به رغم جوسازی‌های شبکه‌های معاند و آنهایی که چشم دیدن موفقیت کشور عزیزمان در عرصه بین المللی را ندارند کاروان ورزشی‌مان در بازی‌های المپیک با یک تیر چندین و چند نشان را هدف گرفت و به خال سیاه زد.

سرویس ورزش مشرق - سی و سومین دوره بازی‌های المپیک با برگزاری مراسم اختتامیه و انتقال پرچم المپیک به لس آنجلس آمریکا میزبان بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ رسماً به پایان رسید.

اما آنچه در پایان این بازی‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا نتیجه ۴ سال عملکرد کشورها به لحاظ پرورش نیروهای مفید انسانی در رشته‌های مختلف ورزشی را در بوته آزمایش و مقایسه قرار بدهد جدول مدالی کشورهای عضو در کمیته بین‌المللی المپیک و حاضران در این بازی‌هاست.

*موفقیت ۳۰درصدی کاروان

نگاهی به جدول نهایی مشخص می‌کند کاروان ورزشی کشورمان در پایان رقابت‌ها بالاتر از بسیاری از کشورهای پیشرفته، پولدار و حتی مدعی در امور مختلف قرار گرفته است. کاروان ورزش ایران با حضور ۴۰ ورزشکار در ۱۳ رشته در پایان این بازی‌ها موفق شد ۱۲ مدال به دست بیاورد که سه طلا، شش نقره و سه برنز ره‌آورد شیر بچه‌های بیشه ایران بود تا ۳۰ درصد (نزدیک به یک سوم نفرات) دست پر به کشور برگردند.

*بیست ویکم از ۲۰۶ کشور

ذکر این نکته که کشورمان در جمع ۲۰۶ کشور حاضر در بازی‌ها در رده بیست و یکم قرار گرفت تنها نکته حائز اهمیت در این بحث نیست، بلکه آنچه مورد توجه باید قرار بگیرد جایگاه کشورمان بالاتر از بسیاری از کشورهای جهان از جمله آسیایی‌هاست.

گرچه ما در آسیا نسبت به کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و ازبکستان (به واسطه درخشش بوکسورهایش) در رده پنجم قرار گرفتیم اما بالاتر قرار گرفتن نسبت به همه کشورهای مسلمان جهان یکی از برجستگی‌های ویژه کاروان ورزشی کشورمان در بازی‌های ۲۰۲۴ پاریس بود.

*مدعیان پیشرفت پایین‌تر از ایران!

کشورمان در این دوره از بازی‌ها در جدول مدالی بالاتر از کشورهای همچون گرجستان، رومانی، بلژیک، پرتغال، صربستان، بلغارستان، دانمارک، اوکراین، کرواسی، کوبا، دانمارک و بسیاری از کشورهای دیگر قرار گرفت که برخی از آنها داعیه پیشرفت و موفقیت دارند.

*پرتغال یک؛ ترکیه صفر طلا!

ورزشکاران کشورمان در این دوره از بازی‌ها با کسب سه نشان طلا در جدول بازی‌های المپیک نسبت به همه کشورهای مسلمان در شرایط بهتری به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند. در حالی که کشورهایی مثل پرتغال(با یک طلا)، اتریش، سوئیس، آرژانتین، شیلی، کلمبیا و... در این جدول در رده‌های پایین تر از ایران قرار گرفتند. حتی همسایه کشورمان ترکیه بدون کسب یک طلا به کار خود پایان داد،اما این آمارها نیز همه ارزش کار بزرگ بچه‌های ایران را مشخص نمی کند.

*کمر تحریم خم شد

ورزشکاران کشورمان در شرایطی توانستند به چنین دستاورد بزرگی برسند که شاید در دنیا بعد از کره شمالی، بیشترین تحریم‌ها علیه کشور عزیزمان ایران در حال اجراست. تحریم‌های کمرشکن و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تا حدی وسیع و آزاردهنده است که صدای بسیاری از نهادها و سازمان‌های حقوق بشری را درآورده است اما این کاروان نه تنها خم به ابرو نیاورد بلکه کمر تحریم را هم خم کرد.

*همه چیز پول نیست

حال اینکه در همین کشورهای همسایه شاهدیم کشورهایی همچون عربستان، قطر و امارات و از این دست کشورها که برای خودنمایی در عرصه بین المللی اقدام به پخش تیزرهای تبلیغاتی از سازه‌های آنچنانی ساختمان، احداث سواحل توریستی، فواره های آب و اتوبان های چندبانده در کشورهایشان می‌کنند، هیچ توفیقی به لحاظ پرورش نیروی انسانی نداشته‌اند تا ثابت شود شاید بتوان با پول ساختمان ها را بالا و بالاتر برد و با چند ویدیوی تبلیغاتی از سواحل شنی دیده شد، اما پرچم هرگز با ساحل و پول بالا نمی رود.

*رونالدو و نیمار مصرف المپیکی ندارند

کشوری همچون عربستان با صرف هزینه‌های هنگفت در بحث فوتبال به سراغ ستاره‌های افول کرده دنیا از جمله کریستیانو رونالدو، کریم بنزما، نیمار و از این دست فوتبالیست‌ها می‌رود تا خودش را در عرصه بین المللی موفق نشان بدهد! حال اینکه هر زمان پای ورزش‌های ملی به میان می‌آید این کشور همواره جایگاهی در سطح المپیک و حتی بازیهای آسیایی نداشته و ندارد.

*کاروان دو تابعیتی های آذربایجان!

حتی دیگر کشور مسلمان همسایه مان آذربایجان که در جدول مدالی این دوره از بازی‌ها با کسب دو نشان طلا، دو نقره و سه برنز در رده سی‌ام قرار گرفت نیز با به خدمتگیری ورزشکاران کشورهای دیگر و اعطای تبعیت آذربایجانی به آنها در المپیک بدنبال کسب آبرو برای خود است. این در حالیست که ورزشکاران کشورمان همگی اصالت ایرانی داشته و هرگز در هیچ یک از ادوار گذشته بازی‌های المپیک و بازی‌های آسیایی، جمهوری اسلامی ایران با ورزشکار دورگه در چنین آوردگاه‌هایی حضور پیدا نکرده است.

چه بسا اگر زیرساخت های ورزشی در کشور توسعه یابد با وجود این همه استعداد در ایران بتوان در جمع ۱۰ کشور برتر جدول مدالی ایستاد.

برچسب‌ها