علی تاجرنیا، از اعضای شورای راهبری دولت در سخنانی پیرامون مسئله "وفاق ملی" تأکید کرد که مهم‌ترین خواسته مردم از مجموعه کابینه و وزرا، کارآمدی است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بارقه امید در سخنرانی اقتصادی عارف

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور به تازگی طی سخنانی در چهارمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در محل سازمان برنامه و بودجه گفته است: به مردم اطمینان می‌دهیم که دولت چهاردهم، هیچ تصمیم عجولانه‌ای نخواهد گرفت و در هر تصمیمی، تمام پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی و عدالت را مد نظر قرار می‌دهیم.

به گزارش مشرق، او همچنین کنترل سطح قیمت‌ها از سوی دستگاه‌های مسئول و استمرار تلاش برای کاهش تورم را یک ضرورت دانست.[1]

*اسباب مسرت و خوشوقتی است که شاهدیم معاون اول رئیس جمهور بر دو مقوله تلاش برای کاهش تورم و کنترل سطح قیمت ها از سوی دستگاه های مسئول تأکید دارد.

چه اینکه این دو امر، همان دو شرط اصلی و اساسی برای اعمال حاکمیت بر بازار است و بازاری که حاکمش عزمی برای کاهش تورم نداشته باشد و جولان بیقاعده قیمتها اهمیتی برایش نداشته باشد؛ صد البته دچار "بی دولتی" خواهد شد و معیشت مردم را به مسلخ خواهد کشید.

در اشاره به تأکید مهم عارف بر کنترل سطح قیمتها لازم به ذکر است که این مسئله صرفا در حیطه سیاست های پولی و مالی و فرمولهای اقتصادی امکانپذیر نیست و حاکم اسلامی باید مثل امیرالمومنین علی(ع) با تازیانه هم در بازار قدم بزند تا افراد طماع و سودجو جرأت نکنند قیمت ها را از کانال معقول رقابت های بازار، به کانال نامعقول سودمحوری بکشانند.

اگرچه این مسئله در دولت سابق مورد توجه واقع نشد و گرانی بیقاعده دامن مردم را گرفت لکن ما امیدواریم که دولت جدید به الزامات یک اقتصاد معقول که در تمام دنیا هم اجرا می شود بیشتر توجه داشته باشد و امر نظارت کارا بر بازار را جدی بگیرد.

***

حرف درستی که از اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش رسید

علی تاجرنیا، فعال اصلاح طلب و از اعضای شورای راهبری انتخاب کابینه در دولت پزشکیان در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: اصلی‌ترین مسئله جامعه، کارآمدی ساختار اجرایی کشور است که باید تحقق پیدا کند. جز وفای به عهد و درک شرایط پیچیده امروز جامعه نمی‌تواند تضمینی برای استمرار وفاق ملی وجود داشته باشد.

او همچنین تصریح می کند: مهم‌ترین خواسته مردم از مجموعه کابینه و وزرا، کارآمدی است.[2]

*تأکید تاجرنیا بر اهمیت کارآمدی در جریان وفاق ملی، حرف درستی است که طی هفته های اخیر کمتر از جانب ستاد پزشکیان و حامیان اصلاح طلب او شنیده بودیم.

فلذا این تأکید بر کارآمدی از جانب یکی از همراهان جریان حامی پزشکیان؛ بسیار تأکید مغتنمی است و باید حتما آنرا بسط داد.

متأسفانه دیده می شود که عده ای از حامیان رئیس جمهور پزشکیان مقوله وفاق را به اموری مثل رفع حصر و سایر سیاست بازی های مد نظر خود گره می زنند.[3]

این در حالی است که بر اساس یک منطق مشخص که امثال تاجرنیا هم بر آن تأکید کرده اند؛ وفاق بایستی پیش شرطی برای کارآمدی باشد و اگر وفاقی که پزشکیان بر آن اصرار دارد؛ اثر ملموسی بر اقتصاد و معیشت مردم نداشته باشد؛ عملا هیچ در هیچ است و جز "امر بیهوده" چیز دیگری نیست.

***

 

 

1_mshrgh.ir/1637990

2_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1523312

3_mshrgh.ir/1636882

برچسب‌ها