متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی را تأمین کرد چرا که دولت سقف را بسته است این در حالی است که مجلس در این زمینه به مردم قول داده است لذا اگر می‌خواهیم رضایت مردم را جلب کنیم باید به این موضوعات توجه کنیم.

وی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت در این لایحه تبصره (۱۶) آن است چرا که کلا نادیده گرفته شده است یعنی ارائه تسهیلات برای افراد کم درآمد، کمیته امدادها، بهزیستی‌ها و افراد بی‌سرپرست در نظر گرفته نشده است بنابراین ما باید قانونی راتصویب کنیم که نه تنها چمشان به حاکمیت است بلکه افرادی که در بخش خصوصی فعال هستند نیز مورد حمایت واقع شوند.

ذاکر اضافه کرد: باید درلایحه به استان‌های محروم نیز توجه شود در حالی که ما چه پاسخی برای افراد حاشیه‌نشین داریم. همچنین بودجه‌ فعالیت‌های عمرانی افزایش پیدا نکرده است آیا راه‌های مواصلاتی اصلاح و احداث شده‌اند هرچند دولت تلاش‌های خود را انجام می‌دهد اما باید به میزان کشته‌ها در جاده‌ها توجه کند که تعدادشان بسیار است.

وی افزود: همچنین در لایحه محیط زیست که عامل حیات انسان است توجه نکردیم که موضوعات مهمی مانند آلودگی هوا و احیای دریاچه ارومیه نیز توجهی نشده است.

موسوی لارگانی(مخالف): بودجه از جهات مختلف دارای ایرادات اساسی است

سیدناصر موسوی لارگانی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: این بودجه از جهات مختلف دارای ایرادات اساسی است که نمی‌توان آن را در مجلس اصلاح کرد و اگر تغییر در آن ایجاد شود باعث دعوا میان دو قوه خواهد شد و دولت مسئولیت اجرای آن را نخواهد پذیرفت بهتر است که لایحه بودجه برای بازبینی به دولت عودت داده شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: درآمدهای غیر واقعی در مقابل هزینه‌های واقعی باعث شده است که فشار سنگینی بر مردم وارد شود افزایش ۵۰ درصدی مالیات و افزایش کمتر از ۲۰ درصد حقوق با توجه به تورم ۴۰ درصدی باعث خواهد شد که نارضایتی در مردم ایجاد شود.

وی افزود: متاسفانه در بودجه سال اینده از احکام برنامه هفتم در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و حقوق‌بگیران استفاده نشده است، همچنین در بودجه سال آینده بنگاه‌های تولیدی توان کار نداشته از طرفی قدرت خرید مردم کاهش یافته و نیروی کار به خارج از کشور می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: همچنین افزایش مالیات‌ها پیامدهایی برای تولید ایجاد خواهد کرد، از طرفی بودجه به آفت مزمن و بیماری ناترازی و کسری مواجه است بطور قطع مالیات‌ها تحقق نخواهد یافت و قیمت نفت پیش‌بینی شده نیز محقق نخواهد شد.

موسوی لارگانی گفت: همچنین در خصوص بحث دلار نیز با توجه به تفاوت قیمتی که در بازار وجود دارد، ایجاد فساد خواهد کرد. همچنین در خصوص رتبه‌بندی معلمان و پاداش پایان خدمت آنها منبع کافی دیده نشده است.

وی افزود: همچنین در خصوص ارزش افزوده که در برنامه هفتم رأی نیاورد مجدد دولت آن را در لایحه بودجه آورده است و نیز در خصوص تبصره ۱۸ بحث اشتغال در مناطق روستایی و توجه به مسائل دانش‌بنیان و بودجه استانی مطرح است با کسری بودجه مواجه هستیم، همچنین در بحث هدفمندی یارانه‌ها نسبت به سال قبل رشد ۱۰ درصدی مطرح شده است که با توجه به منابع و مصارف آن تحقق نخواهد یافت.

صباغیان بافقی(مخالف): برای شرکت های خصولتی در لایحه بودجه چه کرده اید

محمدرضا صباغیان بافقی هم در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: اگرچه لایحه بودجه یک سری ویژگی های مثبت مانند انطباق با سیاست های کلی نظام و عدالت محوری دارد اما احساس می شود دولت به جای پرداختن به مشکلات اساسی که نیاز به جراحی است به اصلاح شاخ و برگ ها پرداخته است.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تبصره یک این لایحه به فروش اوراق اشاره شده که ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است در حالی که انتشار اوراق یعنی کشیدن چک و آینده فروشی اما دولت معتقد بود باید این سیاست متوقف شود. همچنین در تبصره ۳ اختیارات ویژه ای به سازمان برنامه و بودجه برای جابجایی اعتبارات داده شده که این مسئله در آینده امضاهای طلایی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: اگرچه ما موافق افزایش پایه های درآمدی کشور از طریق مالیات هستیم اما از طریق افرادی که فرارهای مالیاتی دارند بنابراین مسئولان باید توضیح دهند چند درصد از این افزایش مالیات به فرارهای مالیاتی اختصاص یافته و چند درصد آن از حقوق بگیران اخذ خواهد شد؟

صباغیان اظهار کرد: در این بودجه به واردات خودروهای آمبولانس به شرط نبود تولیدات داخلی اشاره شده اما زمانی که اکثر تولیدات داخلی به سرعت خراب می شوند و بسیاری از تجهیزات پزشکی که دولت از آن ها حمایت می کند کیفیت ندارند چنین تبصره ای جای بحث و بررسی دارد و به یقین این سیاست مشکلات را بیشتر خواهد کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس مطرح کرد: دولت همچنین در حوزه آب به جای بستن چاه های غیرمجاز، انتقال آب، مصرف بهینه، دبی چاه ها را کاهش می دهد آن هم از چاه های مجاز و به جای تولید برق، قطعی برق چاه های کشاورزی را مدنظر قرار داد و متاسفانه فریاد کشاورزان در زمانی که محصولاتشان به آب نیاز داشت به جایی نرسید.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: مدیریت واحد شهری با هدف کوچک سازی دولت باید اجرایی شود تا مصارف دولت کاهش و مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

وی خطاب به مسئولان دولتی افزود: آقایان شما برای شرکت های خصولتی در لایحه بودجه چه کرده اید؟ در حالی که عموما زیان ده هستند و حیات خلوت و محل کسب حقوق های نجومی شده اند بنابراین صرفا شعار دادن دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

صباغیان گفت: همسان سازی حقوق ها به ویژه حقوق بازنشستگان مطالبه اصلی مردم است بنابراین نمی توان از این همسان سازی گذشت ضمن آنکه افزایش ۱۸ درصدی حقوق ها با وجود تورم ۵۰ درصدی بی عدالتی محض است.

یوسفی(موافق): منابع لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقعی پیش‌بینی شده است

مجتبی یوسفی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: یکی از موضوعات و مزیت‌های این لایحه مربوط به اجرای اصلاح ساختاری است که ما در برنامه هفتم بر آن تأکید کردیم. در واقع در این لایحه از کسری عملیاتی بودجه جلوگیری شده و منابع واقعی پیش‌بینی شده است.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس ادامه داد: دربودجه سال ۱۴۰۲، ۲۹ درصد منابع را به فروش نفت یعنی فروش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت گره زده بودیم، البته باید منابع اجتناب‌ناپذیر دولت برای پرداخت حقوق کارگران و کارمندان پرداخت می‌شد اما به دلیل برخی مشکلات مانند مصرف داخلی امکان صادرات فراهم نشد بنابراین درآمد پیش‌بینی شده محقق نشد، این وضعیت موجب ایجاد کسری بودجه شد که کسری بودجه، تورم و به دنبال عدم انجام پروژه‌های عمرانی و عدم اشتغال‌زایی را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مزیت‌های لایحه بودجه ۱۴۰۳ این است که در این لایحه به موضوعات بودجه‌ای پرداخته شده نه اینکه به احکام دائمی ورود شود.

یوسفی با بیان اینکه دولت در این لایحه هزینه‌های جاری خود را کاهش داده، تصریح کرد: هرچند موضوعاتی مانند همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و رتبه‌بندی حقوق معلمان باید در بودجه ۱۴۰۳ مرود توجه قرار گیرد، باید به این نکته توجه کرد که در این بودجه حدود ۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مورد توجه قرار گرفت، این نخستن بار است که با همراهی دولت و مجلس این اتفاق رخ می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: دولت از خود شروع کرده و بیش از ۱۰ درصد از مجموع هزینه‌های جاری خود را کم کرده است و پاداش‌ها و پرداخت‌های نجومی را کم کرده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این لایحه به سفره مردم توجه شده است، گفت: در این لایحه بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه‌ها پیش‌بینی شده است، در بودجه ۱۴۰۲ در منابعی که برای تبصره ۱۴ پیش‌بینی شده بود این احتمال وجود داشت که محقق نشود که همین اتفاق نیز رخ داد بنابراین در پرداخت پول گندمکاران با مشکل روبرو شدیم زیرا منابع مربوط به این حوزه را واقعی ندیدیم.

وی اضافه کرد: دولت تراز عملیاتی خود را کاهش و این عدد را از ۴۵۵ همت در بودجه ۱۴۰۲ به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسانده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره افزایش انتشار اوراق در لایحه گفت: رشد ۳۵ درصدی این موضوع در لایحه مربوط به بازپرداخت ۹۰ درصد اوراق اسلامی است که سررسید آن شده است.

یوسفی با اشاره به پیش‌بینی ۲۰ هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل گفت: باید در بررسی جزئیات بودجه به گونه‌ای عمل شود که افزایش حقوق کارمندان به گونه‌ای باشد که بتواند تورم را جبران کند، همچنین مالیات نباید به گونه‌ای افزایش یابد که فشاری به اقشار ضعیف و متوسط و کسب و کار خرد وارد شود بلکه باید از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود.

قادری(موافق): سعی شده منابع دقیق تر برآورد شود و نوسانات ناشی از عدم برآورد دقیق بودجه وجود نداشته باشد

جعفر قادری نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: در شرایطی هستیم که هم تورم هم تحریم ها و هم محدودیت هایی وجود دارد کما اینکه در طول سال های گذشته فشار تحریم ها و فشار ناشی از مشکلات شیوع کرونا و خشکسالی ها در کشور وجود داشته و رشد منفی و صفر اقتصادی را در دهه ۹۰ داشتیم بنابراین باید به گونه ای عمل کنیم که بی ثباتی هایی که در کشور وجود داشت دوباره تکرار نشود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت نباید کاری کند که با نقدینگی و استقراض از بانک مرکزی زمینه نابسامانی اقتصادی فراهم شود ضمن اینکه رشد ۱۸ درصدی که در درآمدها پیش بینی شده نشان می دهد که یک بودجه انقباضی داریم که در این شرایط تورمی جهت گیری در بودجه به درستی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اجزای رشد درآمدها و رشد ۵۰ درصدی مالیات ها نشان می دهد که شاید نتوان بیش از این مالیات ها را افزایش داد بنابراین اگر بخواهیم مالیات ها را بیشتر اضافه کنیم رکود را تشدید می کند و مشکلاتی برای فعالان اقتصادی ایجاد می کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در مورد درآمد نفتی هم ظرفیت تولید نداریم و هم تحریم ها و فشارهای خارجی اجازه افزایش درآمد این بخش را نمی دهد بنابراین ما در این دو منابع عمده با محدودیت مواجه هستیم.

وی افزود: در بحث مولد سازی نیز با توجه به مقاومت هایی که از سوی دستگاه های مختلف صورت می گیرد عملا قدرت مانور دولت را محدود می کند همچنین افزایش واگذاری دارایی های مالی و استقراض از مردم نیز منطقی نیست و در شرایطی که بدهی زیادی متوجه دولت است بخشی از این دارایی ها باید به بازپرداخت بدهی دولت اختصاص یابد.

قادری یادآور شد: اعداد و ارقام بودجه مناسب است ضمن اینکه کار خوبی که دولت کرد این بود که لایحه الحاق ۳ را همراه بودجه آورد که احکام غیر بودجه ای را از بودجه جدا می کند و این به کاهش کسری تراز عملیاتی، تراز سرمایه ای و تراز مالی و بهبود ترازهای مختلف کمک می کند و باعث می شود بودجه یک مسیر منطقی داشته باشد.

وی افزود: در بودجه سعی شده منابع دقیق تر برآورد شود و نوسانات ناشی از عدم برآورد دقیق بودجه وجود نداشته باشد همچنین منابع از محل تسهیلات و بانک ها مطلوب است و برای رشد اقتصادی دیده شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: تلاش دولت این بوده که بودجه با سیاست های برنامه و بخش هایی از برنامه که امکان رد شدن آن ها از سوی شورای نگهبان و هیات عالی نظارت وجود دارد انطباق داشته باشد.

قادری بیان کرد: البته فقط نگرانی هایی پیرامون منابع همسان سازی وجود دارد هرچند در مجلس امکان جابه جایی منابع در این بخش وجود دارد بنابراین همان طور که مجلس مصوب کرده است باید سال اول اجرای بودجه ۴۰ درصد همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان اجرا شود.

راستینه (موافق): دولت منابع مناسبی را برای اداره کشور برای سال آینده در بودجه در نظر گرفته است

احمد راستینه هفشجانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: ما امروز کلیات لایحه تقدیمی را بررسی می کنیم و هنوز وارد جزئیات نشده ایم. مجلس اقدام بسیار مناسبی در اصلاح ساختار بودجه انجام داده بدین معنا که آن را به صورت دو شوری بررسی می کند.

نماینده مردم شهرکرد، بن وسامان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما منابع محدودی برای اداره کشور داریم اما دولت نگاه ویژه ای به این بحث دارد و توانسته است با همین منابع محدود کشور را به خوبی اداره کند که در این بحث دولت در بودجه ۱۴۰۳ منابع و مصارف مناسبی را ارائه کرده است.

وی افزود: در بخش فرار مالیاتی که در برخی از شرکت ها و فعالیت های دلالی وجود دارد احکام بسیار مناسبی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در نظر گرفته شده است همچنین افزایش سقف معافیت مالیاتی برای حقوق بگیران، کارگران و کارمندان نیز در نظر گرفته شده است.

راستینه تصریح کرد: ما در سال گذشته در بودجه فروش نفت را ۸۵ دلار در نظر گرفتیم اما ۷۷ دلار فروختیم این نشان می دهد که ۸ دلار با کسری مواجه شدیم اما در لایحه بودجه ۱۴۰۳ واقع بینانه این مبلغ پیش بینی شده که آن براساس تحولات جهانی بوده بنابراین دولت ۷۱ دلار برای فروش نفت در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: در بحث اوراق مالی نیز سقف فروش افزایش پیدا کرده است که از ۲۵۰ همت در نظر گرفته شده ۱۳۰ همت آن پرداختی بدهی دولت برای سنوات گذشته است. همچنین در بحث شرکت های ملی و نفت و گاز پول به خزانه واریز می شود تا تامین منابع برای بخش خصوصی به خوبی صورت گیرد.

توسلی (موافق): پیش‌بینی رشد اقتصادی دولت در لایحه متعادل و معقول است

فتح الله توسلی نیز موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ ابتدا با بیان دو تذکر،گفت: آنچه در قضیه چای دبش اتفاق افتاد یک افتضاح اقتصادی برای دولت و همه ما بود، چطور می‌شود باور کرد که شرکتی ۳ میلیارد و ۶۰۰- ۷۰۰ میلیون دلار، ارز برای وارد کردن محصولی بگیرد اما آنچه وارد می‌کند با آنچه گفته تطابق نداشته باشد؟! بنابراین برای همه ما و مردم و افرادی که عزت دارند پذیرفتن چنین مسئله‌ای قابل قبول نیست.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: چطور این شرکت توانسته از تمام فیلترهای بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، گمرک و دستگاه‌های نظارتی بگذرد و همچنین جندین هزار میلیارد تومان نیز وام ریالی دریافت کند در حالی که مردم ماه‌ها برای دریافت یک وام قرض‌الحسنه صد میلیون تومانی در صف می‌مانند لذا از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم که این موضوع را به جد دنبال کنند چرا که با توجه به آسیب دیدن اعتماد عمومی بیشتر از این کوتاهی در این مسئله جایز نیست و مردم منتظر توضیحات بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دستگاه‌های نظارتی هستند.

وی افزود: همچنین مسئولان دولتی باید بدانند صدها هزار تن محصولات مردم هنوز روی زمین یا انبارها در حال پوسیدن است و فقط ۶۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در منطقه من در انبارها مانده این در حالی است که مکاتبات بسیاری با مسئولان انجام داده‌ایم اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است. بنابراین باید گفت چه کسی پاسخگوی این همه ظلمی است که به کشاورز می‌شود و در حالی که محصول او از بین می‌رود از آن طرف بانک‌ها دست خود را بر گلوی کشاورز گذاشته‌اند که باید مطالبات خود را پرداخت کنند.

توسلی با اشاره به دلایل موافقت خود با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بیان کرد: با این موافقت به دولت کمک می‌کنیم تا بتواند بودجه سال آینده را به موقع تنظیم کرده و کشور را اداره کند ضمن اینکه مجلس این اختیار را دارد که بعد از تصویب کلیات بند بند لایحه را بررسی و در جاهایی که با منافع مردم در تضاد است آن را اصلاح کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم مطرح کرد: من نیز مخالف بسیاری از نکات این لایحه همچون افزایش صرفا ۱۸ درصدی حقوق‌ها و افزایش مالیات‌ها هستم اما اصلاح آنها در اختیار مجلس است ضمن آن که آنچه که دولت در لایحه برنامه هفتم آورده بود با آنچه که مجلس در نهایت به تصویب رساند تفاوت بسیاری دارد چرا که مجلس با گرفتن نظر دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌ها و دیگر مراکز توانست برنامه هفتم جامعی را تحویل دولت دهد بنابراین ما این اختیار را بر اساس قانون جهت اصلاح لایحه داریم.

وی مطرح کرد: اگرچه این لایحه مشکلاتی دارد اما با توجه به قرار گرفتن در ایام انتخابات و پایان سال دولت باید بتواند خود را به موقع اداره کند البته این لایحه نکات مثبتی مانند رعایت آیین‌نامه مجلس، استفاده از برنامه هفتم توسعه در بندهای مختلف دارد در واقع دولت لایحه بودجه را بر اساس برنامه هفتم تنظیم کرده است به عنوان مثال در این لایحه ۴۲ درصد از شکاف درآمدها را کاهش می‌دهد. همچنین اگرچه پیش‌بینی رشد اقتصادی بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ۸ درصد است اما این مهم در سال گذشته محقق نشد و اکنون دولت در لایحه بودجه آن را ۳.۱ درصد در نظر گرفته است که می‌توان گفت تقریباً متعادل و معقول است و می‌توان به آن رسید بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دولت می‌تواند رشد اقتصادی مدنظر را محقق کند.

عباس پور(موافق): در این لایحه عدالت در پرداخت ها و رفع تبعیض ها پیش بینی شده است

روح اله عباس پور نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: از دولت بابت ارائه به موقع لایحه بودجه ۱۴۰۳ و تنظیم این لایحه براساس قانون آئین نامه داخلی مجلس تشکر می کنم.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و با توجه به نامگذاری سال یعنی مهار تورم و رشد تولید تدوین کرده است، ادامه داد: علیرغم اینکه مخالفان معتقدند که این بودجه تورم زا است باید بگویم که بودجه ۱۴۰۳ بودجه ضد تورمی است زیرا منابع و مصارف در آن واقع بینانه پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: زمانی که منابع و مصارف واقع بینانه پیش بینی می شود بودجه کسری نخواهد داشت و همه مطلع هستیم که کسری بودجه ام الخبائث است و یکی از مسائلی است که باعث افزایش تورم می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره طرح این موضوع که چرا واگذاری اموال غیر منقول در بودجه ۱۴۰۳ افزایش پیدا نکرده است، گفت: ما تجربه این موضوع را در بودجه های سنوات ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ داشتیم. چه میزان از این منابع محقق شد؟ اگر درآمد و منابع حاصل از واگذاری این اموال کاهش پیدا کرده علت آن محقق نشدن این درآمدها در سال های گذشته است.

عباس پور افزود: برخی کاهش درآمدهای نفتی را یکی از ایرادات عنوان می کنند که باید گفت این کاهش نشان دهنده واقع بینانه بودن منابع و شفافیت بودجه است.

وی با بیان اینکه رشد ۵۰ درصدی مالیات در بودجه ۱۴۰۳ در واقع ناشی از جلوگیری از فرارهای مالیاتی است، ادامه داد: در واقع بر اساس گفته های رئیس سازمان برنامه و بودجه این منابع با جلوگیری از فرارهای مالیاتی تامین می شود و این افزایش ناشی از افزایش مالیات کارمندان نخواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در واقع اوراقی که برای انتشار در لایحه پیش بینی شده به دلیل پرداخت بدهی های گذشته است، به کاهش حقوق گمرکی واردات ماشین آلات، تجهیزات، قطعات و مواد اولیه واسطه ای از ۴ درصد به ۲ درصد اشاره کرد و آن را نشانه ای برای حمایت از تولید و سرمایه گذار دانست.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این لایحه عدالت در پرداخت ها و رفع تبعیض ها پیش بینی شده است.

رحمانی(موافق): از نقاط قوت لایحه عدم پیش بینی منابع سوری در بودجه می‌باشد

رجب رحمانی هم در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: با توجه به شرایط کشور و شرایط منطقه و بحث انسجام قوا با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بودجه از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بودجه از نقاط قوت بسیار مناسبی برخوردار است یکی از نقاط قوت کاهش کسری تراز عملیاتی است نباید انصاف را از دست بدهیم کاهش کسری تراز عملیاتی این دولت نیست یک مقدار مسائل دولت‌های قبل نیز در میان بوده است.

وی افزود: یکی دیگر از نقاط قوت عدم پیش بینی منابع سوری در بودجه می‌باشد در بودجه سال گذشته در فروش اموال ۱۲۰ همت در نظر گرفته شده بود که در سال آینده ۶۰ همت در نظر گرفته شده که اقدام خوبی است.

رحمانی بیان کرد: بودجه واقعی دیده شده است امکان تحقق آن بالاست عدم وابستگی به نفت نیز کم شده است ما در بررسی کلیات لایحه بودجه قرار داریم و در جزئیات نظرات خود را بیان کنیم همچنین در این بودجه عدالت در پرداخت نیز ایران رعایت شده است. رشد حقوق ۱۸ درصدی تا ۲۰ درصدی بازنشستگان نیز در این بودجه دیده شده است که می توان گفت از نقاط قوت بودجه سال ۱۴۰۳ است.

بابائی کارنامی(موافق): کاهش کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پیگیری شده است

علی بابائی کارنامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: از دولت بابت ارائه به موقع لایحه بودجه تشکر می‌کنم؛ ابتدای صبح با کلیات مخالف بودم اما پس از اینکه با آقای منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه صحبت کردم و ایشان مطرح کرد که بر اساس قانون جدید جداول مصارف ارسال نشده و در مرحله بعدی ارسال خواهد شد و مقرر شد که ایشان در دفاعیات خود عدد ۵۶ همتی که مورد توافق کمیسیون تلفیق، دولت و سازمان برنامه و بودجه است را اعلام کند نظرم تغییر کرد.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس با بیان اینکه خط قرمز مجلس یازدهم از ابتدا مطالبات مردم و موضوعات دهک‌های ۱ تا ۵ و به ویژه کارگران، کارمندان و بازنشستگان است، ادامه داد: عدالت در پرداخت‌ها یکی از موضوعاتی است که در برنامه هفتم پیگیری شد و اکنون نیز در لایحه بودجه به آن توجه شده است.

وی با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۳ اولین بودجه‌ای است که بر اساس برنامه هفتم تدوین می‌شود، تصریح کرد: ما توقع نداریم که تمامی برنامه‌های ۵ ساله طی یک سال اجرایی شود بلکه در این یک سال باید زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود که رویکرد دولت در این بودجه نشان از حرکت دولت به این سمت دارد.

بابائی کارنامی با بیان اینکه کاهش کسری تراز عملیاتی در لایحه بودجه پیگیری شده است، افزود: توسعه حمل و نقل و افزایش شفافیت بودجه یکی از موضوعاتی است که در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به تأمین بودجه مورد نیاز دهیاری‌ها و شهرداری‌های کوچک و بودجه‌های عمرانی بیان کرد: البته در جزئیات بودجه نکاتی وجود دارد که در کمیسیون تلفیق و از طریق مشورت با کارشناسان باید این اصلاحات صورت گیرد.

بابائی کارنامی با اشاره به ضرورت هدایت اعتبارات ناشی از مولدسازی دارایی‌ها به سمت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تصریح کرد: دولت برای این موضوع اهتمام ویژه دارد.

وی ادامه داد: باید به موضوعاتی مانند پایه‌های مالیاتی توجه ویژه و در صورت نیاز اصلاح شود.

حسینی(موافق): کمیسیون تلفیق در خصوص موضوع بازنشستگان مصوبه اصلاحی داشته است

سیدشمس الدین حسینی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای اولین بار بر اساس ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس تدوین شده و این نخستین بار است که ما لایحه را دو مرحله ای برگزار می کنیم.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین مواردی که در لایحه بودجه رسیدگی می کنیم از مواردی باشد که در آئین نامه داخلی مجلس آمده باشد. در مرحله اول باید موارد سقف منابع بودجه عمومی، ترازهای عملیاتی، سرمایه ای- مالی، فروض منابع و مصارف را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: برخی مخالفان عنوان می کنند که مصارف را دولت ارائه نکرده با رد کلیات نمی توان انتظار داشت که مصارف ارائه شود پس ما بایستی در چارچوب آنچه در آئین نامه داخلی است رسیدگی های خود را انجام دهیم که بنده ندیدم مخالفان احکام را مورد نقد قرار دهند.

حسینی تصریح کرد: همچنین باید در نظر داشت که ما قانون الحاق ۳ را در دستورکار داریم که برخی از احکام آنجا آمده است. در تمام نقدها امده بود که دولت درآمدهای بودجه را افزایش داده و شیب واگذاری دارایی های خود را کم کرده است این مسئله در جهت اصلاح ساختار بودجه بوده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این سوال که برخی انتظار دارند درآمدهای نفتی خود را افزایش دهند، گفت: تلاش دولت در حوزه درآمدهای مالیاتی نیز این است که از طریق افزایش پوشش مالیاتی درآمد خود را افزایش دهد فقط یک مورد افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده است که این مسئله در رسیدگی جزئیات قابل اصلاح است.

وی با اشاره به اظهارات نمایندگان در خصوص بخش بازنشستگان، تاکید کرد: این موضوع در کمیسیون تلفیق تصویب شد که باید در حوزه بازنشستگان به گونه ای اصلاحات صورت گیرد که ۵۰ همت به حکم موردنظر اضافه شود و مصوبه کمیسیون تلفیق نیز در همین راستا است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فروض بودجه نیز مناسب است و این ابتکار مجلس بوده که به این ترتیب فروض را از دولت خواسته است.

حسینی تاکید کرد: خواهش من این است به کلیات رأی مثبت دهیم و وقت و زمان را از دست ندهیم و بر مصوبات کمیسیون تلفیق پافشاری داشته باشیم.

تقوی(موافق): بودجه بر اساس واقعیت‌ها تدوین شده است

سیدرضا تقوی نیز در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی گفت: برنامه‌نویسی باید بر اساس واقعیت‌ها باشد نه بر اساس آرمان‌ها؛ در صورتی که با آرمان‌ها برنامه بنویسیم هیچ موفقیتی را شاهد نخواهیم بود، از ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۳ تدوین آن بر اساس واقعیت‌ها است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: یکی از ضعف‌های بودجه در سالیان گذشته وابستگی به نفت بوده با اینکه نفت و منابع نفتی برای کشور یک نعمت است اما این وابستگی به صورت یک نغمت برای کشور درآمده است.

وی با بیان اینکه دولت باید معده کشور را از تغذیه نفت جدا کند، افزود: مقام معظم رهبری نیز در همین زمینه توصیه داشتند و عنوان کردند ای کاش روزی برسد که ما در چاه نفت را ببندیم البته این به معنای فشار بر مردم و دست در جیب کردن آنها نیست بلکه باید به دنبال خلق منابع جدید باشیم.

تقوی با بیان اینکه این لایحه ۱۵ درصد وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش داده است، اضافه کرد: موضوع معیشت نیز در لایحه مورد توجه قرار گرفته، در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۰ همت برای معیشت مردم در نظر گرفته شد و در سال ۱۴۰۳ ، ۱۰۰ همت این رقم افزایش پیدا کرده که مشخص است دولت با تدوین‌کنندگان لایحه دغدغه معیشت مردم را دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یکی دیگر از گرفتاری‌های لوایح بودجه را کسری بودجه دانست و گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز با توافقی که در تلفیق صورت گرفت به جای خوبی رسیده و با توجه به اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم نباید به بودجه رأی منفی بدهیم و به لحاظ زمانی در تنگنا قرار بگیریم. روش تصویب دو دوازدهم بودجه نیز برای مواقع خاص بوده، نباید تبدیل به یک روال شود.

امیرآبادی فراهانی(موافق): نحوه تعیین منابع در لایحه بودجه باعث اداره صحیح کشور در سال ۱۴۰۳ می شود

احمد امیرآبادی فراهانی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۳ قطعا مثل لوایح سال های گذشته ایراداتی دارد اما آنچه بررسی کرده ام و نتیجه حدود ۴ جلسه نیز در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در خدمت نمایندگان دولت و وزرا بودیم نشان می دهد که ایراداتش نسبت به لوایح قبل کمتر شده و این لایحه بهتر است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص افزایش مالیات آنچه بررسی کرده ام نشان می دهد دوستان به دلیل اجرای دو قانون، پایه مالیاتی را افزایش داده اند و نرخ مالیات را در برخی موارد حتی کاهش دادند به همین دلیل درآمد مالیاتی را بالا بردند.

وی تصریح کرد: یکی از این مصوبات مربوط به ماده ۱۵۹ قانون برنامه پنجم توسعه است که در آن شرکت های بزرگ به خصوص شرکت های دولتی از معافیت مالیاتی برخوردار بوده اند که این در برنامه هفتم توسعه حذف شد و حدود ۵۰ همت برای دولت درآمد مالیاتی خواهد داشت. همچنین قانون سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی برای جلوگیری از فرار مالیاتی تصویب شد که درآمد خوبی به همراه خواهد داشت و در سال ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

امیرآبادی یادآور شد: اما مطمئن باشید بنده به عنوان عضو کمیسیون تلفیق بودجه حتما با افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده مخالفت خواهم کرد و در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت که در سال ۱۴۰۳ قیمت ها افزایش نداشته باشند. ما می خواهیم جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و از افرادی مالیات گرفته شود که درآمدهای آنچنانی دارند.

وی افزود: بنده در کمیسیون تلفیق به عنوان نماینده مخالف با این لایحه ثبت نام کرده بودم که دلیل مخالفتم نیز عدم همسان سازی حقوق بازنشستگان بود که دولت با رئیس مجلس در برنامه هفتم توافق کرده بودند در سال اول ۴۰ درصد، سال دوم ۳۰ درصد و سال سوم نیز ۳۰ درصد اجرایی کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: روز گذشته در انتهای جلسه کمیسیون تلفیق، نماینده دولت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه رسما از پشت تریبون به نمایندگان اعلام کرد همسان سازی حقوق بازنشستگان را در سال ۱۴۰۳ بر اساس قانون برنامه هفتم اجرایی خواهیم کرد و عدد ۵۰ همت را برای آن در نظر می گیریم که این عامل باعث شد که بنده به عنوان نماینده موافق این لایحه ثبت نام کنم چرا که دغدغه اصلی ام در برنامه هفتم و لایحه بودجه ۱۴۰۳ این مسئله بود ضمن اینکه بر اساس حساب و کتابی که اعضای کمیسیون اجتماعی کرده و عددی که ارائه دادند با این ۵۰ همت و برخی جابه جایی ها در بودجه مشکل همسان سازی حقوق بازنشستگان حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: در مورد تراز عملیاتی و کسری عملیاتی که دولت از ۴۵۰ همت که برای سال ۱۴۰۲ بود به حدود ۳۰۰ همت کاهش داد که از نقاط مثبت لایحه بودجه است و باعث کاهش تورم و رشد اقتصادی می شود همچنین واقعی بودن بودجه بر مبنای عملکرد و رشد ۱۸ درصدی کل منابع بودجه یک مسئله مهمی است که نشان می دهد دولت از منابع به مصارف رسیده که نقطه قابل توجهی است و هم کارشناسان مرکز پژوهش ها و سایر کارشناسان اقتصادی کشور اظهار کردند که منابع در این لایحه به درستی پیش بینی شده که پیام خوبی برای اداره کشور در سال ۱۴۰۳ است.

برچسب‌ها