کد خبر 1625381
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷

تصویر حضور پویانفر و سید محمد خاتمی با حضور مجید مجیدی، در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.

به گزارش مشرق، برگزاری مراسم سالانه سوگواری حسینی با حضور مجید مجیدی، کارگردان مطرح سینما با همراهی جمعی از چهره‌های سیاسی، هنری و شخصیت‌های فرهنگی با حاشیه‌هایی روبه‌رو شده است.

یک از حواشی این مراسم نوحه‌سرایی محمدحسین پویانفر در این محفل بوده که از قضا سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات هم در این محفل حضور داشته و تصویری از این دو شخصیت در یک کادر منتشر شده است.

تصویر حضور پویانفر و خاتمی در منزل مجید مجیدی، در شبکه‌های اجتماعی وایرال شد و واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.

یکی از جنبه‌های این واکنش‌ها که حواشی زیادی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد، رویکرد برخی کاربران با هویت انقلابی است که مواضع تندی علیه پویانفر گرفته‌اند.

این کاربران با توجه به نقش محمدخاتمی در فتنه ۸۸ پویانفر را نسبت به حضور در این محفل و نوحه‌سرایی در حضور خاتمی سرزنش کردند. این سرزنش‌ها گاهی به قدری تند و غیرقابل کنترل شده که برخی کاربران انقلابی را وادار به تذکر و حمایت از پویانفر کرده است.

نمونه‌ای از مطالب منتشر شده درباره پویانفر در پیام‌رسان ایتا

به گفته برخی کاربران توئیتری، با توجه به بررسی‌ها بیشترین حجم تخریب علیه محمدحسین پویانفر در بستر پیامرسان ایتا صورت گرفته است. توئیت‌های کاربران انقلابی بیانگر این است که نسبت به تخریب‌های ناجوانمردانه نسبت به پویانفر چه در بستر توئیتر و چه در پیامرسان‌های داخلی، ابراز نگرانی می‌کنند. این کاربران البته به هیچ‌وجه از سیدمحمد خاتمی حمایتی نکردند و صرفا نگران تنگ‌تر شدن دایره انقلاب برای افرادی نظیر پویانفر و چهره‌های فرهنگی هستند که در سال‌های اخیر در زمینه برپایی اقامه عزای سیدالشهدا و فعالیت‌های فرهنگی میدانی و مجازی، زحمات قابل تقدیری کردند.

به خصوص درباره محمدحسین پویانفر که در کنار دیگر مادحین، حضور فعالی در زمینه فضای مجازی داشته است. به خصوص در ایامی که مدعیان سابق، نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کرده‌اند، پویانفر همسو با فعالان انقلابی و دیگر مادحین، از کنشگران فعال فضای مجازی در حوزه اعلام انزجار از این رژیم منحوس بوده است. در کنار اینها می‌توان از تلاش ایشان برای افزایش مشارکت انتخابات و موضع‌گیری‌های روشن در این عرصه و بسیاری از مسائل دیگر هم یاد کرد.

مروری بر برخی از فعالیت‌های پویانفر در فضای مجازی

اما نکته اساسی اظهارات کاربرانی که از پویانفر حمایت کردند این است که آنها معتقدند برای قضاوت کردن زود است و شاید اصل ماجرا با آنچه در هجمه‌ها گفته می‌شود تفاوت داشته باشد؛ زیرا خاتمی و آقای پویانفر هردو مهمان مراسم هرساله مجید مجیدی بوده است و امکان دارد این مداح از مهمانان دعوه‌شده به این محفل بی‌خبر بوده است.

اغلب این انتقادها نسبت به قیاس‌های عجیب و نابجای برخی کاربران هم مرتبط بود. در برخی از توئیت‌ها، آقای پویانفر، در اوج ناجوانمردی، با ملاک‌های براندازی انقلاب اسلامی مقایسه و تشبیه شده بود.

علاوه‌ بر این موارد، کاربران توئیتر تصاویر مختلفی از حضور مسئولین شاخصی همچون محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و محمد محمدی گلپایگانی، مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب، حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه‌ کیهان و ... در اماکن مختلفی که سیدمحمد خاتمی نیز حضور داشته است، منتشر کردند. انتشار این تصاویر نه در حمایت از سیدمحمد خاتمی، بلکه برای جلوگیری از تخریب یک‌طرفه پویانفر و ترسیم چهره‌ای مخدوش و ضدانقلاب از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

البته کاربرانی هم بودند که انتقادات معقولانه‌ای داشتند. این کاربران معتقدند کسانی که علیه پویانفر موضع گرفتند، در واقع دلسوز انقلاب و تا حدودی دلسوز آقای پویانفر هستند و باید این هجمه‌ها را نگرانی از پیوستن ایشان به صف اصلاح‌طلبان رادیکال برداشت کرد. اما آنچه که در بین اکثر کاربران مشهود است، محکومیت تخریب‌ها و تهمت‌ها علیه نیروهای انقلابی و به ویژه چهره‌های تاثیرگذار فرهنگی است.

طبق رصد فضای مجازی، اکانت‌های جریان‌ساز برانداز قصد دارند تا پس از حواشی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳، به صورت فله‌ای اکانت‌های مذهبی تاسیس کرده و با هویت کاربران انقلابی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند. هدف اصلی این پروژه تفرقه‌افکنی بین کاربران حقیقی انقلابی است که برای هر دو سو، یعنی تندروهای مذهبی و منتقدانشان اجرا می‌شود.