کد خبر 1610899
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹

رئیس جبهه اصلاح طلبان گفت: راه رفته را تکرار نخواهیم کرد و زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت.

به گزارش مشرق، آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات ایران در نشست خبری این جبهه به تشریح روند تصمیم گیری در جبهه اصلاحات ایران پرداخت و ضمن ابراز تاسف مجدد از حادثه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، گفت: با وجود انکه منتقد دولت هستیم اما این دلیل نمی شود که به لحاظ انسانی از این واقعه متاسف نباشیم.

وی همچنین حمله رژیم صهیونیستی به اردگاه رفح را محکوم کرد و ان را خلاف اصول حقوق بشر دانست.  

رئیس جبهه اصلاحات با اشاره به مواضع متفاوت این جبهه در چند انتخابات اخیر اظهار داشت: در هر انتخابات ممکن است کنش متفاوتی داشته باشیم. در انتخابات ۱۴۰۰ که همه کاندیداهای اصلاحات رد صلاحیت شدند، و در ۱۴۰۲ بنا بر تحلیل و ارزیابی از رفتار حکمرانی و رصد شرایط اعلام کردیم باتوجه به محدود شدن دایره انتخابات و بی معنا شدن انتخاب مردم، در انتخابات شرکت نمی کنیم. خودمان را اماده می کردیم که برای ۱۴۰۴ برنامه انتخاباتی مان را تدوین کنیم، اما فوت اقای رییسی سبب شد در این شرایط وارد عرصه شویم.

منصوری افزود: اینکه چرا در انتخابات ۱۴۰۲ جبهه اصلاحات اعلام کرد کاندیدایی ندارد، ولی در این انتخابات بخشی از راهبرد منعطف تر شد و تصمیم گرفتیم نامزد داشته باشیم بر اساس تحلیل شرایط بوده است.

وی همچنین به کلید واژه‌های جبهه اصلاحات از جمله انتخابات آزاد، رقابتی، معنادار و اثربخش پرداخت و تصریح کرد: تنها راه کاهش رنج مردم و نکته مهمتر یعنی تقویت منافع ملی بستگی به ترمیم شکاف بین حاکمیت و ملت دارد. اما سوال این است که آیاوضعیت تغییر کرده است؟ آیا ما تحلیل متفاوتی از رفتار حاکمیت داریم؟ آیا تحلیل متفاوتی از رفتار مردم داریم؟ آیا انتخابات پیش رو رقابتی، آزاد، عادلانه و معنادار است که چنین راهبردی در پیش گرفته‌ایم؟ مسأله این است که در تحلیل ما از رفتار انتخاباتی حاکمیت هیچ نشانه‌ای از اینکه قرار است، تفاوتی نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ ایجاد شده باشد، مشاهده نشده است.

دبیر کل حزب اتحاد ملت با بیان اینکه بهترین حالت برای جریان‌های سیاسی این است که انتخاباتی آزاد، عادلانه و رقابتی برگزار شود، گفت: اینکه انتخاب مردم محدود را کنیم، امکان استفاده از سرمایه‌ها و ظرفیت‌های موثری را که می‌توانند نقش موثری در ادامه جامعه داشته باشد، محدود می‌کنیم.  

منصوری با بیان اینکه هر نیرویی در کشور به دنبال این است که از طریق مدنی و قانونی به مطالبات خود دسترسی پیدا کند،  اصافه کرد: این حقیقت که هیچ جریان سیاسی نمی‌تواند از مشارکت چشم پوشی کند، ما را بر این داشت که این موضوع(انتخابات) را در دستور کار قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه ما راه رفته را تکرار نخواهیم کرد و زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت، تصریح کرد: جریان اصلاحات باید کاندیدای خودش را داشته باشد. کاندیدایی که تشکیلات اصلاح طلبان به او برسد.   این شورای نگهبان نیست که برای ما کاندیدا تعیین می‌کند.  

رئیس جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد:  نامزدهایی معرفی کردیم که نشان عزم جدی ما برای مشارکت فعال باشد و منتظر بررسی شورای نگهبان هستیم.

منصوری گفت: اینکه ما تاکید داریم، در انتخابات به نحو مشروط مشارکت خواهیم داشت، به این معناست که اگر حداقل یکی از کاندیداهای اختصاصی ما تایید صلاحیت شود، در انتخابات مشارکت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مقصود جبهه اصلاحات از کاندیدای نیابتی «علی لاریجانی» است و در صورتی که کاندیداهای موجود به این نتیجه برسند، به نفع او صحنه انتخابات را ترک کنند، آیا این جبهه از لاریجانی حمایت خواهد کرد؟ اظهار کرد: من در مورد هیچ از کاندیداهای موجود اظهار نظر نمی‌کنم و تاکید می‌کنم، شرط ما برای ورود به انتخابات تایید حداقل یکی از کاندیداهای اختصاصی جبهه اصلاحات است.