سرویس جهان مشرق - کشتی هایی که قصد دارند از سمت آسیا به مقصد اروپا حرکت کنند به جای دور زدن قاره آفریقا، مسیری کوتاه تر را انتخاب می کنند و ابتدا از طریق اقیانوس هند وارد خلیج عدن و سپس با عبور از تنگه باب المندب به دریای سرخ می رسند و در ادامه با گذر از خلیج سوئز به سمت کانال سوئز پیش می روند و در نهایت وارد دریای مدیترانه می شوند.
کانال سوئز به عنوان مسیر میانبُر برای کشتیهایی که از بندرهای قاره اروپا و آمریکا به سمت جنوب شرق آسیا، شرق آفریقا و قارهٔ اقیانوسیه در رفتوآمد هستند، ساخته شده تا مجبور به دور زدن قارهٔ آفریقا یا انتقال زمینی بار و کالا نشوند.
کانال سوئز یکی از منابع اصلی درآمد ارزی مصر محسوب می شود و قاهره سود قابل توجهی از این گذر دریایی به دست آورده تا جایی که برخی منابع اعلام کردند سود سالانه دولت مصر از این کانال حداقل حدود ۶ میلیارد دلار برآورده شده است.
در مجموع می توان گفت کانال سوئز سریع ترین گذر کشتیرانی بین آسیا و اروپا به شمار می آید که دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می کند و حدود ۱۲ درصد از کل تجارت دریایی جهان از طریق این کانال انجام میشود و همین موقعیت بر اهمیتش افزوده است.
اهمیت و همچنین درآمدزایی بالا کانال سوئز باعث شد رژیم صهیونیستی به دنبال احداث یک کانال جدید دریابی باشد تا بتواند از این طریق سود زیادی را به دست آورد و به همین دلیل به دنبال ایجاد کانال «بن گورین» و حذف کانال سوئز است.
اگر صهیونیست ها بتوانند این کانال دریایی را ایجاد کنند، کشتی ها پس از ورود به خلیج عدن و عبور از تنگه باب المندب و رسیدن به دریای سرخ به جای گذر از خلیج و کانال سوئز، وارد خلیج عقبه می شوند و سپس وارد کانال دریایی بن گورین خواهند شد (ایجاد کانال از خلیج عقبه تا نوار غزه) و در نهایت به دریای مدیترانه می رسند.
پیشتر اخبار و اطلاعات به دست آمده نشان می داد این کانال دریایی از شمال نوار غزه عبور می کند اما به گفته منابع آگاه میدانی، احداث این گذر به شکل دیگری ترسیم شده و رژیم صهیونیستی با اشغال کامل نوار غزه در تلاش است این کانال را از سمت جنوب غزه ایجاد کند تا با یک تیر چند نشان بزند.
به گفته منابع میدانی، تلاش و اصرار رژیم صهیونیستی برای اشغال جنوب نوار غزه و چراغ سبز احتمالی آمریکایی ها را باید در موضوع ساخت کانال بن گورین جست وجو کرد که حداقل درآمد سالانه ۲۰ میلیارد دلاری برای صهیونیست ها خواهد داشت.
یکی از عواملی که باعث می شود درآمد صهیونیست ها از این کانال دریایی چند برابر شود دو طرفه بودن کانال دریایی بن گورین است در حالی که کانال سوئز مسیری یک طرفه به شمار می آید و همین مسئله وضعیت را برای دولت مصر پیچیده و سخت می کند.
صهیونیست ها خوب می دانند لازمه ایجاد این کانال دریایی، اشغال کامل نوار غزه است و به همین دلیل در تلاش هستند این منطقه را به طور کامل تصرف و به سایر سرزمین های اشغالی الحاق کنند و شهروندان فلسطینی را هم با زور در صحرای سینا
مصر ساکن کنند.
در حال حاضر، بیش از یک و نیم میلیون نفر فلسطینی از شمال و مرکز نوار غزه به سمت جنوب و منطقه رفح آواره شده اند و ائتلاف غربی، عبری، عربی به سرکردگی صهیونیست ها و آمریکایی ها در تلاش هستند آنان را از سمت گذرگاه مرزی وارد صحرای سینا مصر کنند.
به گزارش مشرق، رژیم صهیونیستی با تکه کردن نوار غزه به سه بخش شمال، مرکز و جنوب و تجمیع شهروندان فلسطینی در منطقه رفح قصد دارد راه را برای ایجاد کانال بن گورین باز کند و همچنین گروه های مقاومت از جمله حماس و جهاد اسلامی را تا حدود زیادی ضعیف کند و این گذر دریایی دولت و اقتصاد مصر را هم به چالش می کشد و باید منتظر ماند و دید قاهره در برابر طرح مقابله می کند یا به سکوت و تسلیم رضایت می دهد.