کد خبر 1586792
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۵

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی زادالمسافر در مطلبی نوشت:

USS Eisenhower ناو هواپیمابر است؛ نه ناوشکن و این ناو هواپیمابر از سال ۱۹۷۷ در خدمت نیروی دریایی بوده؛ و باید به زودی بازنشسته شود.

هدف قرار دادن آن فقط از نظر اعتبار و آبرو برای آمریکا هزینه دارد.

اما از نظر نظامی این ناو ۴۷ ساله ارزشی دیگر ندارد.

احتمالاً دلیل این که نیروی دریایی آمریکا این «لگن متحرک» را به آن منطقه آورده، این است که «از دست دادن آن ضربه بزرگی به این نیرو نباشد».

ماجرای تخریب برجهای دوقلو، در حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، جنبه‌های فراوانی داشت، که هر کدام باید بطور مجزا بررسی شوند.

مراسم قربانی انسان، مراسم آئینی شروع نظم نوین جهانی، عملیات روانی برای قبولاندن فاشیسم به مردم، جزء این جنبه‌ها هستند. اما یکی از جنبه‌های این حادثه مسائل مالی بود؛ که به انتخاب برجهای دوقلو برای انجام مراسم منجر شد.

در آن زمان استانداردهای ایمنی ساختمان تغییر کرده بود؛ و به همه ساختمان‌های ساخته شده در دهه‌های قبل، دستور «خارج کردن ایمن آزبست‌هایی که برای عایق‌کاری استفاده شده» را داده بودند.

برآورد هزینه جایگزینی ایمن آزبست‌ها در برجهای دوقلو به ۳ میلیارد دلار در آن زمان می‌رسید؛ که از ارزش خود ساختمان بیشتر بود. اجازه تخریب ساختمان، تا خروج کامل مواد سرطان‌زا، را هم نمی‌دادند.

«صحنه‌سازی حادثه تروریستی» بهترین راه برای فرار از پرداخت چنین هزینه‌ای بود. به علاوه با حادثه تروریستی، شرکت بیمه مجبور به پرداخت کل ارزش نامی ساختمان شد. این هم یعنی «ضرر را تبدیل به سود کردن».

بازنشسته کردن (Decommissioning) یک ناو هواپیمابر هزینه زیادی برای نیروی دریایی آمریکا دارد. شاید آنها سناریوی بکار گرفته شده برای برجهای دوقلو حادثه ۱۱ سپتامبر را، برای از رده خارج کردن ناو آیزنهاور، ترجیح دهند.

به هرحال شطرنج تقابل نظامی پیچیده است؛ و هر بازیگری دنبال تغییر صحنه بازی به نحوی است که شرایط را به نفع خود عوض کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.